Har liggende en nyanskaffet SebArt - Sebach 342 - (30size E) men trenger litt hint / hjelp til ekeltro oppsettet.
(Fin model kjøpt inn fra RC-Pro.no SEBACH 342 30E | RCPro.no)
Ønsker primært å benytte en Hacker BL motor og har følgende 2 typer å velge mellom:
Hacker guide til riktig motoroppsett SebArt modeller: Seite nicht gefunden – Hacker Motor GmbH)
Hacker A30 - 10XL (anbefalt av SebArt ved første design av modellen). 900KV
Hacker A30 - 12XL (modell med samme vekt, 177g men 12 poler kontra 10) 700KV
Teknisk beskrivelse av disse hacker A30 motorene: Seite nicht gefunden – Hacker Motor GmbH
Det store spørsmålet som jeg ønsker et svar på er om man med fordel kan velge en motor med større "moment" da jeg forstår at momentet øker med antall poler. Dette for igjen å velge en "større" propel men da går farten ned på max air-speed for modellen. Men ettersom dette er en 3D modell, og ikke en figher er det vel også meningen med å hovre lykkelig.
Finns det noen gode huskregler mellom om man skal gå for en 3 eller 4 cellers pakke, kontra motor med høy eller lavt antall poler (her 10 kontra 12).
Et grunnoppsett fra SebArt selv: Hacker A30-10XL + Jeti Master Basic 55A, APC15x8E og 2100-3S eller 2500-3S topfuel.
Mens det ligger en del youtube snutter ute med eks Hacker A30-12XL (diverse 4cellers bat) og 14x7e osv.
-----
Etter nesten å lest opp og ned alle artikler blir jeg fortsatt ikke klok, da det ikke er skrevet så mye om denne modellen enda, når det gjelder ESC er jeg enda mer usikker men den skal drive motoren + 4 Hitech HS-65 mini servoer.
Skal men velge ESC med linær BEC eller switched BEC ? (fordeler ulemper ??)
På slutten av denne spørsmålsrekken kommer det også opp at jeg ser noen ESC er utstyr med en ekstra "bryter" (bracke switch) tilsvarende strømbryteren man normalt har på RX batteri pakken.
Er dette en bryter som kun finnes på de "dyrere ESC" modellen for å legge modellen "død" selv om batteri er tilkoblet aktivt. Kan se fordelen da mine tidligere små elektro modeller nærmest ligger å bare venter med agrisivitet når batteriet er tilkoblet, hvem har vel ikke bært rundt på radioen å så vitt kommet bort i trotle stikka !!
Nå gjenstår det bare noen "valg" for innkjøp av riktig el-bestykning så denne kommer i lufta...
Hilsen Audun
(Fin model kjøpt inn fra RC-Pro.no SEBACH 342 30E | RCPro.no)
Ønsker primært å benytte en Hacker BL motor og har følgende 2 typer å velge mellom:
Hacker guide til riktig motoroppsett SebArt modeller: Seite nicht gefunden – Hacker Motor GmbH)
Hacker A30 - 10XL (anbefalt av SebArt ved første design av modellen). 900KV
Hacker A30 - 12XL (modell med samme vekt, 177g men 12 poler kontra 10) 700KV
Teknisk beskrivelse av disse hacker A30 motorene: Seite nicht gefunden – Hacker Motor GmbH
Det store spørsmålet som jeg ønsker et svar på er om man med fordel kan velge en motor med større "moment" da jeg forstår at momentet øker med antall poler. Dette for igjen å velge en "større" propel men da går farten ned på max air-speed for modellen. Men ettersom dette er en 3D modell, og ikke en figher er det vel også meningen med å hovre lykkelig.
Finns det noen gode huskregler mellom om man skal gå for en 3 eller 4 cellers pakke, kontra motor med høy eller lavt antall poler (her 10 kontra 12).
Et grunnoppsett fra SebArt selv: Hacker A30-10XL + Jeti Master Basic 55A, APC15x8E og 2100-3S eller 2500-3S topfuel.
Mens det ligger en del youtube snutter ute med eks Hacker A30-12XL (diverse 4cellers bat) og 14x7e osv.
-----
Etter nesten å lest opp og ned alle artikler blir jeg fortsatt ikke klok, da det ikke er skrevet så mye om denne modellen enda, når det gjelder ESC er jeg enda mer usikker men den skal drive motoren + 4 Hitech HS-65 mini servoer.
Skal men velge ESC med linær BEC eller switched BEC ? (fordeler ulemper ??)
På slutten av denne spørsmålsrekken kommer det også opp at jeg ser noen ESC er utstyr med en ekstra "bryter" (bracke switch) tilsvarende strømbryteren man normalt har på RX batteri pakken.
Er dette en bryter som kun finnes på de "dyrere ESC" modellen for å legge modellen "død" selv om batteri er tilkoblet aktivt. Kan se fordelen da mine tidligere små elektro modeller nærmest ligger å bare venter med agrisivitet når batteriet er tilkoblet, hvem har vel ikke bært rundt på radioen å så vitt kommet bort i trotle stikka !!
Nå gjenstår det bare noen "valg" for innkjøp av riktig el-bestykning så denne kommer i lufta...
Hilsen Audun
Comment