Unconfigured Ad

Collapse

Funtana s90 flyging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jj
    • Nov 2002
    • 1327

Funtana'en blir fort "løen" etter en tids bruk. Den er bygget meget lett og flyr fint, men har ikke veldig mye lim som fester bjelken med resten. Så etter ett avrevet understell, en bikkje som sto i veien for avgang kan det være ting inne i vingen man ikke vet om (og ikke kan se/kjenne).

Så Funtana'en er en lekkerbisken til 3D flyging, men for lett bygget til hard bruk. Dessverre kan det virke som dette gjelder mange modeller av typen ARF. Ting skal være lett og det må gå ut over noe når det er samlebåndproduskjon.

Halv gass med Saito 120 (16x4) og rett frem så kan feks dette skje:

Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

Comment

• Supra25
      • Sep 2003
      • 1825

ja..sånt kan skje og har skjedd før med tidligere modeller. Funtana'n er lett bygget. Det ser man med en gang man åpner esken, men det må til for å få ned vingebelstning. Hvis man frykter at flyet skal gå i oppløsning så kan man jo montere inn elektro istedet.

Et par kommentarer til bildene (som jeg har sett før). Flyet det her er snakk om ble kjøpt brukt og hadde klare slitasjetegn ifølge kjøper. Man vet derfor ikke hva det har vært igjennom før, som jo ofte er ulempen når man kjøper brukt. Stort sett så går det dog bra. Videre så er nok ikke dette et typisk problem for Funtana. Da hadde det dukket opp på div. fora. Helt i begynnelsen så var det noen tilfeller av inair demontering av vinge, men dette viste seg å være en prod. feil som fort ble rettet. Det er såklart veldig kjipt når slik skjer, men jeg vil si at det er mer en vekker på hva man må være klar over ved slike fly enn en advarsel mot Funtana'n spesifikt. Her kommer ting som hvordan man behandler utstyr og pilotnivå (harde landinger f.eks.) inn i bildet også.
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

Comment

• jj
        • Nov 2002
        • 1327

Hva skjedde? "inair demontering av vinge"?
        Er nysgjerrig fordi det var jeg som holdt stikkene og jeg som har tilbudt eier ett annet fly i bytte pga dette. Nå var eier klar på at det ikke var min feil, men allikevel...

Burde sikkert tatt dette på siden av forum, men jeg synes det tar opp ett typisk eksempel på ferdigfly som ikke tåler hard bruk. Som jeg har sagt er dette selvfølgelig ting som kan skje, men i dagens ARF verden bygger ingen selv og man kan ofte ikke reparere engang pga dette. Man kjøper også gjerne en tøff modell som feks Funtana som en nr.2 modell og det tror jeg ikke er lurt. Samtidig kunne en Funtana vært en super nr.2 modell hvis den hadde vært sterkere bygd.
        Jo Grini

Comment

• MicroMac
          • Jan 2003
          • 632

Stusser litt på fuelen dere har valgt til YS ene.
          MRF er knall fuel. Men stresser ikke YS at det SKAL benyttes 20% olje? Mente YS var spesiell der.
          mvh MM

Comment

• Alfalfa
            • Jul 2002
            • 988

Nå kjenner jeg ikke S90, men har endel timer på S40, og kan si følgende om den...
            Til å være såpass "spinkel" i konstruksjonen, så er den solid bygget.
            Men å sammenligne den med andre fly i samme størrelse som veier mye mer blir feil.. Den ER skjørere.
            Det er trade-off'en du gjør ved å kjøpe et fullblods 3D-fly.

Det verste du kan gjøre med en Funtana (bortsett fra harde landinger) er overspeeding.. Det skaper både synlig og usynlig flutter i ror og overføringer og tærer VELDIG på konstruksjonen. Pg.a. at det er tynne spanter og små limflater blir det høy belastning på disse.
            Men nå skal man ikke råkjøre med 3D-maskiner. Såfremt avstivinger etc. på stab'er er riktig festet, så skal disse ta imot de råeste g-kreftene fra 90 graders brå manøvre, men poenget er at disse ikke skal gjøres i høy hastighet, og vil dermed heller ikke belaste i den grad et hi-speed stup med brått opptrekk gjør.

Av erfaring så vet jeg at det gjør modellen "løen"...

Comment

• Isak
              • Apr 2004
              • 680

Vil gjerne høre mer om Ys problemene deres og hva dere eventuelt finner ut. Sliter alle sammen med det samme problemet ?

Må jo innrømme at en får litt bekymring rundt handling av ys når tre piloter sliter med sine, ganske samtidig også. Er det oljemangel i fuel`en som Micromac nevnte som kan være problemet??? Det er jo en lett tanke når en først kjøper ys at "den går sikkert på litt lavere oljeinnhold også".

Er også litt nyskjerig på hvor trøblete ys`en er å justere. Her sies det at den er passende for en nybegynner på den ene siden, mens den er utrolig vanskelig å få til på den andre siden - vanskelig å vite hva som stemmer.
              Runar Isaksen
              risaksen@bluezone.no

Comment

• Supra25
                • Sep 2003
                • 1825

Originally posted by jj
                Hva skjedde? "inair demontering av vinge"?
                Er det Jo som taler og var pilot?
                Det var et par rapporter i USA rett etter at modellen kom på markedet der borte om vinger som knakk i lufta ved belastning. Hvis minnet ikke spiller meg et puss så ble konstruksjonen i vingen (var en mindre justering) gjort om og jeg har ikke hørt noe om det siden.
                Som sagt så vet vi vel egentlig ikke noe om historikken til Arilds modell?

Som vi vel alle er enige om så er disse nye 3D flya veldig lettbygde og nødvendigvis litt mer fragile enn pansertrainer'n min fra midten av 90-tallet. Som jeg har skrevet ved flere anledninger så synes ikke jeg heller at dette er en modell nr 2. Av flere grunner som vi ikke trenger å diskutere ytterligere i denne tråden.

Jeg har stresstesta min utgave. Det gjorde jeg før testen ble publisert. Bånn rakkern et lite stykke og så full stikke inn i wall. I tillegg til dette så har jeg hatt to svært harde og veldig ufrivillige elevator landinger (for lav tomgang på ikke innkjørt Saito) uten motor i tillegg til dette. Flyet er fortsatt like helt og jeg har ikke sett noen svakhetstegn til nå. Det er bygget for å tåle dette, og jeg pleier ikke akkurat å fly rundt i 8-tall heller.
                Et større problem i lengden er nok vibrasjoner fra motor og evt. flutter hvis man prøver å bruke den som pylon racer. Viktig med tighte overføringer!

Originally posted by MicroMac
                Stusser litt på fuelen dere har valgt til YS ene.
                MRF er knall fuel. Men stresser ikke YS at det SKAL benyttes 20% olje? Mente YS var spesiell der
                YS sier 15-20% olje, men styr klar av 4-takts fuel. Vi er på samme side der.

Isak:
                Jeg har ikke fått sjekket motoren min skikkelig enda. Hadde toppen av i går og så at det var rom for litt ventiljustering (de skal justeres etter en times bruk). Ellers så dreide den rundt helt ok. Skal justere og starte i kveld. Er som nevnt ikke sikkert det var noe galt i det hele tatt. Den kan rett og slett bare ha blitt "flooded", men siden jeg hadde andre fly med meg allikevel valgte jeg å sette den bort.
                YS er ikke no mer trøblete å justere enn noe annet. Hvis noe så er de enklere. Trykket på tanken gjør at de går nær sagt på alle settinger uten å nøle. Det YS derimot er mye mer kritisk på er at alt er tett i systemet og at det ikke er noe shitt noe sted. Her er det mye feilmargin. En liten lekkasje et sted og motoren vil ikke gå skikkelig.

Avslutningsvis (for dette innlegge i hvert fall) så vil jeg si at vi skal være forsiktige med å lage stormer i disse vannglassa. FuntanaS 90 har kanskje vært en av de mest populære modellene i sin klasse (i hvert fall i unijten) det siste året, og hadde det vært noe feil med de ville det dukket opp på div. forum. Likeså er det med YS. Joo og WM har mye mer fuel igjennom sine enn jeg, men det er nok uansett bare en tilfeldighet at vi opplever dette samtidig....med mindre det er en konspirasjon fra en sint undergrunnsliga av Saito tilhengere!

Jeg skal si fra hva jeg kommer frem til med motoren når jeg har fått sett mer på den.
                Odd Sundet

Comment

• Supra25
                  • Sep 2003
                  • 1825

Litt motoroppdatering. YS'n ble fyra i forigårs. Den starta opp helt uten problemer og gikk brillefint. Ingen skade skjedd, altså. Mulig pluggen var våt forrige helg. Fikk uansett justert litt ventiler. Det var litt storåpning.
                  Odd Sundet

Comment

• jj
                    • Nov 2002
                    • 1327

Det var en viss mann som var pilot ja. Arild hadde akkurat avsluttet en heftig flygning med ekstremt råe manøvre (han har blitt flink til det).
                    Restene viste ihvertfall så lite lim på hovedbjelken at i F3B/J miljøet hadde det utløst ett nytt fly fra produsenten (har skjedd med enkelte modeller).
                    Jo Grini

Comment

• Supra25
                      • Sep 2003
                      • 1825

Var ute og luftet fuglen litt i vindværet igår. Vind er greit, men det er turbulensen som er kjip. Uansett....fikk lurt inn et par flighter på veien hjem fra jobb og da jeg hadde landa etter tur nr. to så synes jeg at det ene balroret så litt rart ut. Ved nærmere inspeksjon så var jo ikke dette så rart. 3 av 5 hengsler hadde ryki!!!
                      En kikk på det andre balroret avslørte minst en hengsle som også her hadde gått tvers av.

Syns'n var litt rar på rollen mot slutten...

Det er tydelig at kombinasjonen CA hengsler, store ror, store utslag og snap'er og roller i medium til høy hastighet ble for mye. Heldigvis er det greit å fikse med nye hengsler, så da har vi en bra unnskyldning til å dra innom Small Size en dag...

Så til dere andre som også flyr gulfugl litt hardt: sjekke hengslene med jevne mellomrom!
                      Attached Files
                      Odd Sundet

Comment

• Isak
                        • Apr 2004
                        • 680

Det var vel en av dere tre karene som byttet ut CA hengslene med skikkelig hengsling før flyet i det hele tatt ble startet Kanskje en ide.. ( skal også kjøpe gult fly )

Godt å høre at Ys`en fungerer, ble et lite øyeblikk litt bekymret. Spekulerer på om en skal kjøpe 110 eller 120 motoren. Uvesentlig prisforskjell, bare litt mer vekt med 120 motoren.

Er det noen som flyr Ys med Jero 15/15 aerosave ?
                        Runar Isaksen
                        risaksen@bluezone.no

Comment

• widowmaker
                          • Mar 2004
                          • 317

Når det gjelder hengsling, så gikk jeg for skikkelige dubro pinne hengsler da jeg bygde det nye vingesettet mitt. Trur nok det er de siste delene på flyet som ryker denne gang....
                          Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• tomr
                            • Jun 2005
                            • 130

Panzerulven e gla i mat...
                            betennelse i flynerven..

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Vel vel, jeg er født skeptisk og negativt innstilt til alt mulig nytt og har aldri likt CA-hengsler... Har ikke mer balsa igjen i finnen og sideroret på funtisen for å sette på nye hengsler etter hvert som dem ryker. Må vel bygge nytt sideror og finne i samme slengen som jeg pusher inn en ampere-spiser og lemper ut YS`en.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• jarle
                                • Feb 2005
                                • 341

Jeg fant forleden ut at to av siderorshengslene var røket på min! Løsningen ble å bytte alle ut med vanlige hengsler, resten av rorene blir inspisert jevnlig.
                                Kan nevne at jeg var ute og fløy Capiche 50, også med CA hengsler, for etpar måneder siden og midt i flyturen røk ALLE høyderorhengslene. Jeg syntes liksom den ble litt slapp i hover . På dette flyet er det èn servo og en pianotråd som går igjennom kroppen mellom høyderor halvdelene.
                                Takket være det klarte jeg å lande noenlunde normalt med høyderoret på snei.
                                Jeg har en teori om at CA hengsler ikke må monteres med for liten klaring mellom ror og stabb, tror kanskje punktbelatningen blir for stor da.

Jarle
                                It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

Working...