Unconfigured Ad

Collapse

Interesse?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eagle
    • Jan 2006
    • 1299

Interesse?

Hvordan er interessen for Imac nå om dagen?
    Det skrives lite, og flere stevner har blitt avlyst. Selv skulle jeg til Trondheim, men måtte jobbe.Har interessen for denne flyformen begynnt å dabbe av? Det selges jo mere og mer store acro fly her i landet, men når man ser på aktiviteten innen Imac, så er det jo relativt få som deltar. Om man reiser på et flystevne, "skalastevne", så er det jo nesten flere Imac modeller der, enn på et Imac stevne.
    Bare noe jeg har sittet og tenkt litt på. Og jeg er ingen tenker
    Har forresten spennende ting på gang igjen, når det nærmer seg jul
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com
  • toommy
    • Oct 2005
    • 97

Hei du!

Kan vel ikke svare for andre enn meg sjøl da, og her er nok interessen på plass enda, men denne sesongen har jeg knapt fått tid til å fly i det hele tatt Det er det ene, og det andre er at steget opp til "konkuranse" er litt langt for noen av oss! Ivertfall for meg!

Innflytting i nyhuset nærmer seg med stormskritt (satser på neste uke), så da håper jeg det blir mer tid til flyging snart Og ikke minst tid til å få kasta i sammen den nye Extra`n!!
    Arild Hagabråten

www.vfkm.no

Comment

• Sniper
      • Nov 2005
      • 1386

Skulle gjerne flydd IMAC, jeg. Men langt å kjøre for å komme til samlinger m.m.. På den annen side kan jeg vel ikke vente annet når ikke jeg engasjerer meg selv. Så jeg gir meg herved et kraftig spark..
      Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Rolf Meum
        • Dec 2005
        • 83

Hei

Interessen for IMAC er der som aldri før, men det er nok mange som er i den samme klemma som dere begge. Arbeid, familie forøkelse, hus, sykdom, vær forhold osv. har slått til i fullt monn i år. Det har som nevnt i en annen tråd på dette forumet også vært en formidabel mengde problemer med motorer og sammenblandet elektronikk, noe som har ført til en usedvanlig høy havari statistikk. Det er mange av de mest erfarne som har slitt med dette.
        Det har ført til at mange rett og slett ikke har hatt flyklare modeller.
        I år har vi prøvet å få til noen stevner utenfor "Oslo gryta". Med unntak av Trondheim (som var meget bra) har det vært lite inspirerende. Ett av stedene er nok ikke det beste stedet, selv de som hører til der har hatt problemer i år. Dette stevnet koliderte også med ett stort flystevne på Sola, hvor fler av de som flyr IMAC (jeg selv fløy en B-737) var innvolvert.
        Ett stevne på sørlandet ble til for å dekke hele sørvestlandet, mye etter påtrykk fra den landsdelen. At interessen ikke er der år det kommer til stykket må vi ta til etterettning. Veldig synd for de ildsjelene bak arrangementet. Noe kan nok forklares med kaotiske trafikk forhold den veien med stengte tunneller osv. En annen grunn er at det var store treff i den regionen både i for og etterkant, og da var det for enkelte vanskelig å få "permisjon" fra familien.
        Det er i lys av allt svært gledelig at det er stort overtall av "nye" fjes i år. Det betyr at det er god rekrutering.
        Det er dessverre bare 7 dager i uka fremdeles. Hvis vi ser på terminlisten til NLF så er det svært hyggelig å lese hvor mange arangementer det er hver helg, for det betyr at det er stor aktivitet. Baksiden av medaljen er at det blir nødvendigvis endel kollisjoner mellom arrangementene. Det er totalt sett ett "luksus problem", men har nok fallt ut litt uheldig for IMAC i år. Det er også som Arild skriver, konkurranse " det er fali det", så for enkelte er nok vanlige uforpliktende treff den rette formen å utøve hobbyen på. Det er sånn det SKAL være!
        Når det er sagt har jeg fått med meg mer treff i år enn konkurranser, pga sykdom og arbeid. På de store treffene i år virker det på meg, og flere andre jeg snakker med, at det er mindere interesse for å fly enn vanlig. Det er kanskje "noe som går?"
        Det er også slik at intet tre vokser inn i himmelen, og etter noen år med stor ekspansjon må vi regne med litt laber aktivitet i perioder. Slik er det med alle sportsgrener og som så ikke uvanlig.
        Når vi ser på utviklingen av modellfly så går det med " rakett fart". Mange vil prøve nye ting. Selv har jeg gått til anskaffelse av ett "stom kjøkken" og håper å få det i luften snart. Da blir det vel enda flere " konflikter" for meg neste år!
        Vi skal ha ett møte ganske snart for å gå gjennom sesongen. Vi vil da legge kabalen for neste år. Det blir nok ett ekstra stevne på østlandet, og forhåpentlivis fortsetter Tronheim sitt arrangement. Vi må også samarbeide med svenskene når det gjelder datoer. Det samme gjelder store norske og svenske "klassikere" av treff og F3A aktiviteter.
        IMAC er en Nasjonal klasse i NLF. Det betyr at alle NLF klubber kan arrangere IMAC stevner. Vi i IMAC Norge bestemmer ikke hvem som skal ha stevner, men er her for å promotere IMAC, koordinere og yte mest mulig hjelp til de som vil arrangere. Det er bare å sette igang!
        Dere skal få all den hjelp vi kan komme med!

Mvh Rolf Meum

Comment

• RS
          • Dec 2004
          • 312

Hei
          Melder meg på i den klubben med de som ikke har fått fløyet nok i sommer. hvis det i det hele tatt kan kalles en sommer her på østlandet.
          Jeg ble litt over middels interesert i hva et "storm kjøkken" er??????

RS
          Ronny Sundbye
          Young man, was that a landing or were you shot down?

Comment

• Rolf Meum
            • Dec 2005
            • 83

Storm kjøkken; Det er turbin det!
            mvh Rolf

Comment

• RS
              • Dec 2004
              • 312

haha, nå skjønte jeg den
              Gratulerer!

RS
              Ronny Sundbye
              Young man, was that a landing or were you shot down?

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Føler også generelt at det er lite med meldinger om aktivitet rundt i landet. Betyr ikke nødvendigvis at folk ikke flyr, men sammen med også min dårlige flysommer (sammen med RS, vi flyr en del sammen) og lite "nytt" rundt IMAC etc virker det utad som sakene generelt er labre.
                Vet at noen av de ivrigste på skrivefronten ikke er så aktive, det kan forklare litt av det store mørket kanskje. Og dårlig sommer selvsagt.

Senest i går snakket vi litt rundt temaet, og RS nevnte nettopp dette med at det er mye nytt, og "alle" vil prøve alt. Rolf nevner selv at han vil prøve stormkjøkken (ikke storm kjøkken!), og jeg vet selv hva det betyr å ha mange jern i ilden... man rekker til slutt ingenting istf alt.

Når Rolf nevner at der er mange problemer og havarier innen IMAC, der det for mange kan virke som om terskelen for å være med er høy er det kanskje en advarsel? Store dyre modeller og mye trøbbel og svindyre crash gjør grenen til en eksklusiv klubb som består av godt voksne med modellfly som den store hobbyen og lidenskapen. Kanskje IMAC slik den "markedsføres" i dag ikke innbyr særlig mange til å være med? Bare en tanke...

Har selv hatt lyst å prøve IMAC, og kom så langt at jeg handla en nesten ny C-ARF-sak i sommer. Fant fort ut at den må moddes mye, så noe særlig med flytid ble det ikke i sommer. Men grom maskin da. Håper neste sesong gir mye flytid og trening, og en bedre sommer...
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• esmel
                  • Dec 2004
                  • 2830

Originally posted by joo
                  Føler også generelt at det er lite med meldinger om aktivitet rundt i landet. Betyr ikke nødvendigvis at folk ikke flyr, men sammen med også min dårlige flysommer (sammen med RS, vi flyr en del sammen) og lite "nytt" rundt IMAC etc virker det utad som sakene generelt er labre.
                  Vet at noen av de ivrigste på skrivefronten ikke er så aktive, det kan forklare litt av det store mørket kanskje. Og dårlig sommer selvsagt.

Senest i går snakket vi litt rundt temaet, og RS nevnte nettopp dette med at det er mye nytt, og "alle" vil prøve alt. Rolf nevner selv at han vil prøve stormkjøkken (ikke storm kjøkken!), og jeg vet selv hva det betyr å ha mange jern i ilden... man rekker til slutt ingenting istf alt.

Når Rolf nevner at der er mange problemer og havarier innen IMAC, der det for mange kan virke som om terskelen for å være med er høy er det kanskje en advarsel? Store dyre modeller og mye trøbbel og svindyre crash gjør grenen til en eksklusiv klubb som består av godt voksne med modellfly som den store hobbyen og lidenskapen. Kanskje IMAC slik den "markedsføres" i dag ikke innbyr særlig mange til å være med? Bare en tanke...

Har selv hatt lyst å prøve IMAC, og kom så langt at jeg handla en nesten ny C-ARF-sak i sommer. Fant fort ut at den må moddes mye, så noe særlig med flytid ble det ikke i sommer. Men grom maskin da. Håper neste sesong gir mye flytid og trening, og en bedre sommer...
                  Fra sidelinja virker det som joo har mye av det samme synet jeg har.

- Det skrives lite om imac på norges støreste modellflyforum, med unntak av noen byggetråder som omhandler typiske imacfly. Imac er vel mer enn bare bygging? Litt dumt at byggetrådene stort sett stopper opp så fort saken er i lufta........

- Det virker utenifra som det har rukket å bli veldig stort konkurransefokus og litt mindre "fun-fly" fokus. Overorganisert? Skremmer det noen fra å ta skrittet inn i miljøet?

- Siden det har vært så mange fly i avgang i år hadde det jo vært fint om dere kunne dele disse sakene og ikke minst årsakene, med oss som er i ferd med å skaffe oss / bygge imac fly.

En del uvisshet rundt tilgang på stripe har ført til at pengene har gått til lipo og miksmaster i stede for til Ultimaten denne sessongen. Det ser fortsatt noe uklart ut til neste år så det frister ikke spesielt mye å svi av ei månedslønning eller to på å få i stand et fly jeg ikke får flydd Det er også flere andre klubber her i området som enten sliter med naboer og støyproblematikk eller at de faktisk ikke har stripe å fly fra. Når det er sagt ser jeg frem til å en gang få ferdig prosjektet mitt og kaste meg på imac-sirkuset.

Oppsummert: Videoer, bilder, info om årets problemer og feilsøking er ønsket, enten i form av artikler eller tråder på forumet.
                  Last edited by esmel; 04-10-07, 09:33.
                  Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• OAK
                    • Jul 2002
                    • 863

Jeg er en av de som fløy IMAC i fjor, men sviktet i år. Årsaken til at jeg ikke fløy i år har ikke noe med interessen å gjøre, men mer med en kombinasjon av en del andre forskjellige omstendigheter:

- Ved sluttet av forrige sesong fikk jeg et radioproblem hvor symtpomene var en form for "glith" i ny og ne. Viste seg etter en tids feilsøking å være et dårlig potmeter i radioen. Dette gjorde at det ble null IMAC-trening i løpet av høsten/vinteren.

- Tidlig i sommer gikk ikke motoren helt slik som den skulle. Døde på én sylinder ved tomgang. Hadde egentlig lært meg å leve med dette ettersom motoren fungerte utmerket ellers. Men bestemte meg for å feilsøke litt. Viste seg at den ene sylinderen hadde svært lite kompresjon. I påvente av å få fikset dette gikk tiden fort frem til IMAC-stevnene kom som perler på snor og da var liksom toget gått for i år.

- For å fly IMAC-flyet mitt er jeg avhengig av å reise over dobbelt så langt for å fly sammenlignet med hvis jeg skal fly andre "småfly". Dette grunnet støybegrensninger. Erfaringsmessig ser jeg at det er betydelig høyere terskel for å "gidde" å pakke et stort fly i bilen å kjøre dobbelt så langt sammenlignet med å hive et par elektrodingser under armen og svippe innom nærmeste stripe.

- Mye kjipt vær denne sesongen.

Håper å komme sterkere tilbake neste sesong!

mvh.
                    Ole André

Comment

• Rolf Meum
                      • Dec 2005
                      • 83

Hei Espen.

Bare for å gjøre det helt klart; IMAC er en konkurranse klasse, på linje med F3A, F4C osv. Det at vi har hatt og vil ha TRENINGStreff er for å hjelpe de som vil prøve dette og rett og slett trene til kommende konkurranser. Nytten av dette ser vi i at flere grener nå gjør det samme!
                      Rene treff er det en del av for de som vil det, Notodden, Gol, Kjose, Arvika osv.
                      Når det gjelder modeller så må jeg for N'te gang si: Du trenger ikke det største og dyreste som finnes. Det er et forsvinnende lite mindertall som har. Det er piloten det kommer an på. Hoved tyngden av modeller ligger i 2-2,6 meter størrelsen, med 28-106ccm motorer. Årets vinner av sportsman fløy en todekker på ca. 1,4m med en os 4 takter!
                      De store 3 meterene ser man mer av på vanlige treff!
                      JOO skriver at alle havariene gjør at mange kvier seg. La det være helt klart, dette er havarier som skyldes VANLIG utstyr. Det kommer etterhvert en artikkel som vil beskrive noe av dette i MI (en annen artikkelforfatter) men det viser seg at en batteritype ikke er egnet i visse oppsett, et annet tilfelle er en motager som etter all sansynlighet gikk i programeringsmodus i luften forårsaket av et mulig kabelbrudd.(tilbakemelding fra produsenten og rettet) og et motorproblem som nå er rettet fra fabrikant med et nytt matriale i innsuget. Det utstyret det er snakk om brukes i mange forskjellige modeller, ikke bare IMAC. Det at mange av disse problemene oppdages i IMAC skyldes kanskje at det faktisk flys mye med disse modellene! På NKM var det bare 2 forfall som skyldtes havarier! Batteri problemene som jeg nevnte har felt flere i år, inkludert Q. Somenzini i USA, så det er ikke noe som er spesielt her på berget.
                      Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg så er det god rekrutering i IMAC her i Norge og i Sverige er det blitt en av de største grenene. Til sammen hadde vi 2 teningstreff og 8 konkurranser planlagt. At det ble 1 og 5 henholdsvis skyldes de omstendighetene nevnt i tidligere innlegg.
                      Det at det er lite aktivitet på forum fronten er ikke tegn på dalende aktivitet, kanskje tvert imot. Vi er ute og flyr så ofte som mulig, så får vi heller skrive litt om aktiviteten når stratusen henger i tre toppene, og det er en halvmeter snø og overvann på isen.

mvh Rolf

Comment

• Kato
                        • Sep 2005
                        • 115

Hei alle,

Ønsker også å understreke Rolf sine innspill og da spesielt; dette er ikke noe for de som flyr bare store og dyre modeller. Vi hadde et meget vellykket IMAC stevne her i Trondheim 1-2 sept. Der var det fly i alle størrelser og prisklasser. Og; alle hadde det kjempefint.

Det ble sagt at IMAC var overadministrert...samtidig etterlyser man mere aktivitet, mere artikler etc. Vanskelig å få til dette uten å administrere og fortsette dette arbeide som gjøres av noen få av oss som stiller helt frivillig.....Dessuten trenger ingen å gå igjennom oss for å avholde en IMAC event om man ønsker, men vi hjelper til om ønskelig.

Havarier; noen få har vært uheldige i år ja. Og ja, det kommer noen artikler også om dette. Mye å lære for mange der. Pluss stevnereferater. Vi må bare få utført noen andre ting på jobb, i hus og hjem som vi har latt hvile over sommeren etter å ha prøvd å legge så mye som mulig til rette for at dere som nå skriver kunne få mulighet til delta på IMAC.

Vi ønsker alle velkommen og vil fortsette og legge til rette også neste år. Håper på så mange deltakere som mulig neste år. Av alle kategorier. De som ønsker å bidra praktisk og positivt i miljøet er også veldig velkomne.

mvh
                        Ketil Aagesen

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Originally posted by Rolf Meum
                          Det kommer etterhvert en artikkel som vil beskrive noe av dette i MI (en annen artikkelforfatter) men det viser seg at en batteritype ikke er egnet i visse oppsett, et annet tilfelle er en motager som etter all sansynlighet gikk i programeringsmodus i luften forårsaket av et mulig kabelbrudd
                          Hvorfor lar dere være å nevne hvilken batteritype det er snakk om her på forumet? Sitter selv og skal flytte om på Fromeco-sakene i min Extra, så et hint om det evt er denne typen som ikke duger hadde vært greit. Skal separere alt med tenning 100% fra RX og servoer osv... likte ikke forrige eiers løsninger.

Visst hører (og vet) jeg at man ikke trenger dyre modeller til IMAC, og det gjør man ikke til de fleste andre konkurransene heller. Men det frontes jo en del store saker.
                          Hva med et par stevnerapporter her slik at "alle" skjønner at man kan fly Basic med en Funtana, Curare eller Zen? Ikke for min del, jeg vet nok hva som rører seg. Men for de mer uinnvidde. Som Espen også etterlyser. Og Eagle, med starten av denne tråden.

Jeg tviler ikke på at dere har gjort og gjør en gedigen og flott jobb med å dra i gang og få IMAC opp og gå som konkurranseform, og som tema for treff! Forventer heller ikke at man skal få høre om alt, men en og annen kort reportasje kan kanskje øke interessen enda mer. (Ikke kritikk, men forslag...) Høres ut som der er noen artikler på gang, så får vi spent vente til snøen daler og de av dere som skriver deler opplevelsene med oss. Kanskje det gjør at jeg endrer på prioritert rekkefølge på sakene i byggekøen?

Nærmer det seg jul...?

Comment

• Rolf Meum
                            • Dec 2005
                            • 83

Hei JOO

Når det gjelder batteripakker så er det li-ion som ikke klarer å holde høy nok spenning (volt) ved høye ampere trekk. Noen mottagere har en minste volt inn. Har man ikke det bare kutter de helt ut. Vi har opplevd det med en type og i USA med en annen type, og det gjelder nok flere. Den typen vi har opplevd det med anbefaler produsenten enten å bruke nicd eller lipo. Problemet er selvfølgelig størst for de som har mange kraftige digitale servoer (f.eks Hitec 5955TG , Jr 8711 klassen), da gjerne på ett ror. De servoene trekker over 4 amp hver. Får de for lite volt, låser de seg med max amp trekk. Det kan være at en servo har lenger ledning enn andre på samme ror og går under min volt, den fryser med 4 amp trekk mens de andre sevoene på samme ror (f.eks 3 sevoer på ett ror) da vil jobbe mot med tilsammen 8 amp. Da har du ett trekk på 12 amp på ett ror. Det er bare ett ror, og totaltrekket kan bli så stort at volten faller under det minimum mottageren trenger og den skrur seg av!
                            Dette er i første omgang et problem for de største modellene. Jeg vet om flere som flyr med de batteriene du snakker om i 2,6 metere uten noen som helst problemer.
                            Det er slik jeg har forstått det. Jeg er en av de som ikke er venner med ohm, volt og hva de nå heter. For meg er strøm noe som går baklengs gjennom rør uten hull, og er det noe feil så er det elektroner på vandring!
                            Kato har derimot ekspertise på omerådet og kommer med en artikkel om ikke lenge.
                            Når det gjelder referat fra konkurranser så ligger det et fra NKM under påmelding til NKM og på vår hjemmeside IMACNORGE.NO
                            Det andre stevnet som ble avholdt i Trondheim kommer nok også når de slutter å fly for sesongen og kan vie seg til slike aktiviteter.

mvh Rolf

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Takk for det Rolf
                              Da bygger jeg om som planlagt og fortsetter å bruke Fromeco i min "lille" 2,2 metring. Har bare èn 5955, og 4600mAh batterier. Og korte og tykke kabler, pluss strømskinne. Bruker også RX som tåler volt-dropper bra.

Er jo andre diskusjoner rundt 2,4-systemets låsing ved spenningsdropp. Bra om så mange som mulig får vite om årsaker så færrest mulig ødelegger modeller pga slikt.

Så får vi se hva neste sesong bringer. Forhåpentligvis mer godvær og mindre jobbpress.

Comment

Working...