Unconfigured Ad

Collapse

Rett bruk av Ferrit ring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elektrodude
    • Sep 2006
    • 1342

Rett bruk av Ferrit ring

Har en chipmunk som plages med forstyrrelser/glitch,men håper å ha ordnet dette nå.
    har bla montert en ferrit ring på "servo ledningen" på ESC.Men lurer på noe her da.Spiller det noen rolle hvor på ledningen denne monteres? og spiller det noen rolle hvor mange turns man snurrer ledningen rundt ringen?
    noen som vet litt om dette,og kan utdype hvorfor det skal vere slik eller sånn
    Takker for svar.
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Så nært mottakeren som mulig og så mange viklinger rundt ringen som du får plass til.

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Monteres så nærme RX som mulig. 5-6 turn er det som er mest vanlig på de ferittene man vanligvis får kjøpt til vårt formål.
      Hvorfor...? Vel, da må skolebøkene fram...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Som nevnt i tidligere svar - monter den så nærme mottakeren som mulig og en 4-5 turn's (begrenset som regel av diameter på ringen)!
        Skal prøve å beskrive dette på en populær måte:
        ESC'en er en støykilde uten sidestykke, støyen er i utgangspunktet en mengde pulser med forskjellig frekvenser.
        Siden noen av disse frekvensene er tilsvarende de som mottakeren mottar fra senderen, vil dette kunne vike forstyrrende og skape f.eks glitch'er.
        Denne støyen er uønsket og det gjøres forskjellige inngrep som skal filtre den vekk. Noe filtrering gjøres inne i selve ESC'en men denne er som regel begrenset.
        Noe av støyen "stråles" også inn på kabelen, det er derfor viktig å montere ferrittringen så nærme mottakeren som mulig (også en grunn til at mottaker holde lengst mulig vekk fra ESC/Motor).
        Når signal kabelen fra ESC'en vikles rundt ferrittringen blir dette en spole, støyen som føger kabel utover møter denne spolen som virker som en motstand for høye frekvenser og dermed dempe disse uønskede signalene.

Litt "hight level" men håper det ga deg noen ider om hva som skjer

Comment

• elektrodude
          • Sep 2006
          • 1342

Takker så meget for gode og forståelige svar Tror det blir bra slik eg har montert den.4 runder rundt ringen og montert nærmere rx enn esc.Har i tilleg routet om på hele lednings nettet,og flyttet rx 15 cm lenger bort fra esc.Så er det bare å vente på flyvær.
          Vil nevne att denne chipmunken er eit flott fly å se til, og skikkelig artig å fly selv om det bare er en parkflyer.Til sommeren tror eg det blir en elektro chipmunk i 70 class
          Alt som kan fjernstyres.
          Steinar Kvarme.

Comment

• lasse
            • Aug 2007
            • 6

knall! elektrodude: hvor får man tak i/hvordan lages disse ringene?

Comment

• arvid
              • Nov 2006
              • 1547

det var en innmari god forklaring quadrocopter, den skjønte til og med jeg
              Tl Lasse. jeg har kjøpt mine hos impx.no.
              arvid

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by lasse
                knall! elektrodude: hvor får man tak i/hvordan lages disse ringene?
                Kan kjøpes hos f.eks. Elfa

og artikkel nummer 58-741-44 de sender til de fleste plasser eller hentes fra butikk Oslo

For å få viklet 5 runder rundt ringen kan det hende at du må ta av pluggen fra ledningen, gjør du det så pass på at du får ledningene i riktig posisjon når du sette den sammen igjen.
                Det er ingen garanti for at en ferrittringen vil løse alle støy problemene.
                For å finne den optimale ringen må støynivået måles før og etter, noe som krever avansert utstyr. Jeg mener ringen som er valgt over vil generelt funger OK.
                Mange "billige" ESC'er kommer uten - grunne til dette er som regel at en ferrittringen vil fordyre produktet (konkurransefortrinn osv...) men den vil også øke vekten men noen gram

Comment

• lasse
                  • Aug 2007
                  • 6

takk for gode tips. L

Comment

• chewbaca
                    • Jul 2006
                    • 758

Vil ikke litt aluminiumsfolie rundt kabelen inn til mottaker gjøre samme nytten ? ( og veie litt mindre ? ) Har hatt OK erfaringer med det tidligere.
                    __________________________________________________ ___
                    Jørn Kaasbøll
                    Scale Warbirds of Norway

Comment

• elektrodude
                      • Sep 2006
                      • 1342

phøø

fikk testfløyet i dag etter å ha flyttet rundt på elektronikken i chipmunken,men samme glitchen enda.var sikker på att det smalt 2 av gangene.nå ligger motor,batteri og ESC i nesa.Servoer mitt over vingen og RX rett over bakre vingefeste.Ferrit ring er montert 3cm fra RX.Klarer ikke å finne utav dette.det er ikke noe metall som ligger å "gnisser" noen steder.Magneten som fester cokpit'n til flykroppen har eg også fjernet.
                      Men kan det vere att disse billige micro servoene kan vere årsaken til forstyrrelser/glitch her ?
                      eller er det rett og slett mottakeren(Futaba R114F) som er søppel selv om den er helt nyinnkjøpt til dette flyet ?
                      noen som har erfaring med denne?
                      en kompis har en R148 DP pcm dual conversion,lurer på og låne den og teste.Det er vel en bedre mottaker eller.
                      Attached Files
                      Alt som kan fjernstyres.
                      Steinar Kvarme.

Comment

• jijohans
                        • Dec 2005
                        • 1169

Denne typen ville jeg anbefalt:
                        4C65: RFI-filter >30 MHz, HF-pulstransformator
                        -Jim Johansen-
                        Flyklart:
                        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                        Under construction:
                        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• kjetilmh
                          • Jun 2006
                          • 990

Min erfaring er at jeg fikk mye mindre glitch når jeg brukte
                          separat mottager batteri isteden for å hente strøm fra ESC.

Tor dette skyldes at et batteri har mye lavere impedanse en det
                          en regulator utgang har. Dermed bidrar mottager batteriet til og "drepe" støyen
                          Kjetil
                          oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• elektrodude
                            • Sep 2006
                            • 1342

Tja det var en god tanke.Men det begrenser seg hva eg kan putte inn i en slik parkflyer da
                            skal prøve en annen mottaker først,så får vi se.Tror det må komme seg med en mottaker med full ranges,pcm og dual conversion.
                            Alt som kan fjernstyres.
                            Steinar Kvarme.

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Trist å høre at du ikke fikk løst problemet - håper flyet overlevde....
                              Ferritt kjernen er som regel siste utvei når du har prøvd det meste - har prøvd menger av ESC'er med og uten ferrite og det er helt klart mindre støy med ferritt enn uten - men, ingen ingen ting er bedre enn det svakeste leddet og i de fleste tilfelle er dette mottakeren/antenna.
                              Når jeg er chicken (i modellene som er dyre å legge i bakken) bruker jeg SPCM mottakere men det er som regel overkill
                              Jeg har meget bra erfaring med Coronas's RD620II (www.corona-rc.com). Her har de laget en liten 6 kanal's juvel med meget bra signal prosessering og en uforskammet bra følsomhet (rekkevidde >1000m) alt dette pakket inn i et lite format til en overkommelig penge som ikke setter deg på vann og brød resten av året... (vet at Spectrum gjengen ler av dette men de får gled seg til format krigen, DSM, FASST, IFS ++ )

Ta en titt på den suverene siden til Thomas (http://www.webx.dk/rc/rc.htm) hvor han har testet en mengde mottakere http://www.webx.dk/rc/RX-measurement...let-listen.htm
                              Last edited by Quadrocopter; 16-11-07, 16:33. Reason: Rettet opp URL

Comment

Working...