Unconfigured Ad

Collapse

Funtana s90 flyging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Bare å filme og legge ut mer! Får bare mer og mer lyst på å kjøpe meg noe større...

Tar du sjansen på å få noen til å filme stikkebevegelsene dine i tillegg når du flyr litt forskjellige manøvre eller...?

Ang. konstruksjon:
    Hvordan hadde det vært om sideroret strekte seg litt lenger bakover? Mindre rocking da? Går ut i fra at høyderorsflata også gjør sitt til at det er slik... Fløy en del inverted med "mini'n" i dag og den er jo SÅ mye mer stabil da
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Joda...

Men dessverre for Rena-tur: vi har litt treff i hjem-klubben i helga på terminlista.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Supra25
        • Sep 2003
        • 1825

RS: takk takk...

Esmel: Wingrockinga har ikke nødvendigvis noe med sideroret å gjøre. I harrierene på video'n så har jeg ikke snuta høyt nok opp heller. Den skal egentlig mye høyere opp... I tillegg så skal jeg mikse inn litt spoilere når jeg flyr harrier for å se om det ikke hjelper. Det er egentlig ikke noe stort problem da maskina ikke vil tippe over...det ser bare sånn ut!

Tanken har slått meg om å filme litt stikkebevegelser sammen med øvelser, men jeg har problemer nok med å få noen til å filme når jeg flyr (stort sett jeg som står for film og bilder), for da ikke å snakke om et kamera til!! Skal se litt på å få laga en rigg som kamera kan henge på.

JOO: Da får vi bare finne ei anna helg!
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Ok, bare lurte
          Ser ihvertfall ut som du begynner å få tak på flyginga!
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Samsung
            • May 2003
            • 184

www.flyingcirkus.com er det lagt ut noen videoer der de har filmet både flyet og stikkebevegelsene til han som flyr. I tillegg fortelles det hvordan øvelsene skal gjøres.
            Dette finner man under kategorien "3D University". Man må være innlogget for å få tilgang.

Comment

• panzerulven
              • Nov 2004
              • 118

Ja se der Supra, der har du fått dreisen tilogmed på rolling harrier eller er det rolling circle det heter (Vet ikke akkurat forskjellen på dem) det er noe av de feteste øvelsene jeg vet om i 3d, har sykt lyst å lære meg dem men har ikke turt å prøve på funtanaen enda.

JA samsung jeg har studert øvelsene tidligere på "flying Circus" og den der rolling harrier den har jeg prøvd på simulator hos en kompis og den er ikke lett å få til.
              Men siden er bra den for å få peiling på hvordan stikkekordineringen skal gjøres i hver øvelse.

Må man jigle og kordinere sideror og høyderor på funtanaen på den rolling ett eller annet som du gjør på videoen Supra?? Ser ikke ut som det går noe ror bak på funtanaen når du gjør det??

Comment

• Supra25
                • Sep 2003
                • 1825

Panzer: Når det går rett fram (som er det vanskeligste) så heter det rolling harrier, eller high alpa roll, og når det går rundt heter det rolling harrie circle.
                Det viktigste når man flyr disse øvelsene er rytme og timing. Dette er noe du må/bør trene på i simulator. Jeg bruker Aerofly, og der er det en del lettere enn i virkeligheten (du finner en snutt derfra på sida mi). Det er stor forskjell på simulatorene på hvor lett denne øvelsen er å gjøre. Til 3D trening anbefaler jeg Aerofly.

Rolling harrier innebærer mye stikkebruk. Mest side og høyde, men noen ganger må man justere med throttle også. Side og høyde justeres kontinuerlig avhengig av hvor man ønsker å styre skipet og ønsker pitchen. Disse to rora bestemmer retning og holder halen nede. Balror holdes på maks hele tida.
                Det er viktig å få opp nesa. Går nesa ned så øker rollhastigheten og øvelsen blir MYE vanskeligere. Når man først har etablert seg i RH, hvilket enklest gjøres rett fra harrier eller hover, så trengs det ikke så mye ror for å holde vinkelen ved like, men timing må sitte. Hvis ikke faller man fort ut av det.
                Som med så mange andre øvelser så er det enklere jo lavere man er, men i den høyden som ses på klippet (det ser høyere ut enn det var forresten) så er det nærmest 0-tabbehøyde. Du må stole på at det du gjør er riktig. Det er derfor viktig å trene inn øvelsen først slik at rytmen sitter automatisk. Det hjelper å kunne fly rolling circles skikkelig (og da mener jeg på ordentlig vis, og ikke sånn jo-jo sirkel) først. Hvis man føler seg kapabel er det kult å kunne fly øvelsen like bra begge veier, men det krever såklart en del mer trening...

Dette er helt klart en av de mer krevende 3D øvelsene og innebærer masse rorbruk og timing. Jeg vil ikke anbefale at man gyver på denne før man er komfortabel med andre, og enklere, øvelser, samt VET hvordan fuglen oppfører seg utstalla i knappe høyder....

Interessen for 3D er helt klart stigende her til lands, og tanken rundt det å lage en norsk instruksjonsvideo har streifet meg. Tiden har løpt fra meg i sommer, så ideen får ligge å putre litt over vinter'n.
                Odd Sundet

Comment

• widowmaker
                  • Mar 2004
                  • 317

Hmmmm, instruksjonsvideo sier du. Joo og undertegnede får bidra med noen "how NOT to do things" vi da Min apc 17x4 har forøvrig kommet i hus, og jeg regner med at den blir testet under landingskonkurransen til klubben på lørdag. Nytt understell fra carboncopy har heva fuglen betraktelig, samt gjort den stiv og fin. Så nå går det i harrier landinger så torva spruter.....
                  Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• esmel
                    • Dec 2004
                    • 2830

Interessen for 3d er ihvertfall stigende her i gården. Dro rett å fløy etter nattevakt. Første tur 07:30 må vel kalles godkjent Batteriet står å lader så da er det bare å raske med seg flyet etter litt søvn. (Har trodd jeg har vært ganske opplagt etter nattevakter generelt men i dag fløy jeg halve turen på hi-rates uten expo før jeg merket at den var "litt" brå i bevegelsene...ikke bra )

Må skaffe meg en større funtis el. etter hvert jeg også Men det er godt å gjøre unna det værste av nesten-kollisjoner med moder jord med en billigere modell før en gaper over for mye... Får ihvertfall trent hode og fingre enn så lenge

Instruksjonsvideo hadde vært digg!
                    Espen Melby

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Første økt 07:30... Her er det en det er håp for ja!!!
                      Jeg skippa mi 7-økt pga vind. Men prøver på kveldene å få til noe så enkelt som rolling cirkles der jeg prøver å snu retinga på sirkelen etter en runde uten å snu rollretninga... Bare ned EPP og depron foreløpig.

Kan demonstrere figure 9 på instruksjonsvideo jeg
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• panzerulven
                        • Nov 2004
                        • 118

Ser at vinteren skal gå med på å skaffe meg simulator og en blade for for å trene mere på 3d øvelser.
                        Begynner å få taket på en god del av dem allerede med funtanaen, men slik som rolling circle trur jeg er bra å trene med epp fly og simulator i vinter med.
                        Skjønner hvordan rorene skal gå for å få det til, det er timing og kordinering som er treningen her.
                        Klart at 3d flyging er gøy når man får det til. Har foreløping ikke vært så hektet på å fly vingtreff og nordic.

Har jo bare hatt 3d trening siden jeg fikk funtanaen i april, så det tar nok litt tid og trening før man begynner å få alle øvelsene til å sitte.

Hei Widowmaker få status når du har testet apc 17x4W propellen
                        og turtall.

Comment

• OJ
                          • Mar 2004
                          • 178

se hva jeg fant:

OJ
                          The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

Comment

• panzerulven
                            • Nov 2004
                            • 118

Ja bra anvisning det der, har også studert denne videoen på "flying circus" om rollig harrier og rollig circle, har prøvd litt på simulator hos en kompis da bare med først å kordinere sideroret og da begynte det å ligne på ett eller annet, tror det er lurt å starte med ett ror av gangen for å finne takten så får resten komme etterhver for å finpusse øvelsen.

Var å luftet funtanaen en tur på onsdag og hovret litt i 5 metershøyde med den, fikk den til å holde seg en gang i ro over noen sekunder men ellers så må jeg bare trene og trene, jævt med nok motor som drar ut hvis det begynner å bli pinlig. He he

Comment

• jarle
                              • Feb 2005
                              • 341

Var ute og herjet med funtisen i godværet i går og ThoBru fikk filmet litt av galskapen. Jeg merker at jeg blir litt ukonsentrert av videokamera og mye publikum så det ble litt mye vingling i starten der
                              Hvis du vil se filmen finner du den under videoarkiv her: http://www.thomasb.net/ .
                              Det er også verdt å ta en titt på flyprosjektet til Thomas mens du er der, jeg er bare *litt* misunnelig

Må benytte sjansen til å fortelle at BMFK fikk anledning til å vise oss frem med egen stand og fly og -helikopter oppvisning på Bergen Airshow sist helg. Synes det er stas å få presentere hobbyen vår for et så stort publikum, funtanaen fløy for ca 20000 tilskuere på søndagen!

Jarle
                              It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Supra25
                                • Sep 2003
                                • 1825

Fin flyging! Ser ut til å ha fått bra draget på torque roller og KE spins. Artig, ikke sant?!? Bare synd sesongen er på hell.
                                Odd Sundet

Comment

Working...