Unconfigured Ad

Collapse

Montering av ski

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaklei
    • Sep 2005
    • 458

Montering av ski

Selv om snø og vinter lar vente på seg, har jeg tenkt og montere ski på Ready'en. Kjøpte ski hos Norwegian.
    Lurer litt på hvordan jeg enklest skal feste på skiene, bør/må jeg ha støtte bakerst på skiene??
    Er vel ikke bra om de løsner og lever sitt eget "liv"!
    Gode tips på hvordan jeg gjør dette mottas med takk!!

Hadde forresten Readyen oppe for første gang i helgen! Maskinen fløy greit og stabilt, untatt en myk landing et par meter opp i et furutre gikk det over all forventning, selv etter mange år's fravær fra sporten!

Kjell Arne
  • Morten
    • Apr 2002
    • 386

Hei

Når jeg laget ski til mine fly har jeg gjort det på denne måten:
    Twin electric Sig LT-25 on homemade skis. When winter comes, many modelers pack their planes away and wait until spring. If you’re a glow flier, I can imagine why; starting an engine with numb fuel-soaked fingers can’t possibly be fun. But if you fly electric, what’s your excuse? If your plane needs wheels in the […]

Mvh
    Morten
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

Comment

• arntum
      • Sep 2002
      • 252

Hei.

Bruk heller flottører, det er mye bedre enn ski. Da kan du lande og ta av på løssnø. Det blir rimelig vanskelig med ski!
      Flottører til Ready får du kjøpt hos RC modeller. (http://no.rcmodeller.net/)

Arnfin
      Last edited by arntum; 09-11-05, 12:27.
      ........................................
      Fly:
      Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
      Seamaster (Irvine 53 2-takt)
      Wingo (Phasor 15-3)
      Soarus Sports El.glider (600 børste)
      E-Starter (Axi 2212-24)
      ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
      C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
      Formosa (Himax C2812-1200)
      Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
      Cessna Skywagon 185 elektromodell
      Heli:
      Twister Bell 47
      Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
      Radio:
      Graupner/Jr MX-12
      Spektrum DX7

mail: arntum@broadpark.no

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

Har flydd med både flotører og ski. og vil si at begge har hver sine fordeler. som sagt tidligere her så er flotørene bedre på løs snø. og kan jo selvfølgelig også brukes på vann. Ulempen med flotører er tyngde og større luftmotstand. Selv så lager jeg skiene mine av front ski til rattkjelke. fås kjøpt i sportsbutikker og koster vel litt under 100kr STK.Det festet som er der orginalt kan med litt modifisering lett brukes. For fly i 40 størrelse så kan man skjære av litt på bredden men til en 60size cub så brukte jeg hele skiene. Laget bare ett feste slik at jeg kunne tre de inn på understellet og låse med hjulstopper. skiet vil da kunne svinge opp og ned fritt. Har så brukt strikk eller fjær fra tuppen på skiet og opp i kroppen på flyet og en tråd/fiskesene fra bakkant på skiet og opp i kroppen for å begrense hvor mye det kan singe opp med fronten. justerer da slik at når jeg løfter opp flyet og holder det i vater så peker skituppen litt opp.

De jeg har sett av ferdig ski å få kjøpt er etter min mening helt feil konstruert fordi festet sitter forran midten på skiet, slik at hvis det er løs sne så vil flyet klemme skituppen nedi sneen. Festet bør etter min mening være litt bak senter på skiet slik at tyngden av flyet presser bak delen av skiet ned i snen og tuppen opp. da kan man ta av på helt løs sne også uten problem
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Enig med deg i den utalelsen om plassering av festet på ski. Jeg har gått over til flotører på heltid. Altså både til vann og snø, da kjøpe skiene bare gravde seg ned i løs snøen. Min erfaring fra kysten er at perfekt snø til ski er sjeldent her ute, så en ready med flotører henger nyladet året rundt på min vegg. Er det stil på vannet? ut å fly Ready. er det is og snø på vannet? ut å fly Ready. Er det fast dekke på land? Ut å fly jupiter. Er det kun is på vannet? Ut å fly Jupiter. Jada, jeg er kjedlig i flyveien, men min Taurus er fortsatt 98% ferdig og Avio Bipen er ennå ikke kommet ut av esken sin. I likhet med en Calypso og en MFK Golden Eagle (enda en dobbel dekker). Og så er det den nesten ferdige Gjedda som ligger og vaker etter en passende mottaker (blir vel Electron 6 fra Easyglider electricken, så jeg må vel finne en annen mottaker til den også, sukk). Og så er det en seilbåt som i likhet med en swamp buggy mangler ettersyn og rc utstyr. For ikke å snakke om opprydding i kjelleren og en ARC Beaver som jeg tenker det er best å få satt sammen (om jeg bare finner en ledig benk). Beaver ja, det får meg til å tenke på at om en skal rote med ski, så er min erfaring at taildraggers er langt å fore trekke fremfor nese ski. Noen som har noen formening om hvor sterk bak tømmen på skiene bør være? Og siden vi er inne på temaet. Hvorfor ikke bygge ski med hjulene stikkende igjennom? Slik som mange full skala fly har det.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Når det gjelder bak tømmen hvis det er den fra bakkant og opp til kroppen du mener så bær den ikke være for sterk er min erfaring. den skal jo bare holde imot for strikken/fjæren forran. og hvis du får en uventet/hard landing så er det bedre at den ryker en at du river ut festet i kroppen. jeg har brukt tynn fiske sene den er mer en sterk nok også synes den ikke så godt

Når det gjelde ski med hjulene stikkende i gjennom så har jeg planer om å gjøre det nå med cuben min. men det var å få tid til alt
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• kaklei
              • Sep 2005
              • 458

Takk for svar!
              Er enig i at flotører muligens er det som vil funke best, men siden jeg har kjøpt ski har jeg også lyst til å prøve de.
              Vurderte flotører også, men hovedgrunnen til at jeg valgte ski var først og fremst vekten på flyet. Readyen er ikke noe veldig lett fly, så jeg er redd flotører gjør den litt "tung" i lufta. Har en sc .46 motor. Burde kanskje hatt en litt sprekere motor om flotør skal brukes ??
              Ideen med å bruke strikk for å holde på plass skia virker god, skal prøve og montere skia over helgen. (om flyet overlever helge strabasene!!

Kjell Arne
              Last edited by kaklei; 13-11-05, 15:53.

Comment

• Cessnaknuseren
                • Mar 2005
                • 561

Originally posted by kaklei
                Takk for svar!
                Er enig i at ski muligens er det som vil funke best, men siden jeg har kjøpt ski har jeg også lyst til å prøve de.
                Vurderte ski også, men hovedgrunnen til at jeg valgte ski var først og fremst vekten på flyet. Readyen er ikke noe veldig lett fly, så jeg er redd flotører gjør den litt "tung" i lufta. Har en sc .46 motor. Burde kanskje hatt en litt sprekere motor om flotør skal brukes ??
                Ideen med å bruke strikk for å holde på plass skia virker god, skal prøve og montere skia over helgen. (om flyet overlever helge strabasene!!

Kjell Arne

Jeg har en Ready med flotører som jeg har montert en ASP .60 2.takt i.
                Fløy den først med en .52 motor, og den var veldig treg da synes jeg.(Personlig mening). Med .60 motoren ble mer fart på sakene. Skal prøve på snø bare den kommer. Jeg tror .46 Motoren blir for slapp for flotørflygning i løssnø. Går sikkert bedre på brøytet underlag.

Cessnaknuseren
                Bjørn Sandbæk
                Cessnaknuseren
                Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• nybegunda
                  • Jun 2003
                  • 729

Hei!
                  Jeg har flydd både med ski(norwegian modellers sine Jay Dee aluminiums ski, og ready med flottører. Begge deler går utmerket på løs eller pakket sne.
                  Hvis det er aluminiums skiene du har er det torsjonsfjerer på disse som holder de i posisjon. Jeg monterte mine ski med litt vinkel opover for at ikke tuppen skulle grave seg ned ved letting og landing. Dette gikk helt utmerket!
                  Tor Helseth
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

Sånn har jeg gjord det på cubŽn. kanskje ikke det peneste men fungerer utmerket.
                    Attached Files
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    + diverse små ting

Comment

• BigEz
                      • Nov 2005
                      • 107

Ski til liten trainer

Kjøpte meg en liten trainer (v.s. 118 cm) med en SC 12 motor. Modellen var utstyrt med hjul, så når snøen kom trengte jeg ski. Jeg skrudde av skiene til en liten leke-snøscooter (9 åringen som eide leken ble ikke veldig glad !!!), og med litt modifisering passet de rett inn på hjulakslingene. Festet både bakski og tupp i strikk slik at skiene er stabile i lufta og tåler dårlige landinger. Fordelen er at de er smale og dermed ikke gir mye luftmotstand, samt at de er lette (veier akkkurat det samme som hjulene (15 gram pr. stk), og dermed ikke forringer flyegenskapene. Bruker de bare til landing, og det fungerer iallefall såpass at flyet ikke tipper rundt i snøen. Startene skjer ved utkasting av flyet.
                      Attached Files
                      Liten høyvinget trainer - SC 15
                      ARC Beaver on floats - Saito 82
                      Goldberg Ultimate - OS 120

Comment

• kaklei
                        • Sep 2005
                        • 458

Har nå vært og prøvd skia. Det er aluminiums skiene som har torsjonsfjerer. Gikk litt tungt å dypt i løs snø, men vi trakket en liten stripe slik at flyet hadde hardt underlag til det fikk fart, hadde dobbeltvirkning; vi holdt varmen og fikk flystripe!!
                        Gikk veldig greit å lande, merket heller ingen unormal oppførsel i lufta.
                        Mulig jeg vurderer flottører og en kraftigere motor, får se om flyet overlever vinteren.
                        Min sønn forsøkte sin første tur, etter første sving dro han litt for lite i høyderoret, dette resulterte i en ukontrollert landing i et tre. Brukket propell og en liten skade på vingen. Ser behovet for en kompatibel sender med min Futaba 6EXA slik at vi kunne brukt trainerkabel..

Kjell Arne

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

Det er ett stort problem dette med løs våt snø da hjelper det nesten ikke med flotører heller fordi det suger så mye i snøen. men morsomt å høre at du fikk det i lufta i hvertfall Prøvde nesten 20 ganger med cuben i dag og fikk det til slutt opp men endte da i ett gjerde forsi mottakerbtteriet tok kvelden. Hadde glemt å slå av flyet i en pause. Covlingen røyk men ellers gikk det bra
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          + diverse små ting

Comment

• Gisle
                            • Dec 2005
                            • 575

Ready med flottører er topp

Originally posted by kaklei
                            Takk for svar!
                            Er enig i at flotører muligens er det som vil funke best, men siden jeg har kjøpt ski har jeg også lyst til å prøve de.
                            Vurderte flotører også, men hovedgrunnen til at jeg valgte ski var først og fremst vekten på flyet. Readyen er ikke noe veldig lett fly, så jeg er redd flotører gjør den litt "tung" i lufta. Har en sc .46 motor. Burde kanskje hatt en litt sprekere motor om flotør skal brukes ??

Kjell Arne
                            Hei

Jeg har en Ready med flottører. Bruker en SC52 og det er kraft i mengder. Det er mer enn bra nok for en nybegynner som meg. Propellvalget er viktig, da ikke for lang og kraft i take off er viktig. Under landing med sjøfly er det også viktig å kunne ha riktig fart. Jeg har prøvd med følgende APC11x6, 12x4 og 12x5, hvor 12x5 er den jeg synes fungerer utmerket. Da kan du fly mye på halvgass med mer enn nok fart og fuel holder mye lenger. Med en 12x4, så får du veldig kort take-off, men ikke må ha mye mer gass for å holde farten du ønsker og dermed med fuel går med.
                            Selvsagt gir flottører mer luftmotstand og gir sine begrensinger, men loop og roll er jo enkelt. Det viktigste er at flottørfly er desidert penest i lufta (subjektiv mening )
                            PS. Har masse videoer med Ready med flottører som jeg har laget, men de er nok for tung oppløsning til å legge ut. Vet forresten heller ikke helt hvordan jeg gjør det i så fall.

Gisle
                            Gisle Ranum
                            Trondheim
                            "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Cessnaknuseren
                              • Mar 2005
                              • 561

Har flydd noen turer med Ready på flotører.
                              Med .60 motor i snuta tar lett den av i 10.Cm med løssnø, er i lufta etter 10-15 meter snøkjøring.
                              Den lar seg også styre på bakken, men må ha litt fart (og god plass).
                              Ready`n er tung med flotører, og det er ikke lett (for meg iverfall) å få til pene landinger. får å unngå mye gjennomsynk må landingshastigheten være ganske høy, og det blir ofte litt hopp og sprett.
                              Ready`n er også vanskelig å se i lufta, så jeg vurderer å gå på den med litt spraylakk.

Cessnaknuseren
                              Bjørn Sandbæk
                              Cessnaknuseren
                              Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

Working...