Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaga batterifordeling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ToreG
    • Nov 2008
    • 191

Hjemmelaga batterifordeling

Hei.

Satt her en kveld og tenkte, på det med 2 batteripakker. Har det både i 40% og 35% size begge uten powerbox, fungerer helt utmerket.
    Men 2 batteripakker er vel litt bortkasta om de er paralellkobla uten noen form for skille. Var innom ei elektrosjappe her i dag, kjøpte ei likeretter bro ( dioder). Kosta bare 100 kroner og skulle klare 20 A. Det jeg lurer på er hva skjer om diodene blir overbelastet, vil de fortsette å levere strøm og bare "lekke" tilbake eller vil all ledningsevne bli brutt.

Mvh ToreG.
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Dioden din vil til slutt brenne av hvis den er overbelastet for mye over en viss periode. Den vil da ikke levere mere strøm, helt brutt. Vet ikke når dette vil skje med diodene dine, kanskje en idé å teste det ut med en last du er kjent med nede på bakken. Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• HEIN
      • Jun 2005
      • 124

Brulikeretter...??

Hmmm. Hvordan får du benyttet det til to battterier---????
      Attached Files
      Last edited by HEIN; 06-10-09, 14:42.
      Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
      Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Brolikeretteren fungerer greit nok den - men det hadde fungert like lett med 2 enkle dioder.

Koble inn + fra batteriene på de punktene der normalt vekselspenningen kommer inn (katode - anode punktet) så tar du ut spenningen på felles katode punktet (der begge katodene er sammenkoblet) den andre siden er ikke i bruk (disse diodene sperrer allikevel)

Ulempen er at du har en 0,6 til 1,nn volt tap over diodene alt etter hvor mye strøm du trekker gjennom dem

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by ToreG
          .....Satt her en kveld og tenkte, på det med 2 batteripakker. Har det både i 40% og 35% size begge uten powerbox, fungerer helt utmerket.
          Men 2 batteripakker er vel litt bortkasta om de er paralellkobla uten noen form for skille. Var innom ei elektrosjappe her i dag, kjøpte ei likeretter bro ( dioder). Kosta bare 100 kroner og skulle klare 20 A. Det jeg lurer på er hva skjer om diodene blir overbelastet, vil de fortsette å levere strøm og bare "lekke" tilbake eller vil all ledningsevne bli brutt.....
          Hvis brolikeretteren er stemplet 20A og du kun bruker den ene halvdelen av den så må du regne med en lavere maks strøm!

Overbelaster du den så får du se den magiske hvite røyken.... fra silikon til karbon på noen mikrosekunder og som olavjoergensen sier - det er dødt.
          Last edited by Quadrocopter; 06-10-09, 15:24.

Comment

• jj
            • Nov 2002
            • 1327

Som nevnt, halve likeretteren gjør jobben som to dioder kunne gjort.
            Legger ved en tegning som viser de to ubrukte diodene.

Husk å bruk diodebru/dioder som minst tåler maks forbruk når alle servoer er i hold... Ellers blir det som de fleste powerbokser... Bare unyttig og mer feilkilde enn fordel.

Fordelen med det som er diskutert her bør vel nevnes, nemmelig at "hvis" en pakke kortslutter eller mister en celle vil den andre batteripakken gjøre jobben. I de aller fleste tilfeller vil ikke diodene ha særlig virkning (går ikke særlig mye strøm over i den andre pakken selv om den er helt tom), men en enkel beskyttelse er det.

Jojo
            Attached Files
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

Comment

• ToreG
              • Nov 2008
              • 191

Takker for alle svar

Comment

• ToreG
                • Nov 2008
                • 191

Fikk tak i ei diodebro på 35A i dag, bruker det i stedet for enkel dioder bare pga av at det var det jeg fikk tak i. Men når den er stempla 35A så må det vel være hver enkelt diode som tåler den strømmen??. Eller kan jeg bli lurt her.
                Målte strøm på 2 servoer med max last, så med alle ror i blokk så blir det ca 20 A max last, regner med det er noe annet som ryker før den tid

ToreG

Comment

• jj
                  • Nov 2002
                  • 1327

det går nok helt fint.
                  Bra du tok testen. viser at du vet hva du driver med
                  Jo Grini

Comment

• Ferry
                    • Feb 2007
                    • 456

Originally posted by ToreG
                    Fikk tak i ei diodebro på 35A i dag, bruker det i stedet for enkel dioder bare pga av at det var det jeg fikk tak i. Men når den er stempla 35A så må det vel være hver enkelt diode som tåler den strømmen??. Eller kan jeg bli lurt her.
                    I vanlig bruk deler diodene inne i likeretteren på jobben. Hver diode fører full strøm, men kun 50 % av tida. Derfor vil jeg tro at den nevnte broa ikke orker noe særlig mer enn halvparten av 35 A. Men den tåler vesentlig mer i korte øyeblikk, kanskje 10 ggr i korte pulser. Nå har ikke jeg noen erfaring med store modeller, men dette høres ut som veldig høy strøm! Trekkes det virkelig så mye? Jeg ser du har målt 20 A i stall på alle samtidig, men det er vel langt over realistisk belastning? Skulle vært interessant å sett en in-flight logg på servostrøm på en slik modell.

Comment

• ToreG
                      • Nov 2008
                      • 191

Ja 20A er nok urealistisk, kanske 10A om du roter i grauten med begge stikkene samtidig. Men siden jeg fant 35A samme pris og samme vekt så går jeg for den.
                      Uansett så tror jeg nok det er like bra som diverse bat share og powerbokser som koster 100 vis av kroner, blir jo automatisk spenningsregulator for dem som er redd for spenning over 6 volt samtidig pga spenningsfallet.

Comment

• jj
                        • Nov 2002
                        • 1327

Om det er 3m Extraen du har målt på stemmer nok 20A. Husker ikke mine målinger, men de lå i det skiktet. Og >10A med røring i grauten stemmer godt. Det gjør tilogmed 2m modeller med heftige servoer og tunge ror. Viser godt at strøm direkte er veien å gå. Ikke mange powerbokser som tåler >20A... Og det må de tåle hvis feks ett eller to drevsett på vingen går (der er det 3 servoer som jobber sammen i hver vinge)
                        Eller feks en servoledning eller servo kortslutter. Det er det typiske problemet på storseilere. Servoen på opptrekkbart hjul stanser pga snø/gress og brenner. Neste er da en kortslutning som slår ut spenningsregulator. Har man en eller flere gode batterier og godt ledningsnett går det som regel bra (en god 5 cellers pakke eller 2xLife vil kunne takle 100-200A i lengre tid). Har man en powerbox uten egen sikring på den aktuelle servoen kan du si takk og farvel umiddelbart.
                        Jo Grini

Comment

• ToreG
                          • Nov 2008
                          • 191

Ja tror nok at det enkle kan være det beste, fikk ei skikkelig kortsluttning på ei ledning som hadde ramla ned på cannisteren i Extra`n hadde det vært powerbox er det ikke sikkert det hadde gått så bra. Men bare ville gardere meg mot batteri svikt etter at jeg mista et seilfly i bud under vårlige vinder.
                          Flyet jeg nå holder på med er en Yak 55, tror det er du som har lagt opp det elektriske. Har direkte til servoer og strøm på flere kontakter til motager. Så det går helt minimal strøm gjennom motager selv med full last på servoer. Er rimelig fersk på dette området enda men så langt kan jeg kun se fordeler med å gjøre det enkelt.
                          Hadde en Yak med powerbox, sånn som jeg kan se det hadde den mye større svakheter og risiko for feilfunksjon.
                          Det enkle er nok ofte det beste

Comment

Working...