Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flex i balanseror.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flex i balanseror.

    Har fundert litt i på hvorfor mine 50cc fly ikke roller fort når jeg er i toppfart. Rollene blir skikkelig "seige"...
    Starter jeg rollene i liten hastighet for så og gi jernet, så roller den mye fortere i toppfart.
    Mulig dette er allmenviten, men det må være trykket på roret som gjør at selve roret vrir seg. Servoene er 7955TG så de skal være sterke nok...
    Tenkte spesielt dette når jeg flydde 110" Yaken sist, den hang med
    Vurderer å filme roret en tur, for å se hva som skjer. Alternativet kan være å bruke 2 servoer per balanseror på 50cc også.

    Noen meninger om emnet der ute?
    EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
    EF Yak-54. 110"
    EF MXS 83"
    GB Yak-55 2,2m

    Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
    Takk til:
    Autopartner.se
    http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

  • #2
    Har blitt for det samme jeg også,spekulert litt rundt det.
    Kan det være utslagene som er for store,slik at rorene blir
    mere som luftbremser å ikke så effektive i roll.
    Går an å lage et flightmode for stor fart med litt mindre utslag.
    Det går vel en grense hvor mange grader det er vits i å ha før rollvirkningen avtar.
    Er som sagt tanker dette her,artig å høre om andre har teorier om dette.

    Hmm finleste inlegget ditt etterpå,skulle vel sluttet å henge med når du begynner
    med liten fart også da,så teorin stemmer ikke her.
    Men som sagt artig å høre andres syn på dette.
    Last edited by Snaprollman; 24-01-12, 00:46.
    Bruker mest Parafin for tiden.

    Comment


    • #3
      Ser poenget ditt ja. Men det som gjør at jeg tror roret flexer, er at det funker bra om jeg øker på farten...Som du forøvrig skrev
      EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
      EF Yak-54. 110"
      EF MXS 83"
      GB Yak-55 2,2m

      Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
      Takk til:
      Autopartner.se
      http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

      Comment


      • #4
        Går sevoene dine i full vandring? Det er mange som monterer lange servoarmer som gjør at utslagshastigheten på roret blir høy.
        Da blir sevoen "svakere" og klarer kanskje ikke å gå til fullt utslag når du har maxfart.
        Hvis ailerons/ror flexer så mye at det påvirker styringsegenskapene er det stor fare for at noe ryker. For ex rorhorninnfesting el,l.
        Prøv trekket i stanga mellom servo/rorhorn med "fjervekt" Bagasje/fiskevekt - Gadgets-store.no
        Dette er servoer som drar det meste Hi-Tec HS-7980TH eller denne HS-M7990TH Mega Torque HV Magnetic Encoder Servo, hvis du finner ut at sevoene er for svake.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

        Comment


        • #5
          Jeg har også tenkt litt på det, men jeg tipper vel rett og slett med at det er snakk om blowback? Ganske god belastning på servo og ror ved en plutselig hard roll ved full pinne. Er vel en grunn til at man gjerne jobber litt med throttle ved overgang fra høy hastighet til plutselige rolls / high-g manøvre? Testet å slippe gassen litt idet du roller, for å så pumpe den kjapt tilbake? Da opplever i alle fall jeg at modellen "tar tak i" rollen mye bedre.

          Har et godt eksempel - fikk en temmelig seig roll i slutten av denne KE sirkelen - sjekk fra 08:00 og utover -



          Jeg tipper i alle fall en blowback, og kanskje noe deformering av roret også? My 2 cents.
          Last edited by alflovvold; 24-01-12, 12:41.
          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

          Comment


          • #6
            Originally posted by Karl H. View Post
            Går sevoene dine i full vandring? Det er mange som monterer lange servoarmer som gjør at utslagshastigheten på roret blir høy.
            Da blir sevoen "svakere" og klarer kanskje ikke å gå til fullt utslag når du har maxfart.
            Hvis ailerons/ror flexer så mye at det påvirker styringsegenskapene er det stor fare for at noe ryker. For ex rorhorninnfesting el,l.
            Prøv trekket i stanga mellom servo/rorhorn med "fjervekt" Bagasje/fiskevekt - Gadgets-store.no
            Dette er servoer som drar det meste Hi-Tec HS-7980TH eller denne HS-M7990TH Mega Torque HV Magnetic Encoder Servo, hvis du finner ut at sevoene er for svake.
            Er klar over dette, kraft ganger arm
            Jeg justerer alltid slik at jeg får mest mulig vandring på servo, uten at det begrenser utslaget. Bruker 1,5" på balanseror, noe som gir meg ca 55grader opp og ned.
            Servoene skal ikke være for svake nei, de er overkill på en 50cc.
            EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
            EF Yak-54. 110"
            EF MXS 83"
            GB Yak-55 2,2m

            Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
            Takk til:
            Autopartner.se
            http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

            Comment


            • #7
              Bruker du 140% vandring på servoen, eller bare 100%. Bare det vil øke kraften til roret betraktelig.

              Comment


              • #8
                Jeg opplever det samme på 78" extran min. Jeg kjører 7955tg på ureg 2s lipo, så jeg er forholdsvis sikker på at det ikke er blowback i mitt tillfelle. Jeg tror det rett og slett kan være at roret staller. Den store vinkelen på roret gjør at lufta ikke klarer å følge roret på baksiden, og slipper taket. Begynner man i lavere hastighet, er det kanskje enklere for lufta og holde seg fast. Det er jo også endel mere "drag" med fullt utslag på balanserorene, så man får jo heller ikke like stor fart.

                Comment


                • #9
                  Hei

                  Jeg tror at servoen ikke orker.
                  En servo orker og holde mye mer en den orker og flytte armen.
                  Det stemmer bra med at dere roller fort , så lenge hastigheten er lav.
                  Da orker servoen og dra roret til maks utslag. Hvis du så gir full gass, så orker den og holde.

                  Hvis du har full fart og legge full roll, så orker ikke servoen og dra roret til fulgt utslag.
                  Nå går også flyet mye fortere, Da blir det tyngre og dra roret ut.
                  Kraftbehovet øker med hastigheten i andre.

                  Dere sier at servoene er overdimesjonert , og det er de helt sikkert.
                  Men full fart og rett ut i 55 graders utslag er voldsom manøver.
                  Kjetil
                  oops: . . ! . .

                  http://www.vingmfk.com

                  Comment


                  • #10
                    Enig med kjetilm her. har samme problem på sideroret på yaken min. har litt for svak servo så hvis jeg har full gass og legger den i knife edge så klarer den ikke å dra roret ut nok. men hvis jeg legger den i knife edge i lav fart og så gir gass så funker det.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Blowback er jo et kjent fenomen. Og kan godt være forklaringen i endel tilfeller, men det blir litt eple/pære og sammenligne en veik servo på sideror mot rundt 30kg servokraft på en 30cc kjerre's balanseror. Digitale servoer er også mye bedre enn analoge når det kommer til drakraft, selv om de også holder mer enn de drar.
                      Kan godt hende jeg mister noen få graders utslag fra halv til full gass, men tror ikke det samsvarer med den reduserte rollraten jeg opplever.
                      2m edgen jeg hadde før merket jeg ikke dette på, og den hadde powerHD 10kg servos på balanseror. Det holdt ikke på sideror, så den ble byttet til 15kg hd9150 for å få nok kraft.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by alflovvold View Post
                        Jeg har også tenkt litt på det, men jeg tipper vel rett og slett med at det er snakk om blowback? Ganske god belastning på servo og ror ved en plutselig hard roll ved full pinne. Er vel en grunn til at man gjerne jobber litt med throttle ved overgang fra høy hastighet til plutselige rolls / high-g manøvre? Testet å slippe gassen litt idet du roller, for å så pumpe den kjapt tilbake? Da opplever i alle fall jeg at modellen "tar tak i" rollen mye bedre.

                        Har et godt eksempel - fikk en temmelig seig roll i slutten av denne KE sirkelen - sjekk fra 08:00 og utover -



                        Jeg tipper i alle fall en blowback, og kanskje noe deformering av roret også? My 2 cents.
                        Godt eksempel på hva som skjer, den roller som i sirup... Bra flyging forresten
                        Kan godt tenkes at det er blowback, men på 110" Yaken så skjer ikke det samme, og der har jeg like mye utslag.
                        Derfor jeg mistenker at det rett og slett er roret som bøyer seg. Skal prøve å få tak på ett lite kamera og filme roret, om det er mulig å se..
                        EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                        EF Yak-54. 110"
                        EF MXS 83"
                        GB Yak-55 2,2m

                        Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                        Takk til:
                        Autopartner.se
                        http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                        Comment


                        • #13
                          Ser det med servoen ja, godt mulig det også. Servoen skal dytte mange kilo luft. På min 78" Extra så greide jeg og ta ett karbon servohorn i en snap-roll(balanseror), dette med nytt servohjul
                          Hvordan er kompositt modeller her, da snakker jeg 50cc med en servo til bal..?
                          EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                          EF Yak-54. 110"
                          EF MXS 83"
                          GB Yak-55 2,2m

                          Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                          Takk til:
                          Autopartner.se
                          http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                          Comment


                          • #14
                            Hvis det var fleksing så ville man vel fått samme reslutat ,
                            om man starter sakte eller fort.

                            Video kamera på flyet er en god idee . . . . . . . .
                            Kjetil
                            oops: . . ! . .

                            http://www.vingmfk.com

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by kjetilmh View Post
                              Hvis det var fleksing så ville man vel fått samme reslutat ,
                              om man starter sakte eller fort.

                              Video kamera på flyet er en god idee . . . . . . . .
                              Jeg tror ikke det. Starter man sakte så hele roret være i fullt utslag, i full fart er jeg redd at kun den delen rundt rorhornet er i fullt utslag. Eller så stemmer servo-teorien...
                              En annen ting jeg har lagt merke til er at modellen ikke roller helt rett når dette skjer, men det gjør den ellers.
                              Enten vrir roret seg, eller så orker ikke servoen å dytte like mye som den drar. Den roller som ett fly med mer ned enn opp utslag på balanserorene, nesten tønne-roll...
                              EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                              EF Yak-54. 110"
                              EF MXS 83"
                              GB Yak-55 2,2m

                              Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                              Takk til:
                              Autopartner.se
                              http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                              Comment

                              Working...
                              X