Etter et par ublide møter med moder jord/snø/is for et av mine fly, har jeg begynt å lure litt. Jeg har en Skyward 40 høyvinget trainer med vsp. på ca. en og enhalv meter. Et par halvstyrter, dvs. harde landinger med vingetuppen i bakken, har begge medført ødeleggelser av flykroppen ved vingefestet. Vingen har hver gang vært tilnærmet uskadet, mens ødeleggelsene har kommet i området ved "pinnene" som holder vingestrikkene.
Mitt spørsmål er hvor "hardt" jeg skal feste vingen med strikk. Jeg har brukt 4 stk orange "syltetøystrikk", 2 rett over vingen og to diagonalt (i kryss) over vingen.
Tanken bak å feste vingen såpass hardt er at den skal sitte skikkelig når jeg flyr, men jeg lurer jo på om jeg hadde spart meg litt liming hvis jeg bare hadde hatt to strikk som holdt vingen. Ville da vingefestene "gitt etter" ved dårlige landinger og flyet ikke vært så ødelagt ?
Ser ofte bilde av trainere med bare to strikk som holder vingen, og lurer på hva som er rett og galt.....?
Mitt spørsmål er hvor "hardt" jeg skal feste vingen med strikk. Jeg har brukt 4 stk orange "syltetøystrikk", 2 rett over vingen og to diagonalt (i kryss) over vingen.
Tanken bak å feste vingen såpass hardt er at den skal sitte skikkelig når jeg flyr, men jeg lurer jo på om jeg hadde spart meg litt liming hvis jeg bare hadde hatt to strikk som holdt vingen. Ville da vingefestene "gitt etter" ved dårlige landinger og flyet ikke vært så ødelagt ?
Ser ofte bilde av trainere med bare to strikk som holder vingen, og lurer på hva som er rett og galt.....?
Comment