Unconfigured Ad

Collapse

Funtana s90 flyging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • widowmaker
    • Mar 2004
    • 317

Si ifra hvis noen finner 17x4 noe sted. Smallsize har bestillt, men visste ikke helt når de kom til å få de inn. Vanskelig å finne esse
    Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• Supra25
      • Sep 2003
      • 1825

Originally posted by joo
      ...Har prøvd 16x6 sjøl, og turtallet kom ned mot 9500, men den var ikke noe god å fly med....
      ?? Syns den er helt gull å fly med jeg. Ikke trenger jeg å kjøpe sånn dyr nitrofuel heller. MRF 15/15 og 16x6 er en gnistrende bra kombinasjon. Ække en øvelse som ikke kan flys med den kombo'n der.
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

Comment

• panzerulven
        • Nov 2004
        • 118

Ok skal handle meg en 16x6 apc å prøve.
        Har vært en del diskusjon om fuel på klubben til ys, de som kjører ys der
        kjører på 20-20 og mener det skal ikke være noe mindre olje enn 20%
        på ys.
        Derfor er det en del som har kviet seg for å kjøpe ys da de må ha
        med seg 2 kanner hvis de skal fly med noe annet.

Det står jo i bruksanvisningen til motoren at 15 til 20% olje må brukes
        og ikke 4takt fuel.

Kjører den heller litt rikt så jeg er sikker på at den får nok smøring.

Litt uvant med lukket trykksystem å tenke på ved fyllig og tapping
        samtidig som man bør slippe av trykket etter flyging og lagring,
        men det vennes man vel fort med

Vh Ronny

Comment

• Supra25
          • Sep 2003
          • 1825

Originally posted by panzerulven
          .....mener det skal ikke være noe mindre olje enn 20% på ys.
          With all due respect som det så fint heter så er det no skikkelig BS. Som du sier så står det i manualen 15-20%. Noen forhandlere anbefaler minimum 20%, og årsaken til dette er i mine øyne (eller ører) at man tar høyde for fuel med "dårlig" olje. Jeg kjøper den, men det er ikke verre enn å la være å kjøpe søledamvannfuel....
          Jeg kjører motoren min (og alle de andre fuelmotorene jeg har) utelukkende på MRF 15/15 og det går som hakka møkk. Alle som har sett min i lufta kan bekrefte dette. Jeg kjenner også flere som kjører samme motor og andre YS motorer på samme fuelen helt problemfritt.

YS'n skal gå litt rik de første 10 tankene. Etter dette så er det greit å leane den maks og så et par knepp ut igjen. Et knepp eller tre for mye ut i forhold til dette merker man på turtallet og draget.

...og ja, man må bli litt vant til å lette tanken for trykk! Ikke alltid jeg husker det sjæl, nei...
          Odd Sundet

Comment

• widowmaker
            • Mar 2004
            • 317

Jeg flyr på Wildcat 30% helimix til min YS, og det gir kraft det! Kjøper fuelen fra Helizone, som sender samme dag og yter topp service! Trur bare det er 18% olje der, men som sagt, jeg og motoren er storfornøyd. Litt dyr, men pytt.....
            Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• Supra25
              • Sep 2003
              • 1825

Nok en gulfugl dag i dag. Men denne gang foregikk ikke luftinga på Romerikes solfylte landområder. Jeg var bedt en liten sniktur oppover til våre venner på Rena i forbindelse med deres klubbdag. Nå vart det vel egentlig ikke stort til oppmøte på klubbdagen, men vi fikk da lufta Funtana'n litt. Syns det gikk relativt gildt for seg...kan vel ikke annet si enn at Gulis og meg begynner å bli gode kompiser.

Var en lokal kar som fikk festa litt på tape der også. Jeg fikk med meg kassetten og får se om jeg ikke får delt litt snutter med folket.

Og så fikk jeg endelig hilst på MicroMac. Alltid hyggelig å treffe folk fra forumet
              Odd Sundet

Comment

• widowmaker
                • Mar 2004
                • 317

Skulle egentlig ha vært en tur på stripa idag jeg og, men det ble feshow istedet (les: Grand Danois utstilling), da deler av den mobilen hangarn snart på vike plass for nytt familiemedlem. Det blir fet maskot for klubben det tenker jeg! Forøvrig til alle vårs funtiseiere, så har elefun.net fått inn apc 17x4w propeller. skal visstnok være den perfekte til kombinasjon funtis/ys.

Comment

• MicroMac
                  • Jan 2003
                  • 632

Gulle bra greier Odd...flott flyving. Har igjen milevis før jeg er der er jeg redd.
                  RC treffet du nevnte var forøvrig Sølentreffet, en årlig foreteelse for klubbene i distriktet. Får ta skylden for det elendige oppmøtet på egen stripe
                  De fleste fra klubben med konstant fuel eim i barten var der.
                  Også artig og få sett Adrenalinen til Nick in action. Virker veldig kapabelt det også.
                  mvh MM

Comment

• Supra25
                    • Sep 2003
                    • 1825

Adrenalinen virker særdeles lovende. Litt mer fuel gjennom YS'n og en mottaker som ikke bærer navnet Hit** så blir det nok bra...

Tar gjerne en tur opp med gulfugl igjen om litt. Bedre på en lørdag tror jeg. Vart litt kø nedover i dag ja..... Prøve å finne en passende lørdag og dra med de andre gulfugl folka også!

WM: Du får dele med oss andre hva maskina de tach'er med 17x4W. Jeg tror jeg er ganske komfortabel med 16x6 på min med 15%. Ali Machinsky mener forøvrig også at det er en kongekombinasjon. Åkke som så er det jo ikke svingpinnen i front som ratter stikkene, men nervevraket på to bein... Og for en gangs skyld er det ikke deg jeg mener...hehe
                    Attached Files
                    Odd Sundet

Comment

• panzerulven
                      • Nov 2004
                      • 118

Hei og takk for sist!! En liten funtana oppsummering fra det regnvåte
                      nord Etter mye drittvær her oppe har gulingen blitt mye kjellerpryd i det siste dessverre.
                      Men igår og idag ble det endelig opphold og bra flyvevær og gulingen ble
                      letet fram av en nokså ivrig vannabee 3d kylepilot
                      Med ny propell, ny fuel(mrf 20-20) og heavy duty kulelinker allover ble
                      funtanaen pakket i bilen og full fres opp på stripa (bodømfk) og fyrt igang
                      ysen som maler som en katt etter at jerosuppa ble borte.
                      Tachet til 8600 med en 16x6 dynathrust(ikke den beste vel vel)og fikk
                      fløyet 3 turer igår og tilvent den på ny fuel, ble ikke de helt store stuntene
                      igår, men motoren smurfet som bare det og ingen deadsticks.

Idag har jeg flyet ganske mye, og da man begynner å bli trygg på motor
                      er det bare hva de tynnslitte nærvene klarer å håntere av lav 3d
                      Det ble noen ganske lave hoverer etter hvert å du fff hvor kult det er
                      å ha power nok til å dra den fint ut av det.
                      Har trenet litt på ryggflatspinn med funtanaen og den begynner å sitte
                      skikkelig nå.
                      Ellers så har elevator og harrier ikke blitt like bra som de var før etter
                      ny motor kom i og c.g havnet på rett plass, men har mere utslag å gi
                      på høyderoret så da skal de vel sitte.

Har så inni fff lyst å slippe den helt i marka nesten i hover at jeg kan ta
                      i den så det blir ikke lenge før jeg tar sjansen på det.....

Ellers er deres gulinger i live enda og har det vært noe hårete stunts
                      der nede i varmen

Vh Ronny

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

8600 med 16x6? Min YS varver 9500-9600 med 16x6W. Betyr at jeg må være kjapp med å redusere gass i climb-out for ikke å overspeede maskinen.

Har funnet ut at Funtanaen er en duganes acromaskin, og siden jeg (som den eneste i verden) ikke blir venn med den i lave 3D-lekeøvelser har jeg fløyet litt rettlinja og normale flighter med den med CubanEight, stående 8-tall, stallturn m. 1/4 roller og andre rene acroøvelser. Endelig ser jeg litt nytte i den oppskrytte møkkamaskinen

Det er ikke uvanlig at den rocker en del i harriers, skal visstnok bli bedre hvis du får nesa så høyt at haleflatene slipper unna en del av all turbulensen fra vingene. Og naturlig at den er mer stabil i inverted harriers som du sier pga finne som har mindre turbulens å slite med da.

Tror min Funtis selges snart, den er for sær...

Er det flyganes på Betsemorenga, eller er hele området ei gyngende myr ennå?
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• RS
                          • Dec 2004
                          • 312

Hei JOO
                          Du får høre med Anders ang salg. Da får den et godt liv i hans kjeller, hehe. Neida, jeg vet han har litt lyst på den.
                          Synd du ikke var på stripa i dag, kjempevær!!!
                          "krabba" fikk seg et par turer til fleres store fornøyelse

RS
                          Ronny Sundbye
                          Young man, was that a landing or were you shot down?

Comment

• Supra25
                            • Sep 2003
                            • 1825

Funtis'n er helt klart mye roligere og forutsigbar i inverted harrier. Nesten så man kan slippe stikkene.
                            Razzle...når du får godfeelingen og slipper'n helt nedpå vil du finne ut hvor mye enklere det er å hovre med motor'n i hodehøyde snaue meter'n fra deg! Hvis den har en tendens til å jage for deg vil en skive eller to for mer opptrekk hjelpe litt. Foruten det er det veldig viktig å få nesa rett opp. Da liker'n seg desidert best og krever ikke så fryktelig mye rorbruk for å bli holdt stille. Men det gjelder å finne den sweetspot'n på throttle da....

Joo, WM: Hvis det behager gjengen der oppe, hvordan er mulighetene til å ta en tur til Rena førskommende lørdag? Med fulltallig oppmøte blir det rene Funtistreffet med fire i tallet!!
                            Odd Sundet

Comment

• Supra25
                              • Sep 2003
                              • 1825

Da har jeg endelig fått surra meg til å sette sammen en liten snutt på Funtana'n. Det meste er fra Rena for et par uker siden, men et par korte klipp fra Bingen forrige helg ble også sneket med.

Odd Sundet

Comment

• RS
                                • Dec 2004
                                • 312

Hei Supra 25
                                Skikkelig moro å se på! Jarle har sagt det han også,
                                du er skikkelig god!

Mvh
                                RS
                                Ronny Sundbye
                                Young man, was that a landing or were you shot down?

Comment

Working...