Originally posted by kristianwest
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hallo fra en total nybegynner.
Collapse
X
-
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
-
Originally posted by xilian View PostTrykal kunne kanskje skrevet en artikkel om emnet? Interessant å lære
En trenger jo heldigvis ikke å bry seg om å lese det man ikke synest er interessangt.
Det gjør ikke noe med den pølsa som er for lang var det en som sa..
Comment
-
Originally posted by bardp View PostHvorfor i all verden skal han kjøpe et elektrofly når han alerede har verdens beste nybegynerfly?
Elektro er on/off stort/gtrovt sett. Som nybegynner er det taktisk lurt å redusere antall feil kilder. Med fuel
motor så får du noen ekstra tro meg. Antar de fleste som begynner med RC fly ønsker å lære å fly ikke
mekke motor og slite med ekstra problemer.
I tillegg har du miljø faktoren olje og brennstoff søl + lyd. Ikke det at jeg tror LiPo batterier er så miljø
vennlige når alt kommer til alt men de er enkle å håndtere synes jeg da ...
mvh
Odd H.
Comment
-
Mulig jeg er litt steinalder her, men for meg så har det å lære å bruke glow motor vært en viktig del av hobbyen. Å kjøre inn en motor, tune den så den går bra og gleden til slutt av å ha en driftssikker motor vært omtrent like stor som det å fly.
Selv om jeg i dag driver med konkurranse flyging og ser fordelen med å putte inn ett batteri og fly så har jeg ingen planer om å konvertere til elektro. Elektro for meg er like usexy som oppblåsbara.
Så alle som starter opp denne hobbyen med en glow motor i nesa får min fulle applaus
Comment
-
Originally posted by Superstar40 View PostMulig jeg er litt steinalder her, men for meg så har det å lære å bruke glow motor vært en viktig del av hobbyen. Å kjøre inn en motor, tune den så den går bra og gleden til slutt av å ha en driftssikker motor vært omtrent like stor som det å fly.
Selv om jeg i dag driver med konkurranse flyging og ser fordelen med å putte inn ett batteri og fly så har jeg ingen planer om å konvertere til elektro. Elektro for meg er like usexy som oppblåsbara.
Så alle som starter opp denne hobbyen med en glow motor i nesa får min fulle applaus
Å begynne med glowmotor i dag fremfor elektro er vel det samme som å kjøpe mekanisk skrivemaskin fremfor PC?
Comment
-
Jeg fløy faktisk tre turer med min Cessna 177 Cardinal med Saito 115 4t og flotører på fint snøføre nå i dag. Det er jo bare et helt nydelig søndagsfly selv på en mandag. Og så den fantastiske musikken fra Saitomotoren ingenting kan slå den.
Nei elektro blir for feminint for meg.
Comment
-
-
Lesestoff for dere som tviholder på gammel teknologi.
Gordon Jennings 2stroke tuners handbook Gordon Jenning's Archivek
Comment
-
Nei til bruk i fly foretrekker jeg 4t motorer da de har mye finere lyd, griser ikke olje og bruker mye mindre drivstoff. Totaktere passer best i kjelleren på stpre skip og da er min favoritt B&W en 100.000 Hk motor med max turtall på 110 RPM er sandelig litt av et syn. Der kan du ta søndagsturen i veivhuset og myse opp mot kryshodene.
Comment
-
Originally posted by Superstar40 View PostMulig jeg er litt steinalder her, men for meg så har det å lære å bruke glow motor vært en viktig del av hobbyen. Å kjøre inn en motor, tune den så den går bra og gleden til slutt av å ha en driftssikker motor vært omtrent like stor som det å fly.
.
.
Eh, når du har installert og prøvekjørt X skipsmotorer (største 114Tonn Wärtsila 46),
mekka Y biler/traktorer/gravemaskiner/bulldosere, Z motorsager/gressklippere ...
Da er interessen for bråkete maskiner/skit og olje tilfredstillt ...
Da syns man at elektro som virkelig er sexy, nye batteri typer, brennstoffceller
og sterkstrøm elektronikk (frekvensomformere) som er i rivende utvikling.
Det er faktisk elektronikken + avansert material teknologi som virkelig har ført
kvantesprang innen forbrenningsmoterer også ...
Så "glow motor" ... huff ... det stadiet var sikkert bra greier for 30 år siden.
Comment
-
Stakkars nybegynner, håper han har gitt opp denne linken!
For meg er det tull å diskutere framdriftmiddel, skal du lære å fly så konsentrer deg om det... og velg en så enkel løsning som mulig. Det er avhengig av hva du kan få av support i ditt nærmiljø(klubb), har du ikke den muligheten velg elektrodrift og når du er trygg på å fly... velg det DU liker.
Comment
Comment