Unconfigured Ad

Collapse

Lett E-Starter med hjemmelaget motor. Video!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Lett E-Starter med hjemmelaget motor. Video!

Var og fløy litt med en E-Starter i dag. Jeg har flydd den i et par dager med en litt for dau motor så i går kveld viklet jeg om motoren i håp om å forbedre ytelsen. Det virker som om den er sprek nå. men det var ikke godt å si i dag for det var mye vind for dette flyet. Det ble kastet frem og tilbake og fløy til og med bakover en stund. Flytiden var 40 minutter med den litt svake viklingen, og siden jeg ikke hadde prøvd den nye viklingen i praksis, og siden jeg hadde flydd med full gass nesten hele tiden på grunn av mye vind så begynte jeg landingsrunden etter (bare ) 25 minutters flyging. Det var ikke enkelt å lande et så lett fly i den vinden.

360 g
    CD-ROM basert motor med 22 turn 0,5 mm tråd og 12 5x5x1 N45 magneter
    E-Tec 1200 mAh 2S1P batteri

Last ned videoen ved å høyreklikke på linken og så spille den av fra harddisken etter nedlasting så sparer du meg for båndbredde om du vil se den igjen senere (29,5 MB).

Filmet også litt helikopterflyging. Her lander først et slimfly med en bikje på slep, deretter flyr Apache'n min rundt litt og så det minste helikopteret. Jeg var litt rusten når jeg fløy helikopterene i denne videoen for jeg hadde bare flydd E-Starteren de siste dagene, og det er litt forskjell i respons!

• Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Artig videosnutt Hadde man ikke vist bedre ville man ha tatt en alkotest av piloten
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Var og fløy en tur i dag på samme plassen jeg fløy helikopter i går. Vinden var rett nedover stripa i dag men den var enda kraftigere enn i går. Den ksatet faktisk flyet helt rundt på rygg flere ganger, men det datt ikke fra hverandre. En gang jeg fløy forbi steg det plutselig 2m rett opp og fortsatte fremover. Helt rart å se på. Tror jeg skal vente til det blir bedre vindforhold før jeg flyr det igjen. Jeg tror jeg fløy i ca 30 minutter i dag, men timet ikke like nøyaktig som tidligere så jeg er ikke sikker.

Jeg holder forresten på å skrive en artikkel om å lage egne motorer også så jeg har mye å gjøre. 24 timer i ett døgn er ikke nok!

Comment

• Ben_E
        • May 2003
        • 621

Originally posted by tahustvedt
        Jeg holder forresten på å skrive en artikkel om å lage egne motorer også så jeg har mye å gjøre. 24 timer i ett døgn er ikke nok!
        Interessant....
        Hvor vil den bli publisert?

Ben_E
        Ben-Erik Ness
        Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
        http://www.jetsofbergen.no

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Her på MFN.

Comment

• Ben_E
            • May 2003
            • 621

Originally posted by tahustvedt
            Her på MFN.
            Supert, det hadde vært fint om det også fremkom info om hvor de respektive deler mm kan skaffes!!

Ben_E
            Ben-Erik Ness
            Bergen Modellflyklubb

Comment

• Vingemutteren
              • Jul 2002
              • 2421

Om den helikopter flygingen var rusten eller ei, så imponerte den ihvertfall meg.Den Myggen din var jammen imponerende rask (likte godt den piruetten du tok med den).

Alt som kan spare penger er av innteresse, så artikkelen venter vi på med spenning.
              Spørsmål: Er der egentlig noe særligt penger å spare på å bygge motorene fra byggesett? Tenker da på motorer i størrelsen PJS 550R AXI 2208-2212.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Hvis man får tak i en CD-ROM med brukbar motor gratis så koster det bare det det koster for kulelagrene, magnetene og viklingstråden. Husker ikke hva det koster men det er langt billigere enn en komplett motor man kjøper ellers. Jeg kjenner ikke PJS 550 så godt men vil tro den er kraftigere enn en enkel liten CD-ROM motor på 20-22 mm. Når man bygger motor kan man jo velge å kombinere hus og statorer fra forskjellige motorer sånn at man kan bruke tykkere magneter, eller bruke to statorer og hus sammen slik at man får dobbelt så kraftig motor. Dermed kan man lage akkurat den motoren man vil.

Delene til å lage en motor lik den jeg har i Apache helikopteret koster ca kr 55 fra www.gobrushless.com men da tok jeg ikke med vikletråden i beregninga fordi den kommer i en stor rull til kr 63 fra GB og holder til mange motorer. Jeg har kjøpt vikletråd fra elfa i forskjellige størrelser og har masse statorer og roterende hus i forskjellige størelser liggende, samt kulelager og magneter.

I det siste har jeg kjøpt magneter, kulelager, statorer og hus fra www.gobrushless.com fordi det er enkelt. Av og til får jeg noen defekte CD-ROM'er fra den lokale databutikken. Motoren i E-Starteren fikk jeg fra den lokale databutikken og den er et par millimeter større i diameter enn den vanligste størrelsen og dette gir høyere dreiemoment.

Comment

• Ben_E
                  • May 2003
                  • 621

Aircraft World har også OK byggesett til 17,95 USD og kun 2,5USD i frakt!
                  Pakkene derfra er i postkassen min på 4 virkedager

Mer info herhttp://www.aircraft-world.com/prod_d...ts/cdmotor.htm

Gjennomgående så synes jeg det er lite info om disse motorene. Få testdata om hvor mye de yter osv.. Skulle ønske jeg hadde bedre elektronikk-kunnskaper så jeg kunne bygget mine egne regulatorer - for de er ganske dyre enda...

Ben_E
                  Ben-Erik Ness
                  Bergen Modellflyklubb

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

www.aricraft-world.com er en bra butikk, jeg bestiller mye derfra og som med Ben-E så har jeg varene etter bare 4 dager.

Jeg kjenner ikke "byggesettet" deres annet enn fra AW sidene men det er sikkert like bra som andre av tilsvarende størrelse. Mine motorer er forresten ikke noen byggesett.

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Nå fikk jeg prøvd den nye viklingen skikkelig i blikkstille vind. Det er masse power nå, den looper fra level uten problem og klatrer som en helt fra takeoff. Jeg kunne gjøre sakte klatrende runder på halv gass. Hadde det ikke vært for at det ble mørkt fort kunne jeg flydd lenge, men etter 15 minutter var det vanskelig å se flyet så da landet jeg. Det tok av fra en kortklipt gress-fotballbane uten protester.

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Fløy igjen i dag sammen med en kamerat som fløy sin Aero Hawk (også den CD-ROM-drevet). Er veldig fornøyd med ytelsen nå, det kan fly veldig sakte, og looper fra level flight med letthet. Det flyr til og med opp ned ganske ok. Jeg tror jeg skal montere noen lysdioder som nav og anti-kollisjons lys for at den skal bli mer synlig for det er litt vanskelig å se det om kveldene. Har en SMD blinkekrets for halelyset som kan kobles til BEC. Tenkte jeg skulle koble to lysdioder i serie for vingelysene og koble de til BEC de også, Det burde vel gå bra... eller? Skal selvfølgelig måle strømforbruket men tror ikke det blir noe problem.
                        Attached Files

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Har montert lys. Halelyset er hvitt or blinker med 1 Hz. Høyre vinge har grønt lys og venstre vinge har rødt lys. Vingelysene er koblet på 5V til balanserorservoen så jeg slipper å koble en til kontakt hver gang jeg tar av/på vingen. Det er en motstand som reduserer strømmen til 30 mA. Halelyset er koblet i batterikontakten på mottageren.
                          Attached Files

Comment

• Superstar40
                            • Dec 2002
                            • 1667

Kuuult!!!!!!!
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

Jeg loddet en mindre motstand på den grønne dioden nå og det ble lysere. Jeg tok en rekkevidde-sjekk og det virket ikke som at lysene forstyrret, men når jeg sto nær så hørte jeg av og til at det klikket litt fra en servo samtidig som halelyset blinket. I dag tok jeg derfor og loddet en liten kondensator over inngangen på blinkekretsen og nå er klikkingen borte. Må prøve å fly senere i dag. Været er fint for tida.

Lit synd at det tar så lang tid å få tak i lakk. Venter på svar fra Norwegian om de har lakk på lager nå.

EDIT:
                              Tror jeg skal prøve å vikle motoren enda hottere og bruke dobbel tråd.

Comment

Working...