Unconfigured Ad

Collapse

funtana 40 s

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • william123
    • May 2005
    • 2330

eller du kan prøve å flytte CG litt lengre frem siden den ble værre da du flyttet det bak
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Acro
      • Nov 2005
      • 177

Tankespinn

Litt tanke teori.
      Profilet blir vel påvirket av luft strømmen fra propellen, og hvis du i tillegg har profil på stabben og angreps vinkel på 0,5-1,25 grader må jo det jo skje noe i forhold til CG. Når du hoovrer henger modellen litt forover grunnet alt dette og vil lettere tippe sidelengs?
      Med CG langt bak vil den da bli ustabil i Harrier også?
      Acro
      Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

Comment

• -maximuz-
        • Mar 2005
        • 165

Jeg mener at når modellen henger eller drar skal det ikke ha så mye å si, men like før den henger (stall) så vil jo en baktung modell flikke lett over.

Jeg mener att en baktung modell skal være lettere å fly 3D med. en modell som er fram tung vil jo være vanskelig å få til å henge med halen når du "flyr"(harrier). Men dette er bare hva jeg har erfart, Har bare såvidt begynt å utforske på 3d selv.
        -Maximuz-
        Johnny Rosenlund
        -------------------------------
        Helgøya Modellfly klubb
        Rena Modellfly klubb

Comment

• jarle
          • Feb 2005
          • 341

Det rimer ikke i mine ører at modellen blir vanskeligere å hovre når CG flyttes bakover. All erfaring jeg har og alt jeg har sett og lest tilsier at utstallede øvelser (hover,elevator,harrier osv.) blir lettere å gjøre jo mer baktung modellen er.
          Det er riktig at motor og spesiellt propelldiameter har mye å si for hvor mye høyretrekk du trenger, har du en 4-takter med stor propell trenger du sannsynligvis mer høyretrekk.
          En annen ting er at vingebelastning har veldig mye å si, har du en tung modell vil den bli ustødig og vanskelig å håntere i 3D.
          Jeg tror jeg ville prøvd å øke høyretrekk, slanke vekten litt hvis mulig, sjekke sideveis balansering og sjekke at motorakslingen kommer ut midt i snuten.

Jarle
          It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• -maximuz-
            • Mar 2005
            • 165

Jepp. Får bare prøve meg fram litt i idag... ser ut til å bli bra vær i dag=)
            -Maximuz-
            Johnny Rosenlund
            Helgøya Modellfly klubb
            Rena Modellfly klubb

Comment

• william123
              • May 2005
              • 2330

Har du fått prøvd flyet på nytt i gjenn maximus?
              ble det bedre?
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• -maximuz-
                • Mar 2005
                • 165

hallo. nei jeg har ikke fått gjort det enda. snø, snø og mere snø her på bygda.
                Rekker ikke å brøte stripa før det kommer mer snø. hehe.
                -Maximuz-
                Johnny Rosenlund
                Helgøya Modellfly klubb
                Rena Modellfly klubb

Comment

• Christen

#23 Unapproved
                  Tyngdepunkt

Tyngdepuktet er en av faktorene ved hovring. I tillegg høyre og opp/ned trekk på motor. En annen viktig ting er jo utformingen av kropp og vinge, så luftstrømmen fra propellen ikke blir altfor ødelagt før den treffer rorene.
                  Jeg har scratch bygd flere 3D kjerrer og kommet til følgene
                  resultat når det gjelder CG og vinkling av motor:
                  Det er faktisk lettere å hovre en maskin når den er framtung.... fordi....
                  du får mye større ror-respons, tenk deg en stang du fester et lodd nederst og hold i den andre enden. Dytter du til den vil den svinge fram og tilbake.
                  Flytter du loddet øverst vil du få kontroll på stanga med en gang.
                  Det negative med en framtung maskin er at den blir litt vanskeligere å dra inn i hover. Må tilføye at det er STOR forskjeld på flyene når det gjelder dette med CG. Man må som regel ha en god del mer høyre trekk en vanlig.
                  Opp/ned trekk bestemmes av vinkling på høyderoret å må prøves ut.
                  Den siste 3D kjerra jeg bygde var 1m v-spenn med sc25 og veide 900g.
                  Mens den hovra kunne jeg røyke å prate med gutta samtidig, til informasjon er jeg ikke god til å hovre.
                  Prøv å flytt CG så langt fram som det kan være å still mere høyre trekk.
                  Hvis det er Hangar 9 sin Funtana 40 du har så har jeg hatt maken.......håpløst fly spør du meg. 90 size`n er helt no annet.

Comment

• -maximuz-
                    • Mar 2005
                    • 165

takk for opplysningene. ja det er hangar9
                    -Maximuz-
                    Johnny Rosenlund
                    Helgøya Modellfly klubb
                    Rena Modellfly klubb

Comment

Working...