Unconfigured Ad

Collapse

Børsteløst...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

Vekt forskjell? les innlegget mitt litt lenger oppe så får du svar.
    Ok her har du det:
    E-TEC ET 700 2S1P veier ca 33g (uten kontakter).
    E-TEC ET 1200 2S1P veier ca 55g (uten kontakter).
    Dette gir en vekt forskjell på ca 22g mellom de to oven inevnte.
    Vekt besparelsen fra 90g til 55g er ca 35g. Fra 90 til 33g ca 57g og det er jo litt.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Flue
      • Oct 2003
      • 902

disse veier 58g hver
      den veier kun i over kant av 30g
      Beklager, så ikke det
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

Comment

• Flue
        • Oct 2003
        • 902

Har endelig funnet ut at jeg ikke kan tillate meg stort mer enn
        èn pakke LiPo.

Er det slik at f.eks. 2S1P betyr "2 Seller i 1 Pakke"?
        Har det noe å si fra hvilken produsent jeg bestiller (tenker på: E-TEC, Thunder Power osv.) Eller kan jeg bare gå for den letteste og billigste?

En ting til, forstår han som driver Griffin Norsk, eller er han engelsk?

Comment

• Superstar40
          • Dec 2002
          • 1667

Begge deler
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Hauuuu... Etter en lekker dag på stripa klarer jeg nesten ikke lese teksten her.. Kan det komme av den grusomme sola?

2S1P betyr: 2 i Serie, 1 i parallell... noe som er litt banalt siden 1 pakke alene ikke kan stå i parallell med noe annen når den ikke gjør det.
            Men sånn er det. 2S1P=2S, kort og godt. 2 LiPo i serie=2x3,7Volt=7,4Volt.

Hvis man virkelig parallellkobler blir det litt mer interessant: 4S3P betyr at 3 "pakker" à 4 seriekoblede batterier er parallellkoblet. Har du 4 pakker på 1200mAh får du 3,7Volt x 4 = 14,8 Volt (4S) og en kapasitet på 1200mAh x 3 (3P) = 3600 mAh. Eller ett batteri på 14,8 volt med kapasitet på 3,6Ah...

Har du ei NiCd-pakke i senderen din som består av 8 celler i serie har du ei 8S-pakke, eller du kan kalle den 8S1P om du vil.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Flue
              • Oct 2003
              • 902

Takk jarle!

Sendte Mail til Griffin for ca. en halvtime siden og har allerede fått svar:

Hello Rotem, and welaome to Griffin Models, unfortunately since my prices
              are rock bottom, I cannot accept orders under Kr.500...

CELTIC-GRIFFIN - Ken Bates.

++47 64 868014 & ++47 41238597

Please do not erase precedeing e-mails, I have a very bad memory (mine not
              the P.C's)

Her er mitt svar:

Thanks for a very, very fast reply!!
              Since i have a very bad economy (i am 14 years old) I can't pursure extra items, but I'll ask on www.modellflynytt.no if anyone else is going to order from you soon, and maybe we can order togheter.

Do you maybe have a cheap speedcontroller for a brushless motor?

Regards, Rotem Sharoni.

Så er det noen som skal bestille fra Griffin som kunne tenke seg å bestille èn 2S (7,4v) 700mah LiPo pakke til meg ville det vert kjempe fint!!
              (helst fra Stavangerområdet). Jeg kan godt betale Gebyr, Frakt, Moms eller hva det nå heter...

Nå bruker jeg Ni-Mh 650mah 8,4v på en EPS 350 6,6:1, vil "vinninga gå opp i spinninga" når jeg reduserer fra 8,4v til 7,4v? (vekten vil gå ned med ca. 50g)?

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Hvis du reduserer totalvekta på flyvemaskinen fra 250 gram til 200 gram hjelper det godt. Hvis du reduserer fra 1500 til 1450 gram gir det ikke stort utslag....

Har du lader for LiPo?? I så fall kan du sende adressen din på PM til meg så går det et LiPo 2S 700 med JST-kontakt i posten på tirsdagen.

Men nu må jeg bygge... Nettopp åpna ei eske med en ARF-seiler oppi, skal fly den klokka 9 i morra

Comment

• Flue
                  • Oct 2003
                  • 902

Flyvekten blir redusert fra ca. 350g til ca. 300g.

Jeg har SimpropIntellicontroll V3. Den lader 1-3 celler LiPo og Li-Ion på samme program, jeg må bare angi att det er 7,4v og ikke 7,2.

Tusen Takk Jarle, PM sendes etter dette innlegget

Comment

• Ulven
                    • Jun 2002
                    • 451

Originally posted by Flue
                    Er det slik at f.eks. 2S1P betyr "2 Seller i 1 Pakke"?
                    Det betyr: 2 Seriell, 1 Paralell vistnok..
                    Pakken min er 2S2P, altså 2 seriellt loddet, og 2 celler er paralelt loddet.. Det blir da 3 celler i min pakke..

arrester meg om jeg tar feil, er fersk på det selv, men fikk en innføring hos T&K før helgen

mvh Freddy.
                    Med vennlig hilsen / Best Regards
                    Freddy Ulvseth
                    http://freddy.ulven.com/rc

Comment

• zipzap
                      • Feb 2002
                      • 137

Originally posted by Ulven
                      Det betyr: 2 Seriell, 1 Paralell vistnok..
                      Pakken min er 2S2P, altså 2 seriellt loddet, og 2 celler er paralelt loddet.. Det blir da 3 celler i min pakke..

arrester meg om jeg tar feil
                      Du er arrestert! 2s2p blir 4 celler i din pakke.
                      Men du har rett i at 2s2p betyr 2 i serie og 2 i paralell.

Comment

• Ulven
                        • Jun 2002
                        • 451

Vel, på laderen skal den vel settes på 3 celler om du har 2 i seriell og 2 i paralell, for de som er i paralell går som ei celle...
                        stemmer ikke dette?
                        Med vennlig hilsen / Best Regards
                        Freddy Ulvseth
                        http://freddy.ulven.com/rc

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Njet! 2S2P lades som 2 celler!!!! (I serie) men kapasiteten er fordoblet slik at ladetiden også dobles sånn omtrent.

Comment

• Flue
                            • Oct 2003
                            • 902

Jeg forstår ikke helt det der med 2 i serie og f.eks. èn i parallel, hvordan er det mulig når pakken bare består av to celler? Eller har jeg misforstått helt

Jarle har/skal? sende meg min første LiPo pakke (2S1P 700mah?). Min lader heter Simpropp Intellicontroll V3, stemmer det at jeg skal velge:
                            Li-Ion 7,4v, 700mah? Hvor mange A bør jeg lade den på? Og hva er maks hvis jeg har "dårlig tid" (kort tolmodighet )? Er 0,7A greit?

Er det noe mer jeg bør vite om LiPo bortsett fra brannfaren og det med at den ikke må bulkes osv.?

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

LiPo`en er i posten et sted på tur til Vestlandet Flue

Har du 2 celler (A og B) koblet sammen slik at + på celle A er koblet til - på celle B er disse to cellene seriekoblet. Spenningen du får (mellom - på celle A og + på celle B) er dobbelt så høy som hver enkelt celle har hver for seg. Du har nå en 2S-pakke (uansett om det er LiPo eller NiCd eller andre batterityper). Du kan også kalle dette for en 2S1P, men siden det bare er en pakke som ikke er parallellkoblet med enda en likens pakke er det ikke egentlig snakk om noen parallellkobling.
                              Hvis du derimot kobler enda 2 celler i serie (2S) og deretter kobler BEGGE pakkene dine sammen i parallell har du 2 pakker i serie (2S) som igjen er parallellkoblet (2P) slik at den heter 2S2P.

Tenk deg at du tar 12 LiPo-celler, hver på 3,7 Volt med kapasitet på 1200 mAh...
                              Først kobler du sammen 3 av disse i serie (+ til -) og ender opp med ei pakke der spenningen er 11,1 Volt, og kapasiteten er fremdeles 1200 mAh. Så gjør du det samme med de andre batteriene og lager totalt 4 like pakker som hver er på 11,1 Volt og har kapasiteten 1200 mAh. Du har nå 4 stk 3S-pakker.
                              Men du trenger mer kapasitet enn det ei pakke på 1200mAh kan levere. Nå kobler du sammen + på alle 4 pakkene i et felles punkt, og det samme med - . Spenningen på den nye pakka er fremdeles 11,1 Volt, men kapasiteten er 4-doblet i forhold til hver enkelt 3S-pakke. Du har nå 4800 mAh tilgjengelig. Altså: 3S4P...... Voila!

Lading: du kan enten splitte pakken opp i 4 stk 3S-pakker og lade hver med maksimalt 1,2A, eller la hele sulamitten henge sammen og lade alt med maksimalt 4,8A. Men du ser at det tar minst 4 ganger så lang tid å lade om du splitter parallell-pakkene?
                              Om man selv skal lage parallellkoblinger har jeg endelig fått bekreftet at det desidert beste er å ta NYE batteripakker, lade dem opp til max, sjekke at spenningene på de forskjellige er lik og SÅ parallellkoble. Permanent

Comment

• Flue
                                • Oct 2003
                                • 902

Ja nå ble alt mye klarere, Takk! :P

Jarle: Det batteriet du sender meg, er det 2S1P og 700mah slik at jeg slipper å koble ting fra hverandre og sånt?

Hvis jeg har flyd en tur med LiPo og jeg bare har brukt f.eks. 50% av kapasiteten kan jeg bare lade opp og la det ligge til neste gang, eller kan jeg bruke discharge funksjonen?
                                En ting til: kan jeg cycle LiPo's eller ville spenningen blitt for lav?

Comment

Working...