Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lyst å prøve 3D også, valgets kvaler..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lyst å prøve 3D også, valgets kvaler..

    Jeg har lyst til å prøve meg på 3D også, men er i tvil om hva jeg bør starte med av type 3D fly.
    På sim går hover, KE etc. veldig bra, men de er sikkert ikke like snille å fly i virkeligheten
    Vil ikke legge alt for mye penger i den første, før jeg ser om 3D er noe for meg.

    Profile eller "full" kropp?
    Lite (ca. 800mm VSP) eller "stort" (1240mm) fra RC Factory?

    Har sett på disse:
    RCF SBach EPP ARF 1.2m

    Eller f. eks. RCF Crack Yak 55 EPP Kit - Gold
    Sistnevnte er vel egentlig en indoor-modell, men jeg har skjønt at folk flyr disse utendørs også.
    Jeg skal fly utendørs!!

    Så har jeg sett på denne FMS Sbach 342 1300mm PNP som jeg syns ser fin ut.
    Faktisk så er egentlig denne billigere (kjøpt på "rett" sted), enn de minste fra RCF, siden denne er PNP.
    På RCF-modellene så går det en del penger på motor, ESC og servoer. Også må jeg evt. kjøpe micro RX i tillegg.
    På den store fra RCF, kan man bruke en "standardsize" RX på den, som jeg har liggende en del av?
    Det er vel egentlig plass vil jeg tro, og om den veier en del mer enn en micro RX, så betyr vel ikke det all verden på en 1240mm modell?

    Valgets kvaler tips mottas med takk!

  • #2
    Jeg er superfornøyd med denne Edge 540, den flyr knivegg dagen lang. Ellers har jeg sett at Acromasteren fra Multiplex har blitt nedjustert hos flere forhandlere, den skal fly meget bra. Og så har du jo Parkmasteren fra samme produsent, som jeg vil si er en glimrende 3D trainer.
    Last edited by Kyrre; 28-01-14, 22:41.

    Comment


    • #3
      Om du har lyst til å smake litt på 3D, så er den beste starten en 48" fra Extreme Flight.
      Ikke så ille pris, og flyr meget bra. Disse modellene flyr "større" enn det de er.
      Se her:
      Extreme Flight & 3D Hobbyshop - Autopartner.se

      Laser, Extra og Yak er fine å begynne med, MXS blir noe mer hårete, men flyr vel så bra
      EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
      EF Yak-54. 110"
      EF MXS 83"
      GB Yak-55 2,2m

      Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
      Takk til:
      Autopartner.se
      http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

      Comment


      • #4
        Her er en del. men dette blir litt dyre(?) modeller. Det har jo litt med hvor mye du skal legge i det

        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #5
          Originally posted by Kyrre View Post
          Jeg er superfornøyd med denne Edge 540, den flyr knivegg dagen lang. Ellers har jeg sett at Acromasteren fra Multiplex har blitt nedjustert hos flere forhandlere, den skal fly meget bra. Og så har du jo Parkmasteren fra samme produsent, som jeg vil si er en glimrende 3D trainer.
          Kan anbefale den Edgen på det varmeste. Hadde en i fjorårdssesongen som slenge med seg og fly overalt fly - angrer så mye at jeg solgte den at jeg kommer til å bestille en ny.
          Propellen skal være på toppen!
          Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

          Comment


          • #6
            Jeg detter stadig tilbake på RCF sine modeller RCF Backyard SBach EPP ARF 1.2m når det er snakk om stikke trening.
            Syns disse funker meget bra og koster ikke alt for mye om du skulle totalskrote. Noe som nesten ikke er mulig. Tåler mye og er enkle å lime sammen igjen.
            Kan fint bruke en std 6kanal mottager på denne. Jeg bruker en slik på min. http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=10522.

            Lykke til med valgets kval. 3D er gøy.
            Terje Egeberg
            "Opp ska det og det får bare virke"


            38% Carf Sukhoi ZDZ 180
            40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
            35% Pilot Extra 330 DLE 120.
            3DHS slick 89" EME 60.
            3DHS Slick 71"

            Comment


            • #7
              Elefun har tilbud på RCF Sbach 1M, her har man mulighet til å skaffe seg en billig inngang til 3D verden, de trenger ikke all verden av motor eller batterier heller. Slike modeller tåler "alt".

              Comment


              • #8
                Hei og tusen takk til alle sammen!!!

                Jeg har ikke noe problemer med å bruke mange tusen på en modell, har ikke lagt sammen hvor mye jeg har brukt på utstyr og modeller siden jeg begynte igjen sist vår, etter en pause på rundt 20 år.....

                Men 3D har jeg aldri prøvd, og i og med at flygingen er noe rusten etter så langt opphold, så tenker jeg at jeg at det er greit å kjøpe noe som er lett å fikse som første 3D fly.
                Er ikke i tvil om at EF Extra og EF Edge er fly som flyr bra og de tar seg veldig godt ut også!!, men tenker at noe sånt eller kanskje enda litt større kan bli step 2 innen 3D.

                Men nå først så sto det mellom Profile eller en annen foamie med evt. hulkropp.
                Ser at disse RCF "plankene" flyr bra og snur på meteren, tenker de er ekstremt lett å fikse raskt og at de veier såpass lite at skadeomfanget blir lite om man flyr i lav høyde. Noe man ofte gjør med 3D-fly likevel

                Fint å høre at det går greit med "standard" RX, har kjøpt opp en del Futaba mottagere i både 8 og 6 kanaler, sistnevnte veier ca. 1 gram mindre enn den du bruker på RCF planka Tertitten, så det bør vel gå bra da
                Har mye 3S pakker i forskjellige størrelser fra før av, så det passer også fint.

                Da blir det RCF planke nå først! Enten den jeg foreslo i første posten (som også Tertitten linket til) eller gå for den som Kyrre linket til som er 20cm mindre i VSP, men er på tilbud. Den er vel mye samme greia som Sbach på 1,2m vil jeg tro, bare litt mindre og lettere, samt at den trenger litt lettere elektronikk og motor.

                Hva pakker man inn RX i på vinteren på sånne planker? det blir fort noe snø i den om man ikke tetter den på en eller annen måte.
                Hva bruker dere til det? Tape?, Plastfilm/pose? eller noe helt annet? gjelder vel ESC også?
                Servoene og motor tåler vel litt snø om man blåser det av kjapt vil jeg tro?
                Også blir det vel ESC med BEC for å spare vekt, slippe RX-batteri?
                På den 1-meteren, kan jeg bruke 9g servoer med plastikk-gear? (Har liggende en haug ubrukte), eller bør jeg kjøpe noen med metallgir?
                Vil hvilke som helst motor med riktig antall watt/KV/vekt passe inn fysisk, eller er det spesielle krav til fysiske mål selv innenfor de andre spesifikasjonene som nevnt?

                Tusen takk for flotte bidrag alle sammen!!

                Comment


                • #9
                  Motor til Sbach på 1m som kyrre linket til ?

                  Denne RedRock 2212-08 62gram 1300KV ?
                  eller denne: RedRock 2212-11 62gram 1000KV ?

                  Nesten like, men ikke helt...
                  Kort propell, eller lengre prop på 3D planka?

                  Driver å bestiller...

                  Comment


                  • #10
                    1meter'n funker topp. Kjører du anbefalt oppsett som elefun lister opp er du safe. Bestilte meg en ny selv siden den var på tilbud den jeg har nå begynner å bli litt sliten. Har noen dårlige kamerater som driver å spiser på den når jeg er ute å flyr.

                    Har aldri pakka inn noe jeg, men du kan jo sette en tape over motageren så er du sikker.
                    Ikke behov for mg server. Tråden til overføringene ryker allikevel først tror jeg. Funker sikker helt greit de du har.
                    Terje Egeberg
                    "Opp ska det og det får bare virke"


                    38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                    3DHS slick 89" EME 60.
                    3DHS Slick 71"

                    Comment


                    • #11
                      Takk tertitten!

                      Var veldig i tvil om de to motorene, så da blir det den på 1000kv.
                      Og 10x5E propell, har noen andre liggende også.
                      Har noen HXT900 servoer, og noe black Magic greier. jeg får sjekke litt spec. og evt. kjøpe nye om nødvendig.
                      Har satt på 40A Esc i stedet, den har kraftigere BEC output også, 7 gram mer enn den anbefalte på 20A.
                      Det bør gå fint det vel?
                      Dette blir gøy tror jeg!, trenger ikke så store plassen å fly på heller

                      Comment


                      • #12
                        Om du søker Bingen 15/1-12 på YouTube finner du en liten treningstur av syver. dette funker.
                        Terje Egeberg
                        "Opp ska det og det får bare virke"


                        38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                        40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                        35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                        3DHS slick 89" EME 60.
                        3DHS Slick 71"

                        Comment


                        • #13
                          Bestilt
                          Elefun var nede et øyeblikk så det ut til, men kom seg så jeg fikk trykket den igjennom og betalt - heldigvis!

                          Så videon med Syver, artig.
                          Flyr bra disse RCF plankene, tror nok denne flyr bedre 3D enn FMS sin Sbach 342 egentlig.

                          Dette blir gøy

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by SmurfAir View Post
                            Bestilt
                            Elefun var nede et øyeblikk så det ut til, men kom seg så jeg fikk trykket den igjennom og betalt - heldigvis!

                            Så videon med Syver, artig.
                            Flyr bra disse RCF plankene, tror nok denne flyr bedre 3D enn FMS sin Sbach 342 egentlig.

                            Dette blir gøy
                            Det meste flyr bedre enn FMS modellene....
                            EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                            EF Yak-54. 110"
                            EF MXS 83"
                            GB Yak-55 2,2m

                            Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                            Takk til:
                            Autopartner.se
                            http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                            Comment


                            • #15
                              Hehe, ja sant nok er egentlig tilhenger av litt "klassisk" konstruksjon i Finer, balsa med div. covering jeg.
                              Det har alltid funka, og er fortsatt like gangbart selv om det har kommet diverse alternativer med årene.
                              Last edited by SmurfAir; 29-01-14, 23:04. Reason: typo

                              Comment

                              Working...
                              X