Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rc og kulde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rc og kulde

    Var ute og fløy min rcf crack yak 55 indoor modell i 10 minus litt tidligere i dag. Syns den oppførte seg så rart. Trimmet den perfekt før jeg lettet, og etter en liten stund måtte jeg lande og trimme på nytt. Kan det ha noe med kulden å gjøre? Noe jeg kan gjøre, eller er den rett og slett ikke beregnet for slik kulde?
    Kanskje litt dumt spørsmål, men jeg spør bare alikavel :P

    Og btw: Har noen erfaringer med å bestille ting fra http://www.extremeflightrc.com? En mxs 64" med powersett koster 427 dollar. Og selv med frakt og moms blir vel det billigere enn alle andre steder?

  • #2
    Åssen servoer sitter i denne..?

    Ellers er jo ikke EPP det mest stive materialet i verden..
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment


    • #3
      Originally posted by Lukas7 View Post
      Var ute og fløy min rcf crack yak 55 indoor modell i 10 minus litt tidligere i dag. Syns den oppførte seg så rart. Trimmet den perfekt før jeg lettet, og etter en liten stund måtte jeg lande og trimme på nytt. Kan det ha noe med kulden å gjøre? Noe jeg kan gjøre, eller er den rett og slett ikke beregnet for slik kulde?
      Kanskje litt dumt spørsmål, men jeg spør bare alikavel :P

      Og btw: Har noen erfaringer med å bestille ting fra http://www.extremeflightrc.com? En mxs 64" med powersett koster 427 dollar. Og selv med frakt og moms blir vel det billigere enn alle andre steder?
      Servoer "hater" kulde og dette ser du veldig godt på billig utgaver, symptomer som dukker opp når gradestokken beveger seg mot det blå området er at servoene begynner å bevege seg tregt, dette medfører også i mange tilfeller at servoene sentrerer dårlig og trekker mye mer strøm en normalt.

      Flyr du mye i kaldt vær så er en løsning å gå for dyrere servoer, disse er som regel bygget for å tåle blå grader.

      Ref Kommentaren fra en av produktsjefene hos en større radio produsent i østen da han ble konfrontert med kunder som klaget på at displayet i radioen ble svart når temperaturen gikk under 0.

      .... minus grader er ikke en temperatur , det er et matematisk begrep ....
      Det er slik de fleste som bor litt nærmere ekvator oppfatter kulde og da kan man tenke seg hvordan produktene blir designet når man har denne oppfattelsen
      Last edited by Quadrocopter; 11-01-14, 15:47.

      Comment


      • #4
        Dette har nok ikke med servoene å gjøre, men med EPP som krymper i kulde. Depron funker bedre på vinteren.
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Originally posted by alflovvold View Post
          Åssen servoer sitter i denne..?

          Ellers er jo ikke EPP det mest stive materialet i verden..
          Bruker denne pakka Tilbehørspakke Indoor Økonomi

          Comment


          • #6

            Her er fra tur nr. 2 i dag. Ikke akkurat verdens beste pilot, haha! :P
            -Men selv en så dårlig pilot som meg merket stor forskjell fra i dag med 12 minus og i går med 5 pluss grader

            Comment


            • #7
              Jeg har sett veldig mange mye dårligere piloter enn det der Uansett, det ser ut som om servoene fungerer raskt nok, videoen bekrefter det jeg tror, at alt blir skeivt feil pga krympende EPP. Roroverføringene, som ikke krymper, gjør feks at høyderoret går nedover. Lurer også på om produktsjefen som Q refererer til mente fahrenheit? Da vil 0 tilsvare -17,7 grader celsius. 0 grader celsius er jo en temperatur som er relativt vanlig i store deler av verden. -17,7 C er vel mer en teoretisk flytemperatur for de aller fleste (selvom enkelte hardhauser flyr i kaldere vær enn det).

              Da jeg fortsatt var ekstremt hekta på å fly, og før jeg fikk frostskader på fingerne, merket jeg aldri noen problemer selv med billigservoer ved -10.
              Last edited by bjeff; 11-01-14, 19:45.
              Anders Eiebakke
              90078513

              Comment


              • #8
                Originally posted by Lukas7 View Post
                Og btw: Har noen erfaringer med å bestille ting fra http://www.extremeflightrc.com? En mxs 64" med powersett koster 427 dollar. Og selv med frakt og moms blir vel det billigere enn alle andre steder?
                tror ikke du får bestilt direkte. Dette står på siden dems : For sales and support in Scandinavia and the Nordic region please contact: Autopartner
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Har av naturlige (unormalt) årsaker ikke opplevd mer en -10blå denne vinteren, men flyr flere ganger i uka hele året.

                  Har ikke erfaring med skikkelig billig deler, men kan virkelig anbefale en sender vott som denne. Fikk en av kona i julen 2012 og vinteren ble til sommer. Batteriene til flyene har jeg i en kjølebagg sammen med 2 stk brus flasker med varmt vann så holder alt seg varmt selv etter noen timer ute i vinter Norge

                  Raydiowarm sendervott MK IV



                  Men viktig å huske godt fottøy når det er under 20 blå...
                  Ellers kan man nevne space videoen til svenske David som deltar i flight test der de sendte en modell opp til verdens rommet med veldig mange kalde blå. De tok ut alt av fett og tørket dem helt tørre, dette pga kulden gjorde at servoene låste seg når det ble-50 osv..

                  Kjøp en slik så holder du hendene varme og det er et must for å fly bra og ha god kontroll..
                  Audun Johnsrud
                  Nittedal - HMFK

                  * Flyr divserse planker og noen visper.
                  En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tyor View Post
                    tror ikke du får bestilt direkte. Dette står på siden dems : For sales and support in Scandinavia and the Nordic region please contact: Autopartner
                    Jeg tror nok de vil henvise til en Skandinavisk leverandør ja, men nettsiden deres sier allikevel at de tar internasjonale ordre men dette sikkert gjelder litt "grisgrente" strøk som ikke har distributør.
                    Jeg bestilte forøvrig min EF70 direkte fra dem, men den ble levert i USA og tatt med hjem av en kollega. Bestillingen hos dem og leveringen/kommunikasjonen fungerte smertefritt.
                    Øystein T.

                    EF Extra 300 70"
                    Speedfire F5B
                    Baudis Fosa F3B
                    Ascot F3B
                    Lynx Carbon
                    EF Extra 300, 58" Electric
                    T-Rex 700N

                    www.artistic3d.net

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bjeff View Post
                      Dette har nok ikke med servoene å gjøre, men med EPP som krymper i kulde. Depron funker bedre på vinteren.
                      Originally posted by bjeff View Post
                      Dette har nok ikke med servoene å gjøre, men med EPP som krymper i kulde. Depron funker bedre på vinteren.
                      Da får jeg vel fly den skeive parkmasteren istedenfor

                      Også får jeg kjøpe meg noe "ordentlig" som en mxs snart,
                      skal bare øve litt på min nye realflight 7 først, så den ikke blir ødelagt med engang
                      Venter bare på at min Jr xg8 fra HK kommer (ventet 1 mnd snart -.-)

                      Comment


                      • #12
                        bestill HER, så har du den på tirsdag
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by AudunJ View Post
                          Har av naturlige (unormalt) årsaker ikke opplevd mer en -10blå denne vinteren, men flyr flere ganger i uka hele året.

                          Har ikke erfaring med skikkelig billig deler, men kan virkelig anbefale en sender vott som denne. Fikk en av kona i julen 2012 og vinteren ble til sommer. Batteriene til flyene har jeg i en kjølebagg sammen med 2 stk brus flasker med varmt vann så holder alt seg varmt selv etter noen timer ute i vinter Norge

                          Raydiowarm sendervott MK IV



                          Men viktig å huske godt fottøy når det er under 20 blå...
                          Ellers kan man nevne space videoen til svenske David som deltar i flight test der de sendte en modell opp til verdens rommet med veldig mange kalde blå. De tok ut alt av fett og tørket dem helt tørre, dette pga kulden gjorde at servoene låste seg når det ble-50 osv..

                          Kjøp en slik så holder du hendene varme og det er et must for å fly bra og ha god kontroll..
                          Hehe... Denne videoen er tatt 50m fra ytterdøra vår, så går bare inn om jeg fryser
                          Men om jeg får meg noe større snart, så kanskje jeg tar den med på den lokale flystripa, og da er det vel meget lurt ja

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by xilian View Post
                            bestill HER, så har du den på tirsdag
                            Frister veldig! Drittlei all denne ventinga, men den kommer vel snart

                            Comment


                            • #15
                              Bestill MXS her da vel.
                              Allt inom radiostyrt - Autopartner.se
                              EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                              EF Yak-54. 110"
                              EF MXS 83"
                              GB Yak-55 2,2m

                              Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                              Takk til:
                              Autopartner.se
                              http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                              Comment

                              Working...
                              X