Announcement
Collapse
No announcement yet.
Den evige nybegynner.
Collapse
X
-
Denne var på kornet! Denne er veldig aktuell. Med all den elektrodriten som selges nå om dagen kommer man nok til og slite kraftig med sånne idioter fremover.-Futaba 14 MZ
-2 JR Sylphide 90 med Funtech Staysee kropper
-Robbe Futura Nova
-Robbe Futura Contest
-Schlüter Champion
-Schlüter Mini Boy
-Schlüter DS22
-Century Ninja ProMaster
-TSK Mystar 46
-X-Cell 40
-Ikarus Piccolo
-ZN Line Synergy
-BVM Aggressor
-Cheveron 60 på flotører
-Yoshioka Model Factory Viking 40
-Donut models Nexus
-noen biler og båter
-
-
Når vi er inne på læring, kan jeg komme med en liten rapport etter dagens luftetur.
Jepp, herr Arne er min nye elev som har en god entusiasme for å lære seg dette med å fly. Dette er andre gangen vi prøver, forrige gang var det et lite teknisk problem som gjorde det vanskelig å få det i luften. Men denne gangen gikk det altså
Vi fant et fint og stort jorde på Bygdø som egner seg veldig fint med all den snøen (som tar fint i mot flyet hvis man stivner helt=), og all den plassen som trengs for å føle seg trygg. Veldig fin temperatur med sola som "steker" mildt sakt
Modellen vi trener med, er en to-metring Radion fra Parkzone. Denne saken flyr nesten av seg selv, og er utstyrt med høyde og sideror for korrigering. Med dette standard oppsettet er det masse nok power for å få den i god høyde. Det er utfordrende å korrigere stigning med denne modellen for nybegynnere, men det kommer Arne til å klare ganske raskt. Vi fløy opp begge batteriene som var med modellen, ble vel en ca 3 kvarter sammenlagt flytid der oppe.
Kort sagt kan jeg si at lærekurven blir bedre og bedre, dette kommer du til å ta fort Arne. Bare stå på, ikke frykt, og slå deg løs med stikkene slik at alt ikke føles "fremmed". Sitt gjerne på kveldstid å rør rundt med stikkene til alle ytterpunkter. Også viktig å finne seg en fast stilling å holde kontrollen på, enten om du vil bruke tommelen eller fingrene (anbefaler å bruke fingrene) -- lære dette på et tidlig tidspunkt da det er vanskelig å venne seg av en av delene. Men det må du gjøre hva du føler er best
Så får vi se hvordan det går neste gang!
Et par bilder fra dagens strabaserAll you need is love
Comment
-
Takker for god instruksjon.
Den var grei å fly da den var vel oppe i lufta. Rolige elegante svinger, og happy pilot. Men tulla skikkelig da jeg skulle stige med motor og ta dykkror samtidig. Instinktet sier dra stikka til deg når instruktør sier dykkror! Selv om jeg vet bedre! Fikk mer dreisen på det etterhvert, og flyet er like helt enda. Mistet hodet og stivnet en gang, med neselanding langt ut på jordet!
Men har fått med meg mye, og sier takk til en tålmodig instruktør. Og takk for at han vasset i dypsnøen for å hente nedgravd Radian.
Heldigvis har jeg fløyet litt fra før, så dagen ble kjempebra. Og neste gang blir den bedre. Har også lyst til å ta en tur på jordet å øve mer, nå som selvtillitener bedre.Vennlig Hilsen
Arne Husby
Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.
Comment
-
Solo!
Da var det på tide med Solo på Radian. Har fløyet noen mindre fly siden timen med Instruktør. Og i dag var det fine forhold og trygg is på fjorden.
Var nøye med å balansere og trimme glideren, og det betalte seg.
Da solen begynte å varme snøen oppe på isen, virket det som om det ble skapt et virkelig bra løft.
Jeg har lært meg hvordan Radian oppfører seg når den stiger, så klatring til god høyde gikk uten problemer.
Da jeg skrudde av motoren, virket det som flyet ville flyte rundt i stor høyde for alltid!
Jeg måtte gi meg da jeg fikk problemer med å se flyet i disen høyt oppe. Og landingene er helt utrolig. Radian suser lenge noen centimeter over snøen, før jeg setter den fjærlett ned.
Seilfly under slike forhold, er virkelig adrenalin-kikk. Og denne gangen fikk jeg ikke bruk for min medbrakte søppelsekk-
Jeg forstår nå hvorfor Radian har nærmere 500 sider på RCG. Utrolig kul modell, når jeg skjønner hvordan den virker.Vennlig Hilsen
Arne Husby
Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.
Comment
-
Dette blir bra Arne! Artig å lese. Og grattis med en god vellykket solo-tur!
Kan ikke dere begge "dvs.du også Ruduz" dukke opp på Ekeberg en helg snart da? Artig å hilse på nye folk.ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%
Comment
-
Originally posted by ArneH View PostBlir nok en Ekeberg tur etterhvert ja. Artig å slå av en prat, og treffe likesinnede!
Det ser forøvrig ut som dere har et vanvittig godt flymiljø på Østlandet. Skulle ønske det var slik her i Bergen også! Miljøet er bra, men lite.Interessert i CNC? Join CNC Norge på Facebook
www.skalamodellflyklubb.no
Comment
-
Det som er fordelen med å fly på isen for tiden. Er at det ikke er fullt så dyp snø som på jordene, eller Ekebergslettene. Jeg fløy min Eflite SE5a påmontert ski her forleden på et lokalt jorde. Greit å lande, men da jeg skulle hente flyet, sank jeg nedi til over knærne. Og for en tungvekter som meg, er det skikkelig pes å bakse seg gjennom dypsnøen. Vått blir det også.
Hvordan er det på Ekeberg? Er det mulig å hente flyet, hvis man ikke er så flink å treffe evt. stripe? Er det stripe på Ekeberg?
Det var ganske tungt å bakse seg frem på isen i dag, skulle hatt ski. Men fordelen er jo at det er uendelig med plass, og ingen modell spisende trær. Neste gang, flyr jeg utover isen fra stranda på Kadettangen, og prøver å lande så nærme som mulig der jeg står.
Isen utenfor Sandvika har en lang modellfly historie. Her så jeg Verdensmester Poju Stephansen trene med sine Maximum. Og jeg har planta flere linestyrte modeller rett i blankisen. Savner den tiden da det var fullt av modellfly på isen. Og ingen klaget på støy.
Dette bildet er tatt av J.H. Eriksen i begynnelsen av syttitallet.
Gutten med ESA i pose kunne vært meg.Vennlig Hilsen
Arne Husby
Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.
Comment
Comment