Unconfigured Ad

Collapse

Hva er lurest???

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pilotdott
    • Aug 2006
    • 7

    #1

    Hva er lurest???

    Hei
    har tenkt å kjøpe meg fly for første gang...
    er litt usikker...
    tenker litt på J-3 Cub eller Accipiter Badius Karo Air..

    Er det noen som kan hjelpe meg litt?

    PS: har ikke lyst/råd til noe dyrere en 1500kr..
  • sonicman
    • Nov 2004
    • 33

    #2
    Originally posted by pilotdott
    Hei
    har tenkt å kjøpe meg fly for første gang...
    er litt usikker...
    tenker litt på J-3 Cub eller Accipiter Badius Karo Air..

    Er det noen som kan hjelpe meg litt?

    PS: har ikke lyst/råd til noe dyrere en 1500kr..


    Hei ! Jeg startet med Wingdragon Slowflyer, og avanserte til Cessna 182 (begge elektrofly) ! Kunne ikke blitt bedre, for jeg lærte meg å fly ved hjelp av disse to flyene ! Wingdragon får du for ca 1200, mens cessna`n koster rundt 1500 ! AA Batteri i radio må du kjøpe selv, ellers helt komplett ! Lykke til !
    Trond`s Airways.

    Gws E-starter
    Cessna 177
    Ufo-X(hoho)
    Silverlit x-twin(haha)

    Comment

    • Alf Surdal
      • May 2005
      • 680

      #3
      kjøp for all del et fly som har balanseror!, tror ikke cubene har det..

      E-Starter er perfekt nybegynnerfly etter min egen erfaring. elefun har noen fine pakkeløsninger som kan tilpasses alt etter størrelsen på lommeboka. dette flyet tåler ekstremt mye juling fra en nybegynner, men legg inn en karbonrør på undersiden av skroget for å hindre haleknekk under harde landinger.
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment

      • tyor
        • Mar 2005
        • 9757

        #4
        slenger meg på sammen med Alf der. kjøp ett med ballanseror med en gang.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment

        • pilotdott
          • Aug 2006
          • 7

          #5
          Takk...
          forsto litt mer der...
          Men når jeg går inn på eks. elefun.no står det ikke noe om modellen har balangseror eller ikke..

          Å en ting til disse radioene, er det veldig mye forskjell på en med 4 kanaler og en med 3 kanaler. Pris forskjellen har jeg sett...

          M.

          Comment

          • william123
            • May 2005
            • 2330

            #6
            gå for en med 4 kanaler. den kan brukes til MYE mere enn en 3 kanals radio
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment

            • Tore
              • Jan 2006
              • 337

              #7
              Den fjerde kanalen er til balanseror, så 4 kanaler er et minimum.
              Tore

              www.skalamodellflyklubb.no

              Comment

              • tyor
                • Mar 2005
                • 9757

                #8
                Ett fly som er oppgitt som ett 3 kanals fly har da som regel trottle side og høyderor og de som er oppgitt som firekanals har ballanseror i tillegg. noen få 3kanalere kan ha trottle høyde og ballanseror og ikke sideror. og kjøp minst 4 kanals radio med en gang ja
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment

                • moby
                  • Aug 2006
                  • 5

                  #9
                  Jeg har bestemt meg for et Multiplex EasyStar som jeg er blitt anbefalt for at det er lettflydd, lett å reparere, samt at propellen sitter beskyttet. http://www.hobby-lobby.com/easystar-rtf.htm
                  Last edited by moby; 24-08-06, 10:11.

                  Comment

                  • pilotdott
                    • Aug 2006
                    • 7

                    #10
                    Tusen takk!
                    Jeg tok en titt på linken til "moby".
                    Flyet det var bilde av var i isopor...
                    Er det et bra matreale??

                    M.

                    Comment

                    • Alf Surdal
                      • May 2005
                      • 680

                      #11
                      siden det er multiplex er det grunn til å anta at det kan være elapor. så vidt jeg kan se fra byggingen av en magister må det være et ypperlig materiale for første fly, sterkere enn isopor så vidt jeg kan forstå.

                      dette har imidlertid ikke balanseror (det er 3 kanals), vil igjen sterkt anbefale å gå for et 4 kanals med balanseror i tillegg. Hadde jeg slengt opp et fly uten balanseror nå (etter ca 1 års erfaring) så hadde det garantert blitt krasj med en gang.. men det er nok helt klart en treningssak å kun svinge med sideror vil jeg tro.
                      Alf Surdal
                      Hovsherad

                      Comment

                      • joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6935

                        #12
                        Ikke noe problem å begynne med "bare" sideror. Det var det som var regelen i gamle dager så det duger godt nok i dag også.
                        EastStar`en har lært opp mange piloter, sterk, grei å fly og beskyttet propell... Et godt valg.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment

                        • Stall
                          • Apr 2004
                          • 276

                          #13
                          Selv om du kjøper en modell med balanseror bør du bare låse dem, inntil du har lært deg å fly med sideroret. Når du skal lande i sidevind skjønner du hvorfor Har blitt endel liming på meg grunnet slurvete siderors trening.
                          'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                          Ørjan Rapp

                          Comment

                          • davidsen
                            • Sep 2005
                            • 120

                            #14
                            Vil bare støtte opp mot de som sier at du bør låse ballanserorene i starten. Kanskje ikke låse dem, men sett dem på ett meget lavt maks utslag.

                            Lær deg å sving koordinert med sideror først som sist og få det inn i ryggmargen. Har sett mange klønete sidevindslandinger opp gjennom åra av folk som sverger til ballanseror. I værste fall resulterer dette i steiling, noe som ikke er spesielt heldig på final approach.

                            I tillegg vil du fly mer økonomisk (og for å ikke si "pent") ved å kombinere side-, høyde- og ballanseror når du svinger.

                            E-Starter er en fin nybegynnermodell ser man vekk i fra at den er vel i det minste laget og er vanskelig å fly når det er mye vind.

                            Lykke til!
                            David Gabrielsen,
                            Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

                            Comment

                            • pilotdott
                              • Aug 2006
                              • 7

                              #15
                              Takk igjen for mange gode tips...
                              Har prøvd å finne meg noen kandidater..
                              - Accipiter Badius Karo Air (RTF)
                              - Cessna 182 (4CH)
                              - J-3 Cub RTF
                              Burde vel hatt flere...

                              Er fortsatt veldig usikker...

                              M.

                              Comment

                              Working...