Unconfigured Ad

Collapse

Stoor tabbe!!! Magister..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olle
    • May 2002
    • 708

To viktige ting:
    En flymodell er ingen modellbil.
    Heller ikke er det noe helikopter.

Først må det rulle fort nok på bakken for å få nok flyfart. Små hjul og tregt underlag bremser ofte for mye til at farten blir stor nok uansett lengde. Større hjul og jevnere underlag løser ofte dette. Eller modellen kastes i gang.

Drar man (for) mye høyderor ved take off (spesielt ved lav fart) får man for bratt vinkel. Da stopper ganske enkelt modellen opp, og ramler ned uansett (staller). Løsningen er mer fart, og mindre vinkel på take off.

Dvs, at en flymodell må ha fart for å fly. Hvis man ikke snakker om 3D modeller med kraftige motorer, da.

olle

Comment

• sfinx
      • Mar 2006
      • 150

Det ER lettere å fly med overskudd av krefter !

God forklaring på forholdene dine og at du har kunnskapen som trengs.

Lykke til med flygingen.
      Tor A. Jakobsen
      -------------------------------------------------
      If your gonna Crash.... at least make it look Good!

Comment

• olle
        • May 2002
        • 708

Helt enig at mer power løser slike problemer.
        Men fellen med mer kraft, er kanskje at man aldri skjønner helt hva og hvorfor ting skjer.
        Å løse et problem er greit nok, men å skjønne hvorfor problemet oppstod, er minst like viktig.
        Da unngår man kanskje senere, med en langt dyrere modell, å gjøre samme tabbe uforvarende.
        Beste måten å lære å gjøre ting aerodynamisk riktig, er å ikke bruke mer power enn helt nødvendig. Da MÅ ting gjøres riktig, hvis ikke mister man kontrollen over modellen.
        Når man så har lært å gjøre ting grunnleggende aerodynamisk riktig, kan man eksperimentere og leke seg med så mye power man lyster, og modellen tåler.
        Det er veldig enkelt å skille mellom de, ute på stripa, som har lært å fly aerodynamisk riktig, og de som bare har valgt å putte på mer power for å komme videre.

olle

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Originally posted by olle
          Helt enig at mer power løser slike problemer.
          Men fellen med mer kraft, er kanskje at man aldri skjønner helt hva og hvorfor ting skjer.
          Å løse et problem er greit nok, men å skjønne hvorfor problemet oppstod, er minst like viktig.
          Da unngår man kanskje senere, med en langt dyrere modell, å gjøre samme tabbe uforvarende.
          Beste måten å lære å gjøre ting aerodynamisk riktig, er å ikke bruke mer power enn helt nødvendig. Da MÅ ting gjøres riktig, hvis ikke mister man kontrollen over modellen.
          Når man så har lært å gjøre ting grunnleggende aerodynamisk riktig, kan man eksperimentere og leke seg med så mye power man lyster, og modellen tåler.
          Det er veldig enkelt å skille mellom de, ute på stripa, som har lært å fly aerodynamisk riktig, og de som bare har valgt å putte på mer power for å komme videre.

olle
          Samtidig så er det veldig greit å ha nok å ta av NÅR EN TREGER DET. I starten syntes jeg heller mann bør fokusere på å ha (mer enn) nok fart/krefteri stede for å fokusere på å ha akkurat nok fart/krefter til at det henger i lufta... Det tar fokus bort fra selve flyginga og innlæringen av det å fly er jeg redd. (For)Lav fart er noe en fort finner ut at er dumt i alle tilfelle og helst bare gjør en gang. I det flyet detter ned eller knapt nok vil ta av så bør det si seg selv at farten er for lav, men det er lov å være usikker i starten. Det kunne jo vært noe annet som var årsaken. Lav fart er noe som enkelt kan/bør PRØVES, eller bli fortrolig med i god høyde, uansett hva slags modell du flyr.

Jeg husker tilbake til flyturen hvor gamle ferdigheter skulle friskes opp (les. ta opp igjen hobbyen). Alene, med nytt fly, ingen til å hjelpe. Det jeg i hvert fall ikke ønsket var å fly for sakte, men etter hvert som flyginga satt så var det jo ganske artig å "kjenne på modellen" mtp. det du sier lenger opp.

Sier ikke at det du skriver er feil, sier bare at min erfaring tilsier at det bør snus litt på prioriteringa i starten til selve flyginga sitter. Det er bedre å bruke litt ekstra av stripa, evnt. fly over, under landing enn å ikke komme frem
          Last edited by esmel; 22-11-06, 06:05.
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• olle
            • May 2002
            • 708

Enig igjen. Vi er egentlig enige. Bare ser det fra forskjellige vinkler. Og det er begrenset hvor detaljert, og fra hvor mange vinkler, en kan se en sak i et kort innlegg som her.
            For å konkludere; power løser et problem og gjør ting enklere for den ukyndige.
            Men hvis man løser alle slike problem med mer power, så vil man aldri helt få taket på hvilke fysiske lover som gjelder i denne sammenhengen.
            Skulle man senere finne på å stille opp i konkurranse, uten å ha lært ting korrekt, så vil man få plenty trekk for feil utførelse av relativ enkle grunnleggende manøvere.

olle

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Supert
              Ut å fly
              Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Coolman
                • Nov 2006
                • 170

Takk for synspunktene!

Jeg skjønner så pass at man må ha en bestemt hastighet får i det heletatt få bæring/løft på vingene.

Det jeg har sittet hær oppe å grublet på er jo at allt vil bli enklere i en startfase når man har krefter å ta av, vi har som sagt ingen til å veilede oss de første gangene vi skal begynne å fly. Man må jo fly for å erfare!
                Derfor kan man lett miste motet/slutte tidlig med en slik hobby som krever en viss grad av tolmodighet dersom man ikke behersker slike grunnleggende ting de første gangene uten uhell.

Jeg vil derfor øke motorkraften slik at man kan begrense dumheter som litt for mye "drag" på høyderoret under startfasen.
                Etterhvert så får man føle seg frem ved å slakke på gassen for å finne ut hvor denne grensen ligger.

Jeg vil heller bruke penger på riktig og godt utstyr i motsetning til å kjøpe nye deler og moddeller hver gang man gjør typiske nybegynnerfeil, jeg skjønner også så pass at noen uhell kan man ikke være foruten uansett hvor godt utstyr og hvor mye erfaring man sitter inne med.

Ellers så skal jeg holde dere informert når jeg får satt inn den nye motoren og forhåpentligvis unngått flere ulykker på de første turene

Magisteren virker ellers dønn sterk og solid og jeg tror nok at den vil holde ut i lang tid fremover og jeg er sikker på at jeg kunne ha klart å fly den med standard oppsettet hvis jeg hadde turt å prøve engang til.
                Jeg har jo lest igjennom alle innleggene dere har kommet med og jeg har nok lært masse av dere.
                Det var nok ikke så lurt å prøve seg med førstegangs ladet batteri som i tillegg var iskaldt med et splitternytt fly og motor, men nestegang SKAL det fly, jeg lover!!!

Takk for oppmerksomheten... Vi snakkes
                http://www.nordregate.com

Comment

• william123
                  • May 2005
                  • 2330

håper det går bra med deg neste gang da man lærer så lenge man lever!
                  har du bestilt ny motor?
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Coolman
                    • Nov 2006
                    • 170

Originally posted by william123
                    håper det går bra med deg neste gang da man lærer så lenge man lever!
                    har du bestilt ny motor?
                    Jada en Hyperion z3019/10 med 11*5,5 propell.
                    Jeg har også bestillt en Hyperion titan 50 esc. får den sikkert i løpet av helga
                    http://www.nordregate.com

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

Blir spennende å høre hvordan det går meg deg og dine venner
                      Lærte selv på den harde måten på egenhånd og vil si du gjør ett klokt valg med å få litt ekstra power. Det kan og vill redde deg ut av flere mindre planlagte manøvre i løpet av den første tiden. Det viktigste er stå på og ikke gi opp
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

Comment

• sfinx
                        • Mar 2006
                        • 150

Har lært på den harde måten jeg også. Og må nok fremdeles kalle meg nybegynner.
                        Les gjerne denne tråden hvordan jeg lærte:
                        http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=11872
                        Så ikke gi opp.
                        Du har bare snublet litt i nybegynnertabber. Som de fleste av oss.
                        Tor A. Jakobsen
                        If your gonna Crash.... at least make it look Good!

Comment

• subzero
                          • Jan 2006
                          • 258

Originally posted by Coolman
                          Første turen med min nye magister med standard utstyr var ikke noe serlig..
                          Tror nok at jeg hadde altfor lite motorkraft/lite strøm da jeg prøvde takeoff... Brukte ca 40 meter på en kunstgressbane i -4'C totalt vindstille, da jeg endelig dro stikka bakover steila det i ca 7 meters høyde og falt sidelengs mot bakken. Er motoren eller batteriet for svakt??
                          Jeg bruker et 9,6 V 3000Mah med 8 celler, batteriet var selvfølgelig kaldt da jeg prøvde.... Har det mye å si om det er varmt eller kaldt?
                          Er batteriet for tungt?
                          Jeg har også 1 stk mottakerbatteri ombord...
                          Jeg hadde 2 forsøk og det samme skjedde begge gangene...
                          Dere skjønner sikkert at jeg er nybegynner, hehehe , men det er bare 1 måte jeg lærer på!
                          Flyet fikk bare mindre bulker i vingen, samt at propellen knakk på det 2 forsøket...
                          Noen som har tips?

Anbefaling av ny motor?
                          Anbefaling av nytt batteri til min eksisterende motor?
                          anbefaling av komplett ny løsning?

Takk for svar og oppmerksomhet.
                          9,6 volt holder fint til en magister, har en kamerat som flyr med det og han har ikke noen problemer i det heletatt! er du sikker på at du har fått nok strøm på det da?
                          Robert
                          Hole El-Flyforening

Comment

• naverud
                            • Sep 2006
                            • 10

Hei ! Har en magister med standard motor permax 680. Tror ikke det er mulig å få den til å lette fra gress, på grus går det fint ca 20m. Kjempefin fly for oss nybegynere, jeg har flydd ganske mye med det ved å kaste det i lufta. Har bestilt en axi 2826-10 13 x4 apce og li-po 4s 3700 det blir spennende og se hvordan det blir.

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Det er den generelle konklusjonen ja: På hard bane flyr Magisteren greit med originalmotor. På gress kommer man ikke opp på fornuftig vis.

Har man gressbane på klubbstripa er det bare å investere i AXI 2826/10 eller 2826/12 eller Hyperion 3025-10 etc. Kjøre på 3S LiPo som et minimum, på 4S for å ha så det holder også til seilflyslep.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• x-pilot
                                • Dec 2004
                                • 205

Mye gode forslag her gitt! Klart det er enklere å fly Magisteren med krefter i bøtter og spann, særlig under takeoff. Og som Joo er inne på, vil man trenge det på gress.

/Nostalgimodus på/
                                Jeg er egentlig en nostalgiker. Eller trttere sagt en som liker at ting ser litt naturlig ut. Jeg har aldri stått i avgangshallen på Gardermoen og sett fly som letter som en Magister med Axi-motor. Så noe som ligner da et F16 tok av og skar til værs, men dette er noe helt annet
                                I den virkelige verden har faktisk fly som Magisteren ligner på, enda mindre krefter enn det Magisteren har med originaloppsettet. Det vil si at man trenger enda lengre rullebane for å få samme skala som en 172 eller en Cub. Det er akkurat dette som fascinerer meg med Magisteren: Det oppfører seg som et ordentlig fly, f. eks en Ceccna 172! Man har gasspådrag, begynner å rulle, styre til høyre for å kompenssere for propwash, vente... vente... Hånden på gassen. 60 knots: trekke forsiktig i stikka. La hjulene komme så vidt av bakken. Skyve litt fram igjen og la farten komme før man trekker litt til og får nesen i været. Trimme inn med climb på 70 knots. Full gass til 500 fot AGL. Inn med flaps, ny trim. Climb på 80 knots. Level out i 3000 fot, 2300 RPM, trimme vekk stikkepresset og la flyet fly...

Dette gjør faktisk Magisteren også, men kun med standard motoroppsett.

Så har du landingen: Gass på 1500RPM, Level flight 1500 fot, 80 knots, downwind. Sett 10 grader flaps og trim inn 70 knots. Gjennomsynk på 500f/m. Sjekk utsikt for crosswind leg, kall opp tårnet. 20 grader flaps og ny trim. Av med gass, klar for final. Skal jeg gå rundt? Alt klart? Se over instrumentene, fart: OK, forgasservarme: OK. Alt klart. Sett resten av flapsen og trim igjen. 60 Knots, turn final. Passe høyde, flyet flyr av seg selv. Litt lavt, trekker på litt gass. Treffer tersklen og trekker gassen til idle. Hever sakte nesen og setter flyen fjærlett ned. På med bremser...
                                /Nostalgimodus av/

Knakende moro å simulere dette med Magisteren. Synd det koster så jævlig mye å ta flylappen, men man har jo modellfly!
                                Trygve M.
                                Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
                                -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

Comment

Working...