Unconfigured Ad

Collapse

Min E-starter byggetråd (samletråd for alle mine spørmål)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stigd2
    • May 2007
    • 47

hei, må si lakkeringen din ble bra. kule farver gjorde kult flygplan =)

ser jo at flygningen også kommer seg her, selv om det på meg virker som noe er rart? feil cg, vinkling på motor? eller bare noe jeg inbiller meg kanskje ...

bli bra å se sluttresultatet av dobble servoer på balanse, blir vel en anelse bedre
    en disse tynne jernpinnene som bare står såvidt inn i den tynne isoporen =)
    -StigD2
    *Calmato 40 -dx7
    *GWS E-Starter -dx6

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Originally posted by Stigd2
      ser jo at flygningen også kommer seg her, selv om det på meg virker som noe er rart? feil cg, vinkling på motor? eller bare noe jeg inbiller meg kanskje ...
      Noe ser tilsyneltatende ut til å ikke stemme ja... Men jeg fløy ikke like pent og kontrollert de første gangene jeg heller

Hvordan oppfører flyet seg
      1) når du har full gass og flyr rett frem? Stiger eller synker det?
      2) hvordan oppfører det seg når du tar det opp i litt høyde og drar av gassen? Stiger det litt før det starter å synke eller bare glir det pent og pyntlig på skrå nedover?

Syntes det ser ut som det seiler ganske greit (forsøk 2) så CG bør vel være noen lunde greit (forutsatt at det var med stikkene i senter). Derimot syntes jeg det ser ut som det stiger veldig under pådrag...

Prøv en litt mer systematisk fremgangsmåte. Fly litt høyt, rett opp flyet og prøv å fly rett frem, se hva som skjer med og uten pådrag.

Merk: Dersom motoropphenget er mykt / gir etter så vil du kunne oppleve at det ser riktig ut på bakken uten pådrag mens det i realiteten svikter / gir etter når du gir gass noe som fører til mer opp-trekk enn det tilsynelatende ser ut som du har...
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Pjukern
        • Apr 2007
        • 119

Originally posted by esmel
        Noe ser tilsyneltatende ut til å ikke stemme ja... Men jeg fløy ikke like pent og kontrollert de første gangene jeg heller

Hvordan oppfører flyet seg
        1) når du har full gass og flyr rett frem? Stiger eller synker det?
        2) hvordan oppfører det seg når du tar det opp i litt høyde og drar av gassen? Stiger det litt før det starter å synke eller bare glir det pent og pyntlig på skrå nedover?

Syntes det ser ut som det seiler ganske greit (forsøk 2) så CG bør vel være noen lunde greit (forutsatt at det var med stikkene i senter). Derimot syntes jeg det ser ut som det stiger veldig under pådrag...

Prøv en litt mer systematisk fremgangsmåte. Fly litt høyt, rett opp flyet og prøv å fly rett frem, se hva som skjer med og uten pådrag.

Merk: Dersom motoropphenget er mykt / gir etter så vil du kunne oppleve at det ser riktig ut på bakken uten pådrag mens det i realiteten svikter / gir etter når du gir gass noe som fører til mer opp-trekk enn det tilsynelatende ser ut som du har...

At det ser litt rart ut kan nok være meg som ikke er helt stø på stikkene enda.. Rekker ikke å prøve noe i dag, det er også litt regn/vind... Men skal forsøke litt i morgen og kanskje se om jeg får filmet litt..

Nå har jeg aldri fløyet Rc fly før så jeg har ikke noe å sammenligne med uten om RealFlight simulatoren, men jeg får altså inntrykk av at motoren er for svak til flyet, dette kan selvsagt ha noe med propell størelsen å gjøre også..
        Mvh
        Espen
        -----
        E-starter:
        Byggetråd

Comment

• Propepperell
          • Jun 2005
          • 1093

En anbefalling (men det er nok for seint), jag hadde forsenket servoene i vingen mer slik at kun servohornet stikker opp. Den bør sitte dønn fast også før du limer - tight altså. Dette gir mer stabil montering. Tipper at dine servoer vil løssne i løpet av kort tid.

Peter
          Peter Rahm
          Siggerud
          Cirrus RCFK

Comment

• Pjukern
            • Apr 2007
            • 119

De er felt ned ca halve tykkelsen, det burde holde lenge iflg andre som har gjort det (ref tråd om dette tema på rcgroup forumet) Det er godt limt med epoxy, og rorene er helt frie så jeg tror det ikke er så mye påkjenning på servo og servofestet.. -men jeg kan jo ta feil.
            Mvh
            Espen
            -----
            E-starter:
            Byggetråd

Comment

• Pjukern
              • Apr 2007
              • 119

Fikk flydd en liten tur i dag for ESC kuttet pga lav spenning, fikk landet sånn tåelig greit, ingen skader..

Satte batt til lading, men pipelyden som laderen skal lage kom aldri, så etter 1.5 time så tok jeg det ut av lading og målte spenningen, 5.4V (2s lipo) Altså det har ikke tatt i mot strøm i det hele tatt, eller så er laderen ikke helt god.
              Mvh
              Espen
              -----
              E-starter:
              Byggetråd

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

De laderene jeg har vært borti har ikke villet lade lipo batterier som har under 3V pr. celle. Regner med at det er det som er problemet hos deg... Dersom du har computerlader / annen lader som lader med lite strøm går det an å lade det forsiktig opp til du passerer 3V pr. celle og deretter benytte lipo laderen. Husker ikke ideel ladestrøm etc. så jeg skal ikke synse rundt dette. Har gjort det selv, for et par år siden, med hell. Prøv å søk på redding av lipo-batterier så kanskje du finner noe. Alt dette bør gjøres med visse forhåndsregler!!! Ikke gjør noe du ikke er trygg på.

Uansett bør du prøve å unngå å tømme lipo-batteriene så mye. Når det måler 5.4V ubelastet så er det en del lavere under belastning. Lipo-batterier bør ikke tappes mer enn 80% av den totale kapasiteten. 1000mah kapasitet = 800mah i praksis. Tar du ut mer strøm en dette (og spesielt om de faller under 3V pr. celle vil de ta skade av det.
                Last edited by esmel; 28-05-07, 12:28.
                Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Torstein
                  • Nov 2005
                  • 344

Originally posted by esmel
                  ... å lade det forsiktig opp til du passerer 6V pr. celle ...
                  VIKTIG: 3V pr celle!

Hva heter den ESCen du bruker?
                  Last edited by Torstein; 28-05-07, 06:41.

Comment

• Pjukern
                    • Apr 2007
                    • 119

Det er den som fulgte med pakken hos elefun, ICS300-li tror jeg den het..

Har ingen annen lader, men den jeg har en funksjon som lar meg lade selv om batterier i utgangspunktet er for svakt.

Jeg stoppet å fly med en gang esc`n kuttet..Så jeg får håpe jeg ikke har ødelagt noe..
                    Mvh
                    Espen
                    -----
                    E-starter:
                    Byggetråd

Comment

• Torstein
                      • Nov 2005
                      • 344

ICS300-li er korrekt ESC for det oppsettet. Det er viktig at den slutter på -LI for å ha korrekt cut-off spenning.

På den annen side ser jeg av databladet til ICS300-LI at den har en cutoff-spenning som er så lav som nettopp 5,4V. Det er forholdsvis lavt. Det er derfor viktig at du ikke flyr så lenge at den går i cutoff for å bevare batteriene.

Comment

• esmel
                        • Dec 2004
                        • 2830

Originally posted by Torstein
                        VIKTIG: 3V pr celle!

Hva heter den ESCen du bruker?
                        Huff da, skummel trøkkleif Takk for rettelsen!
                        Tenkte 6V totalt på 2s oppsett jeg men hadde cellespenninga i bakhodet samtidig.. måtte jo bli feil

En slik farkost trekker egentlig veldig lite strøm så spenningen dropper veldig lite under belastning sammenlignet med større oppsett. Dermed kan du jo risikere å vedvarende kjøre med celle-spenning på under 3V. På et kraftigere oppsett har i hvert fall jeg opplevd at spenningen kan falle under 3V under store belastninger, men at det kun er snakk om veldig korte perioder. Ergo, som Torstein sier: ikke fly så lenge at cut-off funksjonen slår inn, da er det allerede for seint.

Syntes forøvrig alle som selger lipo burde være flinke til å opplyse om hva som kan skje dersom en trekker for mye strøm ut av batteriet, ikke bare i maks strømtrekk men også i mengde. I starten trodde i hvert fall jeg at det bare var å sette i batteriet og fly til cut-offen slo inn...
                        Espen Melby

Comment

Working...