Tenker jeg går for Hitec HS 55 servoer og Hotec HFS-FE mottaker. Vil helst bruke en børsteløs motor med LiPo celler. Noen forslag? Vil også gjerne ha tips om fartsregulator og batteriladder.
Unconfigured Ad
Collapse
Depron funfly.
Collapse
X
-
Kan ikke endre inlegget så jeg skriver et nytt.
"Min Vertigo med Nippo 0808/98 hoovrer på halv gass... Kjører direktedrift og 9x4,7 APC slowflyer propell. Billigere løsning enn gearet GWS...?"
joo: hva bruker du av batteri?
Antar denne motoren også er bra til 3DX fra http://www.foamyfactory.com så jeg tror kanskje jeg gåt for den motorern. Vet fortsatt ikke hvilken fartsregulator jeg bør ha.
Har skrevet ut tegninga, bestilt depron og kjøpt 4 mm. karbonrør. Antar depronen kommer snart så da starter bygginga. Derfor hadde det vært bra med noen svar så jeg kunne bestilt resten
Er ikke helt inne på dette med elektrodrift...tips om ladder hadde heller ikke vært dumtComment
-
Joo kjører 3 cellers Etec 700 og 1200 mah pakker, men tror han er mest glad i sin 700 pakke da man sparer ganske mye vekt.
Jeg har selv en modell fra foamyfactory, men tror jeg kommer til å velge en gearet razor eller himax. Dette trekker endel mer strøm, men yter også mere. Nippy 0808 er en nydelig motor. Du kan alternativt velge Kokam 340HD pakke også. Denne er ennå lettere og tåler mer enn 700 og 1200 pakkene. Norwegian har den snart på lager til en fornuftig pris.
Hva du velger av kontroller er smak og behag, men velg noe som tåler minimum 10A. Det bør selvfølgelig også veie minst mulig
Alternativer er TMM1210, Jeti 18A, Castle Creation 10 og sikkert mange flere.
Nippy får du enkelt fra http://www.mft.nu
Annet alternativ kan være AXi som du får fra http://www.rs-hobbyimport.no/ eller http://www.elflight.dk
Når det gjelder ladere så har nok Schulze noen utrolig gode ladere.
Du finner de hos bla http://www.ultramicro.no
Bruker selv en Great Planes Triton lader som tar alt av celler og er kjøpt hos http://www.modellers.com
Håper du finner ett godt valg, litt forvirrende dette med elektro for meg også. Men dog er allle disse tingene trygge valg tror jeg !____________________________
Alf Wilhelm Hansen www.flygal.noComment
-
Yepp, affa vet hva jeg bruker siden han har hjulpet med å velge og skaffe snacksetJeg er svært fornøyd, og skal prøve 340-pakke etterhvert også. Vekt er viktig.
Jeg havnet på Schulse-lader og er fornøyd. Og bygger et par elektrofly til, dette var moro.Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Har nesten bestemt meg for motor. Tror det blir en AXI 2208/34 fra http://www.rs-hobbyimport.no/ Er denne motoren bra nok eller er det bedre å satse på AXI 2212/26 selv om den veier 12 gram mer...eller vil den ekstra vekta gjøre at "vinninga går opp i spinninga"?. Tror jeg i begge tilfeller kommer til å gå for 3x700 Li-Pol.Comment
-
Tja, kommer jo an på hvor kritisk du kommer ut på komplett flymaskin... og om du har overskudd nok med den minste???? Lav vekt er alltid en fordel.
Har faktisk selv på tur inn på hobbyrommet en AXI 2212 som skal i nesa på en lavvinget spantebygget rask sak med 90 cm i vingespenn, Pingo. Flyet veier bare 250 gram ferdig trukket med film, men uten noe inni ennå. Lettbygd var det også. På grunn av fartspotensialet går jeg for 2212 istf 2208, vil ha fart.
I går tok jeg tiden på flightene mine med Nippo`n: 14 minutter med 700 LiPo-cellene når jeg fløy "acro" og hoovret en del. 1100-pakken gav meg 22 minutter flytid.
Dessverre virker det som om batteriene på bare pur f... går tom når jeg prøver å hoovre 1 meter over bakkenAbsolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Med slowflyere lønner det seg veldig ofte å velge letteste løsning. Nå vet jeg ikke hvor stort (tungt) fly eller hva slags type flygning du skal ha, men det eneste jeg kan si er at jeg har slitt med det samme valg som deg en stund nå og valget falt på 2208/34.
Skal du ha en modell med gode akroegenskaper, og er sakteflygende, og skal hovre osv...velg alltid letteste løsning (det er mitt råd hvertfall). Hvis du skal ha et fly som flyr noe fortere, warbirds etc...så kan du gå for en litt tyngre løsning.
Jeg skal ha denne motoren i en 3D depron-kjerre (Ikarus Shock-flyer) med totalvekt på omtrent 150-180g og fly på 2-3 LiPo (fortrinnsvis kokam340HD men har også ETec 700 og 1200.
2208/34 på 3-celler lipo vil med riktig prop kunne levere en skyvekraft på over 600g. Merk at du da på full gass overbelaster både motoren og batteriene en smule så du må begrense full-gass til kun veldig korte tidsperioder, men dette kraftoverskuddet er fint å ha for å f.eks akselerere voldsomt ut av hover etc...
Velg en litt snillere prop og du kan få noe over 500g som du kan fly med konstant.
Vil du ha fart så kan du med 4s Lipo kunne velge prop for å fly opp imot 80-90 km/t med samme motor (da med omkring 400g statisk thrust).
Dette er ikke data jeg har målt selv, men er fra en meget omfattende motortest som ligger på nettet. Her ligger mange motorer fra AXI samt MEGA, MP Jet, Nippy osv...
mvh.
Ole AndréComment
-
Det ble en AXI motor, Hitec servoer og mottaker, TM 1210 3 - bec regulator og KOK700 HC-3S batteri.Så nå venter jeg på pakke i posten men siden det tar litt tid har jeg begynt på et nytt depron fly. Det er en Ultimate Bi-plane som man også får gratis tegning til på foamyfactory.com. Tror den skal få hjul noe som 3DX'en jeg har laget ikke skal få.
Noen som vet hva som er forskjell i flyge egenskaper på de to flyene?Comment
-
Det benyttes som regel en fartsregulator med innebygget BEC (battery elimination circuit...tror jeg det står for).
Det er kort og godt en spenningsregulator som er bygget inn i fartsregulatoren slik at drivpakken for motoren også gir tilførsel til mottager/servoer).Comment
-
Fartsregulatorene har "Batteri inn", "Motor" og servokabel. BEC i regulatoren forsyner mottakeren med 5Volt via servokabelen slik at du slipper å ha eget mottakerbatteri
Imidlertid bør du (og alle andre) merke dere at denne ikke klarer å forsyne hvis det er for mange servoer i bruk!! Da må du bruke UBEC eller eget mottakerbatteri!!
Merk dere også at BEC`en i mange tilfeller klarer 4 servoer ved 9,6Volt men bare 3 servoer ved 12Volt (eksempelvis). Les nøye på regulatoren før du gjør noe galt......Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Ok .... så om jeg velger en Axi 1210-3 regulator feks med li-poli pakke på 700- 3 celler nominell volt på 11.2, så takler den innebygde BEC saken dette greit med ett typisk 3 servos oppsett H-S + Balanseror... i feks Vertigo uten og måtte tenke på seperat batteripakke.
Spec sier : MEGA BEC: 5V / 4,0 A peak,
Continuous max. » 1,6 A at 8V ( 5 W) !!!
Har jeg forstått det rett eller er jeg på villspor.... er litt tungnemmvh MMComment
-
Takker så meget, har en mistanke om att depron er flyttet fra tankespinn over i prosjekterings kurven
Spesielt siden Tai-Ji en forsøkte og bade i Mjøsa i helga. med litt uheldig resu ltat med is og slikt. (første flyet jeg har hatt som jeg ikke kommer til og reparere)
Skal ha jomfrutur på en halvstor 120 Extra i helga og gleder meg ikke bare for og si det slik. Glad jeg har sluttet og røyke ellers hadde jeg vel måttet benyttet begge hendene for og få siggen i truten
Fy fasan maiden flight er noe svineri
Trenger noe lite lett hvor ikke konsekvensene blir så store og som kan flys med avslappede skuldre.
PS Kommer sikkert tilbake med mere masing på den depron sakenmvh MMComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment