Announcement

Collapse
No announcement yet.

SebArt Sebach 342 - 30E: motor/esc/bat konfigurasjon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by AudunJ View Post
    Sikkerhet rundt ESC: i manuelen til min Koby 55 står det følgende:

    ---------------
    4.2 BEC
    All KOBY ESCs include a synchronized BEC.
    Compared to general BEC-systems the capacity of
    the BEC is mostly independent from the input
    voltage. This allows the usage of the BEC also at
    higher voltages. Also, the BEC features a high
    suppression of interference. The BEC-Voltage can
    be changed between 5V and 8V (0.2V steps) by
    using PROGDISC.
    For safety reasons a four cell NiCd/NiMH or
    a two cell LiPo battery must be connected
    to the receiver in parallel to the BEC.
    ------------------------------------------

    Betyr dette at man også kan koble inn et "RX batteri" i parallel inn på AR6210 jeg benytter i flyet (merklig? noen som har kommentarer her?)
    Hehe - en lang måte å skrive at de har det som de fleste andre har - switchmode BEC - og så sammenlikner de med en vanlig lineær basert BEC......

    Skal du sette et Rx-batteri i parallell så må du passe på at spenningen ut av BEC er tilnærmet lik spenningen ut av batteriet.
    5V ut av BEC = 4stk NiMH, 6V ut = 5stk NiMH osv.
    stemmer dette så er det er det bare å koble til

    Det med et parallell Rx-batteri har vært diskutert i flere andre tråder her på MFN ( (MFN) ModellflyNytt.no )
    Last edited by Quadrocopter; 09-03-12, 10:23.

    Comment


    • #17
      La ikke merke til at det var Kontronik ESC lengre opp her. Det både forenkler og til tider kompliserer.
      Du må ha prog kort eller prog disk ja som Q sier. Eneste du kan gjøre fra radio er å velge program. Du bør forresten sette prog 3 på din.

      I prog kort er det ikke stort mer du får gjort enn å endre timing fra auto til -5, +5 eller +10.
      Jeg tviler på at det er mye å hente.
      Øvrige settings har du vel liten interesse av.
      Manual her: Seite wurde nicht gefunden. - KONTRONIK - Hochleistungsantriebe im RC-Modellbau

      Ellers tror jeg det helst er som Q sier angående overvåkingen Kontronik har i sine ESC. De er jo nærmest beryktet for at vern slår ut enkelte motorvalg. Kontronik tar vel utgangspunkt i at du skal fly Kontronik motor også. Så får du "ikke lov" til å ta ut kreftene av motoren din så er vel en annen ESC eneste løsning vil jeg tro.

      NiMh batt i parallel er kun en safety backup. Dvs i tilfelle BEC eller drivbatteri feiler. Slett ikke nødvendig. Men noen ønsker å ha denne backup'en, spesielt på kostbare modeller. Jeg satte dette på min ene Logo 600 med Jive ESC. Foreløpig har jeg droppet det på min andre Logo 600, og på TDR som og har Jive har jeg ikke plass. Ikke noe å tenke på på en 52" flymaskin spør du meg.
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #18
        Du kan lage deg en mix, flight mode eller D/R som du aktiverer med bryter for å begrense throttle utslag.
        Men d kommer litt ann på hvilken radio du har.
        Svein Roe
        ----------------
        Skymaster F-15 - Nexus Mk II
        Boomerang Sprint - Simjet 2250
        Starfire II P-60
        C-arf Extra 2,3 - DA 50
        EF Extra 91" - DA 60
        EF Edge 48"
        Ventus 4m
        Mini Nyx

        Comment


        • #19
          Jeg har en 50a Kina-esc liggende i skuffen her oppe hos meg hvis du har lyst til å prøve en annen Esc. Bare å komme oppom hvis du vil låne. Ikke like bra kvalitet som Kontroniken, men som en test kan det jo funke.
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #20
            Manglende programmering av ESC (Koby 55+ LV).

            I dypfrusterasjon reiste jeg til byen og fant fram til Thorbjørn og Kåre's (RC-seilflysport) der jeg hadde kjøpt ESC for å spørre om råd.
            * Etter en liten forklaring av "problemet midt" svarte Thorbjørn, har du programmert ESC'n ?

            Som en mange årig elektro ingeniør må jeg innrømme at her har jeg syndet mye i denne saken og alt av problemer beskrevet i innleggene over er derfor nå nesten historie.

            1. By default starter ESC av KOBY typen opp i APM (Auto program Mode) dette betyr at de trenger å lære seg motoren og batteri hver gang, og ettersom jeg var av den forsiktige typen som ikke ga full gass første gangen jeg testet dette på planken, oppfattet KOBY'n min sikke bevegelse som var max 15-20% som fullt pådrag, så neste gang jeg ga gass ble alt liksom litt krøkk. (Hakkingen) kommer at at jeg uvitenede ikke lot den få en gjennomgang over hele registerert ved "lære-modusen" så dette er vel også løst.

            Løsningen ble enkel som genial:Ved batteri tilkobling , trykket jeg inn "knappen på ESC'n" og den startet med å gå igjennom sine 4 modus (APM, Glider, Fly/båt og Heli), disse ble veldig enkelt gitt med lyd og lys signal. For å velge var det bare å "gi full gass" etter ønsket modus og så kviterte den tilbake med bip,bip,bip =modus3. og deretter tar man av batteriet og alt er i boks.

            Ved neste gang jeg koblet til batteriet, gikk den som en klokke! men ble rådet av Thorbjørn til å alltid gi raskt og bestemt kvart gass når man starter opp, så den får "sing på sakene" for deretter heller senke turtallet til nesten ingen ting om man vil...(Dette pga litt hacking ved SLOW gass på drag,, kanske derfor motoren min heter hacker...hehe).

            Videre testet jeg effekter osv (og da Hacker A30-12XL ver2) i følge produsent (se bilde i noen innlegg lenger opp) bevislig mener 14x7 prop er ok på denne, ga jeg full gass..

            Du verden dette stemmer godt overens med eCalc (44A / 558w) utregningene for dette oppsettet.
            Målte verdier: Full gass ga 41,57A og 560W!

            Click image for larger version

Name:	IMAG1360.jpg
Views:	1
Size:	102.1 KB
ID:	586510Click image for larger version

Name:	IMAG1361.jpg
Views:	1
Size:	73.8 KB
ID:	586511Click image for larger version

Name:	IMAG1362.jpg
Views:	1
Size:	77.6 KB
ID:	586512

            Så nå¨er den videre jobben kun å få satt motoren inn i modellen og få på plass det som er av pynte lok osv, så er det opp i lufta...
            Takk til dere som har gitt med så mange innspill, men er litt flau for det jeg ikke leste manualen godt nok...
            Audun Johnsrud
            Nittedal - HMFK

            * Flyr divserse planker og noen visper.
            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

            Comment


            • #21
              Alltid bra at det løser seg på en enkel måte!

              Et propellfly skal ikke ha noen form for "slow start" og motoren skal starte silkemykt
              Hvis den ikke gjør det så er det noe feil en eller annen plass.
              Og høyst sannsynlig ligger det i timingen i ESC'en

              De fleste ESC'er har en mulighet til å sette opp grunn innstillingene på den måten du sier men skal man mer i dybden så ender man som regel opp med et programmerings kort.
              Jeg tror ikke Kontronik gir deg mulighet til å gå inn i de mer detaljerte menyene (timing etc) vi stikke styring.
              Hadde du hatt prog-boksen så kunne du ha prøvd å justere litt på timing parameterne og kanskje ent opp med et 100% resultat isteden for 90....
              Men det positive er at nå har du den oppe å kjøre - og kanskje en dag finner du noen ute på stripa som lar deg få låen boksen slik at du kan få gjort det siste for å komme helt i mål

              Comment


              • #22
                Gå og skam deg

                Neida - det er jaggu så mye å passe på at det neppe er lange straffen for å glemme og programmere escen.

                Bra du fikk det til og at det er hjelp å få!
                Kristian Westgård
                Nittedal

                Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                — Neil Armstrong

                Comment


                • #23
                  Leste du ikke rådet mitt i post #17
                  "Du bør forresten sette prog 3 på din."

                  Husk også hva jeg nevnte på mail.
                  Husk å locktite setskruene i motoren.
                  De er ikke låst fra fabrikk.
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #24
                    ESC (Kontronik KOBY 55) gikk opp i røyk.

                    Under test kjøring i flyet eller en lang kveld med programmering av servoer ++ avgikk ESC med døden!

                    Bakgrunnen, var at jeg syntes det virket som "gass" pådraget gikk mellom 0-100% mellom kun lav stikke og ca 25-30% av max stikke utslag, og at jeg ikke var hundre prosent sikker på at ESC virklig sto i modus 3 (fly).

                    Under gjenntatte benk tester fikk jeg feilmelding nr 9, "No clear motor signal identifications, absolute PRM may have been exceeded" ref manualen.

                    Demonterte cowlingen så jeg skulle ha tilgang på "knappen" på ESC for sette den i modus 1. (APM) som skulle ref manual resette oppsettet i denne. Dette ble gjort og jeg programmerte videre inn mod.3 (så ut til å virke ok) men under litt kjøring var det utrolig mye "hakking" i starten så jeg tenkte at her var ikke alt helt ok, så jeg satte den tilbake til modus 1. (auto) og skulle prøve og kjøre motoren i denne modusen ettersom den da skulle sette seg opp automatisk osv.

                    Mod.1 satt ok, batteri tatt av. Satt så "stikka" i 100% for å koble til batteriet igjen, da det sto slikt jeg forstår manualen at dette vil gjøre at den detekterer fult utslaget og at man rask skal ta denne til 0% igjen for å aktivere motoren.

                    Dette virket som etter manalen men da jeg skulle til å gi gass igjen, flammet det opp i ESC og jeg rev batteriet og båste ut flammene så godt som mulig. (Takk og lov for at jeg ikke hadde på dekselet over nesa på flyet).

                    Click image for larger version

Name:	IMAG1389.jpg
Views:	1
Size:	61.2 KB
ID:	586611Click image for larger version

Name:	IMAG1390.jpg
Views:	1
Size:	32.7 KB
ID:	586612Click image for larger version

Name:	IMAG1391.jpg
Views:	1
Size:	48.7 KB
ID:	586613Click image for larger version

Name:	IMAG1392.jpg
Views:	1
Size:	58.2 KB
ID:	586614

                    Nå står jeg igjen med et fly som trenger flere timer på Hobbyrommet og det blir ikke noe "maiden" denne helgen heller, SUKK!

                    * Hva gjør jeg nå videre ?

                    Har ellers et helt nytt i pakke "2.2Ah 45c Graupner 4S" batteri jeg kjøpte inn til modellen hos Thorbjørn og Kåre i går (fredag) men dette får jeg ikke brukt pga "ballanse pluggen" er annen type en den jeg har på alle mine batterier fra før, samt at jeg vel må tilbake og kjøpe en ny ESC asap for å kunne fortsette prosjektet. Snakk om å brenne av kr uten at det var gøy engang...
                    Skal spøre T&K pent om jeg kan få levert tilbake dette batteriet og få det kreditert prisen på kjøp av ny ESC, for uansett om jeg kan sende den tilbake til Tyskland, er det vel flaks om jeg får dette på garantien, da jeg hadde festet den med strips og litt "dobeltsidig tape" på baksiden av ESC og dette var direkte der på kretskortet at det tok fyr...

                    Egenlig merktlig, da jeg tidligre på kvelden test kjørte motoren mellom 10 og 25A over flere minuter samt en liten peak test på max som ga 43a (621w) ref power/watt meteret jeg hadde på tidligre på kvelden som test..
                    Derfor tror jeg det ikke var spesielt det med "normal varme utvikling" men noe som skjedde rundt programmeringen mot mode1.
                    Audun Johnsrud
                    Nittedal - HMFK

                    * Flyr divserse planker og noen visper.
                    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                    Comment


                    • #25
                      Det var voldsomt til motgang du skulle ha på denne da. Ikke godt å si hva som kan være problemet. Men én ting jeg ville dobbeltsjekket er at ingen av skruene du har brukt for å feste prop adapter og bakplate på motor er for lange og går i viklingene. Det er faktisk en ikke helt uvanlig feil. Mange som har havarert utstyr pga det.

                      Ellers tror jeg neppe jeg hadde spandert 1300,- på nok en Koby på den motoren. Jeg hadde kjøpt noe rimeligere. F.eks en Castle ICE eller ICE Light 50. De finnes her i landet til fra ca 600,- og oppover. Fordelen med light er vekt, om du finner på lager. Da bør du kjøpe en Castle Link USB interface for å kunne programmere de fra PC. Da kan du og logge masse motorparametre og studere disse i en trend etterpå.
                      Eventuelt finnes det andre rimelige ESC også som kan programmeres via radio hvis du vil slippe PC. Ser EleFun har noen helt nede i 230,- men ikke alt er på lager.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #26
                        Har som sagt en 50A esc liggende her. Merke RC Experience, kjøpt på SmallSize. Du kan gjerne overta den, om du vil.
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #27
                          Stusser litt på om å sette stikka i 100% før du kobler på strømmen er rett prosedyre? Trodde stikka skulle stå i min og så full gass tel du får kvitteringstone og så tilbake til 0 igjen, så er man klar til bruk? Mulig jeg tar feil, er en stund siden jeg har satt opp disse....
                          -Jim Johansen-
                          Flyklart:
                          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                          Under construction:
                          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by jijohans View Post
                            Stusser litt på om å sette stikka i 100% før du kobler på strømmen er rett prosedyre? Trodde stikka skulle stå i min og så full gass tel du får kvitteringstone og så tilbake til 0 igjen, så er man klar til bruk? Mulig jeg tar feil, er en stund siden jeg har satt opp disse....
                            Jfr manual kan du velge. Start med full throttle, eller 1s full throttle etter oppstart.
                            Se manual kapittel 6, pkt. 4.
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by arhennie View Post
                              Det var voldsomt til motgang du skulle ha på denne da. Ikke godt å si hva som kan være problemet. Men én ting jeg ville dobbeltsjekket er at ingen av skruene du har brukt for å feste prop adapter og bakplate på motor er for lange og går i viklingene. Det er faktisk en ikke helt uvanlig feil. Mange som har havarert utstyr pga det.
                              .
                              Motoren er plassert bak "torpedoveggen", og motorakslingen går fram til en prop adapter, målte tykkelsen på denne veggen samt godstet på motoren med skyvelær, og klippet til "M3-10mm" skurer jeg kjøpte på Clas (disse var passe bløte i stålet) klippet av ca 2mm av hver av disse før de ble skudd inn med bruk av litt Loctite.

                              Men om det skulle være "kortsluttning" mellom gods og en vikling,osv burte man ikke merke dette med ohm-meter mellom hver vikling ? normalt burte ha nogenlige tilsvarende motstand, els og så sammenliknet med "jord" om jeg måler direkte på motor akslingen ?

                              Joda, manualen skriver dette tydelig:
                              Care must be taken when using the forward mounting flange to mount the Hacker-Brushless- Motors
                              not to exceed the following recommendations for screw protrusion into the motor’s case. Using
                              excessively long screws will damage the copper windings inside the motor!!!

                              Max. Einschraubtiefe /
                              max. depth
                              A30 M3 5,0mm


                              I følge Hacker, oppgis det også Technische Daten:
                              Innenwiderstand 0,034 Ohm


                              Nei det er kanskje heller ikke så lurt å benytte 1300kr til å denne motoren i ny ESC, men jeg ble liksom veldig "imponert" over teknikken i det enkle med Kontroniks...

                              Er i vilrede hva jeg skal gjøre videre.....
                              Audun Johnsrud
                              Nittedal - HMFK

                              * Flyr divserse planker og noen visper.
                              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                              Comment


                              • #30
                                Nei, hva skal du gjøre. Det er kjipern når slikt skjer og en ikke aner hva det skyldes. Men ESC'en kan du sikkert sende Kontronik og få undersøkt om det er en garantisak. Den kan jo hatt en intern feil.

                                Men feilen kan jo derimot er ekstern, eller at nettop den kombo'en du hadde var uheldig. Selv hadde jeg nok valgt noe "billigdritt" og prøvd igjen. Samtidig hadde jeg søkt litt rundt på andre forum og forhørt meg om andre hadde erfaring med samme kombo.

                                Det jeg derimot IKKE hadde gjort var å avvente en eventuell tilbakemelding fra Kontronik. Da risikerer du at hele sesongen er gått før du får flyet i lufta.
                                arhennie

                                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                                http://hadelandmfk.no/
                                www.henniehobby.no/arne

                                Comment

                                Working...
                                X