Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Nå er batterier og propellere bestilt. Så får man se hvor det går.
Kan jeg benytte samme instillinger på ESC på 4 celler? Er en waypoint 55 A. Regner med det kun er innstilling for enten li-po eller ni-mh/cd. Celleantall finner den vel ut selv?
.....Kan jeg benytte samme instillinger på ESC på 4 celler? Er en waypoint 55 A. Regner med det kun er innstilling for enten li-po eller ni-mh/cd. Celleantall finner den vel ut selv?
Normalt finner den ut av dette selv men det skader ikke å gå igjennom de forskjellige setup parameterne for å se at alt er i.h.t. hva du ønsker
En i klubben hadde en 30 motor i sin Parkmaster isteden for vanlig 20 opsett og på jomfruturen så forsvant motor og proppell bortover jordet , å flyet sto igjen ..så forsterk Elaporen for det er et svakt ledd på Parkmastern ellers et supert fly
Er forresten en acromaster, som har fått forsterket neseparti for sikkerhets skyld.
Har jo en tendens til å vibrerer på et visst turtall. Ble bedre ved ordentlig balansering.
Har fått batterier. Nå får jeg ikke liv i noenting. Verken med 3 eller 4 celler. Regulatoren(waypoint 55a regulator) bare piper _-_-_-_ og lysdioden blinker hele tiden grønt. Når jeg kobler til batteriet, så går sideroret til max utslag og blir stående der??
Kan jeg ha grillet regulatoren med 4 celler?
Har prøvd nye mottakere og regulator. Samme resultat. Ser ut som det er senderen det er noe galt med. Prøvde en gws sender jeg hadde liggende og da ble det annen lyd i mottakeren. Senderen manglet antenne så servoene levde sitt eget liv og fikk ikke testet om regulator funket.
Da har nok min trofaste skysport 6 H tatt kveld. Har hatt den 6 år, men den er nok eldre enn som så.
Nå har jeg fått ladet opp gws senderen og brukt den. Må bruke gws mottakeren også. Da fungerer servoene, men regulator kan ikke programmeres. Kan vel ha skjedd noe med regulator også? Virker nesten som BEC har fått økt spenning.
Har ikke krystaller som passer til futaba eller act mottakeren, så de har jeg ikke fått testet. Mest sannsynlig er det senderen som er konket ut. Blir nødt til å kjøpe ny da. Skal rive i en 2,4 ghz regner jeg med. Tenker på en Futaba 6 EXG 2,4 GHZ. Er det noe å satse på?
Når jeg kobler til batteriet, så går sideroret til max utslag og blir stående der??
Kan jeg ha grillet regulatoren med 4 celler?
Prøv sakene med bare RX, servoer og vanlig mottakerbatteri. Kanskje du kan fastslå om hvor feilen er.
ESCen skal ikke brenne opp på 4S, den er jo speccet til det
Er nok radioen som er død. Ladet opp min gws radio og brukte gws mottakeren da ble det liv i servoene. Fikk ikke motoren i drift. Nå blinket dioden grønt før den peip 2 ganger, deretter begynte alarmen igjen. Flyet har ikke vært i bruk siden i sommer, så radioen har nok vært død en stund. Skulle lade futaba radioen for en stund tilbake, med nyladeren. Valgte feil program (li-on istedet for ni-mh) og da ble den plutselig død. Fikk liv i den etterhvert. Har ikke vært i bruk siden.
Da blir det nok ny radio på meg.
Jeg ville gått for minimun 7 kanaleren. Er kjekt med flere kanaler, og 6 kanaleren er visstnok litt kronglete å programmere. Ellers er jo Spectrum et alternativ. Da får man tilgang til mye «bind and fly».
Ørjan Pettersen Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.
ville ikke ha kjøpt en radio med mindre en 7kanaler, futaba 7c er en grei radio+ den har timer og de har ikke Futaba 6 EXG og de er veldig greit når man flyr elektro..
Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
På vei inn i Hangaren.
Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm
Nå er acromasteren flyklar med ny Futaba T6EX radio, Power pro 80 A regulator og flightpower 4 s 2200 mah batteri.
Ble stor forskjell på kreftene fra 3 s, med 12x6 propell. Skal prøve med 13 x 4,7 slo-flyer fra APC. Men synes den var mye mykere i plasten enn 12x6 propellen??
Nå er det bare å vente på været. Er stiv kuling og regn her.
De fleste kinesiske LV ESC med innebygget BEC er normalt ikke dimensjonert for mer enn 3 celler LiPo, hvis man bruker BEC til servoene. Dette selv om selve ESC'n tåler både 6 og 7 celler.
Dvs at bruker man mer enn 3 cellers LiPo batteri, så er det ikke tilrådelig å bruke den innebygde BEC'n.
Høres litt selvmotsigende ut, men det har med elektronikken kineserene bruker i den innebygde BEC'n.
Power Pro derimot, er alle de som selges i Norge oppbygget slik at både innebygget BEC og utvendig UBEC skal tåle like mange celler som selve ESC'n. PP 80 A har UBEC som tåler 5 Amp.
Hvis jeg ikke tar mye feil så er KV på din motor 985?
Det vil gi deg et teoretisk turtall på propellen på ca +/- 14000 rpm med 4 cellers batteri.
Da ville ikke jeg ha tenkt på å bruke en Slo Flyer propell.
Hvor noen får det fra at "de fleste kinesiske LV ESC med innebygget BEC er normalt ikke dimensjonert for mer enn 3 celler LiPo" må du spør gudene om.
Har LV ESC'er i bøtter å spann handlet i Kina som fungerer helt utmerket på 4 celler!
Om BEC'en i ESC'en tåler 4 celler har ikke noe med hvor den er produsert men hvilken teknologi som er brukt.
Du kan som en tommelfinger regel dele ESC m/BEC inn i to grupper - de som har en BEC basert på en lineære regulator og de som bruker en Switchmode BEC (SBEC)
ESC'er med lineære regulator baserte BEC'er liker ikke høy inngangs spenning (mange celler) sammen med stort strømtrekk, har du en slik så bør du ikke gå over 3 celler og du skal også være forsiktig men bruk av digitale servoer, m.a.o. passer bra for lette "park" fly men små analoge servoer og en 2-3 celle batteri.
Du kan også finne ESC'er med lineære regulator som greier mye strøm med disse blir fort tunge/ store og klumpete p.g.a. at de krever mye kjøleribber for å kjøle med regulatoren(e)
ESC'er med switchmode baserte BEC'er har ikke disse problemene med med høy inngangs spenning og store strømmer, har du en ESC av denne typen må du bare passe på at du ikke overstiger maks strømtrekk (som regel er dette det samme om du bruker 2 eller 4 celler)
Så konklusjonen er grei, har du strøm hungrige digitale servoer - sjekk alltid at ESC'en du har/kjøper har en SwitchMode BEC (SBEC) innebygget.
Tilbake til O.Bach sit spørsmål - 4 celler på en waypoint ESC med lineær BEC som du nevner i innlegg #1 vil høyest sannsynlig ende med med magisk hvit røyk og er ikke å anbefale.
Det er ikke noe som noen får noe fra.
Det er hva produsentene i Kina sier fra om selv.
Og hvis ikke produsentene, og distributørene, selv vil si fra (noe mange helst ikke vil), så sier Charlie i HKK fra. Det han ikke vet om produsentene og deres produkter i Kina, er ikke verdt å vite. Han har vel vært i bransjen de siste 20-25 årene. Han nekter å godkjenne noen ting (motor, ESC, batteri osv) uten at han selv har langtidstestet hvert enkelt produkt.
En liten misforståelse.
Det er ikke strømstyrken BECene ikke tåler.
Det er spenningen.
Sikker grenseverdi er 3 celler (sier produsentene; og Charlie).
Det betyr IKKE at de kan funke på 4 celler også. Men de garanterer ikke.
Så ryker BEC ved bruk av mer enn 3 celler, så er nok forklaringen at produsenten har brukt en regulator (som 7805 osv) som ikke tåler å bli belastet når innspenningen er for høy.
EDO hadde dette problemet med 4 cellers batteri i lang tid før de skjønnte at BEC'n i ECS'n de brukte ikke tålte mer enn 3 celler etter hvert som de belastet BEC'n mer med lys etc.
En grei tommelfingerregel er; jo større forskjell det er mellom inn og utspenning på en IC regulator, jo mindre strøm kan man ta ut. Slik er det bare.
SBEC er selvsagt bedre enn BEC; men...
Man skal være klar over at dette har kineserene skjønnt også.
Så mange slenger på at de bruker SBEC, mens de faktisk bruker BEC.
Kina er fortsatt Kina, så det meste bør etterprøves før man godtar ting som en sannhet.
Så vi er egentlig enige, men sier ting på forskjellig måte.
Sjekk, og sjekk igjen, for fakta er ikke alltid fakta, fra Kina.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment