Unconfigured Ad

Collapse

Funtana s90 flyging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • panzerulven
    • Nov 2004
    • 118

Funtana s90 flyging

Heia Funtiskarer er det liv i dere og har dere fått fløyet gulfugeln i det siste??
    Har fått fløyet mye med min Funtana og justert litt og testet nervene litt også
    Har funnet ut att jeg av en eller annen grunn har fløyet den for nesetung så da jeg skulle prøve å hovre så ville den tippe til siden og ikke ville den inn i harrier.
    Jeg flyttet batteripakken fra vingerøret til rett under bakkant av cocpit og da havnet cg på rett bak anbefalt. Og da skjedde det ting da kom harrier og hover lett som bare det. Mens vanlig flyging ble som en bergog dalbane hehe. Har flyttet cg litt fram og det gjenstår å justere motortrekk så den ikke drar nesen ned ved pådrag og ballooner ved oppslakk.
    Har funnet ut at antagelig saito 100 er for tynt som jeg har. Når jeg hovrer med funtisen så er det ikke mere futt til å dra den fint ut og nedover høyderror må brukes da det er full spiker på den.(saito 100o apc 16x4w og jero fuel grønn 15/15)

Ser jo flere av dere har Ys 110 og han supra hadde jo saito 100 men har kjøpt ys 110 til sin funtis for å få mere sprut.
    Har tenkt å prøve en tank med "modellracingfuel" for å se om det blir litt bedre min gjør ca 8600 rpm med dette oppsettet.

Vh Ronny
  • widowmaker
    • Mar 2004
    • 317

Tjena Panzerulv! Funtisen har stått stille et par uker pga usedvanlig mye og sterk sønnavind. Jeg har YS110 på min, som jeg flyr med wildcat 30% helimix på (400 spenn for en gallon....). Dette gir kraftoverskudd i massevis. Vi testa et tacometer på motoren, og det viste seg at jeg fikk 10800 rpm på full pupp med en 16x4W propell, og dette er litt for høyt iflg bruksanvisningen. Skal etterhvert tese med en 17x6, men er redd for at jeg trenger et større understell for ikke å frisere stripa for mye Men større prop, så blir det enda bedre trekk så dette skal bli spennende..
    Hvor har du din cg nå (med tom tank)?
    Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• Supra25
      • Sep 2003
      • 1825

Lite funtisflyging på meg også er jeg redd. Dårlig vær og flytting må ta skulda for det.

Ja, jeg hade Saito 100 i nesa og var forsåvidt fornøyd med det. Grunnen til at jeg gikk over til YS 110 var for å ha det lille ekstra å dra ut av DOD manøvre med. Hvis Saito'n din er riktig justert så skal den trekke helt fint ut av hover med en 16x4W propell. Bare ta en kikk på videoen jeg laget i forbindelse med artikkelen. Jeg fløy den på MRF 15/15 fuel (jeg er ingen fan av den grønne fuelen..). Skal lage ny videosnutt med YS i nesa også, men må få flytta ferdig først.
      Var med en i klubben bort på Sandown i helga som var og hjalp han handle Funtis med alt tilbehør. Så til sommer'n kan Widow og Joo ta turen opp til Romerike for et kvadrupelt Funtistreff!!

Problemet du opplever med balooning er jo i stor grad en konsekvens av at du har flytta CG for langt bak. Funtis'en vil 3D helt fint med CG på anbefalt sted. Samtidig er det litt lite opptrekk i firewall'n fra fabrikken og en eller to skiver under motorbukken kan gjøre susen.
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

Comment

• Supra25
        • Sep 2003
        • 1825

Aaaaahhhh......ENDELIG fikk jeg kommet meg ut på stripa og lufta gulfuglen og fortsatt med innkjøringa av YS'n. Hadde de også de første turene på Funtis med ny radio også. I was in heaven.. Alt var helt konge. Kjører fortsatt på 16x4W, men ska bytte til 16x6 før neste gang. Har det liggende hjemme.
        Attached Files
        Odd Sundet

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Kvadruppel Funtis-meeting... Kanskje det!

Både wm og jeg har gitt motorene litt mer opptrekk og reduserte balooningen en god del med det uten å flytte CG fram.
          Siste gangen på stripa hadde jeg plutselig motorkutt på YS-en min og den ville ikke funke, skal ta en ventilsjekk når bare noen sekunder fritid dukker opp. Imidlertid ligger det en Actro 40-5 i stua, kanskje jeg plutselig har en oljefri Gulfugl...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Supra25
            • Sep 2003
            • 1825

Så den Astro'n. Blir artig å høre om ytelse i Onyx. Hadde min Onyx i lufta litt i helga sjøl. OS 160 i nesa med pipe. Gikk bare heeeelt nydelig og stille som ei mus.

Men...så var det topic da.... Funtis.

Etter en tur på lørdag med litt leking skulle jeg opp for tur nr. 2. Så at potta var løs så stoppa og festa den (sånt skjer jo). Fyra YS'n opp igjen og idet jeg skulle ruse før take off bråstoppa vidunderet og masse myk røyk seg ut av potta. Shitt....prøvd forsiktig å fyra igjen, men den var ikke så villig samt at jeg syntes jeg hørte lyder som ikke var vennligsinnede. Bestemte meg derfor for å parkere kjerra og foreta videre inspeksjon hjemme (fløy resten av dagen med Onyx). Denne inspeksjonen er ikke unnagjort enda, men symptomene virker jo veldig lik dine, Jarle. Skal kjøre ventilsjekk m.m. i dag og forhåpentligvis avduke årsaken.
            Putta også en 16X6 i nesa lørdag. Tror den propellen er glimrende hvis man kjører YS på 25-30% nitro og/eller har en litt mindre 3D retta flysak. På 15% synes jeg den var bitte litt tam, men en tur er ikke på langt nær nok til å komme med noen endelig konklusjon.
            Odd Sundet

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Bare ett spørsmål, er dette et fly å vurdere som overgang fra trainer ? Jeg flyr ikke noe avansert flyging, men det er jo gøy å rolle,loope,immelman osv hvis flyet er egnet for det. Tror mange flyr som meg, rolig og frem og tilbake, litt rolls og loops, stallturn osv. Er det et stødig fly som ikke krever høy landingshastighet ?
              Flyet er jo meget pent i seg selv.

Comment

• Supra25
                • Sep 2003
                • 1825

Riktig satt opp så er flyet snilt og fint, med lav landingshastighet. Men...det er og blir et fullblods 3D fly. Skal du fly looper, roller, stall turns og lignende type flyging er ikke dette min anbefaling. Det blir litt som å kjøpe en Hayabusa for å kjøre frem og tilbake til butikken.

En modell mer egnet for normal akro vil da kanskje heller være verdt å se på, men her finnes det jo et vell av modeller å velge i. Erfaring, ferdighetsnivå og budsjett er faktorer som vil spille inn på valget.
                Odd Sundet

Comment

• Guest

#9 Unapproved
                  Jojo, det er mye å velge i, klart det - men det var utseende da Poenget er vel at her har man et fly å "vokse" i. Ser jo at det er overkill å bare fly dette flyet frem og tilbake over stripa, men hvis lystene tar overhånd så kan en drive litt akrotrening +++ - det var mitt poeng.
                  Vedrørende busaen - den fungerer fint til butikken også og den er god på vanlig vei og tar du den en liten tur på autobahn så er den fryktelig artig.

Comment

• Supra25
                    • Sep 2003
                    • 1825

Skjønte poenget, men tilbakemeldingen er og blir den samme. Dette er ikke et akrofly, men ei 3D kjerre. Det er en vesentlig forskjell på det. Det er mye mer arbe å fly pen akro med en Funtana. Et stikkord er enorme rorflater. Ønsker du å fly akro (hvilket jeg jo har full forståelelse for fordi det jo er dritkult det også) så er min anbefaling at du kjøper en Zen, Swallow, Adrenaline, Widebody, Infinity eller hva de nå heter alle sammen. De er mye bedre til å trene akro med enn en Funtana.
                    Odd Sundet

Comment

• Tom Erik
                      • Feb 2004
                      • 1601

Selv lånte jeg en Tai-Ji i går. Dette er en 90-size f3a-trainer, med retract, og er en ARF fra World Models. Mine erfaringer med slike modeller er å være kritiske til hvordan kropp og vinger er konstruert og hva slags materialer som er benyttet. Historien til den modellen jeg fikk låne, er at eieren hadde ankommet moder jord litt hardt og dermed forsvant den ene understells-leggen gjennom vingen. Vingen er spantebygd og understellet er festet til hovedbjelken, så etter en slik hard landing så var det relativt omfattende skader på den ene vingen.

Plankingen fra hovedbjelken og frem til forkanten ble revet av og erstattett, nye spant limt inn og de originale webbingene ble erstattet med kvalitets-balsa for å forsterke de sprø hovedbjelkene. Til tider lurer jeg på om denne såkalte balsaen de bruker til planking egentlig er flatklemt bambus....
                      Det hele var repartert på 1,5 timer. Det så ikke strøkent ut, men det holdt snapproller og det fløy like bra som tidligere. Med en hel kveld til rådighet kunne man selfølgelig ha fått det strøkent, men i denne situasjonen var det viktigst å komme seg raskt i luften.

Det morsomme med denne reprasjonen er at den vingen som nå er reparert veier 20-30g MINDRE enn den originale vingen. I fare for å tråkke noen på tærne, så sier det litt om materialkvaliteten på disse ferdigflyene. Vektdifferansen ble kompensert med å tape litt små-verktøy i vingetippen for å balansere korrekt.

Jeg fikk gleden av å prøve Tai-Ji`n noen turer i går og det ga meg skikkelig tenning på å fly igjen. Det er noen år siden jeg har flydd slike F3A- trainere og de flyr bra! En slik ferdigmodel som Tai-Ji flyr 80- 85% av en fullblods F3A-modell og det er mer enn bra nok for for de aller fleste av oss. Selv om Ta-Ji`n er litt i tyngste laget, så flyr den svært forutsigbart, er ukritisk og gir enormt mye flyglede for pengene. Denne eller tilsvarende modeller anbefales til alle!

Mine anbefalinger til modifikasjon:
                      - dropp retract, bruk heller fast understell som festes i kroppen.
                      - Sjekk at ror-overføringene som ligger i esken er av god kvalitet. Om ikke må det byttes ut!
                      - Fjern alt av plywood, bambus og balsa som ikke har noen funksjon.
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

Comment

• Alfalfa
                        • Jul 2002
                        • 988

Taj-Ji er coolt!

Kunne skrevet bok om materialene til endel kinesiske ARF-produsenter....
                        Har reparert rimelig mange modeller, både egne og andres, og har god oversikt over hvor gamle appelsinkasser og kurvstoler havner......

Det teite er at det funker... Man blir bare så "hemsk mycket strul och tönting" når det må repareres!

Forresten... Noen som har en hel vinge til Funtana S40 å selge??
                        Ev.t noen som vil kjøpe en S40 kropp??

Funtana 0 - Tretopp 1 .......

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Huffda Supra! Håper det bare er ventiler ute av justering... eller noe annet bagatellmessig. Sikkert smart å sette på 16X6, YS`en varver jo mer enn 1000RPM høyere enn max anbefalt fra fabrikk med 16x4 så. Håper ikke vi har gjort stor skade på maskinene. Si fra hva du finner ut, jeg er låst på jobb til uti neste uke og får ikke sjekka noe som helst.

astro: tror ikke Funtana er noe å vokse i, regn med at nr.2-modellen får en del juling og Funtisen vil du bruke opp ganske fort hvis du lander hardt osv. Den er lett men ikke sterk. Du drar av understellet før du vet ordet av det, sideroret slåes av neste stygge touchdown osv. Krever litt for dyrt oppsett ellers også til å anbefales. Sats som nevnt på ei god acro-kjerre àla F3A/Nordic-maskiner. Gjerne i 60-90-størrelse. Og for all del: ikke vær redd for å skygge unna det billigste med mest fancy dekor.
                          Tai-Ji har jeg hørt andre også som har skrytt av, selv den lille flyr godt. Og de andre gullkorna til Tom-Erik: skip retracts, lager bare krøll!
                          (Og Hayabusa er en alt for tung sykkel, og den er jo stygg...)
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• widowmaker
                            • Mar 2004
                            • 317

Hmmm, blir nervøs jeg nå. Når begge dere har fått stans på YS'n, så mangler det vel bare at jeg får det snart og da! Og med flaksen min, så hengern gjerne 6 meter over bakke i hover.....
                            Får vel sjekke litt ventiler og greier jeg og. men hvor får man tak i bladsøker til denna motoren? De jeg hadde liggende til bil og gressklipperbruk, hadde ikke så tynne blader
                            Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• Supra25
                              • Sep 2003
                              • 1825

Hmm...WM, hvis du henger 6m over bakken i hover så kan du takke deg sjæl hvis det skjer no gærnt! Med den høyda har du jo tid til en loop på veien ned!!
                              Jeg veit at YS'n varver litt mye med 16x4W og 30% nitro, men jeg kjører på 15% og da er'n ikke like hissig. Widow, har du tacha med 15% også? Regner med at det bare er en bagatell, men har ikke fått sett på'n enda. Kjøpte bladsøkersett i går (59 spenn på Claser'n) og skal operere i dag tenker jeg.
                              Odd Sundet

Comment

Working...