Unconfigured Ad

Collapse

Funtana s90 flyging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • panzerulven
    • Nov 2004
    • 118

Ja ja karer!! Da takket saitoen for seg i går kveld under flyging, funtanaen seilte fint inn uten noe problemer.
    Ser at ventilene ikke beveger seg når jeg tørner motoren, antagelig
    registerhavari.
    Det er nå like før jeg trykker på bestillingsknappen på en ys 110 fra statene, tenkte bare å høre om dere har noen andre innvendinger om
    motor i funtana 90 før jeg bestiller, evt saito 120??
    Ser at enkelte plasser skal det la seg gjøre å få tak i ys 120 også,
    er det noe vits i??

Vh Ronny Nilsen

Comment

• widowmaker
      • Mar 2004
      • 317

Gå for en YS 110 du! Det flyr jeg min med og det holder i masse vis. Tror ikke ys120 lages lenger. Hadde forresten overhaling og justering av ventiler på min her om dagen! Det er helt klart meninga at detta skal gjøres med jevne mellomrom. Motoren ble en helt annen med en gang! Skal ut og herje med den nå i ettermiddag og jeg glæææææær meg!
      Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• Supra25
        • Sep 2003
        • 1825

Enig med WM her. 110'n gir deg mer enn nok trøkk. Saito 120 er tung.
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

Comment

• widowmaker
          • Mar 2004
          • 317

Og da er ettermiddagsøkta unnagjort, og endelig har jeg fått tuna inn godfuglen igjen! Harriere og elevator satt som støpt, og nesten all wingrocking er borte. Hovringa gikk greit, men kunne sikkert vært lavere. Det eneste er at jeg tror YS'n min kunne trengt en større propell. kjører med en 16x4w nå, men det virker som den spinner mye luft/går på for høyt turtall. noen som har noen erfaringer med andre propeller, feks. 16x6 eller 17x4?
          Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• Supra25
            • Sep 2003
            • 1825

Jeg har bytta til 16x6 men kjører på 15% nitro. Skal tache litt hva den yter, men det er mulig jeg går tilbake til 16X4W sålenge jeg kjører på 15%. Flyr forsåvidt fint med 16x6 propellen, men man får litt mindre skyve (naturlig nok) ut av hover (ja...du skal ha grass på sideroret når du lander - ellers er det ikke lavt....!! ). Med 30% så vil jeg nok tru at den 16x6 propellen er midt i blinken!

Har ikke flydd gulfugl på noen uker nå. Hengslene røyk jo, men har fått hengsla på nytt med Robart pinner idag. Regner med å ha den flyklart innen utgangen av morgendagen. Da lukter det gulfugl på tirsdag/onsdag!
            Odd Sundet

Comment

• panzerulven
              • Nov 2004
              • 118

Heia karer da var ys 100 fz bestilt fra Ohio Models så jeg håper det ikke
              tar for lang tid før den er her.
              Bestilte du supra fra ohio models?? og evt hvor lang tid tok det??
              Har aldri bestilt fra utlandet før, men har hør innad i klubben i bodø
              at det kan ta veldig lang tid særlig fra USA

Gleder meg vilt til å få mere futt i goflyet å leke meg litt nærmere bakken
              uten å ha for lite pulver å dra ut med hvis det skulle begynne å bli pinlig
              He he....

Hva har du gjort for å bli kvitt vingerockinga widowmaker??
              Har du flytta C.G lengre bak??

Hadde C.G lengre bak på min og da ble vingerockinga borte men det
              blir mye værre å fly da som sikkert mange har erfart fra før he he.

Skal kjøre min ys på Jero aerosave heli 18% olje og 30% nitro,
              det burde funke.

Comment

• widowmaker
                • Mar 2004
                • 317

Har alltid hatt problemer mer wingrocking, men følgende har hjulpet en del: cg på anbefalt sted eller på 19 cm (dette med tom tank foran i flyet), helt like utslag på høyderora bak, en nøyaktig lateral balansering, samt fly den med nesa generelt høyt. Joo og undertegnede bestillte våre YS'r fra OMP, men vi juksa litt. Fikk dem levert til en kæmis som tilfeldigvis oppholdt seg i Houston, Texas på den tiden. Ble levert på døra etter kun to dager! Sørg for å kjør inn YS'n din først, gjerne med 15 15 fuel (ikke så mye stress på motoren), samt skaff deg 17x4 propeller så fort du finner dem. De er nesten ikke å oppdrive. Skal visstnok være den ultimate 3D propellen for YS'n!

Comment

• Supra25
                  • Sep 2003
                  • 1825

Jeg bestilte også min fra OMP, og fikk den levert på døra. Det gikk ganske kjapt når de først fikk den på lager. Innkjøring er veldig enkel. Kjør bra rikt de første 20 minuttene i benk, og deretter ganske rikt de første 10 turene.
                  17x4 er nok en fin 3D prop til YS'n, men da begynner bakkeklaringa å bli fint liten med det originale understellet. Spesielt med tanke på at det også er ganske mjukt!
                  Odd Sundet

Comment

• widowmaker
                    • Mar 2004
                    • 317

Og bakkeklaringa løste vi unna i en fei. Har akkurat vært i telefonen med Carboncopy i england, og nytt understell til funtis på vei, i karbon seffern!!!!!! Varenummer CCU14 hvis noen andre og er interessert.

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Da var ventiler justert og et par turer fløyet med 16x6. Det ble i alle fall fart nok på flyet, og RPM kom ned til 9500-9600.
                      Nei, tror nok 17x4 er bedre til 3D...
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• panzerulven
                        • Nov 2004
                        • 118

Ok får først kjøre inn ys`n og prøveflydd med 16x4w apc så blir det forsking etter hvert etter en 17x4w. Kan tenke meg at det blir mere
                        fart med 16x6 og det er jo ikke det man mest trenger her.

Så carbonunderstell er tingen ha ha ja den er litt lav funtanaen men
                        samtidig tar det seg veldig bra ut så lav som den er.

Plukket ifra saitoen her om dagen å det viste seg at kamdrevet
                        var rimelig tannløst hmmm hva kan ha skjedd?? Sliter med
                        å få horizon hobby til å svare om de kan sende deler til meg.

Vet dere om noen som selger deler til saito i skandinavia eller?
                        Rotorsport har jo ikke deler inne til disse litt merkelig
                        men men.

Vh Ronny Nilsen

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Jeg har prøvd å få deler til en Saito80, men det har vært håpløst. Trenger blokka, resten har jeg, inkl nye lager og dyse/nål... Har vel gitt opp tror jeg. Men hvis det er samme kamdrev som din Saito kan kanskje du bli avhjulpet panzerulven...

Comment

• Isak
                            • Apr 2004
                            • 680

Har nylig fått tak i en del reservedeler til min Saito 72 og de ble bestilt fra JustEngines i England. Funka som smør det, må bare sende dem en mail og spørre de om de aktuelle delene. Tok ikke lange tiden heller.

Runar Isaksen
                            risaksen@bluezone.no

Comment

• panzerulven
                              • Nov 2004
                              • 118

Det var ett bra tilbud Joo men tviler vel på att det er samme i flg delelisten på horizon hobby er det forskjell.
                              Får prøve disse "JustEngines" kara å se om di kan skaffe deler.

Begynte å bli engestelig ang YS bestillingen fra OMP da jeg ikke fikk noe
                              e-post med info om forsendelse eller noen ting
                              Ringte dem igår og da ble jeg lettet da de sa att den ble sendt på onsdag og att mailsystemet deres var nede.
                              ÅÅåååååhhhh begynner å få kraftige abstinenser snart
                              De mente jeg burde ha den snart

Jeg gleder meg vilt til å se forskjellen fra saitoen, for det ble for tynt..

Comment

• joo
                                MFN Skribent
                                • Nov 2002
                                • 6936

Skal prøve JustEngines jeg også da. Kanskje jeg plutselig har en motor som passer til innkjøp av en Funtana40...

Fikk et fint video-opptak av en Funtana90 der eieren (ikke meg denne gangen nei...) er litt sein med gasspådraget i sving før harrier på innlegget. Skal si det gikk med en del korn, reine slåttonna En YS på full spiker som ditcher nedi åkeren avstedkommer mye ting som flyr til værs... Heldigvis var flyet uskadet, men landinga var litt "korny".

widowmaker påstod i ettertid at hveteomslag er bra for finishen...

Comment

Working...