3d motorer
Her må man nyansere litt.
I .50 klassen veier OS og saito ca 402-410 gram uten demper.
Altså tilnærmet samme vekt og identisk ytelse, begge gir 0.9hk.
Andre, som SC, Magnum mv. veier som regel endel mer og/eller har lavere ytelse og er definitivt ikke det beste valget her.
I .70 klassen var Saito konge med 470gram, mens OS 70 Surpass veier hele 580 gram! Nå har OS imidlertid kommet med 70 Ultimate som er helt nede på 455 gram inklusive pumpe.
Det er derfor klart at når du har bestemt deg for størrelsesklasse så sjekk vekt og ytelse på alle aktuelle motorer før du bestemmer deg.
Det samme gjelder også i 3-takt. Mange rakker ned på LA46 som en slapp nybegynner motor. Men når du ser at den gir 1.2hk på 272 gram (!) mot ca 1.36 på 386gram for 40FX så er det i virkeligheten en veldig lett og sprek motor. Sikkert kjempehot på en .25-.30 size modell.
Jeg tror vi egentlig bør se mindre på sylindervolum på motorer
og heller tenke vekt i første omgang, deretter ytelse. Vekt er på
mange måter den aller viktigste faktoren i et fly. Bommer du på den
får du aldri et bra fly.
Her må man nyansere litt.
I .50 klassen veier OS og saito ca 402-410 gram uten demper.
Altså tilnærmet samme vekt og identisk ytelse, begge gir 0.9hk.
Andre, som SC, Magnum mv. veier som regel endel mer og/eller har lavere ytelse og er definitivt ikke det beste valget her.
I .70 klassen var Saito konge med 470gram, mens OS 70 Surpass veier hele 580 gram! Nå har OS imidlertid kommet med 70 Ultimate som er helt nede på 455 gram inklusive pumpe.
Det er derfor klart at når du har bestemt deg for størrelsesklasse så sjekk vekt og ytelse på alle aktuelle motorer før du bestemmer deg.
Det samme gjelder også i 3-takt. Mange rakker ned på LA46 som en slapp nybegynner motor. Men når du ser at den gir 1.2hk på 272 gram (!) mot ca 1.36 på 386gram for 40FX så er det i virkeligheten en veldig lett og sprek motor. Sikkert kjempehot på en .25-.30 size modell.
Jeg tror vi egentlig bør se mindre på sylindervolum på motorer
og heller tenke vekt i første omgang, deretter ytelse. Vekt er på
mange måter den aller viktigste faktoren i et fly. Bommer du på den
får du aldri et bra fly.
Comment