Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex Twister EDF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Multiplex Twister EDF

    Ser at Multiplex har lansert 'jetflyet' Twister med ducted fan, men har ikke sett modellen omtalt på forumet. Det høres ut som en morsom sak som ikke er fullt så 'ballistisk' som Fun Jet modellen.

    Vet at elefun skal ta den inn, men vet ikke om andre ennå.

    Er det noen som har erfaring med modellen? Tenker på noe i den retning, og når det er Multiplex som leverer varene, er det som regel kvalitet hele veien.

  • #2
    Hmm. Prøver å fortsette tråden på egen hånd

    Twister EDF er bestilt og forhåpentligvis på plass i løpet av uken. Det blir mitt første fly med børsteløs motor (og LiPo), så det blir litt å sett seg inn i på elektro-fronten.

    Kunne tenkt meg å dekorere/lakke modellen, noe jeg ikke har forsøkt på før.

    Skjønner at elapor-materialet bør grunnes med noe som heter multiprime før lakking. Men bør det vaskes/slipes etc før grunning?

    Har funnet noen kule kamo-bilder fra virkelige jagerfly, som jeg kunne tenkt meg å bruke som mal. Vet at det er en ting å se på stilig kamo på bilder, noe annet er det nok å gjenskape det på modellen. En liten utfordring!

    Regner med å bruke spraylakk (biltema etc). Tenker å ha ensfarget grå på undersiden og brun+beige på oppsiden. Hvilken teknikk brukes når det lakkes med flere farger?

    Hvilket materiale egner seg til maskering av elapor - svak vedheft?

    Regner med at maskeringen skjæres ut på forhånd så en ikke risikerer kutt i elaporen?

    Har skjønt det slik at det kan være vanskllig å oppnå skarpe kanter mellom fargene, pga lakk trekker inn under maskeringstapen. Er det noen triks her?

    Mange spørsmål, men er takknemmlig for alle tips, små som store!

    Comment


    • #3
      Multiplex Twister

      Hei og hå. Hvordan går det med Twister'n? Har du fått svar på det du lurte på i siste innlegg?
      Har akkurat gått til innkjøp av ennå en modell fra Multiplex, nemlig en Twister (har to MicroJet, en FunJet og en TwinStar fra før + mye annet stæsj)
      Det kunne vært morro å høre om du har fått luft under vingene på denne EDF'n og hvordan det har gått. Har ennå ikke fått min Twister i lufta grunnet mangel på fritid. Men nå er det snart fire uker sommerferie på meg, så det skulle være en mulighet for å få'n ferdig til en jomfrutur.
      mvh. AE

      Comment


      • #4
        Hei! Endelig noen andre som har noe å si om Twister!! Ut fra responsen på andre forum (ikke norske) trodde jeg denne modellen var så hot at den skulle hatt både vært testet og flydd av mine langt mer erfarne medpiloter.

        Jeg har ikke hørt noenting vedr. mine spørsmål, og ser vel ellers av post-frekvensen her at det er flere enn meg som har tatt sommerferie

        Fikk min modell samme dag jeg dro på ferie, så den har lagt og godgjort seg i 14 dager. Skal begynne å studere tegningen i morgen. Men det er fint vær om dagen, ikke helt ideelt til slike aktiviteter.

        Posten har ellers tatt seg bryet med å kaste pakken veggimellom, så esken så mer egnet ut til å frakte agurker enn modellfly. Dette har medført at den ene vingen har fått seg en knekk i balanseroret, og noen flater er inntrykt her og der. Et par esker med servoer så ut som en godt sammentrykket melkekartong. Det er godt å vite at de står på iallefall Godt jobbet!

        Ellers har jeg funnet en link på et annet forum (om jeg ikke bryter noen kjøreregler her, da) som er en 'Build Log' for bygging av Twister som jeg tenkte jeg skulle sjekke ut:

        MPX Twister Build & Improvement Thread - RC Groups

        Skal gå igjennom den før jeg starter iallefall.

        Mvh, MS

        Comment


        • #5
          Multiplex Twister EDF

          Hei.
          Legger inn en link som inspirasjon til Multiplex Twister med modifisering for sideror (hentet fra rc-unionen Danmark)
          AE

          404 Not Found

          Comment


          • #6
            Det var et review av denne modellen i det siste Quiet and Elctric Flight International for den som vil lese mer om modellen. Den fikk god omtale.

            Det er kanskje ikke så rart at danskene skriver mer om denne modellen her, for der nede er den priset langt mer fordelaktig enn det jeg har sett her hjemme. Har selv vurdert denne saken, men vi får se om ånden kommer over meg ved neste el-flight besøk

            Skal bli spennende å høre om erfaringene her etterhvert...

            Happy flying...
            Mvh
            JoE
            Agder Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Bra artikkel om sideror!

              Har funnet en enda mer utførlig 'build log' for Twister'en på denne adressen:

              http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php/topic,39415.0.html

              Har såvidt startet å sette sammen modellen. Flykroppen er ferdig, og begynner vel å se på vingene så smått i dag.

              Ganske trist at vi må leve med så store prisforskjeller mellom Norge og utlandet. Jeg har sett den priset til 1350dkr (ink. mva, eks frakt), men det er enda rimligere i Tyskland. Jeg handlet fra hobbydirekt.de i Tyskland, hvor en kan benytte USD som valuta om en ønsker det (hvem gjør ikke det!!). Med dagens kurser på USD er dette tiden for å handle i utlandet. Jeg ga ca USD180 for min Twister, noe som blir ca 1270kr (ink. mva, eks frakt). Da er det surt å betale 2130kr pluss frakt i Norge.

              Comment


              • #8
                Jeg har fløyet Twister en stund.
                Droppet de to stålkulene i halen. Bedre å legge bly på utsiden hvis du få behov for dem.

                Har brukt 2 x T-Rex batterier i parallell. 2 x 3s2100 20C batterier. Da ballanserer flyet greit, litt foran merket. Uten bly eller stålkuler. På diskusjon på rcgroups var det noen som skrev at flyet fløy bedre med tyngdepunktet foran merket. Flyet fungerte også greit på kun 1 stk 3s2100 batteri.

                Flyet flyr veldig pent. Mitt fly sprayet jeg rødt med hobbylakk fra Biltema.
                Stødig, ikke noe problem å komme i stup mot stripa for full motor og passere i 1m høyde over stripa. Går som på skinner. Veldig kjekk å fly. Og stilig å se på i lufta. Dette er et fly som absolutt kan anbefales. Bare ikke forvent sinnsyk fart, da må du heller velge propell. En standard TwinJet med børstemotor er raskere.

                Jeg har kjøpt HET-RC vifte og motor som skal yte 1100 Watt på 6s. Litt usikker på hva som skjer med tyngdepunkt og totalvekt med så stort batteri (hvor mye bly jeg må ha i halen for å kompensere). Alternativt blir det kun 4s og 700 Watt i stedet. Originalt er flyet 350 Watt.

                Husk å feste batteriene bedre enn bare med klipsene i cockpitdekslet. Jeg leter fortsatt etter mine batterier. De ramlet ut under inverted flyging. Planen er å modifisere med en skrue eller lås på cockpitdekselet i stedet for original-klipsene.
                Attached Files
                Last edited by Joakim; 01-08-07, 07:45.

                Comment


                • #9
                  Likte lakkjobben på modellen din! Kunne du bruke biltema-lakk rett på elapor?

                  Lakket min egen modell i dag, og har akkurat fjernet maskeringstapen. Har ikke satt på dekaler ennå. Dette var min aller første lakkering, så jeg var litt usikker på hvordan dette skulle gå. Fikk heller ikke tak i de fargene jeg var ute etter, så kamofargene ble omgjort til et 'kunstverk'

                  Jeg brukte Tamiya modell-lakk av typen PS. Svindyrt på hobbybutikker, så om Biltema-lakken fungerer, blir det brukt neste gang. Har ikke grunnet med MultiPrime (anbefalt av MPX), så jeg er spent på om dette holder særlig lenge.

                  Ellers er det godt å høre at den oppfører seg stabilt i luften. Har bare erfaring fra seilfly (motoriserte), så jeg er igrunn glad for at den kan flys med moderat fart.

                  Er den grei å hand-launche alene, eller trenger en medhjelper for å sende den avgårde?

                  Var ikke batteriene dine festet med borrelås etc? Er vel ikke gunstig mht til TP om batteriene kan endre posisjon under flyvingen. Har testet de borrelåsene som fulgte med modellen, og da skal en ta rimelig godt i for å løsne de.
                  Attached Files
                  Last edited by morsan; 06-08-07, 15:33.

                  Comment


                  • #10
                    Min Twister fikk sin ilddåp i dag, og for en ilddåp det ble! Det gikk ikke helt som forventet. I det jeg så flyet gå i bakken etter et stup på 30-40m, var ikke håpet stort om å få sett flyet i et stykke

                    Starten virket forsåvidt grei nok, og den fikk raskt høyde, men modellen oppførte seg som sirup på rorutslagene, og etterhvert måtte jeg dra mye høyderor.

                    Modellen med et 3s2500mah batteri, veier 950gr og balanserer 6-7mm foran angitt TP, noe som skulle være greit etter det jeg har sett. Har ca +/-10mm utslag på høyderor, og +/-15mm på balanseror. Har lagt inn ca 40% expo.

                    Tror jeg endrer TP tilbake til angitt plassering før jeg tester neste gang.

                    At resultatet kun ble en liten smell i forkant av vingen er nesten uforståelig. Håper den oppfører seg bedre neste gang.

                    Comment

                    Working...
                    X