Unconfigured Ad

Collapse

Funtana s90 flyging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra25
    • Sep 2003
    • 1825

Har sjøl alltid vært skeptisk til CA hengsler, men den letta bittelitt da jeg testa Protech sin Funtastic i fjor høst. Lot derfor tvilen komme Hangar 9 tilgode og kjørte på med orginalhengsler. Så veldig globalt kan dog ikke problemet være da jeg ikke i farta kan huske å ha lest om så mange andre Funtiseiere som har dette problemet. Eller kanskje de alle bytta ut når de bygde...
    Uansett så shoppes nye hengsler i dag og fuglen er kanskje flyklar igjen til lørdag.
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

har også htt problemer med CA hengsler på ultimate30 fra WM. Det er kanskje noe i det at man ikke bør klemme roret helt intil vingen pga. punktbelastning. men man vil jo ha minst mulig åpning i mellom også
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• panzerulven
        • Nov 2004
        • 118

Har hatt en ødelagt ca hengsel på det en høyderoret på min funtana.
        Ellers så har jeg ikke hatt noe særlig problem med dem.
        Knekker dem er det bare å drille rett i dem med ett slipt rundt rør å sette inn runde robart hengsler istedet.

Prøvde tomr sin nyinnkjøpte funtana 140 i helga med en os 160 gemini
        i nesa. Flyet havnet på ca 4700 gram og det er ikke dårlig for et så pass
        stort fly. Virket veldig bra og stabilt og nok motor til å dra ut av hover.

Så nå drar jeg og tomr med funtanaene til luleå på "midnight sun flying"
        på torsdag og det blir saker.

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Høres bra ut Panzerulven! Hils Harstad-bermen i Luleå
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Originally posted by tyor
            har også htt problemer med CA hengsler på ultimate30 fra WM. Det er kanskje noe i det at man ikke bør klemme roret helt intil vingen pga. punktbelastning. men man vil jo ha minst mulig åpning i mellom også
            Jeg la en stripe med klar tape i ror-mellomrommet på min Edge for å tette. Det er kanskje en løsning for dette flyet også hvis man lar det være litt klaring. Men Edge'n har ikke CA-hengsler.

Comment

• Supra25
              • Sep 2003
              • 1825

Man bør alltid forsegle åpningen mellom ror og vinge/stab for maks effekt og minsket flutterfare. Med det sagt så tror jeg rett og slett at mine ror ikke har tålt belastningen.
              Store ror + stooore utslag + bra med gasspådrag = ø'lagt
              Odd Sundet

Comment

• panzerulven
                • Nov 2004
                • 118

Ja så det der i bruksanvisningen til funtanaen att man skal forsegle gapet
                mellom stab og ror med tynn ca.
                Da lurer jeg på om de mener å lime sammen gapet eller minke det
                mellom ror og stab? lime sammen høres ut som lite rorbevegelse

Har ikke hatt noe flutter på min funtana, men så har jeg ikke drevet noe
                hastighetstester på den heller.

Forresten har dere merket noe om at flyet svaier med vingene i harrier??
                det gjør min, det blir borte hvis man flytter c.g lengre bak enn anbf.
                Ellers noen tips om dette?

Vh Ronny Nilsen

Tverlandet

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Svaier...? Er sikkert den berømte vingrockingen du mener tenker jeg. Vanlig problem, men dem som vet påstår den blir mindre hvis du får nesa høyere i harrierne, for da kommer haleflatene mer vekk fra den turbulente strømmen bak vingene.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Supra25
                    • Sep 2003
                    • 1825

Du skal ikke forsegle med CA eller noen annen form for lim.... Bruk tape eller klar betrekning. I anledning gulfugl kan man jo også bruke originalbetrekning i matchende farger.

Vingesvaiingen din kalles på fagsproget wingrock og er et kjent fenomen som de fleste sliter med. CG langt bak løser dette ganske bra. Større utslag har også en bra effekt. Sørg for at den laterale balanser er helt 100% også. Needless to say så må høyderora går helt likt...
                    Når du så entrer harrier så forsøk å hold høyderorsutslaget og gasspådraget mest mulig stabilt. Dette gir en mer stabil luftstrøm over flatene, samt at du unngår store momentforandringer fra motoren.

Ellers så er det bare å keep it low'n slow...
                    Odd Sundet

Comment

• Tom Erik
                      • Feb 2004
                      • 1601

Ang. wing-rocking: På mine litt mindre 3D fly (Laser3D, Extreme 3D, TopCap) hadde jeg problemer med at modellen vippet fra side til side i harrier-øvelser. Grunnen til dette er jo at vingen gir alt for mye løft, selv på høye angrepsvinkler. Løsningen er å redusere løftet, eller fremskynde en kontrollert stall av vingen. Løsningen kan være å sette på en stall-device i form av en trekant-list som tapes i forkant litt ut på vingen.
                      Vanligvis heter dette "anti-stall device" og monteres nær vingerota slik at innerste del av vingen staller først. Men, nå vil du ha hele vingen til å stalle så da må de lengre ut og de må også være lengre.

Eller om du har alt for mye fritid i sommer, så kan du ta av betrekningen i forkant, slipe forkanten spissere og trekke over på ny.

Begge metoder hjelper!
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

Comment

• MicroMac
                        • Jan 2003
                        • 632

Er ikke skarpeste kniven i skuffen hverken når det gjelder aerodynamikk eller 3D flyving.
                        Det Tom Erik beskriver er helt sikkert riktig.
                        Når ett fly provoseres til de grader som en 3D maskin, så må det nødvendigvis dukke opp noen uønskede tendenser.

En ting er en smule merkelig. Spesielt siden Tom Erik sikkert er 100x bedre pilot enn meg
                        Flakser rundt med en Laser 3D etter beste evne. Har av en eller annen grunn ikke opplevd wing-rocking som noe problem i det hele tatt.
                        Valgte og kutte ut de store vingetippene på Laseren etter endel lesing....kan årsaken ligge der? Reduserer jo også vingearealet noe, pluss blir kvitt de litt urene delta formene på tip profilen som blir når man trekker ett slikt spanteverk.
                        Nå har vel ikke Funtanan vingetipper som beskrevet men en del andre 3D modeller har det jo.
                        Generelt vil ikke vingetippens utforming og tykkelse ha innflydelse på vingens stall egenskaper og stabilitet/ustabilitet
                        mvh MM

Comment

• jj
                          • Nov 2002
                          • 1327

Tom Erik har rett og en annen løsning er bedre konstruksjon. Dvs vinger som har aerodynamisk washout. Dvs vinger hvor profilet endres utover vingen...
                          Siden vi ikke har så mye kontroll på konstruksjonen av modeller kan man legge inn litt negativ flap eller negativ kickflap. Avhjelper kraftig. Krever selvfølgelig 2 servoer i vingen og kanskje en litt mer avansert radio enn de billigste...
                          Jo Grini
                          http://vimeo.com/jojoen
                          http://www.youtube.com/jojoenno
                          http://www.jojoen.no/

Comment

• Erik Jenssen
                            • Mar 2004
                            • 45

Erfaringer med funtana 40-size

Jeg har ikke budsjett for en 90, men vurderer en Funtana 40.
                            Noen som har erfaring for oppsett med tanke på motor og servoer?
                            Erik Jenssen

Comment

• Supra25
                              • Sep 2003
                              • 1825

Mange bruker Saito 72 eller 80 i Funtana 40. De som tar'n helt ut bruker Saito 100 e.l. Servomessig så klarer man seg fint med servoer i midtskikte. Kulelagra standardservoer vil også kunne duge en god stund. Jeg har ikke flydd en selv, men lest litt her og der og det virker som den ikke flyr på langt nær så bra som 90'n - kanskje naturlig nok.

Det er flere her på forumet som har dette flyet. Hvis du lurer på mer rundt det så er det best å starte en egen tråd på det.
                              Odd Sundet

Comment

• jarle
                                • Feb 2005
                                • 341

Jeg ser på RC-universe at Fliton Extra får gode skussmål på flyegenskaper, kanskje noe å vurdere...
                                Du må trolig forvente å modifisere litt og bytte ut noe hardware men det kan det være verdt, og hvis oppgitt vekt er riktig bør Saito82 duge bra.
                                Jeg har funtis90 og er svært fornøyd men den har sine svakheter også.

Jarle
                                It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

Working...