Unconfigured Ad

Collapse

hunnkjønn og hannkjønn på kontakter. spørsmål.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

hunnkjønn og hannkjønn på kontakter. spørsmål.

Er standarden at fra batterisiden så kjører man alltid hunkjønn, og fra forbruker kjører man hankjønn? MAO en motorkontakt vil alltid være hankjønn og fra batteri vil det alltid være hunkjønn.

Sikkert rimelig elementært for de som driver med elektro, men jeg lurer på om dette er standard.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • xilian
    Chief Executive Officer
    • Feb 2009
    • 6522

Sikkerhetsmessig bør du ha minst mulig kjangse for kortsluttning på batterisiden.
    På Deans f.eks, bruk hunn på batteri.
    Tom I. Arntsen

Comment

• nipping-rc
      • Apr 2010
      • 8

En lokal mann jo, medlem i Kongsvinger modellflyklubb? Bor på Magnor og medlem der

Er av sikkerhetsmessige årsaker som xilian skriver, pga kortslutning. Batterier kommer som standard med hunnkontakter, men nå blir Deans kontaktene byttet ut med XT60 kontakt på de fleste batterier. Så fra nå kan du risikere å få denne kontakten istedet vis du bestiller batterier.
      Raymond

Blade EPP
      GP Sukhoi SU-31

Fly lavt, Fly høyt, Styrt i grøfta med et smil

Comment

• nomore
        • May 2006
        • 517

Enig med xilian. Bruker du hannplugg på batteriet kan du risikere at en skrue, skrujern, nøkler eller andre ting kommer mellom stiftene og da får du en kortslutning muligens etterfulgt av en LiPo-brann. Er du uheldig. Sannsynligvis ødelegger du også batteriet.

Så bruk hukjønn på strømkilder(som alltid er "live") og hannkjønn på ting som trenger strøm.

Obs: selv om du bruker hukjønn på batteriet så er det ingen god ide å oppbevare batteriene med andre metallgjenstander. Er du uheldig kan du få en kortsluttning på tross av kjønnet på pluggen!
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• spitmk16
          • Oct 2005
          • 1367

Originally posted by nomore
          Enig med xilian. Bruker du hannplugg på batteriet kan du risikere at en skrue, skrujern, nøkler eller andre ting kommer mellom stiftene og da får du en kortslutning muligens etterfulgt av en LiPo-brann. Er du uheldig. Sannsynligvis ødelegger du også batteriet.

Så bruk hukjønn på strømkilder(som alltid er "live") og hannkjønn på ting som trenger strøm.

Obs: selv om du bruker hukjønn på batteriet så er det ingen god ide å oppbevare batteriene med andre metallgjenstander. Er du uheldig kan du få en kortsluttning på tross av kjønnet på pluggen!
          Vel, jeg lurte på om det er standard. Jeg har hunkontakt på alle mine batterier selvsagt.
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• nipping-rc
            • Apr 2010
            • 8

Som jeg skrev midt imellom xilian og nomore så er det standard ja. Og Deans blir nå byttet ut til type XT60 kontakter på alle lipo batterier som blir produsert. Så du er obs på det, for neste gang du bestiller lipo batteri så kan den komme med denne kontakten.
            Raymond

Blade EPP
            GP Sukhoi SU-31

Fly lavt, Fly høyt, Styrt i grøfta med et smil

Comment

• flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

Nå kommer jo ikke alle Lipo fra Hobbycity, og mange bruker andre typer som f.eks. bullets. Her brukes gjerne ulikt kjønn på polene for å hindre tilkobling med motsatt polaritet.
              Fred Larssen

Comment

• P-51D_OLD_CROW
                • Oct 2006
                • 840

Har Turnigy Lipo'er fra Hobbycity og der er minus hunnkontakt og pluss hannkontakt (bullet 4mm). Og disse er skjult i hardplast. Suverent! Vanskelig å gjøre feil da!

Slik ser de ut:

Stig-Arne Isaksen

Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

Comment

Working...