Announcement

Collapse
No announcement yet.

SebArt Sebach 342 - 30E: motor/esc/bat konfigurasjon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SebArt Sebach 342 - 30E: motor/esc/bat konfigurasjon

    Har liggende en nyanskaffet SebArt - Sebach 342 - (30size E) men trenger litt hint / hjelp til ekeltro oppsettet.
    (Fin model kjøpt inn fra RC-Pro.no SEBACH 342 30E | RCPro.no)

    Ønsker primært å benytte en Hacker BL motor og har følgende 2 typer å velge mellom:
    Hacker guide til riktig motoroppsett SebArt modeller: Seite nicht gefunden – Hacker Motor GmbH)

    Hacker A30 - 10XL (anbefalt av SebArt ved første design av modellen). 900KV
    Hacker A30 - 12XL (modell med samme vekt, 177g men 12 poler kontra 10) 700KV

    Teknisk beskrivelse av disse hacker A30 motorene: Seite nicht gefunden – Hacker Motor GmbH

    Det store spørsmålet som jeg ønsker et svar på er om man med fordel kan velge en motor med større "moment" da jeg forstår at momentet øker med antall poler. Dette for igjen å velge en "større" propel men da går farten ned på max air-speed for modellen. Men ettersom dette er en 3D modell, og ikke en figher er det vel også meningen med å hovre lykkelig.

    Finns det noen gode huskregler mellom om man skal gå for en 3 eller 4 cellers pakke, kontra motor med høy eller lavt antall poler (her 10 kontra 12).

    Et grunnoppsett fra SebArt selv: Hacker A30-10XL + Jeti Master Basic 55A, APC15x8E og 2100-3S eller 2500-3S topfuel.

    Mens det ligger en del youtube snutter ute med eks Hacker A30-12XL (diverse 4cellers bat) og 14x7e osv.
    -----
    Etter nesten å lest opp og ned alle artikler blir jeg fortsatt ikke klok, da det ikke er skrevet så mye om denne modellen enda, når det gjelder ESC er jeg enda mer usikker men den skal drive motoren + 4 Hitech HS-65 mini servoer.

    Skal men velge ESC med linær BEC eller switched BEC ? (fordeler ulemper ??)

    På slutten av denne spørsmålsrekken kommer det også opp at jeg ser noen ESC er utstyr med en ekstra "bryter" (bracke switch) tilsvarende strømbryteren man normalt har på RX batteri pakken.

    Er dette en bryter som kun finnes på de "dyrere ESC" modellen for å legge modellen "død" selv om batteri er tilkoblet aktivt. Kan se fordelen da mine tidligere små elektro modeller nærmest ligger å bare venter med agrisivitet når batteriet er tilkoblet, hvem har vel ikke bært rundt på radioen å så vitt kommet bort i trotle stikka !!

    Nå gjenstår det bare noen "valg" for innkjøp av riktig el-bestykning så denne kommer i lufta...


    Hilsen Audun

  • #2
    Har en sånn modell med dette oppsettet (MFN) ModellflyNytt.no
    No har eg da ødelagt motoren å planlegger å bestille en Hacker A30-10 XL V2, trur dette e d beste valget pga at eg har flest 3 cellers batterier.

    Vest ingen kommer med noen kjempe tips her i denne tråden.
    Svein Roe
    ----------------
    Skymaster F-15 - Nexus Mk II
    Boomerang Sprint - Simjet 2250
    Starfire II P-60
    C-arf Extra 2,3 - DA 50
    EF Extra 91" - DA 60
    EF Edge 48"
    Ventus 4m
    Mini Nyx

    Comment


    • #3
      Bestilte en Hacker A30 - 12 XL v2 i går fra RCpro.no, nå gjenstår det bare å få tak i en regulator (har lyst på Hacker MasterBasic 55 eller 70) samt at jeg går for en løsning med 4cellers 2.6Ah batterier.

      => Hvilke batteri løsning benytter du ?

      Byttet bruker navn idag, pga det lignet litt for mye på email adr...
      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

      * Flyr divserse planker og noen visper.
      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

      Comment


      • #4
        Sjekk ut de tekniske sidene til Asker Modellklubb her: Velkommen til Asker Modellklubb _teknisk_valg av elektromotorer.
        Her står det veldig enkelt forklart hva som trengs for valg av elektromotorer
        Rune Haugen
        // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
        // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
        // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
        // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

        " It's all 100% electric ! "


        Comment


        • #5
          Originally posted by AudunJ View Post
          Bestilte en Hacker A30 - 12 XL v2 i går fra RCpro.no, nå gjenstår det bare å få tak i en regulator (har lyst på Hacker MasterBasic 55 eller 70) samt at jeg går for en løsning med 4cellers 2.6Ah batterier.

          => Hvilke batteri løsning benytter du ?

          Byttet bruker navn idag, pga det lignet litt for mye på email adr...
          Master regulatorene er bra de, men når du først skal kjøpe ny regulator ville jeg ha gått for Kontronik eller CC Ice. da får du kvalitet og vil garrantert ikke bli skuffet.
          -Jim Johansen-
          Flyklart:
          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
          Under construction:
          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

          Comment


          • #6
            Siste anskaffelse ESC, ble en Kontronik KOBY 55LV, og jeg prøver først ut modellen med et 4s batteri, blir vel mest sannsynig en 2500 eller 3300 pakke med 25c, men det gjenstår å se hva jeg finner hos Elefun.
            Audun Johnsrud
            Nittedal - HMFK

            * Flyr divserse planker og noen visper.
            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

            Comment


            • #7
              Hjelp rundt oppsett el - oppsett Hacker A30-12XL + Koby 55+ Esc + 4s 2,2Ah i Sebach30

              Setter sammen en Sebash 30E, fly 1300gram + batteri (så det veier vel ca 1,6kg) som et 3D fly skulle jeg ha mellom 300-350w/kg = alså et behov for 560watt for heftig 3D.

              Testet kraft elektronikken i kveld, på en planke som sjekk før alt settes inn i flyet da målet var og ha dette i lufta til helgen, men får ikke alt til å passe helt sammen. Manual oppset er som følger.
              ---
              Recomm. power set up:
              Motor: Hacker A30-10XL (cont 30amp, max 42amp) 900kv)
              ESC: Hacker Master Basic 55A ESC SB
              Battery: Top-Fuel 2450-3S
              Propeller: APC 15x8E
              ----

              Har følgende:
              Motor: Hacker A30-12XL (cont 25A, max 37A) 700kv
              ESC: Kontronik Koby 55+LV m/BEC
              Batteri: Turnegy nanotec 2200m 45-90C (4s) + et 1300 (25c 3S) som test referanse.
              Prop: 14x7E og en 15x8E


              Koblet opp med 14x7 probellen og 4s batteriet samt et "wattmeter" for å logge / teste at alt virket ok.
              * Ved start fra null, gass og litt pådrag kom noen merklige "katte lyder" fra motor hørtes ut som kilereima på en volvo 240 i regnvær.
              men med litt mer pådrag var det stille igjen og normalt motor summing og turtallet steg normalt med stikkas bevegelser.
              - Ved neste gass=0% og pådrag forsiktig, så jeg hva som lage lyden. Ved "tenning" starter motoren å skjelve litt mellom korrekt og feil veis gange og når man gir litt mer gass blir dette en skrike lyd, men så fort mat gir gassen litt raskere går motoren helt fint.
              - Akuratt som den ikke liker "lavt turtall, hvorfor ?

              * Ga så raskt mye gass og da startet det å blinke på ESC (8 blink, ref manuel: extrem current peals diagnosed, speed up slower)
              Tja, er dette normalt, skal man ikke kunne gi full kass raskt på en elektro modell, har mange parksize fly og her har dette aldri vert et problem.

              Noen lab forsøk:
              1. Prøvde å ruse opp for å se hva max watt ble på løsingen, (4s bat)
              men stoppet før max stikke da jeg syntes det var "mye krefter i sving, og usikker på plangens fesre egenskaper).
              4cellers (husker ikke helt stikke posisjon men det var ikke max)!
              Amp= 36,9A (motorens peak max er 37A så jeg stoppet her)
              Watt => 586w, (dette skulle jo være veldig heftig for 3D fly og kurrent)

              2. test av MAX stikke, på 3s (1300-25C)Max stikke ga...
              Amp= 31,6A (357wat)
              Med andre ord, full mulig å bruke 3cellers batteri, men da men skulle hatt 480watt for god 3D flyning?)

              3. Test av stabil 25amp load åp 4s-batteriet.Trotlet rolig opp fra 0 til avlest 25,08amp stabil gange, og da fikk jeg 357watt avlest forbruk, men dette var ved kun 50% stikke (midtposisjon) Har aldri prøvd full gass for det virker som da er det noe som går til helvete(tja?).

              Oppsummering:
              * Ved 3s batteri startet motoren helt "rolig" uten skrik men den er tydlig litt svak for løsningen min, mens om jeg bruker 4s virker det som jeg rett og slett ikke klarer å få rolig gange rundt 1-5% gass og syntes det blir noe "sært" om man må forte seg og gi litt gass for at motoren ikke skal "tenne baklengs", hvordan skal dette egentlig bli på "landing"??

              * Har ikke fått testet med 15x8 probellen, men da skulle der vel bli enda større "motstand" på motoren og vere måinger?

              * Er det noen måte og "begrense" hva max amper, så jeg ikke brenner opp herligheten om kan stikkemessig er i heldig og kjører på 70+ % av fullt pådrag.

              ===

              Håper noen kan gi noen svar eller hint som hjelper meg videre..
              Audun Johnsrud
              Nittedal - HMFK

              * Flyr divserse planker og noen visper.
              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

              Comment


              • #8
                Å kjøre 4S på en 14x7 propell er for mye på denne motoren. Bruk 3S for denne propellen. Det vil ikke føles spesielt heftig, så for å sprite opp kjør 4S, men da med 13x6 eller 13x6,5 prop. Det er i allefall hva jeg bruker på A30 14L (800kv) på 48" EF.

                15x8 propell kan du ikke bruke på dette flyet vel. Men det finnes prop calc programmer som kan hjelpe deg på veien. Jeg bruker denne: eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator   (c) by Markus Mller

                Skrikelydene kommer antagelig av feil timing. Dårlig kontakt/lodding i motorledninger kan og skape slikt. Du må sette alle verdier i ESC som timing, poltall, frekvens osv i henhold til motorens datablad. Din motor har oppgitt alle disse parametrene så du slipper å prøve deg frem som man ofte må på china crap.

                Denne lille hakkingen helt i starten er normalt. Men du befinner deg aldri der. Husk når flyet er i flukt spinner propellen av luftstrømmen selv ved null gass. Husk at du ikke skal ha brems på denne motoren. Det brukes på klappropeller det.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Tittet på fly og motor nå. Denne Sbach'en er en 52" ser jeg. Altså et litt større fly enn jeg først tenkte på da jeg sa 13x6 prop osv. Og Hacker 12X motoren er en kraftigere motor enn hva jeg tenkte på som jeg bruker i 48" modellen min. Så det jeg skrev over blir ikke riktig ser jeg. De kommentarene hadde passet på en Katana 30E.

                  Ser Sebart anbefaler 15x8 på 3S. Så putt det inn i kalkulatoren og se hvor du havner. Så kan du prøve deg frem på 4S til du finner en prop som gir deg det samme der. Mulig 14x7 er helt rett. I såfall er det kun ESC parametre som timing etc. du må fikse til så vil det nok spille.
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Etter som jeg forstår ut i fra hva du skriver så går motoren greit ved litt turtall men det er i starten det "hakker" og gir fra seg ulyder

                    Hvis det ikke er feil på ESC eller Motor!!! så kan årsaken være flere ting men i 90% av tilfellene ender man opp i at motor/ESC ikke "liker" hverandre og sliter med timing/synkronisering.

                    Når jeg har havnet bort i disse problemene så har jeg i de fleste tilfeller greid å fjerne problemet med å juster parametere i ESC'en
                    Hvis dette ikke har fungert så har jeg gått over til en annen kombinasjon og byttet ut motor eller ESC.

                    Lange kabler (forlengede) mellom motor og ESC kan også skape disse problemene.

                    Moderne ESC'er overvåker hva som som skjer ved å analysere "formen" på pulsene mellom motor og ESC.
                    Enkelte produsenter gjør bare en grov sjekk å lar det meste skure å gå mens andre over overvåker og skal ha kontroll på alt for å beskytte seg selv mot overbelastning etc.
                    Jeg har en følelse at Kontronik er i denne klassen noe som sikkert er vel å bra men det skaper noen problemer hvis ikke motor / ESC kombinasjonen er 100%

                    Tilbake til ditt problem, sjekk hvilke muligheter du har til å endre f.eks timing og sjekk om du kan slå av noen av de mest ekstreme overvåkings funksjonene i ESC'en (dette gjøres på egent ansvar).
                    Hvis ikke hakkingen forsvinner med dette så ville jeg ha prøvd en annen ESC.

                    Men igjen - det jeg har skrevet over gjelder kun hvis det ikke er en produksjons feil på ESC eller motor!

                    Har hatt en del Sebart'er med Hacker i nesa og flere ganger har jeg stusset over at Sebart spesifiserer en propell som er minst 1 hakk større enn hva motorprodusenten anbefaler.
                    Tester viser at denne propellen trekker mer strøm enn hva som motoren er spesifisert til men det har fungert uten problemer frem til nå.

                    Husk også at en statisk test på bakken belaster propellen 5-10% mer enn hva du vil oppleve hvis modellen flyr fritt i lufta!

                    Ser at det er flere som anbefaler 14x7 ved bruk av 4 celler så det er kanskje et bra utgangspunkt - så kan du eventuelt gå over til en 15 tommer hvis dette blir litt lite.

                    Oppsummering:
                    Hakking:
                    Sjekk at det fysiske er riktig (plugger, kabellengder osv)
                    Sjekk ESC oppsett juster timing og andre parameter relatert til dette.
                    Virker ikke dette så bytt Motor eller ESC for å se om det er feil på en av disse, hvis ikke så kan du bytte ut en av komponentene med tilsvarende fra en annen produsent for å se om det hjelper.

                    Ytelse:
                    Fly med 14x7 - funker dette - gjør noen korte turer med en 15 tommer og kjenn på motor/ESC temperaturen - er den innenfor det akseptable så er det bare å kjøre på.
                    Last edited by Quadrocopter; 09-03-12, 08:40.

                    Comment


                    • #11
                      Virker som det meste av "utfordringen" er at det viser seg at jeg har Hacker A30-12XL v2 (denne har 700kv) i motsettning til 770kv på den første utgaven av motoren. Men i manuallen som ligger med i pakken, er det kun satt over en "lapp med 700kv i stedet for 770kv) mens resten av tabeller osv er like.. Når jeg ser i diverse kalkulatorer rundt på nett oppdager jeg følgende.

                      Orginal versjon: ref datablad osv har current = 25A max 37, (tja nå finner ikke oppgitt watt)
                      Mens versjon 2: i følge calculatorer osv har max 650watt. så det er noe høyre effet i ver2.

                      Skaffer en 13x6 eller 13x7 propell og måler hva dette gir av resutater, for i følge eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller skulle jeg med en 13x6 (4s) få ca 505wat, så da går det vel bra?

                      Problemet er bare at på hjemme sidene til Hacker, finner jeg kun datablad fra 2010 som omhandler orginal versjonen og ikke v2. http://www.hacker-motor.com/daten/an...-Anleitung.pdf så tabellene her stemmer ikke overens med motoren jeg faktisk har..

                      Har sendt mail til dem og spurt om nytt datablad. (vi venter i spenning).
                      Last edited by AudunJ; 09-03-12, 08:57.
                      Audun Johnsrud
                      Nittedal - HMFK

                      * Flyr divserse planker og noen visper.
                      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                      Comment


                      • #12
                        JA - det er greit å få et riktig og oppdatert datablad, hvis du ikke har gjort det så kan du i sammen slengen spør om hvilke propellalternativer de anbefaler for kombinasjonen din.

                        Husk at alle motor-kaluklator programmene som finnes der ute opererer med forskjellig kvalitet på referanse data, noen motorer har referanse data basert på en rekke statiske målinger i benk, som gjenspeiles i at kurvene blir relativt riktige, mens de fleste referanse dataene er "teoretisk" kalkulert på grunnlag av en eller ett fåtalls målinger - disse gir relativt stor feilmargin
                        Kalkulatorene gir en grei indikasjon men i de fleste tilfeller ville jeg ha lagt inn en 10-15% feilmargin på resultatet.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by arhennie View Post
                          Å kjøre 4S på en 14x7 propell er for mye på denne motoren. Bruk 3S for denne propellen. Det vil ikke føles spesielt heftig, så for å sprite opp kjør 4S, men da med 13x6 eller 13x6,5 prop. Det er i allefall hva jeg bruker på A30 14L (800kv) på 48" EF.

                          15x8 propell kan du ikke bruke på dette flyet vel. Men det finnes prop calc programmer som kan hjelpe deg på veien. Jeg bruker denne: eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller
                          .
                          Click image for larger version

Name:	Hacker_a30-12xl-v2.JPG
Views:	1
Size:	54.8 KB
ID:	586509
                          A30-12 XL V2 | Hacker A30 | Motors

                          Fra Hackers egen side, her skriver de at motoren tydlig skal virke med 14x7 og gi ca 615watt ved rundt 43A. så her blir jeg ikke klok i det hele tatt.

                          Reiser nå til strømmen og kjøper noen "flere" plugger samt en 13x6 og en 13x7 propell for å prøve meg fram litt, så vi iallefall kommer utenom max watt problemmatikken.. Så gjenstår det ESC hackingen som er en liten utfordring.

                          Blir heller ikke "klok" på manualen til koby'n her... (Må jeg virklig ha en progdisk til 1000+ kr for å programere denne ok)?, eller hva med et enkelt progkort, noen i Hakadal området som har dette ? å låne bort?
                          Manualen til ESC: Seite wurde nicht gefunden. - KONTRONIK - Hochleistungsantriebe im RC-Modellbau
                          Last edited by AudunJ; 09-03-12, 09:24.
                          Audun Johnsrud
                          Nittedal - HMFK

                          * Flyr divserse planker og noen visper.
                          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                          Comment


                          • #14
                            Hacker opplyser også at V2 utgaven gir 650W

                            A30-10XL V2
                            Specifications:

                            Powerange: max. 650W (15 sec.)
                            RPM/Volt (kv): 700 U/min-1


                            siden denne har en RPM/Volt 700 mot 770 i den første versjonen så burde dette medføre at V2 skal virke bedre med en stor propell enn hva "V1" gjør!


                            Edit:
                            et prog-kort er et "må ha" uten dette er det ikke mye man kan gjøre!
                            Last edited by Quadrocopter; 09-03-12, 10:00.

                            Comment


                            • #15
                              Sikkerhet rundt ESC: i manuelen til min Koby 55 står det følgende:

                              ---------------
                              4.2 BEC
                              All KOBY ESCs include a synchronized BEC.
                              Compared to general BEC-systems the capacity of
                              the BEC is mostly independent from the input
                              voltage. This allows the usage of the BEC also at
                              higher voltages. Also, the BEC features a high
                              suppression of interference. The BEC-Voltage can
                              be changed between 5V and 8V (0.2V steps) by
                              using PROGDISC.
                              For safety reasons a four cell NiCd/NiMH or
                              a two cell LiPo battery must be connected
                              to the receiver in parallel to the BEC.
                              ------------------------------------------

                              Betyr dette at man også kan koble inn et "RX batteri" i parallel inn på AR6210 jeg benytter i flyet (merklig? noen som har kommentarer her?)
                              Audun Johnsrud
                              Nittedal - HMFK

                              * Flyr divserse planker og noen visper.
                              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                              Comment

                              Working...
                              X