Unconfigured Ad

Collapse

Børsteløst...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flue
    • Oct 2003
    • 902

Børsteløst...

Hvor mye må jeg ut med for ett børsteløst oppsett? (LiPo/Li-Ion og børsteløs controller og motor)?

I første omgang skal det inn i en 3DX som har hatt Børste motor (GWS EPS-370) og TUNGE Ni-Mh, med det oppsettet får jeg egentlig ikke noe 3D "performence". Hvis jeg kjøper børsteløs er jeg ute etter noe som kan gi meg 3D evner i 350g fly.

PS. Egentlig har jeg ikke råd til det, så om det kunne være så billig som mulig...
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Du trenger ikke gå for børsteløst! Kjøp LiPo evt LiIon og bruk det på din 370.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Flue
      • Oct 2003
      • 902

OK. Hvor mange celler? Laderen min (Simprop Intelicontroll v.3) har kunn Li-Ion program for 1-3 celler, jeg har hørt at jeg kan bruke det på LiPo, stemmer det? Og vil ikke det ødlegge motoren/controlleren?

Takk for hjelpen :P

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

I utgangspunktet skal GWS-ting (motorer og regulatorer) ha 6 NiCd altså 7,2 Volt. Og dem kutter på ca. 5 Volt. Da matcher 2S LiPo og 2S LiIon (2 celler i serie) bra siden dem gir ca. 7,2 Volt og ikke skal under 5 Volt under belastning. Det som er viktig hvis du kjører på denne måten er å avslutte flygingen når du merker effekten går ned og ikke tyne batteriene.
        Jeg regner med din 370 drar ca. 6-7 Ampere. Da må LiPo-celler ha minst 700mAh kapasitet hvis dem kan belastes med 10C, som E-Tec.

Enkelte påstår dem lader LiPo med LiIon-programmene på laderne med godt resultat. Jeg vil ikke si noe om dette all den tid det fins ladere med dedikerte LiPo-programmer i tillegg til LiIon-programmer.. Jeg opplevde faktisk en forhandler på Ekebergstevnet som sa det var helt greit å gjøre dette.... men jeg sier ikke det..

Prøver du deg med 3S LiPo/LiIon vil sikkert sakene fungere heftig ei stund... Det som er ille er at du vil slite myyyye mer på motoren og sjansene for å redusere levetiden på cellene er stor! En sånn pakke skal ikke under 7,5 Volt under belastning og dette styrer ikke enkle børsteregulatorer!

Det er ikke mer hokus-pokus med LiPo enn at dem er mer følsomme for dyp utladning. Men i ditt oppsett får du så mye gevinst med lavere vekt at 2S LiPo/LiIon bør prøves Hvis du mysa på denne artikkelen: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=68 ligger det en liten konklusjon her: 370 med gear drar omtrent som en børsteløs Nippo 0808/98. Fordelen med Nippo`en er mye stiligere lyd og den særs viktige gadget-faktoren

Jeg vil nok en gang henvise til noen sider der forhandleren har velsignet oss vitebegjærlige med en masse testdata på motorene: http://www.mft.nu/ Les og lær, jeg har pugget sidene her.... Min Nippo med oppgitt effekt på 77Watt er som sagt ganske lik i draget som en 370 med gear. Skal du ha mer guff er det naturlig å velge en motor på 120-150 Watt f.eks. Så viser testdataene hvor mye strøm som dras med forskjellige propellere. Ut fra dette får man vurdere hva regulatoren skal tåle osv.

Skal jeg antyde: ca. 1500,- (eller mer) for motor/regulator. Hver LiPo-pakke til oppsettet koster ca. 220.- I tillegg kommer "skjulte utgifter" som connectorer. Jeg bruker 2mm GoldConn som koster 35.- pr. par. Osv...

Børsteløst er ganske så digg, men har du pressa økonomi så begynn med batteriene på oppsettet du har. Disse følger selvsagt med videre i det evige kappløpet mot det optimale.
        Og husk: dette er en hobby!

Comment

• Flue
          • Oct 2003
          • 902

Må Takke igjen!!

Ja jeg har lest artikkelen din, knallbra men ulempen er att jeg får utrolig lyst på en når jeg ikke har råd...

Nå er det for sent til at jeg gidder å lese på diverse nettsider, men jeg skal gjøre det i morgen.
          Hvis det er til noe hjelp er motoren giret med 6,6:1 og regulatoren er ISC-100. Bruker en 12x6 nå, men er 11x4,7 bedre?

På forhånd takk for hjelpen!!

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Om jeg får lov så vil jeg spare deg for noen kr for å si det slik. Stikk en tur innom Griffin Models http://www.celtic-griffin.com/ og se på laderen til Lipoly som er der (tenker da på den som lader 1-4 celler, Apache Lithium Polymer Charger ), den er rimlig og gjør jobben lenge for deg (kan ikke se at jeg får bruk for mere enn 4 celler i serie på mange år). Jeg kjøpte Laderen der og etter å ha sett litt omkring på nettet kommet til at dette var ett sers godt kjøp, mere om laderen her http://www.waypoint-rc.com/prod03.htm. Jeg kjøpte også 2stk E-Tec ET 1200mAh 2S1P Lipoly pakker til 160kr stk, disse veier 58g hver (vekt med på loddet JST kontakt som jeg loddet på selv). Når jeg ser hva Nicad og Nime batterier koster så skal det ikke mange batteriene til før kostnaden for laderen er innkjent (jeg var "lur" nok denne gang til å gå direkte på Lipoly batterier så jeg slipper så mye dobbelt kostnader for pakker til de samme flyene). Er vekt ett problem så kan du jo kjøpe 700mAh utgaven av samme batteri (bare du ikke drar for mye strøm), den veier kun i over kant av 30g og koster bare 130kr stk. Dette må da vel være heftigt vel.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Godseieren
              • Apr 2003
              • 296

Hei, Flue!

Simprop V3 laderen din er en av de bedre. Den lader Li-Po og LI-Ion på samme program, men du må velge hvor mange volt pakken din er på. Li-Po har en spenning på 3,7 volt pr. celle dvs. 3,7 på en celle, 7,4 på 2 og 11,1 på 3 celler. Li-Ion har en spenning på 3,6 volt pr. celle.
              Mvh
              Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• Flue
                • Oct 2003
                • 902

Har hørt veldig mye bra om Griffin Models, ja!
                I min lokale butikk koster en pakke LiPo ca. 250 kr. For øyeblikket har jeg ikke tenkt å bestille noe mer enn en eller 2 pakker så spm. er om det vil lønne seg å bestille fra Griffin, (tenker på frakt, toll, moms osv.)?

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Griffin holder til her i landet, Siggerud nærmere bestemt så toll og moms slipper du jo å tenke på da. Normalt et tillegg på 80,- for Norgespakke ved forskuddsbetaling.
                  PS: han har varslet noe prisøkning fra 1 mai pga sterk dollar.

Comment

• Flue
                    • Oct 2003
                    • 902

Betyr det at jeg KUN betaler 80 kr i tillegg til prisen på varene ?

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Yepp

Comment

• Flue
                        • Oct 2003
                        • 902

Da må jeg bestille!!!! Mamma har gått med på å betale litt (Det har hun og pappa gjort ett par ganger), men for ca. en måned siden fikk jeg mamma og pappa til å "sponse" fuel for meg, men da dagen kom og jeg trengte ny fuel sier de bare "hva? jeg har aldrig sagt noe slikt", "tull og tøys" osv. Jeg har en tendens til å spør om ting jeg vet at jeg ikke får lov til når mamma og pappa i "halvsøvne" og ikke helt tenker på hva de svarer...

Comment

• Flue
                          • Oct 2003
                          • 902

Var det to celler og 700mah jeg skulle ha?
                          Og siden jeg først bestiller og får litt økonomisk støtte (kanskje), la si at jeg skulle bestille motor og regulator i tillegg , hvilken motor/regulator ville dere annbefalt (billig)?

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Motor og reg? Kommer an på hva det skal inn i og om det er børsteløst du skal ha. Husk at regulatorer til børsteløst er like dyrt som selve motoren.. dessverre
                            Skulle du ha LiPo til 350-motor er det 2S 700 du skal ha hvis vekta er viktig. Evt 2S 1200...

Comment

• Flue
                              • Oct 2003
                              • 902

Hvis jeg bestiller motor og regulator i samme slengen blir det børsteløst.
                              Tror bare det blir like dyrt med børste i lengden siden man må kjøpe nye etter hvert. Hvor stor er vektforskjellen mellom en 700mah pakke og en 1200mah?
                              Det skal inn i en 3DX og trolig andre fly fra Foamy Factory etterhvert, altså fly på ca. 300-350g.

3DX-en min (som for øyeblikket trenger reperasjoner) veier nå ca. 340g, batteriet (NiMh 650mah 8,4v) alene veier hele 90g!!!
                              Ellers er hele flyet laget av 6mm depron, to karbonrør (rørene veier ca. 16g) 3 Hitec HS-55 servoer, Hitec Feather mottaker og ISC-100 speedcontroller. +tynne "aluminiumsstrenger" til overføring mellom ror og servoer og litt epoxy...

Comment

Working...