Har fått flydd parkmasteren en del nå, og trener litt på bl.a knife edge. Men flyet vil ofte mot meg eller fra meg sånn at jeg må korrigere med høyderor, kalt coupling på engelsk (finnes det et norsk ord?). Så jeg lurer på hva folket gjør med dette... Legger dere inn mix på radioen eller korrigerer dere med stikka? Dette problemet eksisterer vel knapt på dyrere balsafly...? Er det noe man kan gjøre med f.eks balansepunktet eller vinkling på motoren for å bedre dette?
Unconfigured Ad
Collapse
Hva gjør dere med "coupling"?
Collapse
X
-
Det oppstår på alle fly avhengig av tyngdepunkt. Én av flere andre faktorer er høyde og lengde på kroppen. SOM REGEL vil et baktungt fly gå mot understellet, mens et framtungt fly vil gå mot canopy.
Ideelt sett burde dette fjernes ved å flytte balansepunkt. Eksempel: Flyet drar mot understellet. Flytt batteriet framover. Det er ikke noe problem å få PM til å fly ganske nøytralt kun ved hjelp av cg. Men, så er det gjerne sånn at man vil ha en Parkmaster skikkelig baktung, for da blir den et snilt, lite 3D-dyr. Selv gidder jeg ikke bruke miks på Parkmaster, så jeg bruker stikka.
Da kan man prøve seg fram, feks 5% av gangen (hvis det er mye, mindre hvis det er lite) med rudder til elevator mix. Hvis flyet drar mot understellet, legger man inn "opp" begge veier. Stort sett trekker den i samme retning.Anders Eiebakke90078513Comment
-
Takk for gode tips. I dag drog det veldig mot canopy enda jeg har tyngdepunktet på 13cm. Anbefalt i manualen er 11-12. Men det var en del vind, så det kan hende det hadde en del å si. Har merket at parkmasteren oppfører seg mer eller mindre som en værhane i sterk vind...______________________________
JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment