Unconfigured Ad

Collapse

Asp/Magnum motorer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tema95
    • Aug 2002
    • 977

Originally posted by hummel
    Driver å kjører inn en Magnum 36 motor nå og jeg synes den ser grei ut så langt, den er ihvertfall lett å starte selv om den var j..... trang til å begynne med. En ting jeg synes er rart: hvis jeg skrur ut blandeskruen noe særlig over en halv omdreining går den ikke reint. Er det min eller motorens feil eller har det ikke noe å si? Det står at man skal skru ut 2.5 omdr. men da vil den ikke gå, hvertfall ikke reint.

Trond
    Det kan høres ut som om du har en skadet hoveddysenål, eventuelt at den er for kort.
    Alternativt er tomgangsdysa helt på tur, slik at den får alt for mye fuel den veien.
    I tillegg sikkert 10-20 andre årsaker!
    Noe av det viktigste for å få en pålitelig motor er en velkonstruert forgasser som ikke 'vandrer' på innstillingene sine.
    Her har jeg selv tidligere slitt med diverse av de billigere merkene (ingen nevnt). Dette fører til ustabil gange, lite slingrinsmonn i justeringene, og en motor som generelt er vanskeligere å starte.
    Har selv:
    OS
    ASP
    SC
    RCV
    Super Tigre
    ...og har både positive og negative erfaringer med alle.
    Start med å skru forgasseren din i sine enkelte bestanddeler, rens alt og sjekk at det ikke sitter løse spon/andre fremmedlegemer noen steder. Når du setter den sammen igjen, skru hoveddysa helt inn (IKKE ta i for hardt), og sjekk at den tetter dysestammen helt Sitter stammen riktig presset inn i forgasserhuset?. Sammenlign gjerne også dysenåla med en tilsvarende ny i forretningen. Er de like lange/spisse/tykke?
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

Comment

• hanza
      • Jun 2006
      • 160

Originally posted by andre78
      Vil nok tro om du er ærlig at du ved en eller flere anledninger har opplevd problem med os også , det behøver ikke være motorens feil men er i mange tilfeller feil med fuelslanger , en klunk som har snudd seg , sliten plugg , dårlig fuel osv .....

Eneste motoren jeg har sett totalhavari på i luften var faktisk en os , sprett ny sådan ... motoren det gjalt var en 140rx , veivakslingen knakk tvert av på første turen !!!!
      d kalle vi prodfeil... menn det er jo ikke d værste, kjøpe du en SC må du jo plages i flere år med samme motor..

Sant nok har jeg hatt problem med os, menn da var d som du sier, feil på fuelslange..
      MC 22s
      Toplight standard
      Tragi 603 custum
      Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
      Raptor 50v2. Os hyper
      Seb-art katana 30
      taxi 2400 on floats. roto 35vi
      extreme composite Otop 3D. Os 140rx
      Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
      C-arf Superextra 3,1. 3w 150

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

"Eneste motoren jeg har sett totalhavari på i luften var faktisk en os , sprett ny sådan ... motoren det gjalt var en 140rx , veivakslingen knakk tvert av på første turen !!!!"

Råden på min 91 4-takt ASP røyk tvert av i lufta og slo hull på blokka... Hva det kom av fant vi aldri ut av. Blåmandag motorer finnes sikkert innen alle merker.
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• andre78
          • Nov 2005
          • 163

Synd at du har så dårlig erfaring med sc , men det er det jo lite jeg kan gjøre med . Men jeg står fast på at mannen som kjører motoren ofte må ta mye av skylden for en motor som ikke går .

Jeg kan jo bruke meg selv som eks , jeg kjøpte en gang i tiden en ys 61 som sto i en f3a maskin og fikk ikke faenskapet til å gå . Etter en stund så solgte jeg den for en slikk og ingenting til en som jeg var sammen med i forsvaret , han brukte ca 10min på å finne feilen og motoren gikk brille fint i etterkant .

Ellers så vil jeg jo tro at om du er uheldig å får en motor som er kul umulig og verken du eller andre modellflyvenner får den til å gå så må selger skaffe deg en ny motor ....
          Mvh Andre`søhagen

Comment

• hanza
            • Jun 2006
            • 160

Synd at du har så dårlig erfaring med sc , men det er det jo lite jeg kan gjøre med . Men jeg står fast på at mannen som kjører motoren ofte må ta mye av skylden for en motor som ikke går .

Jeg kan jo bruke meg selv som eks , jeg kjøpte en gang i tiden en ys 61 som sto i en f3a maskin og fikk ikke faenskapet til å gå . Etter en stund så solgte jeg den for en slikk og ingenting til en som jeg var sammen med i forsvaret , han brukte ca 10min på å finne feilen og motoren gikk brille fint i etterkant .

Ellers så vil jeg jo tro at om du er uheldig å får en motor som er kul umulig og verken du eller andre modellflyvenner får den til å gå så må selger skaffe deg en ny motor ....
            Hmmm. jaha, va det den du solgte tel han Viggo?? he he
            MC 22s
            Toplight standard
            Tragi 603 custum
            Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
            Raptor 50v2. Os hyper
            Seb-art katana 30

Comment

• andre78
              • Nov 2005
              • 163

Stemmer det ! Hans are ?
              Mvh Andre`søhagen

Comment

• hanza
                • Jun 2006
                • 160

Stemmer det ! Hans are ?
                stemmer d.. he he...
                lenge sia sist forrestn..
                MC 22s
                Toplight standard
                Tragi 603 custum
                Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
                Raptor 50v2. Os hyper
                Seb-art katana 30

Comment

• andre78
                  • Nov 2005
                  • 163

Jepp eneste jeg har relativt mye kontakt med er Erik ,får dere flydd noe ? Du må hilse viggo !

Men da har du jo vært plaga med 140 hehehe... Mange av de motorene som ble brukt i drona var det iallefall mye dritt med , men holder lett en finger på brukerfeil ja..
                  Mvh Andre`søhagen

Comment

• hanza
                    • Jun 2006
                    • 160

Jepp eneste jeg har relativt mye kontakt med er Erik ,får dere flydd noe ? Du må hilse viggo !

Men da har du jo vært plaga med 140 hehehe... Mange av de motorene som ble brukt i drona var det iallefall mye dritt med , men holder lett en finger på brukerfeil ja..
                    det har vært bra mæ flyging i år ja, hadde første flytur i januar..
                    Det tell jo ikkje å plages mæ en dronemotor.. dæm for jo ikkje den deste behandlinga... syns egentli dem funka greit når mann tenke på at alle ska justere litt hit å dit, i tilegg bli dæm landa en del i saltvann..
                    Står d bra tel på sørlandet???
                    MC 22s
                    Toplight standard
                    Tragi 603 custum
                    Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
                    Raptor 50v2. Os hyper
                    Seb-art katana 30

Comment

• andre78
                      • Nov 2005
                      • 163

Bare bra , blitt student igjen så nå er det laaaang ferie med mye flying hehe !!

Ja blir ikke helt samenlignbart med en dronemotor nei , sendte deg en pm så slipper vi å ødelegge tråden helt hehe....
                      Mvh Andre`søhagen

Comment

• hummel
                        • May 2006
                        • 51

Hei Terje.

Har sett på dysenåla og den ser uskadet ut. Har ikke hatt tid til å demontere forgasseren enda.

Trond

Comment

• tema95
                          • Aug 2002
                          • 977

Hei Terje.

Har sett på dysenåla og den ser uskadet ut. Har ikke hatt tid til å demontere forgasseren enda.

Trond
                          OK Trond.
                          Men at den bare skal en halv omdreining ut tyder på at den egentlig gir for mye fuel for tidlig. Altså enten for kort, feil koning på spissen, feil utboring (koning) i dysestokken, eller rett og slett skadede deler.
                          Har opplevd akkurat dette selv, og da var det en for kort dysenål som hadde sluppet gjennom kvalitetskontrollen. Den motoren gikk rikt med nåla helt inne. Byttet nål, og så var den OK.
                          Det er vel noe av det som ofte skiller dyrere gjenstander fra billigere, nemlig at kvalitetskontrollen er bedre (og det er manuelt arbeide, det koster). Selve varen i seg selv behøver ikke være dårligere.
                          Mvh Terje Martinsen
                          www.modellfly.info

Comment

• hummel
                            • May 2006
                            • 51

Ja, man får som regel det man betaler for. Men hvis jeg får motoren til å gå skikkelig, har det noen betydning for noe om nåla er bare en halv omdr. ute? Skal se litt på tomgangsskruen i kveld, er visst en skoleavsluttning jeg må på.

Trond

Comment

• tema95
                              • Aug 2002
                              • 977

Ja, man får som regel det man betaler for. Men hvis jeg får motoren til å gå skikkelig, har det noen betydning for noe om nåla er bare en halv omdr. ute? Skal se litt på tomgangsskruen i kveld, er visst en skoleavsluttning jeg må på.

Trond
                              Neida, går motoren med en halv omdr ut er det OK. Men den kan bli litt mer kilen å finjustere.
                              Mvh Terje Martinsen
                              www.modellfly.info

Comment

• hummel
                                • May 2006
                                • 51

Kan dette ha noe med glødepluggen å gjøre? Har ikke peiling på hva slags glugg der er, fant noen plugger i fatterns gamle fieldbox som jeg skrudde i. Motoren starta så jeg tenkte det kunne ikke skade å bruke den under innkjøringa.

Trond

Comment

Working...