Unconfigured Ad

Collapse

Depron funfly.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samsung
    • May 2003
    • 184

Depron funfly.

Hei!

Har lyst å bygge meg et fly av depron. Fant en tegning av et fly som heter 3DX(tror jeg). Så også en videosnutt av den i aksjon.
    Lurer på om det er noen andre som har bygget det flyet. I så fall vil jeg gjerne ha tips om bygging, motor/prop., mottaker, servo osv.

Har bare flydd Jupiter før så jeg vet ikke om jeg klarer å fly det men noen sjanser må man vel ta. Har Laser 6 radio. Må man ha masse mixemuligheter for å fly "3D" eller kan man klare seg med en Laser 6 til å begynne med?

Lurer også på om det er noen som vet hvor man får kjøpt 6mm. depron. Hørte på den lokale bygghandelen men dem hadde ikke der.

Håper på noen svar.
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

Her kan du lese om mitt motoroppsett. Dette er ett av de mest vanlige på 3dX maskinen som Tim Hart har bygd.
    http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=41
    Her finnes flere tips om liming osv.

De er enkle å bygge, men viktig å bygge lett.

Ellers så trenger du ikke alverdens av mixemuligheter, selv bruker jeg ikke mix på de små 3D flyene, men bruker exponensial da jeg har over 45grader utslag på alle ror.

Depron får du i mange byggevareforretninger eller flisbutikker, men oftest er dette sort eller grå depron som er noe mykere og tyngre enn den hvite depronen. Hvit depron skaffes via Elektrotema som ligger i Stavanger.(Ikke verdens beste alternativ, men har ikke funnet andre som har hvit depron.....)

Comment

• Kekar
      • Apr 2003
      • 123

Gå inn på www.gulesider.no og se etter elektro grossister i området der du bor.
      Deretter er det bare å begynne å ringe rundt (De kan skaffe/har på lager hvit depron på 3 og 6 mm)
      What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

Comment

• Flue
        • Oct 2003
        • 902

Hvit depron skaffes via Elektrotema som ligger i Stavanger.(Ikke verdens beste alternativ, men har ikke funnet andre som har hvit depron.....)
        Du kan bestille derfra, men de får depronen fra Jæren Gulv (tror jeg det heter) så det er mye raskere å kjøpe derfra.

Har selv tenkt å bygge denne, men det har hele tiden blitt utsatt pga. andre prosjekter.
        Jeg har tenkt å bruke GWS EPS 350C og 12x6 propeller, (da skal den hovre på halv gass).
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

Comment

• Samsung
          • May 2003
          • 184

Takk for svar.

Har skrevet ut tegninga til 3DX fra foamfactory.com og bestilt 6mm. hvit depron. Tenkte også på å bruke GWS EPS 350C og 12x6 propeller.
          Er ikke sikker på hva som er bra av mottaker, regulator, servoer, og ladder. Er det noen som har tips? Bør være lett og helst ikke altfor dyrt.
          Har også tenkt å bygge meg en ultimate biplane etterhvert(når 3DX'en er vraka :P) og bruke det samme utstyret i den. Kommer til å bygge den uten hjul, men hvordan blir det å lande da...må man ha klappropell??

Leste denne artikkelen: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=41
          Det utstyret som er brukt der er vel sikkert bra. Hvor får man tak i sånt i Norge? Finnes det noen butikker som både har motor/prop. og elektronikken sånn at man slipper å bestille fra så mange steder....eller finnes det noen i Oslo?(skal dit om et par ukes tid)
          Så at de hadde karbonstenger hos Norwegian Modellers men det er vel generelt dyrere der enn andre steder..men det er vel ikke karbonstenger som brukes på flyet til avstiving men karbon rør? (Carbon tubes).

Var mange spørsmål her men håper noen tar seg tid til å svare.

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Sjekk våre annonsører på utstyr F.eks http://no.rcmodeller.net/ som har blant annet: HiTec HFS-FE: mottaker på 7 gram men kort rekkevidde, HiTec Electron 6: full rekkevidde men tyngre...
            HS 55: av de rimeligste alternativene i forhold til vekt.. osv. Det fins masse alternativer fra andre leverandører.
            På batterisiden er det nesten et krav at du hopper på LiPo pga vekten. Behovet for spesiallader dukker i så fall opp.
            Avstivningen er stenger og ikke rør.....
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5877

Det finnes masse greit rundt omkring av utstyr, men er ikke sikker på om du får alt fra ett sted. Av servoer anbefaler jeg servoer på helst 6 gram, max 10 gram. Finnes hos mange av våre annonsører. GWS motorer får du bla fra Greatwings.

Og jeg bruker rør og ikke stenger på mine foamyfactorymodeller. Man sparer noen gram ekstra og man klarer helt klart ikke å knekke røret i lufta

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Jaså affa?? Bytta ut stengene i Vertigo`en med rør?? Fikk du det fra Ultramicro?
                Fløy min uten noe slags mixing i begynnelsen men nu er det expo på alle ror. Går bra uten men blir artigere med!

Comment

• affa
                  Administrator
                  • Jul 2002
                  • 5877

Nei ikke rør på Vertigoen, men på min Foamyfactory Yak 54

Comment

• Dundee
                    • Sep 2003
                    • 15

Jeg har tenkt å bruke GWS EPS 350C og 12x6 propeller, (da skal den hovre på halv gass).
                    Kan ultimaten(30") fra foamyfactory også hovre på halv gass med denne motoren? (Har tenkt på denne, men må ha en motor med futt som ikke er alt for dyr).
                    mvh.
                    Audun

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Min Vertigo med Nippo 0808/98 hoovrer på halv gass... Kjører direktedrift og 9x4,7 APC slowflyer propell. Billigere løsning enn gearet GWS...?

Comment

• Dundee
                        • Sep 2003
                        • 15

Min Vertigo med Nippo 0808/98 hoovrer på halv gass... Kjører direktedrift og 9x4,7 APC slowflyer propell. Billigere løsning enn gearet GWS...?
                        Hvor får man kjøpt denne motoren?
                        Er det børsteløs?
                        mvh.
                        Audun

Comment

• affa
                          Administrator
                          • Jul 2002
                          • 5877

Du finner den enklest hos http://www.mft.nu

Og den er børsteløs

Comment

• Flue
                            • Oct 2003
                            • 902

Originally posted by Dundee
                            Kan ultimaten(30") fra foamyfactory også hovre på halv gass med denne motoren? (Har tenkt på denne, men må ha en motor med futt som ikke er alt for dyr).

Det skal den kunne ja. (Det står på hjemmesiden).
                            Hvor jeg kjøper koster motoren ca. kr. 250,- men andre steder er den billigere, (169 fra Dannmark).

PS. Du bør ha giring 6,6:1 når du bruker 12x6.
                            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                            er der ingen der kender dem.

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Rettelse til Flue og Dundee: jeg har dessverre rotet sammen GWS og Razor når jeg ville anbefale noe rimelig: GWS er rimelig løsning, med børster. Ei løsning som jeg antydet (med børsteløs Nippo) blir dyrere naturligvis! Beklager beklager om jeg skapte forvirring.
                              Oppklaringens lys så jeg i går da jeg så nærmere på en GWS jeg nettopp har kjøpt
                              Fikk nylig se ei rimelig løsning der to GWS`er er satt sammen med et gear. Rimelig, sterk og lett løsning som handler et bredt spekter av fun/indoors.
                              Børsteløst er nå heftigst likevel, men er dyrt ennå.

Comment

Working...