Unconfigured Ad

Collapse

Skal ha fly etterhvert...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sfinx
    • Mar 2006
    • 150

Originally posted by Mariuslk
    Lysmaster skal jeg passe meg for, hehe
    )
    Lå litt alvor i denne. Jeg selv og mange med meg har opplevd at den enslige telefonstolpen, flaggstanga eller treet har magnetisk tilltrekking på modellfly.
    Og Murphys lov gjelder også i modellflyverden. Har erfart det alt for mange ganger allerede.( jansr: Tørk av deg det fliret!)
    Ellers sier jeg at Magister er den beste traineren. Men med et såpass stort fly trengs det jo mye plass, så har en ikke det er det kansje lurt å se etter noe annet slik flere allerede har skrevet.
    Prøvde MiniMagen i FMS simulatoren og syntes det virket helt greit å fly.
    Nesten som storebroren. Så det er nok et godt alternativ.
    Og simulator er noe du bør ha. Får en brukbar simstikke fra Elefun for kr.295 hvis du ikke har sim fra før av. Brukte denne for å lære meg å fly oppned med Magisteren og det tok ikke lange tiden å få det i fingrene. FMS simulatoren som følger med stikka er kansje ikke den mest naturtro, men gjør absolutt nytten.
    Ellers har jeg en god grunn til å velge fly laget i Elapor. Vi har ikke flystripe og må lande på ujevne jorder. Og Magisteren flyr jeg med hjul. Det vil si at uansett hvor godt en får bremset flyet før en setter det ned, så vil det havne på ryggen. Har ennå ikke sett noen skade etter slike landinger.
    Tor A. Jakobsen
    -------------------------------------------------
    If your gonna Crash.... at least make it look Good!

Comment

• Mariuslk
      • Nov 2006
      • 15

Jeg hadde vel egentlig tenkt meg å bruke ca. 1500 på radio. Men jeg ser at det blir i det minste laget, så da må jeg vel strekke meg til 2000...

sfinx, jeg skjønte alvoret i det altså. Har allerede truffet fotballmålet et par ganger... Det må jeg slutte med.
      Jeg har faktisk FMS simulatoren på PC'n her nå Brukte den en masse før jeg turte å prøve Wing-Dragon flyet. Tror det kom godt med :P
      Men jeg tror ikke jeg har MiniMag på den simulatoren... Hvor for jeg lastet ned det flyet?
      Art-tech Gee-Bee

Comment

• sfinx
        • Mar 2006
        • 150

Hei
        her kan du laste ned flere av Multiplex sine modeller:

Ligger under Downloads, Software.
        Vet ikke mye om hva som finnes av radioer i den prisklassen, men som flere har skrevet allerede så vil du angre ganske fort hvis du ikke kjøper noe brukbart med en gang. Brukbart=computerradio med minst 5-6 kanaler og modellminne, minst 5-6 modeller.
        Uff, kansje ikke lurt å skrive slik. Vi skremmer jo nybegynnere litt med at prislappen for å komme i gang blir litt høy.
        Men samtidig er det en sannhet at hvis du fortsetter(det gjør du) så blir det dyrere å kjøpe billig i starten fordi senderen fort mangler mixemuligheter og modellminne. Har du to eller flere modeller og må stille inn trim, servorev. osv hver gang du skal fly en annen modell så går du fort lei.
        Ekkelt med slike fotballmål som flytter seg når du skal fly forbi de......
        De slutter ikke med det heller, det samme skjer gang på gang.....

Redigert: Jeg handler endel fra utlandet for å få mer for pengene. I Danmark f.eks vil de trekke av dansk moms og legge til frakt før du betaler. Men tollen i Norge vil legge til et lite gebyr(ca 150-200?) +norsk moms 25%. Men det blir mye billigere likevel.
        En foretning jeg har handlet litt fra:

Sjekk prisen på Graupner MX16s. God radio å starte med. Selv om menyen foreløpig bare er på tysk......
        Eller Graupner MX12 til 1285 danske ? 10 modellminner, 6 kanaler og mixemuligheter nok for nybegynner og noe viderekomne. Engelsk meny.
        Eller komplett pakke MiniMag m. motor, reg, batt, ladeutstyr og 2xtra servo til bal. ror+ Graupner MX12 3260 dkr
        Last edited by sfinx; 07-01-07, 01:25.
        Tor A. Jakobsen

Comment

• Mariuslk
          • Nov 2006
          • 15

Takk, jeg fikk nå testet MiniMag på FMS simulatoren. Det funket fint

Det står på www.el-fly.dk , at bal. ror er "options" og at man trenger 2 ekstra servoer for det... Da ble jeg litt usikker, kommer vingen uten bal. rorene? Så man må kjøpe en annen vinge med bal. ror for å få det? Og kan man ikke bruke kun en servo til begge bal. rorene? Har sett at det er sånn på Magister'n...

Hva inneholder dette settet? http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=170
          Art-tech Gee-Bee

Comment

• sfinx
            • Mar 2006
            • 150

Er ikke sikker på hva det settet inneholder, men tror det er flyet + servoer ferdig montert uten regulator,batteri og mottaker. Noen som vet sikkert ?
            Ellers så trenger du ikke ny vinge for balanserorene. Bare å montere en servo i hver vinge og skjære løs rorene. Kan ikke bruke en servo til balanserorene. Flyr også greit uten balanseror, derfor er det option.
            På Magister er det mange som setter inn to servoer til balanserorene for å få litt kvikkere respons og mulighet for flaps/luftbrems, men dette krever computerradio for å virke.
            Men les byggebeskrivelsen på MiniMaggen her:

Bildene burde forklare det meste, men du må ha Adobe Acrobat Reader instalert på PCen for å lese pdf-filer. Har du ikke så finner du programmet på nett.(gratis)
            Last edited by sfinx; 07-01-07, 18:18.
            Tor A. Jakobsen

Comment

• Mariuslk
              • Nov 2006
              • 15

Takk, jeg fikk sett på byggebeskrivelse... Så greit ut det med å sette inn servoer til ballanseror

Jeg sendte forresten en mail til Elefun, og spurte hva det settet inneholdt. Fikk svar i dag, og de sa det inneholdt fly, servoer, motor og regulator... Så da trenger jeg sender, mottaker, batteripakke og to ekstra servoer?

Så da blir det 1700kr+1300kr (Graupner MX-12 )+ ca. 500kr =3500kr... Er det en grei pris for alt det?
              Art-tech Gee-Bee

Comment

• sfinx
                • Mar 2006
                • 150

Seriøst:
                Ikke glem lader til radio. Leveres uten !!
                Og lader til kjørebatteriet + gjerne extra kjørebatt. Blir fort lei av å vente når du kunne ladet mens du fløy.
                Og selvsagt er det lettest å få riktige opplysninger fra kilden. Nok en gang topp service fra Elefun !

Litt useriøst, men litt sant:
                Også ponktonger så du kan fly fra vann når isen går. Eller på snøen....
                Og seinere børsteløst og LiPo for mer futt og fart.......
                Neste er stort 3D fly, stor børsteløs og store LiPo......
                Og da trenger du radio til 10talls tusen eller mer.......
                Så kommer stort 3D fly med stor 4takt og røykanlegg, må jo bli hørt og sett...
                Også turbinjet, skal det være topp så skal og må den være med...
                Stoooor varebil. Greit å lempe inn flya uten å ta av vingen....
                Halloooo !
                Bygger fort på seg denne hobbyen...
                Særlig utgiftene.
                Blir mer avhengig enn av heroin ?
                Og utgiftene føles like store....
                Er det noe rart at enkelte må smugle det nye flyet ned i kjelleren før samboer får sett det ?
                Det 3. store prosjektet i år ?
                Og året er 9 dager gammelt ?

Ment som et lite sleivspark til meg selv og andre. Lista blir kansje lagt litt høyt med hva en trenger av utstyr for å ha det gøy.
                Alle rådene er velmente og kommer fra erfaring de forskjellige har gjort, men jeg har vel sagt før at det kansje virker økonomisk skremmende på nybegynnere.
                Last edited by sfinx; 08-01-07, 22:53.
                Tor A. Jakobsen

Comment

• Mariuslk
                  • Nov 2006
                  • 15

Heisann!

x-pilot, er du ferdig med jumfruturen med MiniMagen din?
                  Er intressert i å høre hvordan den er å fly
                  Art-tech Gee-Bee

Comment

Working...