Announcement

Collapse
No announcement yet.

3D - hvilket fly mest potent?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3D - hvilket fly mest potent?

    Jeg er litt nysgjerrig på forskjellige typer fly og flyging, og ett av de er 3D/akro. For dere som har drevet med dette en stund, går det an å si noe generelt om hvilket fly som kan regnes som det mest potente i dag, hvilket som har det lille forspranget i forhold til andre typer?
    Med vennlig hilsen
    Asbjørn Kristiansen, Ski
    -------------------
    Teori er når man skjønner alt,
    men ingenting fungerer som det skal..

    Praksis er når alt fungerer som det skal,
    men ingen skjønner hvorfor..

    Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
    ingenting fungerer som det skal,
    og ingen skjønner hvorfor..
    ------------------------------
    http://www.f-16.net/

    http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

  • #2
    Dette vil du få mange meninger om... Personlig synes jeg lange fly med korte, tykke vinger (U-Can-Do, Seagull Harrier, m.fl.) er best hvis du ser bort fra profilflyene (shockies e.l.).
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment


    • #3
      Etter at jeg begynte med 2m Katanaen har nok den blitt en favoritt ifht til harrieren. Katanaen har jo et bredere spekter og kan flys mer klassisk med 3D og vanlig akro i tillegg, mens harrieren ikke trives så godt med fart f.eks.
      Skulle jeg hatt bare en ville det vært katanaen...
      Terje

      Comment


      • #4
        Ta en titt på Precision Aerobatics Extra 260. Den har lav vekt og stort vingespenn i forhold.
        Flyvekt ca. 955g, og vingespenn på ca. 122 cm.

        Den blir mitt neste 3D/akro-fly.

        http://www.technoflight.no/shop/prod...oducts_id=1719
        Attached Files
        Trond Nilsen

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tarpoon View Post
          Ta en titt på Precision Aerobatics Extra 260. Den har lav vekt og stort vingespenn i forhold.
          Flyvekt ca. 955g, og vingespenn på ca. 122 cm.

          Den blir mitt neste 3D/akro-fly.

          http://www.technoflight.no/shop/prod...oducts_id=1719
          Så en sånn nylig på Ekeberg, flott fly som fløy veldig bra. Vekta er jo svært interessant!
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            Originally posted by G-Force View Post
            Jeg er litt nysgjerrig på forskjellige typer fly og flyging, og ett av de er 3D/akro. For dere som har drevet med dette en stund, går det an å si noe generelt om hvilket fly som kan regnes som det mest potente i dag, hvilket som har det lille forspranget i forhold til andre typer?
            Det er umulig å komme med noe uten litt informasjon om hvilken størrelse du ønsker, hvilke batterier du har og litt om hvor mye du vil bruke.

            I de små størrelsene er nok PA Addiction best på kun 3D. PA 260 er god på 3D pluss acro, men mangler litt presisjon for min smak. Min favoritt i 1.2m størrelsen er 3D Hobby Shop 47" Extra 300 SR for presisjon/3D på 4s 2200-2600, og 3DHS 47" Velox for ren 3D på 3s 2200 - 4s 2200. 3DHS 47" Edge havner midt i mellom de to.

            Hvis du sier noe mer om størrelse, så har jeg andre favoritter som min 3DHS 87" Extra 300 SHP. Den gjør alt du ber om fra 3D til presisjon.

            Erling

            Comment


            • #7
              Originally posted by G-Force View Post
              Jeg er litt nysgjerrig på forskjellige typer fly og flyging, og ett av de er 3D/akro. For dere som har drevet med dette en stund, går det an å si noe generelt om hvilket fly som kan regnes som det mest potente i dag, hvilket som har det lille forspranget i forhold til andre typer?
              Du får nok mange meninger på dette ja.
              Har selv en seb-art katana 30 som jeg bruker til 3d flyging, synes den fungerer veldig bra.
              Den har et bra vingeareal og lav vekt også flyr den like bra på rygg som rettveien.
              MC 22s
              Toplight standard
              Tragi 603 custum
              Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
              Raptor 50v2. Os hyper
              Seb-art katana 30
              taxi 2400 on floats. roto 35vi
              extreme composite Otop 3D. Os 140rx
              Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
              C-arf Superextra 3,1. 3w 150
              _____________________________
              Hans-Are Jenssen

              Comment


              • #8
                e flite edge 540 bp er ett av de beste 3d flyene jeg noen gang har flydd.
                Satt inn en 450 eflite motor og den hovrer på1/2 gass, nydelig i knife edge, harriers, rolling cirkle og alt det andre. Det som den imponerer stort med er i en manøver, nemlig the wall. Der er den helt syk

                Comment


                • #9
                  Takker og bukker til alle for svar. Jeg ser at samtlige som svarer snakker om elektro, men disse flyene finnes også i bensinutgaver, gjerne rundt 2meter-klassen? Skulle det være elektro, burde det være helst rundt 1,20m i vingespenn i hvertfall, budsjett osv har jeg ikke sett for meg, men det er jo alltid interessant at det er litt krutt i sakene da, det er aldri feil. Jeg har ingen erfaring med elektrofly, så om noen har lyst til å foreslå en motor/batterikombo som gir greit med krutt i en modell på 1,20, så bukker og skraper jeg for all hjelp
                  Med vennlig hilsen
                  Asbjørn Kristiansen, Ski
                  -------------------
                  Teori er når man skjønner alt,
                  men ingenting fungerer som det skal..

                  Praksis er når alt fungerer som det skal,
                  men ingen skjønner hvorfor..

                  Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
                  ingenting fungerer som det skal,
                  og ingen skjønner hvorfor..
                  ------------------------------
                  http://www.f-16.net/

                  http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

                  Comment


                  • #10
                    Elefun har PA Extra 260 fly og elektro motorpakke:
                    Siden finnes ikke

                    PA Thrust 30 er spesielt beregnet for denne modellen. Den flys med en 3S Lipo på 1800 - 2200mah.
                    Trond Nilsen

                    Comment


                    • #11
                      Jeg liker flyene til Sebart veldig godt, kjøpte selv en Katana 50 for litt siden.
                      Virker lovende.
                      Tor Henrik Hernes

                      Comment


                      • #12
                        Jeg flyr en giant u-can-do 3d og det er herlig å fly.
                        men det som jeg mener er det mest allsidige er reactor 3d. dette flyr veldig sakte, samtidig som jeg kan herje vilt på full gass. dette er et tynnvinget 3d fly, men har likevell et kjempeløft. dette er etter min mening enda bedre en giant u.c.d. For dere med fetisj for el, så er dette en kombi utgave
                        Roy Harald Amundsen
                        Alias skjefen

                        u-can-do 3d Giant med FTL45
                        Reactor 3d med 55AX
                        hobbico twin star med 2X GMS40
                        Extra funtiger med 46 AX
                        Flip 25 med 25 FX
                        katana v2 70 med 70T
                        telemaster med 61.

                        edge 540 depron
                        no liemit depron

                        Esky lama v4
                        Kyosho consept 30

                        flere crawlere og masse 1:18 biler.

                        Comment


                        • #13
                          Om du er glow-mann så ville jeg hvertfall vurdert en Sebart med glow-motor. Det finnes konverteringssett for disse flyene. Skal selv bygge en Sebart Sukhoi 26 50 med en Saito 82a. Den blir lettere enn enn elektroversjonen!
                          Med vennlig hilsen
                          Johannes Gjessing GMFK
                          || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                          Comment


                          • #14
                            Sebart KatanaS 30 er noe av det bedre jeg har fløyet i 3D kategorien, hvis det er en liten elektromodell du er ute etter. Den er totalt ukritisk, og siden den er liten og relativt billig, er man ikke så redd for å plante den i bakken.

                            Er du ute etter en større bensinmodell, er Yak'ene til SD/Thunder Tiger å anbefale.
                            Selv flyr jeg en Aerowork 100cc Yak-54. Dette er også en veldig fin 3D/IMAC modell, men siden den er såpass dyr, tar jeg ikke de store sjangsene med den.
                            Lars Henrik Kjølberg

                            http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                            Klubber:
                            Jets of Norway
                            Nittedal modellflyklubb

                            Comment


                            • #15
                              Dette er en slik typisk tråd der man får 1000 forskjellige svar, og alle er rett
                              Men min mening, som du selvsagt skal høre på er.
                              skal du ha en shockflyer er det Clik som ruler. Liten elektromodell er det PA Addiction som ruler. skal du gå for noe som er litt større så blir det SD modell Yak54 30% eller 40% av samme type om man vil sprenge budsjettet slik eg har gjort
                              Alt som kan fjernstyres.
                              ---------------------------------------------
                              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                              Steinar Kvarme.

                              Comment

                              Working...
                              X