Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny, billig 100cc bokhylle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny, billig 100cc bokhylle

    Etter at min kjære, elektrifiserte 50cc Aeroworks Yak brått ble revet vekk fra oss for et par uker siden, har jeg grublet på hva som skal ta plassen dens i hangaren.

    Valget har falt på et billigoppsett på et relativt stort fly;

    Kropp: Cyclonetoys 100cc Pitts
    Motor: DLA 112
    Servoer: Bluebird 620 på balanseror, og noen Hitec-servoer fra Yak'en på side- og høyderor.

    Motoren har fått litt blandet kritikk på flyinggiants, men de som faktisk har prøvd den virker å være godt fornøyd. Den er billig og kruttsterk. Av propell blir jeg nok å starte med 27x10, og teste ut noen forskjellige trepropeller føre jeg legger litt penger i en Mejzlik e.l.
    Batterier blir 2s1p2300mah A123 på rx, og det samme på tenning bare med en ubec imellom for å regulere ned til 5V. Cut-off fra smart-fly.

    Håper dere bokhylle-guruer er raske på labben hvis jeg er på vei til å gå på en kjempesmell med noe av utstyret. Dette blir det største flyet jeg har hatt til nå, og den første dobbeltdekkeren, så jeg er åpen for ALLE innspill.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

  • #2
    Vet om flere som har lyst på denne, så det blir jo spennende å se dette prosjektet.
    Tror ikke du går på noen smell. Men sjekk at bal-rorene går helt inn. Som du ser på bilde av ferdig modell er det korte ror, og på bildene av treferdig modell er dem lange.
    Håper du lager en tråd på denne.

    Hva skjedde med yak'n?

    Comment


    • #3
      Blir neppe noen kjempedetaljert tråd, men har planer om å legge ut noen bilder og et par velvalgte gloser etterhvert som jeg begynner å plages med motoren

      Fikk flutter i halen på Yak'en (for mye power med elektro?), og plutselig sto haleflatene 90grader i forhold til fronten av flyet (knakk midt mellom vingen og stabbene), bare holdt fast i filmen...
      Resultatet var ikke pent.

      Godt observert det med balanserorene! Ser ut som om du har studert bildene bedre enn meg.
      Men uansett om de går helt inn eller ikke er det ikke voldsomt mye jeg kan gjøre fra eller til.

      Tror du forresten de servoene jeg har valgt er sterke nok til denne?
      Last edited by jeeeeeeright; 17-09-10, 19:02.
      Remi A. Sørensen - 94877903
      Leder i Lofoten RC-Klubb

      Comment


      • #4
        Ja servone er sterke nok. Men kvalitet kan jeg ikke stå for

        Comment


        • #5
          Bluebird hadde jeg styrt unna. HD 9150 MG til høyde og bal ror, og den nye HV servoen til HD på sideror (x2).
          Etter å ha snakket mef folk under Joe Nall som har flydd dette flyet, er 100/110/111/112/116 cc motorer litt i underkant. Den blir noget slapp i vertikalen, da modellen er litt tung. 150cc er visstnok veien å gå. Det hadde vært mitt valg.
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #6
            Da tar jeg rådet om å droppe bluebird. HD9150 har jeg personlig dårlig erfaring med (mens jeg har bare positive ting å si om HD9110 - men disse blir kanskje svake?), Vil Hitec 5625 funke? Har 5 av dem fra Yak'en...

            Trenger jeg så vanvittig med servokraft på sideroret her? det er jo ikke noe større enn på 50cc Yak'en jeg hadde...
            Og hvordan blir kablingen for å servere disse HV-servoene med 2/3s lipo mens jeg ikke vil ha så mye strøm på resten av anlegget?

            Større motor blir nok ikke aktuelt i første omgang, da dette er på stramt budsjett. Har allerede solgt store deler av hangaren for å få råd til dette...
            Remi A. Sørensen - 94877903
            Leder i Lofoten RC-Klubb

            Comment


            • #7
              Jeg brukte en 5955TG på sideroret på min python og det holdt i massevis.
              5625 på bal-ror tror jeg vil holde. Den klarer jo 9+kilo.

              Comment


              • #8
                Da blir det hitec 5625 på balanseror og throttle (forutsatt at alle 5 fortsatt funker etter krasjet...).
                Og så skal jeg forske på disse HV-servoene om hvordan de kobles i praksis før jeg bestemmer meg for de 3-4 siste servoene.

                Ingen inspill om motoren annet enn at den KAN bli litt bleik?

                Eagle: La du merke til hvordan disse flyene oppførte seg? Du sa de var litt tunge, men er de OK?
                Last edited by jeeeeeeright; 19-09-10, 06:30.
                Remi A. Sørensen - 94877903
                Leder i Lofoten RC-Klubb

                Comment


                • #9
                  Jeg har prøvd dla-56, og den har noe mindre effekt enn dle-55. Men.............
                  Det står også på fg at den har 2-300 mindre rpm på topp. Men dette gjelder på 56'n.
                  DLA-112 Har stortsett fått gode tilbakemeldinger av de få som har skrevet om den

                  Like fin å se på som en DA

                  Comment


                  • #10
                    Det er veldig enkelt å koble opp HV servoen med 7.4 volt, og mindre volt til resten. Om du bestemmer deg for dette, send meg en pm, eller ring meg, så tar vi det der
                    Flyene flyr utrolig bra, ingen tvil om det. De er jo endel større enn QQ Pitts'n, og virker litt "roligere", men det blir alle fly når de øker i størrelse. Om du finner ut at DLA'n blir for liten, er det ingen problem å skaffe deg en 150cc for 3-4 lapper, bare gi beskjed
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • #11
                      Ikke ta den blandet kritikken på ting og tang "bestandig" så høytidig. Ofte er det brukeren som er problemet men motoren osv. får ofte skylden.
                      Mvh.
                      Rolv Leirro

                      Comment


                      • #12
                        Jepp. Har det inntrykket jeg også.
                        Forøvrig har den første av flere pakker ankommet. Var VELDIG lite spennende å få en UBEC og en prop-drill-jig først, men forhåpentligvis blir det bedre i løpet av uka.
                        Remi A. Sørensen - 94877903
                        Leder i Lofoten RC-Klubb

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Eagle View Post
                          Det er veldig enkelt å koble opp HV servoen med 7.4 volt, og mindre volt til resten. Om du bestemmer deg for dette, send meg en pm, eller ring meg, så tar vi det der
                          Flyene flyr utrolig bra, ingen tvil om det. De er jo endel større enn QQ Pitts'n, og virker litt "roligere", men det blir alle fly når de øker i størrelse. Om du finner ut at DLA'n blir for liten, er det ingen problem å skaffe deg en 150cc for 3-4 lapper, bare gi beskjed
                          Hvilken motor er det du kan skaffe?
                          Terje Vik

                          Ingen ting er umulig - det tar bare Velig land tid...

                          Comment


                          • #14
                            Hvilken motor er det du vil ha da?
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • #15
                              jeee: er det fornuftige fraktpriser og leveringstid fra dem du handler bokseksjon fra?

                              Eagle; skaffer du MVVS? 58 IRS Prosport?
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X