Unconfigured Ad

Collapse

Glassing av Funjet ultra

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arcteryxxx
    • Nov 2010
    • 1070

    #16
    Det er et veldig langt sprang fra 300 til 350... Kube-regelen alene tilsier at motoreffekten må økes med 58,9% (350/300^3) alene. I tillegg brukte Remi en liten propell som var supersonisk i tipp-hastighet. Dette er ikke effektiv fremdrift!
    Dette er og blir en tullete diskusjon, men poenget mitt er at hvis man skal påstå noe om hastighet så bør man ha data som sannsynliggjør påstanden - noe jeg vel ikke kan se når det gjelder en UR-FJ med spesiallaget ARC motor
    I hangaren:

    SpeedFire F5B
    X-plane fra www.yuri-models.com
    Hawk F5B
    MiniHawk (2stk)
    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
    UM Stryker Q 180
    FPV Raptor
    EPO Cessna (156cm)

    Comment

    • OTA
      • Nov 2009
      • 759

      #17
      Ikke ødelegg gleden nå Arcteryxxx Det går det det går og hvis alle var lykkelige med fine tall på radargunen så er jo det fint
      Jeg ble målt i lett jogg til rundt 40km/t med klubbens radargun, så ser nødig at du rakker ned på det, jeg var jo fornøyd med det inntil nå.....

      Poenget er, veldig mange radarguns ihvertfall av de billigere typene der ute er ikke til å stole på.
      Øystein T.

      EF Extra 300 70"
      Speedfire F5B
      Baudis Fosa F3B
      Ascot F3B
      Lynx Carbon
      EF Extra 300, 58" Electric
      T-Rex 700N

      www.artistic3d.net

      Comment

      • hvala
        • Aug 2006
        • 91

        #18
        Originally posted by Arcteryxxx
        Med mindre du mener at dette var under frakten i buken på en Boeing så stiller jeg meg tvilende til den påståtte hastigheten.
        Jeg har målt min til 339,3 km/time med hjelp av MPX M-link GPS. Dette var med mitt 6S oppsett. Har bilde som dokumenterer dette.

        For øvrig er jeg enig med deg i at denne modellen er ikke optimal mht fart, men er et rimelig alternativ for å teste ut om man liker denne type flyvning med høy hastighet.
        Last edited by hvala; 15-05-12, 19:01.
        Haagen Valanes

        Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

        Comment

        • Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

          #19
          Hva var det du målte!?
          Mange lar seg lure av at GPS'en sin maksfart kan være logget helt andre steder enn når du passerer horisontalt bortover stripa!
          Faktisk så kan en kraftig vertikal bump p.g.a. vind/turbulens gi et veldig høyt maksfart utslag på GPS'en.

          Det du må gjøre er å logge hastighet i.h.t. høyde - dermed ser du hvor du oppnådde maks hastige.
          Det meste kan logge en høy hastighet i fritt fall med motoren på full guffe - flater man ut så faller hastigheten drastisk......

          EDIT:
          Ang. glassing så er det garantert veldig mye jobb uten å få ut noe nevneverdig gevinst.
          Skal du først sette i gang med glassing så ville jeg heller laget en ny vingeprofil som er mye mer optimalisert for fart, videre vil du i denne prosessen få de motsatte halvdelene av vingeformen som gir deg mulighet til å støpe helt perfekte glatte vingeprofiler.
          Her finner du en veldig bra tråd om dette temaet som er skrevet av [trykal]
          Last edited by Quadrocopter; 15-05-12, 20:00.

          Comment

          • Arcteryxxx
            • Nov 2010
            • 1070

            #20
            Glassing av foamies er faktisk ikke så vanskelig, og etter min vurdering helt nødvendig for å kunne oppnå 250+ km/t.
            I hangaren:

            SpeedFire F5B
            X-plane fra www.yuri-models.com
            Hawk F5B
            MiniHawk (2stk)
            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
            UM Stryker Q 180
            FPV Raptor
            EPO Cessna (156cm)

            Comment

            • Arcteryxxx
              • Nov 2010
              • 1070

              #21
              Stryker C med mye karbonrør, TE av tre og nyglasset...

              Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1337429342.677134.jpg
Views:	1
Size:	89.2 KB
ID:	588460
              I hangaren:

              SpeedFire F5B
              X-plane fra www.yuri-models.com
              Hawk F5B
              MiniHawk (2stk)
              3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
              UM Stryker Q 180
              FPV Raptor
              EPO Cessna (156cm)

              Comment

              • Blypropell
                • Sep 2008
                • 139

                #22
                Har Funjet/Stryker motoren montert med noe side/ned trekk?
                I Hangaren:

                Rotor:
                Align-Trex 600GF * 3xAlign^DS610,Futaba^GY401,Futaba^S9254,AR7000
                Align-Trex 450S V2 * 3xHitec^HS-65MG,CY^Mini G,Futaba^BLS257,AR6100e
                "Jysk" Tricopter * Assan GA250
                Bumblebee ST450 * KK2.0
                Fly:
                ST-Model Mandala-1300kv
                ST-Model T3DII Wild Beast-700kv
                STM Cessna
                Spektrum DX7

                Comment

                • Arcteryxxx
                  • Nov 2010
                  • 1070

                  #23
                  Strykeren har 4 grader opp.
                  I hangaren:

                  SpeedFire F5B
                  X-plane fra www.yuri-models.com
                  Hawk F5B
                  MiniHawk (2stk)
                  3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                  UM Stryker Q 180
                  FPV Raptor
                  EPO Cessna (156cm)

                  Comment

                  • Blypropell
                    • Sep 2008
                    • 139

                    #24
                    Click image for larger version

Name:	IMG_0130.jpg
Views:	1
Size:	54.6 KB
ID:	588469Ok holder på med en slik "jalla" Stryker: Stingray (fanfold stryker copy) - RC Groups
                    Tenkte å smekke på en belt cp heli motor(3800kv) med lengere aksling og APC 4.1x4.1 pusher + en 40A esc.

                    Originally posted by Arcteryxxx
                    Strykeren har 4 grader opp.
                    I Hangaren:

                    Rotor:
                    Align-Trex 600GF * 3xAlign^DS610,Futaba^GY401,Futaba^S9254,AR7000
                    Align-Trex 450S V2 * 3xHitec^HS-65MG,CY^Mini G,Futaba^BLS257,AR6100e
                    "Jysk" Tricopter * Assan GA250
                    Bumblebee ST450 * KK2.0
                    Fly:
                    ST-Model Mandala-1300kv
                    ST-Model T3DII Wild Beast-700kv
                    STM Cessna
                    Spektrum DX7

                    Comment

                    • Arcteryxxx
                      • Nov 2010
                      • 1070

                      #25
                      Spennende!
                      Hvis egenskapene ligner på originalen ville jeg gått ned på kv og opp på propell. Rundt 2500kv og 6x4 på 3S.
                      Men mulig det du planlegger er perfekt - hva vet jeg?
                      Last edited by Arcteryxxx; 20-05-12, 09:57.
                      I hangaren:

                      SpeedFire F5B
                      X-plane fra www.yuri-models.com
                      Hawk F5B
                      MiniHawk (2stk)
                      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                      UM Stryker Q 180
                      FPV Raptor
                      EPO Cessna (156cm)

                      Comment

                      • sub_sonic
                        Moderator
                        • Mar 2005
                        • 409

                        #26
                        Har glasset en funjet ultra. Driver og skal montere hw i den, men har fått kastet manualen. Noen som kan hjelpe meg med å finne riktig CG. Har prøvd å finne det på nett, men er bare vist til de to "dottene" under. Men de er slipt bort på min =) så trenger mål.
                        Flott om noen kan hjelpe
                        GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                        sigpic



                        Comment

                        • onkel grusom
                          • Mar 2011
                          • 61

                          #27
                          Originally posted by Arcteryxxx
                          Stryker C med mye karbonrør, TE av tre og nyglasset...[ATTACH]53658[/ATTACH]
                          Arcteryxxx: Har du glasset rund baut? Hvilken tykkelse på glassfiberen er å anbefale? Flere lag med glassfiber? Og bør man forsterke rorene? Karbonrør, eller glassing? Og kanskje noen sterke ror-horn og litt tykkere rods er vel greit å tenke på? Greit med noen tips før man starter.

                          Comment

                          • Arcteryxxx
                            • Nov 2010
                            • 1070

                            #28
                            Denne Strykeren er glasset rund baut med den tynneste glassfiberduken fra HK (tror det er 18g/m2) og lamineringsepoxy fra Biltema (tynn og lett å jobbe med men herder sakte). På Strykeren bruker jeg rorflater som jeg tilpasser selv av balsa bakkantlist, og bruker DuBro nylonhengsler.
                            Når det gjelder FJU så er denne i utgangspunktet sterkere enn Strykeren, og man kan benytte en annen metode:

                            Stryk på et tynt lag med epoxy (f.eksempel Z-poxy Finishing Resin) uten bruk av glassfiberduk. Ta deretter en varmepistol og varm opp overflaten forsiktig til isopor-cellene blir markerte og popkorn-lignende. Dette gjør at epoxyen blander seg med det øverste laget av foamen, og lager et sterkt "hudlag" som øker styrken betraktelig. For å modifisere rorene kan man bruke Robart-hengsler i stedenfor den vanlige "brettekanten".
                            Her er en link til en kompis av meg som har utviklet denne metoden:
                            RC Groups - View Single Post - Speed MY way

                            Legg merke til strukturen på overflaten. PS: husk god ventilasjon og ansiktsmaske - du vil definitivt IKKE ønske å puste inn damp av oppvarmet epoxy og smeltet foam!
                            I hangaren:

                            SpeedFire F5B
                            X-plane fra www.yuri-models.com
                            Hawk F5B
                            MiniHawk (2stk)
                            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                            UM Stryker Q 180
                            FPV Raptor
                            EPO Cessna (156cm)

                            Comment

                            • onkel grusom
                              • Mar 2011
                              • 61

                              #29
                              Hmm, interessant med den popcorn finnishen. Det første jeg tenker er jo: kommer jeg til å drite meg ut, og smelte hull i flyet. Må vel bare prøve forsiktig frem. Jeg har endel finnish epoxy fra hobbyking (20 minutter tørk), regner med at den duger. Slik jeg forstår det så tar man kanskje en seksjon av gangen med moderat varme. Skal vel ikke så mye til før det blir for varmt. Og når man har oppnådd denne popcorn effecten så venter man bare til det stivner før man fortsetter. Dette virker kanskje greit på flater, men rundt flykroppen ser jeg for meg at epoxyen renner i alle retninger i og med at den vil vle bli ganske tyntflytende av varmen fra varmepistolen? Ville du/og dere andre på forumet anbefale å henglse om rorene på ultraen, eller tåler den originalt opp mot 300 km/t og kanskje mer?

                              Comment

                              • Arcteryxxx
                                • Nov 2010
                                • 1070

                                #30
                                Det anbefales at man modifiserer rorene ved hastigheter over 250. Det samme gjelder å frisere bort "kinnskjegget".
                                Meg bekjent er det ingen som har dokumentert hastigheter over 320km/t på en Ultra noensinne....
                                I hangaren:

                                SpeedFire F5B
                                X-plane fra www.yuri-models.com
                                Hawk F5B
                                MiniHawk (2stk)
                                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                                UM Stryker Q 180
                                FPV Raptor
                                EPO Cessna (156cm)

                                Comment

                                Working...