Som sagt så sitter jeg enn så lenge på sidelinjen og kommenterer ut i fra det.
Min kommentar om overorganisering inneholdt et spørsmålstegn til slutt.
Det har vært nevnt i denne tråden at terskelen kan virke noe høy. Det settes gjern opp hele helger, de fleste flyene tar mye plass og krever kanskje til og med utbytting av bil eller leie/kjøp av henger, i tillegg til utgifter ved selve hobbyen kommer gjerne overnatting på det lokale hotellet. Det er i hvert fall inntrykket jeg sitter med, observert fra sidelinjen.
Dere må gjerne presiere gang på gang at en kan stille med alle størrelser fly og også de åpne reglene i basic-klassen. Greia er vel den at bilder, videoer etc. viser store stødige 2.6-3metringer, gjerne med røykanlegg og imponerende elektronikk.
Det bor vel også noe i oss som sier at det er litt "leit" å komme drassende med ei acrokjærre på 1.5meter med en .90 4-takt når "alle andre" flyr store fine fly, selv om det jo er en helt unødvendig tanke.
Det er jo gledelig å lese om at slike fly (og piloter) faktisk kan hevde seg. MEN utenifra ser vi som sagt bare disse store modellene. Det kunne kanskje vært "enklere" å ta mot til seg og drasse med seg "1.5meter'n" dersom en allerede var inne i miljøet enn om en er helt fersk og ikke kjenner noen og ei heller har særlig tro på at det er spesielt fordelaktig å stille med fly som veier 2.5kg.
Det jeg prøver å si er vel at ting kanskje ser litt annerledes ut utenifra enn sett fra innsiden av miljøet. Hvem som helst av dere som flyr og er en del av miljøet kunne jo kommet med et lite fly og flydd det helt greit, terskelen er nok litt større for de som står på utsiden.
Etter en del år med organisert idrett, som Rolf helt riktig påpeker at imac er, så vet jeg at det ikke alltid er de samlingene som er preget av mest organisering som er de som gir best utbytte. Men det kan jo være at det kreves så mye organisering for å sørge for at alt er på plass når først folk skal drasse med seg et hengerlass med fly og utstyr, samt sette av ei hel helg når de først er i gang. Dessuten er det jo som dere sier, disse modellene støyer en del og ikke alle modellflyanleggene aksepterer støyen de produserer, samtidig krever de jo litt stripe for å kunne brukes under trygge forhold. Kanskje dette i seg selv er noe av årsaken til at det ikke er så mange som finner veien til ulike konkurranser?
Men men, nå skal jeg slutte å synse. Det beste jeg kan gjøre er vel å få i stand et fly, ta med videokamera og ta meg en tur på neste treff...
Håper imac miljøet vokser i tiden fremover, da blir det flere jeg kan "plage" med spørsmål om servoer, strømtrekk og valg av utstyr
Interessant lesing dette med strømtrekk på servoer. Det ser ut til å bekrefte mine mistanker om at digitalservoene faktisk trekker en del strøm...
Min kommentar om overorganisering inneholdt et spørsmålstegn til slutt.
Det har vært nevnt i denne tråden at terskelen kan virke noe høy. Det settes gjern opp hele helger, de fleste flyene tar mye plass og krever kanskje til og med utbytting av bil eller leie/kjøp av henger, i tillegg til utgifter ved selve hobbyen kommer gjerne overnatting på det lokale hotellet. Det er i hvert fall inntrykket jeg sitter med, observert fra sidelinjen.
Dere må gjerne presiere gang på gang at en kan stille med alle størrelser fly og også de åpne reglene i basic-klassen. Greia er vel den at bilder, videoer etc. viser store stødige 2.6-3metringer, gjerne med røykanlegg og imponerende elektronikk.
Det bor vel også noe i oss som sier at det er litt "leit" å komme drassende med ei acrokjærre på 1.5meter med en .90 4-takt når "alle andre" flyr store fine fly, selv om det jo er en helt unødvendig tanke.
Det er jo gledelig å lese om at slike fly (og piloter) faktisk kan hevde seg. MEN utenifra ser vi som sagt bare disse store modellene. Det kunne kanskje vært "enklere" å ta mot til seg og drasse med seg "1.5meter'n" dersom en allerede var inne i miljøet enn om en er helt fersk og ikke kjenner noen og ei heller har særlig tro på at det er spesielt fordelaktig å stille med fly som veier 2.5kg.
Det jeg prøver å si er vel at ting kanskje ser litt annerledes ut utenifra enn sett fra innsiden av miljøet. Hvem som helst av dere som flyr og er en del av miljøet kunne jo kommet med et lite fly og flydd det helt greit, terskelen er nok litt større for de som står på utsiden.
Etter en del år med organisert idrett, som Rolf helt riktig påpeker at imac er, så vet jeg at det ikke alltid er de samlingene som er preget av mest organisering som er de som gir best utbytte. Men det kan jo være at det kreves så mye organisering for å sørge for at alt er på plass når først folk skal drasse med seg et hengerlass med fly og utstyr, samt sette av ei hel helg når de først er i gang. Dessuten er det jo som dere sier, disse modellene støyer en del og ikke alle modellflyanleggene aksepterer støyen de produserer, samtidig krever de jo litt stripe for å kunne brukes under trygge forhold. Kanskje dette i seg selv er noe av årsaken til at det ikke er så mange som finner veien til ulike konkurranser?
Men men, nå skal jeg slutte å synse. Det beste jeg kan gjøre er vel å få i stand et fly, ta med videokamera og ta meg en tur på neste treff...
Håper imac miljøet vokser i tiden fremover, da blir det flere jeg kan "plage" med spørsmål om servoer, strømtrekk og valg av utstyr

Comment