Unconfigured Ad

Collapse

Nå har jeg motor nå!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IsaanFly
    • Jan 2008
    • 58

    #1

    Nå har jeg motor nå!

    Var og hentet den nye motoren min hos en kompis som bestilte for meg. Og nå i ettermidag ble den montert på flyet. Og fytterakkern for et monster. Her ligger det ann til en spektakulær flykatastrofe på risåkrene i nordøst Thailand.

    Har jo skrevet litt tidligere om mine fly problemer. Og at jeg syns flyet var litt slapt med det motoropsettet jeg hadde. Noen vil kansje hevde at her var det jeg som i grunnen hadde feil fly, i forhold til det jeg ønsket å gjøre med det. Men pytt san.

    I alle fall. Nå står det en Motrolfly DM2810 på min hjemmebygde "Piper Cub".

    Den har følgende data:

    This brushless motor produces a nominal 230W of power and is suitable for scale aircraft up to 1.6kg and aerobatic aircraft to 1.2kg. It comes complete with separate motor mount and spinner.

    Specifications
    KV 1200
    Nominal power 230W
    Maximum current 32A
    Non-load current 1.36A
    Efficiency 87.4%
    Resistance 0.029 Ohms
    Propellor 10×5 to 12×6
    Suggested ESC SCFM30A
    Battery 2-3 Li-Po
    Weight (metric): 88 g.

    Jeg har akkurat testkjørt litt her på stuegulvet, og målt litt ytelser. Batteripakkene mine er alle 11.1V 2200mAH 20C Lipo pakker.

    Og motoren trekker 25A og gir 280W med en 11x5.5E APC propell på full hendel.

    Jeg ble faktsik litt redd da jeg gav full gass. HAdde ikke ventet et sånt voldsomt skyv. Så jeg gleder meg som en unge til å dra ut på jordene i morra og få det opp i lufta og loope og rolle litt.

    Måtte også skyve batteripakka 6-7 cm lenger bak i kroppen, for å få balansert flyet riktig pga den tunge motoren. Og dette flyet her er i grunnen alt for tungt for vingene sine fra før med sine 750 gram. Så landingen blir nok intresante, he he

    Ellers så har flyet fått noen reparasjoner histen og pisten etter ublide møter med moder jord, men holder stand.

    Bilde 1: Motoren med prop adapter sammen med en av de andre motorene jeg har prøvd uten å komme dit jeg ville. Den lille der gav meg usle 146W...

    Bilde 2: Motoren var rett og slett så svær at motorfestet ikke passa, og motoren gikk heller ikke inn mellom de der leppene som beskytter motoren. Løsningen ble å sage de av

    Bilde 3. Da var motor og propell klar til testing....den er svær (i alle fall syns jeg det

    Bilde 4: Her er hele flyet på kjøkkengulvet

    Bilde 4: Slik flyet framstod etter forige reparasjon. Det fikk førøvrig ny ESC, da den forige slapp ut den magiske røyken som får fly til virke...



    Imens, her er noen bilder som iluusterer:
    Attached Files
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

    #2
    Det er lov å ikke gi full gass hele tida
    Dobling av effekten bør du merke, og husk å ikke dra av farta for mye på landingene!
    Men er det ikke mye regn dere borte nå for tida?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment

    • IsaanFly
      • Jan 2008
      • 58

      #3
      Originally posted by joo
      Det er lov å ikke gi full gass hele tida
      Dobling av effekten bør du merke, og husk å ikke dra av farta for mye på landingene!
      Men er det ikke mye regn dere borte nå for tida?
      Skal huske det der med å ikke gi full gass hele tida.

      Jada, regnet kom for noen dager siden. Men heldigvis er det så varmt nå at det tørker opp med en gang. Men jeg har nok ikke mange ukene igjen før åkrene fylles med vann, og flystripa mi blir et gjørmehull. Forøvrig det var litt av et uvær. I landsbyen her var det en som ble truffet av lynet rett i "rettekaren" ifølge min noe lattermilde frue (han var ikke av de mest populære i landsbyen han som ble truffet). han overlevde vistnok, men i nabolandsbyen ble tre menn truffet av lynet og en drept.


      Er i planleggingsfasen for et lite byggeprosjekt. Tenker på å scratch bygge en Gloster Gladiator 2, som var det siste dobbeldekker jagerflyet før monoplan flyene overtok den arenaen.

      Norge hadde 12 av disse i tjeneste, 9. April 1940, og de skjøt vistnok ned 5 tyske fly, før de fleste av dem ble ødelagt på bakken av tyskerne...

      Videre har jeg grandiose planer om å bygge alle flyene norge hadde i lufta under krigen. Men det er planer og tankespinn , som jeg ikke aner om jeg noengang får fullført. Men uten drømmer lever man ikke...så da så

      Comment

      • joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

        #4
        Lyntreff i snoppen? Wow Tenker han kjente den...
        Kanskje du ikke skal hoppe rundt på våte rismarker med ei lang antenne til værs når det er sånt vær?

        Er en del fine warbirds og andre gamle norske klassikere å velge i. Har selv lyst å få til en PT19 i norsk drakt en gang... (mye man skulle ha gjort). Har du sjekket disse sidene: http://warbirds.no/

        Regner med der er noen som kjenner det gamle "Kjeller-miljøet" som kan rettlede til Gladiatorer og Tiger Mother med norsk "opphav"...
        Her er forresten et bilde av en norsk Møll, kanskje en av de med Kjeller-opphav...? Tok det i fjor på Jarlsberg under acro-stevnet der.

        Kos deg i varmen og fukten. Selv setter jeg nesa mot Svalbard og svin-kulda i morra
        Attached Files
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        • IsaanFly
          • Jan 2008
          • 58

          #5
          Originally posted by joo
          Lyntreff i snoppen? Wow Tenker han kjente den...
          Kanskje du ikke skal hoppe rundt på våte rismarker med ei lang antenne til værs når det er sånt vær?

          Er en del fine warbirds og andre gamle norske klassikere å velge i. Har selv lyst å få til en PT19 i norsk drakt en gang... (mye man skulle ha gjort). Har du sjekket disse sidene: http://warbirds.no/

          Regner med der er noen som kjenner det gamle "Kjeller-miljøet" som kan rettlede til Gladiatorer og Tiger Mother med norsk "opphav"...
          Her er forresten et bilde av en norsk Møll, kanskje en av de med Kjeller-opphav...? Tok det i fjor på Jarlsberg under acro-stevnet der.

          Kos deg i varmen og fukten. Selv setter jeg nesa mot Svalbard og svin-kulda i morra
          Jeg driver og researcher litt nå. Fant en side om luftkampene over Norge i aprildagene 1940, og våre 12 Gloster Gladiator bet godt fra seg. Var noen tyske BF110 piloter som fikk seg en overaskelse.



          Ellers får du kose deg på Svalbard. Jeg vokste opp i Longyearbyen

          Comment

          • bad scientist
            • Oct 2006
            • 1506

            #6
            Har du funnet noen tegninger til flyet?
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment

            Working...