Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Siden dere er inne på fuel/bensin.Hva slags fuel bør jeg bruke på en 40 motor(den som sitter på kyosho Calmato)?.Bruker 16% på bilen,men husker ikke olje-innholdet.

    Comment


    • #17
      Varierer litt etter personen som svarer og dennes erfaringer.
      Jeg har fløyet motorer i 40 størrelsen på alt fra 10-15% nitro (spiller egentlig ingen rolle), men man bør holde seg til samme nitro mengde når man først begynner å bruke en fuel motor (ellers så må en nesten kjøre inn motoren til hver fuel en bruker på den).
      Så min anbefaling er å bruke en god fuel med 10-16% nitro, og helst 18% olje. Bruker selv 15/15 fuel (15% Nitro og 15% olje), men skulle ønske den var 15/18 med en dæsj castor olje i. Siden jeg nå hovedsakligt kjører med 4T motorer, så er dette med olje i utgangspunktet ikke så kritisk for meg som for deg, men man skal være mere forsiktig med 2T motorer for å ungå en ødeleggende varmkjøring. Først og fremst så kan det være lurt å sjekke i motor manualen, hva produsenten oppgir som akseptabel oljetype/blanding.

      Kan nevne at trenden innenfor utalelser fra verdens motorguruer, nå svinger tilbake fra ren syntet olje til blandings mikser av syntet og castor olje. Før har vi stort sett hatt to leirer innenfor dette med olje til modellfly fuel. Enten Castor (gamle gutta), eller syntet olje (mesteparten av de betalte proffene). Sanheten ser altså her ut til å ligge ett sted i mellom.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #18
        Hei karer,

        Jeg har tilsammen 6-700 turer med ulike størrelser 3W bensinmotorer og bruker kun Aspen miljøbensin ferdigblandet med 2% syntetisk olje. Bruker ca 80 liter pr sesong. Aldri hatt ett eneste problem pga bensinen.

        Motorer som US-engines krever dog mere olje.

        Ketil

        Comment


        • #19
          Originally posted by RuneB
          Siden dere er inne på fuel/bensin.Hva slags fuel bør jeg bruke på en 40 motor(den som sitter på kyosho Calmato)?.Bruker 16% på bilen,men husker ikke olje-innholdet.
          Har faktisk gått over til å kjøre mine glow motorer på 0% nitro nå. og det fungerer fint. og kan ikke si jeg merker noe effekt forskjell. var ut i dag i -7 grader. fløy med en asp .53 og en thunder tiger .20 begge gikk som en klokke og startet like lett som før. også slipper man rust på lagrene og ikke minst prisen 150kr for 4 liter det er da jero synth/castor fuel

          vingemutteren: jeg skrev ett utfyllende svar også til posten din som er borte. er sikkert tatt bort fordi de ble for off topic tenker jeg
          Last edited by tyor; 12-02-06, 17:06.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #20
            @tyor. Synd, det var vel mest ment som en indikasjon på at olje typen en bruker på totakts bensinere er meget avhengig av typen motor, og hvilke toleranser den er bygd etter, men den skle nok litt ut ja. Var også ment å være ett morsomt skåblikk tilbake til pøbel alderen.

            @ Kato
            Tror vi skal ha klart for oss at to takts bensin motor ikke nødvendigvis er to takts bensin motor. Produksjons toleranser og material valg/kvaliteter, spiller en vesentlig rolle i valg av drivstoff/olje kvalitet. Siden 3W er nevnt, så er det vel tidliger vert nevnt at disse er produsert med særs gode toleranser og materialer, og ikke minst beregnet til bruk av moderne drivstoff. Det er ikke alle motorer som nødvendigvis har like gode toleranser og materialer, selv ikke på dagens marked.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #21
              Nå skal ikke jeg være skråsikker her men etter erfaring og hva jeg har hørt av andre så yter ikke motoren maks med Miljøbensin.
              Vil tippe en ca 8 til 10% effektap.
              Dette er da ihvertfall på rc biler med 23 og 26cc Zenoah motorer som sitter i f.eks fg.
              Men har ikke bilen min mer så dere kan jo kansje teste det ut
              Jon T Vatn
              http://www.fg-racing.net
              Norway Oslo Romsås.

              Comment


              • #22
                Jeg skal ikke bestride det, Jon, for jeg rett og slett ikke nok til det. Men et slikt evt. effekttap utgjør sjeldent noe problem i praksis. Stort sett er det motor nok i bøttevis!
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #23
                  Merker fort på en rc bil i skala 1/5 om noe motorkraft mangler
                  Jon T Vatn
                  http://www.fg-racing.net
                  Norway Oslo Romsås.

                  Comment

                  Working...
                  X