Unconfigured Ad

Collapse

Interesse?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Originally posted by Kato
    Hei alle,

Ønsker også å understreke Rolf sine innspill og da spesielt; dette er ikke noe for de som flyr bare store og dyre modeller. Vi hadde et meget vellykket IMAC stevne her i Trondheim 1-2 sept. Der var det fly i alle størrelser og prisklasser. Og; alle hadde det kjempefint.

Det ble sagt at IMAC var overadministrert...samtidig etterlyser man mere aktivitet, mere artikler etc. Vanskelig å få til dette uten å administrere og fortsette dette arbeide som gjøres av noen få av oss som stiller helt frivillig.....Dessuten trenger ingen å gå igjennom oss for å avholde en IMAC event om man ønsker, men vi hjelper til om ønskelig.

Havarier; noen få har vært uheldige i år ja. Og ja, det kommer noen artikler også om dette. Mye å lære for mange der. Pluss stevnereferater. Vi må bare få utført noen andre ting på jobb, i hus og hjem som vi har latt hvile over sommeren etter å ha prøvd å legge så mye som mulig til rette for at dere som nå skriver kunne få mulighet til delta på IMAC.

Vi ønsker alle velkommen og vil fortsette og legge til rette også neste år. Håper på så mange deltakere som mulig neste år. Av alle kategorier. De som ønsker å bidra praktisk og positivt i miljøet er også veldig velkomne.

mvh
    Ketil Aagesen
    Som sagt så sitter jeg enn så lenge på sidelinjen og kommenterer ut i fra det.

Min kommentar om overorganisering inneholdt et spørsmålstegn til slutt.
    Det har vært nevnt i denne tråden at terskelen kan virke noe høy. Det settes gjern opp hele helger, de fleste flyene tar mye plass og krever kanskje til og med utbytting av bil eller leie/kjøp av henger, i tillegg til utgifter ved selve hobbyen kommer gjerne overnatting på det lokale hotellet. Det er i hvert fall inntrykket jeg sitter med, observert fra sidelinjen.

Dere må gjerne presiere gang på gang at en kan stille med alle størrelser fly og også de åpne reglene i basic-klassen. Greia er vel den at bilder, videoer etc. viser store stødige 2.6-3metringer, gjerne med røykanlegg og imponerende elektronikk.

Det bor vel også noe i oss som sier at det er litt "leit" å komme drassende med ei acrokjærre på 1.5meter med en .90 4-takt når "alle andre" flyr store fine fly, selv om det jo er en helt unødvendig tanke.

Det er jo gledelig å lese om at slike fly (og piloter) faktisk kan hevde seg. MEN utenifra ser vi som sagt bare disse store modellene. Det kunne kanskje vært "enklere" å ta mot til seg og drasse med seg "1.5meter'n" dersom en allerede var inne i miljøet enn om en er helt fersk og ikke kjenner noen og ei heller har særlig tro på at det er spesielt fordelaktig å stille med fly som veier 2.5kg.

Det jeg prøver å si er vel at ting kanskje ser litt annerledes ut utenifra enn sett fra innsiden av miljøet. Hvem som helst av dere som flyr og er en del av miljøet kunne jo kommet med et lite fly og flydd det helt greit, terskelen er nok litt større for de som står på utsiden.

Etter en del år med organisert idrett, som Rolf helt riktig påpeker at imac er, så vet jeg at det ikke alltid er de samlingene som er preget av mest organisering som er de som gir best utbytte. Men det kan jo være at det kreves så mye organisering for å sørge for at alt er på plass når først folk skal drasse med seg et hengerlass med fly og utstyr, samt sette av ei hel helg når de først er i gang. Dessuten er det jo som dere sier, disse modellene støyer en del og ikke alle modellflyanleggene aksepterer støyen de produserer, samtidig krever de jo litt stripe for å kunne brukes under trygge forhold. Kanskje dette i seg selv er noe av årsaken til at det ikke er så mange som finner veien til ulike konkurranser?

Men men, nå skal jeg slutte å synse. Det beste jeg kan gjøre er vel å få i stand et fly, ta med videokamera og ta meg en tur på neste treff...

Håper imac miljøet vokser i tiden fremover, da blir det flere jeg kan "plage" med spørsmål om servoer, strømtrekk og valg av utstyr Interessant lesing dette med strømtrekk på servoer. Det ser ut til å bekrefte mine mistanker om at digitalservoene faktisk trekker en del strøm...
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Jan_Petter
      • Jan 2006
      • 900

Jeg har i hvert fall tatt et lite skritt i "riktig" retning, og har faktisk fløyet min Yak ganske mye i løpet av sommeren. Men, det er fortsatt en liten terskel å møte opp på første IMAC konkurranse, men det kommer nok til å skje om inkje så lenge

Men først må jeg få den forbaskede DA-50'n til å oppføre seg slik JEG vil....

--------------

Hm, nå er det så lenge siden jeg har vært innloget at jeg hadde glemt passordet......, ikke bra....
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

IMAC og små biler...?

Espen: angående bil, så går min C-ARF Extra inn i Corsaen min, og jeg tenker jeg klarer å få med et par 3-meters seilfly i tillegg
        (Men da skal det ikke være mye luft i reservehjulet)

Hva feiler DA`n din JanP?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Originally posted by joo
          Espen: angående bil, så går min C-ARF Extra inn i Corsaen min, og jeg tenker jeg klarer å få med et par 3-meters seilfly i tillegg
          (Men da skal det ikke være mye luft i reservehjulet)

Hva feiler DA`n din JanP?
          hehe
          Jeg har en eldre vw passat jeg vurderer å selge om ei stund. Jeg har målt Ultimaten som står oppå skapet, slik passe uferdig, og den går akkurat inn i bilen, så jeg kan jo ikke finne på å selge den... (bilen altså). Eller kanskje jeg burde selge den og bruke penga på å få flyet ferdig hehe Tenke langsiktig sa du...?
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Jan_Petter
            • Jan 2006
            • 900

Blir jo litt OT det da, men tar gjerne imot forslag på PM, for ikke å ødelegge tråden til Mr. Eagel.

Min DA-50 oppfører seg absolutt perfekt i alle situasjoner, bortsett fra når jeg fra horisontal flukt trekker vertikalt. Da "snubler" den, "tenker seg litt om", før den igjen drar for fullt. Når den først er etablert i vertikalen, trekker den "uendelig".

Har justert tomgang og fullspeed nåler, men ingen kombinasjon har så langt løst problemet. (Har bare gitt dårligere tomgang og/eller high speed) Tenkte det kanskje var et innkjøringsproblem, men nå er jeg "way passed" innkjøring, og problemet er der fortsatt.

Fryktelig irriterende, når den ellers oppfører seg pent...
            http://www.phoenix-rc.org/
            http://www.glamdalrck.net
            http://www.scalewarbird.org/
            ---------------------------------------------------
            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• Rolf Meum
              • Dec 2005
              • 83

Hei Espen

Jeg tror du har et punkt med at det alltid er de store modellene som vises på bilder og film, uansett hvor mye vi påengterer at det ikke er nødvendig med en slik en.
              På seg selv kjenner man andre og jeg for min del må innrømme at det er det råeste som er det jeg ser på først. Det være seg på Fagernes, Arvika, jet på Eggemoen eller på IMAC stevner. Det er sånn vi aller fleste er. En reportasje fra f.eks Arvika har vel ikke samme interesse med bilder av 60-90 størrelse modeller når det er mange store flotte skala modeller tilstede. Jeg har fløyet veldig mye med min lille Zerogravity elektro Raven 1,2m på mange treff og en oppvisning i år og latt være å ta med 2,5 meter'n. Den lille flyr fint gjennom intermediate programmet hvis det ikke er for mye vind. Jeg regner dog ikke med at den figurerer i eventuelle reportasjer! (og det kan være mange grunner til det!)
              "Wow" faktoren er en stor del av det som driver modellfly videre og folk flest lar seg imponere av de store maskinene. Jeg blir imponert av en stor Yak med stjernemotor, en skala jet med instrument belysning og det hele, akkurat som jeg ble veldig imponert av å se og ta på en av Ingolf Steffensen sine A-2 glidere i høst. Det var en aha opplevelse og jeg kommer ikke til å hoppe over det som står om disse modellene i MI heretter. Jeg er dog ikke i tvil om hva som får mest oppmerksomhet hvis det kommer en artikkel på trykk. Kanskje ikke nå da det er tatt frem som et eksempel
              Jeg tror nok vi må leve med at folk flest vil vil se,ta bilder og filme det som imponerer mest, uansett sport, idrett, bil osv.
              Når det gjelder egnede modellfly plasser så er det noen begrensninger. Lokale forhold som plass, støy etc. kan være til hinder. Det er vi fullt klar over og tar til etteretning. Det er dog ikke et unikt IMAC problem. Når det gjelder støy så har det fokus vi har satt på det gitt meget gode resultater. Vi kan selvfølgelig bare svare for de som er med på organisert IMAC flyging. Det er dessverre fortsatt mange som flyr denne type modeller som tror at jo mer det låter dess bedere ytelse.
              På en av de plassene vi flyr endel IMAC har nå helikopter måttet komme inn på de samme begrensningene som IMAC har. Det etter uvanlig mye klager fra naboer som normalt sett ikke klager. Størrelsen på stripa har naturligvis også litt å si. I og med at en 3 meter ( vi må ta høyde for at det kommer en) veier opp mot 20 kg så er det endel energi som skal stoppes, og uten bremser tar det litt plass.
              Når det gjelder organisering så tror jeg ikke at IMAC krever noe mer enn F3A,F3B osv.
              En pc med printer, 2 dommere og ett skjema for hver deltager er allt som skal til.
              Plass i depot og parkering for de 2 som har henger er heller ikke noe problem. Det som krever endel er den sosiale delen og DET skulle bare mangle!
              Som nevnt tidligere i denne tråden så er det mange nykommere i IMAC i år og ut i fra de tilbakemeldingene jeg har fått " så vart ingen skræmt nej!"
              Jeg håper du får ferdig Ultimaten snart og kommer på et arrangement. Da blir det 4 stk fra 1,6 til 2,7m av denne typen!
              Nå som dere har fått en ny stripe å fly på og utsikter til et nytt fantastisk og permanent anlegg er det å håpe at IMAC aktiviteten tar seg opp igjen hos dere.

mvh Rolf

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Originally posted by Rolf Meum
                Hei Espen
                (...)På seg selv kjenner man andre og jeg for min del må innrømme at det er det råeste som er det jeg ser på først.

(..)
                Jeg håper du får ferdig Ultimaten snart og kommer på et arrangement. Da blir det 4 stk fra 1,6 til 2,7m av denne typen!
                Nå som dere har fått en ny stripe å fly på og utsikter til et nytt fantastisk og permanent anlegg er det å håpe at IMAC aktiviteten tar seg opp igjen hos dere.

mvh Rolf
                Jeg også... De stedene jeg er og tilfeldigvis har med videokameraet så er det en eller anna merkelig grunn til at jeg sitter igjen med mer råmateriale av de store flya enn de små.. Pussig det der!

Jeg går egentlig bare å venter på tilbakemelding fra kommunen som sier at området er omregulert og at vi kan begynne å spa jord på den nye stripa. Når den beskjeden kommer blir nok pengestrømmen raskt lagt over igjen til "bokhylla". Skal nok ikke se bort i fra at jeg kommer tusslende med litt balsa, et par tuber lim, litt betrekking og en dæsj metall og plastikk under armen en eller anna gang neste år. Forhåpentligvis ser det ut som et fly...

Stå på med oppbygging av imac miljøet!
                Espen Melby

Comment

• Thinnthinn
                  • Sep 2002
                  • 1172

Det er nok desverre ikke bare IMAC som har sett en nedgang i år (Pattern lider litt av samme "sykdom"). Hva det skyldes er det sikkert ingen som vet helt sikkert, men det hjelper jo ikke at antall dager med flyvær kan telles på en hånd

Jeg håper å kaste meg litt inn i IMAC-sirkuset til neste sesong om jeg får tid. Har 2stk ~2m Ultimater (og en 1,6m under kniven) som sårt ønsker seg luft under vingene.... Er redd for at de bråker litt i overkant, så om jeg får fløyet dem på Vingtor eller ikke er litt uvisst.
                  Den ene er rigget opp med en 3W70i med Canister, den andre med en ZDZ80RV-J og Greve pipe.
                  Begge kan brukes som søkke til dyprigg, så noe full 3D vet jeg ikke om det blir, men moro blir det læll!
                  "Bare det bråkær og røker så blir'e bra.."
                  Audun Thinn
                  Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Kato
                    • Sep 2005
                    • 115

Hei ThinnTinn,

Vedlagte bilde (byggebilde) viser en Ultimate med 3W70i, 3W canister og flyes nå med Engel 23x12 3-bladet propell. Denne er nå ferdig, flyes og bråker helt minimalt. Motor henger riktignok i gummidempere. En 120 motor 4-takt bråker mere.

Det andre bildet viser en Aeroworks Ultimate med DA50 boltet rett i firewall, 3W cannister og Engel 21x12 3-bladet. Bråker også helt minimalt.

Begge flyes her oppe i Trøndelagen. Og er av de stilleste på stripa. Så fortvil ikke men husk riktig cannister og propell.....
                    Attached Files
                    Last edited by Kato; 05-10-07, 15:46.

Comment

• esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

Er det noen av dere som tilfeldigvis har noen støymålingsresultater på modellene deres?

Her oppe har vi valgt å støtte oss på støyreglene til f3a for å ha noe å ta utgangspunkt i
                      (92db på 3meter). Det er litt usikkert hvor lenge vi kan bruke den nye stripa vår (den midlertidige). Litt skeptisk til om de ca. 80 metrene stripa strekker seg holder til å stoppe +\-8kg med fly om ikke finalen er perfekt, samt hvorvidt en slik modell med da-50 og canistre støyer mer enn støykravet vi har pålagt oss selv...
                      Espen Melby

Comment

• Rolf Meum
                        • Dec 2005
                        • 83

Hei Espen,
                        Vi hadde offisiell støymåling på Maarud for ikke lenge siden.
                        Flyet var en 3m Extra med 3W-157cs,Biela 3 blad og cannistere og et 90 size heli.
                        Extraen ga 79dBA på full gass på 7m og på take off.
                        Ved IMAC programm flyging var det 66dBA i pilot posisjon og 74 dBA på low pass.
                        Heli målingene var forbausende like.
                        Med vind på 3-5 m/s fra modellstripa og mot nærmeste nabo ga Extraen en måling på 53dBA i en lang vertikal stigning i ytterkant av boksen mot naboen. Ellers lå målingene på 46dBA, men det ble anført at at målingene ved naboen var vanskelige da bakgrunnstøyen der stort sett overdøvet modellstøyen.
                        Lengde på stripe er veldig individuelt. Jeg vet om flere som flyr 2,6 metere på 80 meter striper, men persolig liker jeg litt mer. Det har nok mye sammenheng med hvor mye bensin som har gått gjennom forgasseren!

mvh Rolf

Comment

Working...