Var og hentet den nye motoren min hos en kompis som bestilte for meg. Og nå i ettermidag ble den montert på flyet. Og fytterakkern for et monster. Her ligger det ann til en spektakulær flykatastrofe på risåkrene i nordøst Thailand.
Har jo skrevet litt tidligere om mine fly problemer. Og at jeg syns flyet var litt slapt med det motoropsettet jeg hadde. Noen vil kansje hevde at her var det jeg som i grunnen hadde feil fly, i forhold til det jeg ønsket å gjøre med det. Men pytt san.
I alle fall. Nå står det en Motrolfly DM2810 på min hjemmebygde "Piper Cub".
Den har følgende data:
This brushless motor produces a nominal 230W of power and is suitable for scale aircraft up to 1.6kg and aerobatic aircraft to 1.2kg. It comes complete with separate motor mount and spinner.
Specifications
KV 1200
Nominal power 230W
Maximum current 32A
Non-load current 1.36A
Efficiency 87.4%
Resistance 0.029 Ohms
Propellor 10×5 to 12×6
Suggested ESC SCFM30A
Battery 2-3 Li-Po
Weight (metric): 88 g.
Jeg har akkurat testkjørt litt her på stuegulvet, og målt litt ytelser. Batteripakkene mine er alle 11.1V 2200mAH 20C Lipo pakker.
Og motoren trekker 25A og gir 280W med en 11x5.5E APC propell på full hendel.
Jeg ble faktsik litt redd da jeg gav full gass. HAdde ikke ventet et sånt voldsomt skyv. Så jeg gleder meg som en unge til å dra ut på jordene i morra og få det opp i lufta og loope og rolle litt.
Måtte også skyve batteripakka 6-7 cm lenger bak i kroppen, for å få balansert flyet riktig pga den tunge motoren. Og dette flyet her er i grunnen alt for tungt for vingene sine fra før med sine 750 gram. Så landingen blir nok intresante, he he
Ellers så har flyet fått noen reparasjoner histen og pisten etter ublide møter med moder jord, men holder stand.
Bilde 1: Motoren med prop adapter sammen med en av de andre motorene jeg har prøvd uten å komme dit jeg ville. Den lille der gav meg usle 146W...
Bilde 2: Motoren var rett og slett så svær at motorfestet ikke passa, og motoren gikk heller ikke inn mellom de der leppene som beskytter motoren. Løsningen ble å sage de av
Bilde 3. Da var motor og propell klar til testing....den er svær (i alle fall syns jeg det
Bilde 4: Her er hele flyet på kjøkkengulvet
Bilde 4: Slik flyet framstod etter forige reparasjon. Det fikk førøvrig ny ESC, da den forige slapp ut den magiske røyken som får fly til virke...
Imens, her er noen bilder som iluusterer:
Har jo skrevet litt tidligere om mine fly problemer. Og at jeg syns flyet var litt slapt med det motoropsettet jeg hadde. Noen vil kansje hevde at her var det jeg som i grunnen hadde feil fly, i forhold til det jeg ønsket å gjøre med det. Men pytt san.
I alle fall. Nå står det en Motrolfly DM2810 på min hjemmebygde "Piper Cub".
Den har følgende data:
This brushless motor produces a nominal 230W of power and is suitable for scale aircraft up to 1.6kg and aerobatic aircraft to 1.2kg. It comes complete with separate motor mount and spinner.
Specifications
KV 1200
Nominal power 230W
Maximum current 32A
Non-load current 1.36A
Efficiency 87.4%
Resistance 0.029 Ohms
Propellor 10×5 to 12×6
Suggested ESC SCFM30A
Battery 2-3 Li-Po
Weight (metric): 88 g.
Jeg har akkurat testkjørt litt her på stuegulvet, og målt litt ytelser. Batteripakkene mine er alle 11.1V 2200mAH 20C Lipo pakker.
Og motoren trekker 25A og gir 280W med en 11x5.5E APC propell på full hendel.
Jeg ble faktsik litt redd da jeg gav full gass. HAdde ikke ventet et sånt voldsomt skyv. Så jeg gleder meg som en unge til å dra ut på jordene i morra og få det opp i lufta og loope og rolle litt.
Måtte også skyve batteripakka 6-7 cm lenger bak i kroppen, for å få balansert flyet riktig pga den tunge motoren. Og dette flyet her er i grunnen alt for tungt for vingene sine fra før med sine 750 gram. Så landingen blir nok intresante, he he
Ellers så har flyet fått noen reparasjoner histen og pisten etter ublide møter med moder jord, men holder stand.
Bilde 1: Motoren med prop adapter sammen med en av de andre motorene jeg har prøvd uten å komme dit jeg ville. Den lille der gav meg usle 146W...
Bilde 2: Motoren var rett og slett så svær at motorfestet ikke passa, og motoren gikk heller ikke inn mellom de der leppene som beskytter motoren. Løsningen ble å sage de av
Bilde 3. Da var motor og propell klar til testing....den er svær (i alle fall syns jeg det

Bilde 4: Her er hele flyet på kjøkkengulvet
Bilde 4: Slik flyet framstod etter forige reparasjon. Det fikk førøvrig ny ESC, da den forige slapp ut den magiske røyken som får fly til virke...
Imens, her er noen bilder som iluusterer:
Comment