Unconfigured Ad

Collapse

FPV-scratch, første forsøk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elektrodude
    • Sep 2006
    • 1342

Blir det fast kamera da? eller skal du ha en pan & tilt løsning med headtracker. Blir spennende å se bilder av prosjektet. Alltid moro å se kreative løsninger i steden for en slik E.S standarløsning som eg har valgt
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

Comment

• bjeff
      • Jul 2007
      • 2010

Det blir ikke pan/tilt i første omgang. Jeg vil bli fortrolig med FPV først, deretter blir det det pan/tilt. Med andre ord, dette er enkle greier.
      Anders Eiebakke
      90078513

Comment

• spewster
        MFN Skribent
        • Aug 2007
        • 1134

Dette blir knallbra bikkja!

Gleder meg til fortsettelsen og ikke minst se det fly irl. Tøft design.
        Stian Håvak (82)
        Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• bjeff
          • Jul 2007
          • 2010

Tilbrakte fem kvalitetstimer ute i den slemme naturen igår, og fikk fløyet FPV på tross av noen kjipe design-feil:
          – ikke mulig å fly på mer enn 1/3 gass horisontalt, eller hardt nedror uten gass, uten vinge-rock. Interessant å oppleve flutter fra cockpit, det rista heftig! Dette skal fikses med spant som limes inn i vingen.
          – halen vrir seg ca 20 grader på det verste. Dette fikses ved hjelp av karbon. Fikk et tips om firkanta hul. Jeg kan evt også kutte ned på stab-arealene, de er ganske voldsomme.

Førstnevnte var selvsagt mest nervepirrende. Kameraets vinkel, endel nedover, var også feil. Jeg gikk ubevisst høyt opp fordi jeg kompenserte for vinkelen (tror OSD er på plass mandag).

Men, uansett, et fly som jeg er sikker på kommer til å kose seg i hangaren. Det er ekstremt overmotorisert, faktisk mer enn jeg setter pris på (hovrer på under halv gass), men det flyr som en drøm.
          Last edited by bjeff; 01-08-09, 12:07.
          Anders Eiebakke
          90078513

Comment

• Heliman
            • Mar 2006
            • 1254

Originally posted by bjeff
            Fikk et tips om firkanta hul.
            Ha ha ha... Jeg leste litt fort og synest så tydelig det stod "firkanta hjul"
            Lurte litt på om dette var en ny oppfinnelse
            Mvh
            Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Trolllet
              • Apr 2008
              • 167

Kameraets vinkel, endel nedover, var også feil. Jeg gikk ubevisst høyt opp fordi jeg kompenserte for vinkelen (tror OSD er på plass mandag).
              Min erfaring er den at kameraet bør stå horisontalt når flyet flyr horisontalt. Hvis du ikke bruker headtracking, og synes at du ser for lite av bakken, kan du skifte til et objektiv med kortere brennvidde. Har selv fløyet en del med 2 mm objektiv på 1/3" sensor. Dette gir ekstrem fisheye-effekt. Faktisk ganske morsomt når man blir vant til å se verden på denne måten.

OSD er (for å sitere en viss trubadur) "ustyrtelig morro", men pass på at du ikke drømmer deg bort med alle dataene på skjermen. Jeg ble første gang sittende å studere alle inputene jeg fikk. Glemte helt av å fly kjerra, men jeg hentet meg inn igjen til slutt.
              Last edited by Trolllet; 08-08-09, 07:16.

Comment

• bjeff
                • Jul 2007
                • 2010

Jeg er enig i at kameraet bør stå horisontalt. Syns linsa som fulgte med dx201 er helt ok.

Driver og setter opp Black Stork OSD, som er en ganske enkel sak. Etter endel turer, noen av dem mer nervepirrende enn jeg satt pris på, så jeg gleder meg til å se avstand og pil hjem.

Har stivet opp flyet med balsaribber og lister i vingene, karbonspant og glassfiberstrie/epoksy på halen, så nå tror jeg det skal være stivt nok.
                Last edited by bjeff; 08-08-09, 11:20.
                Anders Eiebakke
                90078513

Comment

• obelix
                  • Mar 2004
                  • 471

Jeg er enig i at kameraet bør stå horisontalt. Syns linsa som fulgte med dx201 er helt ok.

Driver og setter opp Black Stork OSD, som er en ganske enkel sak. Etter endel turer, noen av dem mer nervepirrende enn jeg satt pris på, så jeg gleder meg til å se avstand og pil hjem.

Har stivet opp flyet med balsaribber og lister i vingene, karbonspant og glassfiberstrie/epoksy på halen, så nå tror jeg det skal være stivt nok.
                  Bruker blacstork selv og er veldig fornøyd med den
                  Oi en perfekt landing

Comment

• bjeff
                    • Jul 2007
                    • 2010

Godt å høre, da kommer jeg kanskje med noen spørsmål etterhvert.

Flyet veier nå 1250 gram auw, men det må fortsatt regnes som lav meget lav vingebelastning med 160 cm vingespenn og bred vingekorde. Tipper jeg kan få det ned til rundt 1100 gram når jeg bygger neste versjon.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

Comment

Working...