Announcement

Collapse
No announcement yet.

Festing av vingen på trainer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Festing av vingen på trainer

    Etter et par ublide møter med moder jord/snø/is for et av mine fly, har jeg begynt å lure litt. Jeg har en Skyward 40 høyvinget trainer med vsp. på ca. en og enhalv meter. Et par halvstyrter, dvs. harde landinger med vingetuppen i bakken, har begge medført ødeleggelser av flykroppen ved vingefestet. Vingen har hver gang vært tilnærmet uskadet, mens ødeleggelsene har kommet i området ved "pinnene" som holder vingestrikkene.

    Mitt spørsmål er hvor "hardt" jeg skal feste vingen med strikk. Jeg har brukt 4 stk orange "syltetøystrikk", 2 rett over vingen og to diagonalt (i kryss) over vingen.

    Tanken bak å feste vingen såpass hardt er at den skal sitte skikkelig når jeg flyr, men jeg lurer jo på om jeg hadde spart meg litt liming hvis jeg bare hadde hatt to strikk som holdt vingen. Ville da vingefestene "gitt etter" ved dårlige landinger og flyet ikke vært så ødelagt ?

    Ser ofte bilde av trainere med bare to strikk som holder vingen, og lurer på hva som er rett og galt.....?
    Liten høyvinget trainer - SC 15
    ARC Beaver on floats - Saito 82
    Goldberg Ultimate - OS 120

  • #2
    jeg bruker fire for å være sikker. har sett fly som har gått ned pga for lite strikk men ikke pags for mange når du har feste vingen og løfter flyet etter ving og "rister" på det så bør ikke vingen flytte seg i hvertfall.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Mitt råd er å bruke få strikk når du er fersk og flyr snillt i luften.
      Da kan vingen gi etter hvis du har noen uheldige landinger.
      Du kan derimot ikke loope og rolle med få strikk, da vil vingen kunne løfte seg og komme ut av posisjon.
      To strikk mener jeg er for lite uansett hvor sterke de er av den grunn at hvis ett skulle slite vil du miste vingen i luften. hvis du bruker fire strikk og har de to siste diagonalt er du sikker hvis du flyr snillt.
      Du trenger ikke bruke så sterke strikk som de røde syltestrikkene hvis de gjør at vingen sitter for stramt. Jeg brukte hvite ca 10mm brede og 10cm lange strikk kjøpt på Binders. De er mer tøyelige enn syltestrikk mener jeg.
      Etter at jeg begynte å fly tøffere hadde jeg på 6 strikk til og med da fikk jeg vingeløft et par ganger (arising star)
      Lykke til!
      Last edited by nybegunda; 27-02-06, 13:52.
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        If you use a non-slip material on the fuselage wing seat you can reduce the number and tension of the bands - self-adhesive door seal strip can be used for this purpose - but a minimum number of bands would be four.

        Another method often used is to cover the center section of the wing with a piece from a plastic shopping bag - put clear silicone bathroom sealer on the fuselage wing seat - press the wing unto the wing seat with the rubber bands and allow the silicone to dry - remove the wing and trim off the excess silicone sealer with a sharp blade.
        Ken Bates
        Never Mind the Label

        Comment


        • #5
          man får kjøpt strikker på f.eks elefun og de fleste andre rc-butikker...
          Jonas K. Sønsteby

          Comment


          • #6
            One can buy rubber bands in large quantities at a very small fraction of hobby shop prices at Binders - why pay more?
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment

            Working...
            X