Unconfigured Ad

Collapse

Multiplex Micro-Jet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Explorer
    • Jun 2004
    • 139

hmm... Det høres skummelt ut at motoren blir ødelagt så raskt.
    Hvordan er det med Permax 480 motorer da? Jeg har en god del av disse motorene (3 stk.) montert på forskjellige fly. Slik jeg husker er vanlige Permax 400 motorene laget for 6V og Permax 480 motorene er aget for 7,2 V. Dette er jo ikke så veldig stor forskjell. I tillegg kan jeg tenke meg at så lenge motoren har god nok kjøling, så vil den ikke bli ødelagt. Jeg tenker også at når du sier ødelagt så mener du at det er viklingene som blir svidd og derfor ikke virker lengre.

På begge flyene jeg har er det brukbare luftinntak i luftstrømmen fra propellen og dette strømmer da rundt motoren og kjøler den.
    Så jeg lurer da på om det vil gå bra å bruke 10 celler på 480 motorer uten å ødelegge dem.
    -
    Jan-Ove Sandnes

Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...

Comment

• Mossie69
      • Apr 2002
      • 684

For sterk strøm ødelegger motoren på grunn av varmeutviklingen. Det er riktig som du sier at viklingene kan brennes av, i tillegg kan loddinger inne i motoren løsne, men viktigst av alt er at magnetene blir permanent ødelagte ved høy temperatur.

For mange celler gir for høyt turtall, og det igjen fører til at motoren mest sannsynlig rister i stykker.

Du skal ikke se så mye på at det står 6V, 7.2 V, 8.4V etc. på motorene, det har fryktelig lite med hva de tåler å gjøre. Ser du nærmere etter vil du oppdage at en 6V speed 400 anbefales å ikke kjøres med mer enn 1.5A!!!

Om du kan kjøre en Permax 480 på 10 celler? Ikke uten girboks, tror jeg. Motocalc sier at en Permax 480 BB 7.2V på 10 celler og 7x4 propell drar 12A med en virkningsgrad på 38%.
      Anders Valland
      Trondheim

Comment

Working...