Unconfigured Ad

Collapse

asp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BARDUBOY
    • Mar 2006
    • 249

asp

Har en ikke ny asp75(ble sagt av han som solgte den til meg) som ikke går som eg vil! For at den ikke skal stoppe må eg ha såppas meg gass at den stikker av når eg slipper den! Dvs at den vil ikke gå så lenge på tomgang. Ved litt hurtigere gange og hvis eg tipper den med nesen ned stopper den, men går greit når eg vender snuten opp.For å nevne det så er nåla skrudd ca 1og1/4 omdr ut, og eg aner ikke om eg er nært eller ikke, synes det renner mye olje ut fra eksosen etter stopp sammenligning med en os46la som eg også har.
    En annen ting,motoren står nesten oppned i en cap232,finnes det noen smart måte å tanke opp og vite når tanken er full uten at fuelen kommer ut eksosen? og hvordan klarer man å prime den når motoren er helt gjemt?

Har bare flyerfaring med en høyvinget trainer, så eg må være sikker på at motoren ikke streiker i lufta,har blitt fortalt at cap'en lar seg dårlig og gli inn som en trainer.Er det mere eg bør være klar over flyging av cap'en kontra traineren?

Tips mottaes med stor takk! =)
    Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
    Optic6
    C17E
    Dassler
    T-Rex
    T-Rex 600 N Pro
    U-CAN-DO 46
    Cessna Cardinal
    Cessna 182 skyline
    cap 232 27% alitalia
    edge 540 vince
  • moser`n
    • Mar 2006
    • 31

Hei. Hvordan er klanken i tanken din da?
    Den har ikke falt av?
    Har ikke sett på maken jeg. Jeg klarer faktisk å fly

Comment

• BARDUBOY
      • Mar 2006
      • 249

neida

den er dær, nesten helt i bunn av tanken når tanken er reist rett opp og ned!
      Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
      Optic6
      C17E
      Dassler
      T-Rex
      T-Rex 600 N Pro
      U-CAN-DO 46
      Cessna Cardinal
      Cessna 182 skyline
      cap 232 27% alitalia
      edge 540 vince

Comment

• moser`n
        • Mar 2006
        • 31

Det kan også være alurørene som går inn gjennom korka på tanken din. Det hørest ut som du får falsk luft en plass. Ser du om det kommer bobbler i slangen til forgasser? har du justert tomgangskruen din da? Jeg hadde samme problem,men jeg justerte på tomgangskruen og sjekket at alle slanger var bra. Såg om tanken var iorden. Har du sjekket dette kan du prøve å justere nåla med bare 3knett om gangen.
        Har ikke sett på maken jeg. Jeg klarer faktisk å fly

Comment

• BARDUBOY
          • Mar 2006
          • 249

Ser egentlig ikke at det kommer falskluft siden cowlingen er på.(Men vi får ta den av nok engang) Har bare justert på øret ved full belastning, har ikke en eneste data over justeringer til denne motoren!
          Skal den just ved full fart eller ved bakking?
          Enn tips om fylling/primeing??
          Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
          Optic6
          C17E
          Dassler
          T-Rex
          T-Rex 600 N Pro
          U-CAN-DO 46
          Cessna Cardinal
          Cessna 182 skyline
          cap 232 27% alitalia
          edge 540 vince

Comment

• Decathlon
            • Nov 2001
            • 234

Hadde akkurat samme problem med en OS FS-91 som stod oppned i en Cap 232 40 fra Kyosho. Problemet viste sæ tilslutt å være at fueltanken var plassert altfor høyt i forhold til forgasseren på motoren. Dermed rant det mer fuel til forgasseren enn motoren klarte å forbrenne...

Angående flyging av Cap, tja ka kan man si? Pass på å ha litt fart under landing, den tipstaller tidlig. Hvis du har bygd den lett er det ikke stort problem å ta den inn uten motoren i gang, bare pass på å holde farten oppe ved å ikke flate ut glidevinkelen for mye...

Lykke til!
            Mvh Tommy Fosland
            Tromsø MFK

Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

Comment

• BARDUBOY
              • Mar 2006
              • 249

Originally posted by Decathlon
              Hadde akkurat samme problem med en OS FS-91 som stod oppned i en Cap 232 40 fra Kyosho. Problemet viste sæ tilslutt å være at fueltanken var plassert altfor høyt i forhold til forgasseren på motoren. Dermed rant det mer fuel til forgasseren enn motoren klarte å forbrenne...

Angående flyging av Cap, tja ka kan man si? Pass på å ha litt fart under landing, den tipstaller tidlig. Hvis du har bygd den lett er det ikke stort problem å ta den inn uten motoren i gang, bare pass på å holde farten oppe ved å ikke flate ut glidevinkelen for mye...

Lykke til!

"Tipstaller" vil det si at nesen detter?
              Hvordan gjorde du det med fylling/primeing ved start?
              Noen som vet kor cg skal være,med full eller tom tank og kan man ta cg med flyet opp ned?
              Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
              Optic6
              C17E
              Dassler
              T-Rex
              T-Rex 600 N Pro
              U-CAN-DO 46
              Cessna Cardinal
              Cessna 182 skyline
              cap 232 27% alitalia
              edge 540 vince

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

tipstall er at ene vingen mister løftet og detter ned før den andre. noe som ikke er serlig morsomt når man er 1.5m over bakken i en landingssituasjon.

når motoren sitter oppned kan det være en fordel å snu flyet oppnet når man skal starte. og når det gjelder justering av motoren. så justerer du først hoved dysa slik at du får maks turtall på full gass, deretter skrur du den 2-3 knepp ut. så juaterer du tomgangsdysa slik at den går reint på tomgang og ikke hoster for mye når du gir på. høres ut som om den får for mye på tomgangsdysa tror jeg.

dette er vel en lavvinget modell og da er det helt vanlig å ballansere flyet oppned. mye letter å finne nøyaktig ryngdepunkt da.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• BARDUBOY
                  • Mar 2006
                  • 249

Originally posted by tyor
                  tipstall er at ene vingen mister løftet og detter ned før den andre. noe som ikke er serlig morsomt når man er 1.5m over bakken i en landingssituasjon.

når motoren sitter oppned kan det være en fordel å snu flyet oppnet når man skal starte. og når det gjelder justering av motoren. så justerer du først hoved dysa slik at du får maks turtall på full gass, deretter skrur du den 2-3 knepp ut. så juaterer du tomgangsdysa slik at den går reint på tomgang og ikke hoster for mye når du gir på. høres ut som om den får for mye på tomgangsdysa tror jeg.

dette er vel en lavvinget modell og da er det helt vanlig å ballansere flyet oppned. mye letter å finne nøyaktig ryngdepunkt da.
                  Vet du fra hvilket punkt og hvor langt unna dette punktet cg på denne cap232 skal være(tror det er en 60size m/vingespenn på ca145cm?
                  Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
                  Optic6
                  C17E
                  Dassler
                  T-Rex
                  T-Rex 600 N Pro
                  U-CAN-DO 46
                  Cessna Cardinal
                  Cessna 182 skyline
                  cap 232 27% alitalia
                  edge 540 vince

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

nei der må jeg melde pass. men det er vist nok veldig nøye at du får tyngdepunktet helt riktig på en cap for at den skal være noe god å fly. Vet du hvilket merke den er, kanskje det går og finne noen data på nettet. eller finne en cap i samme størrelse i hvertfall.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    + diverse små ting

Comment

• BARDUBOY
                      • Mar 2006
                      • 249

vet bare at det står BREITLING, og har sett bilder av den fra andre sider, men har liksom ikke kommet over sider dær det står noe teknisk om dem!
                      Noen som vet, tror det er noe framtungt med asp'en dær fremme, får ikke batteripakken lengre bak uten og opperere den inn.
                      Men skal den sjekkes med full eller tom tank?
                      Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
                      Optic6
                      C17E
                      Dassler
                      T-Rex
                      T-Rex 600 N Pro
                      U-CAN-DO 46
                      Cessna Cardinal
                      Cessna 182 skyline
                      cap 232 27% alitalia
                      edge 540 vince

Comment

• tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

du skal alltid ballansere med tom tank. kan det være denne http://www.nortrading.no/default.asp?page=176&product=7
                        eller kanskje kyosho sin. ?
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

Frsky taranis 9+
                        + diverse små ting

Comment

• BARDUBOY
                          • Mar 2006
                          • 249

Tja, vet ikke helt, selgeren sa 232, målte vingespennet og det er 140/141 cm, så er i tvil ja.
                          Og det står ikke noe mere på flyet utemon noen dekaler, ett eller annet sviss chrono ett eller annet.Men det er gult og blått ja.
                          Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
                          Optic6
                          C17E
                          Dassler
                          T-Rex
                          T-Rex 600 N Pro
                          U-CAN-DO 46
                          Cessna Cardinal
                          Cessna 182 skyline
                          cap 232 27% alitalia
                          edge 540 vince

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

vil tro det er sansynelig at det er denne http://www.rcuniverse.com/product_gu....cfm?kit_id=31 den har 55tomme i vingespenn står det. og det blir vel omtrent 140cm.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            + diverse små ting

Comment

• Decathlon
                              • Nov 2001
                              • 234

Hvis modellen din ser ut som den tyor linker til så er det samme som æ hadde. Den var så nesetung med OS FS-91 (650g) at æ flytta høyde og siderorsservoer helt bak i halen. ASP 75 veier ca 615g..

Denne modellen bør flys med en lett motor for å få med vingebelastningen til det minimale. Hadde en SC 53 (ca 450g?) montert i i begynnelsen, og flyet fløy myyye bedre da.

Kan jo også si at æ tror tanken er for høyt plassert i den modellen i forhold til forgasser hvis tanken er montert der bruksanvisningen viser.

For å starte motor som er montert oppned: Fyll tanken, sett på gløding og kjør på starteren til den starter!!
                              Hadde helt til i går (les: bigtime kræsj) en oppned montert OS 50SX i U-Can-Doen, den trengte æ bare å bruke starter på første gang for dagen. De neste turene startet den ved å bare flippe over propellen.
                              Mvh Tommy Fosland
                              Tromsø MFK

Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

Comment

Working...