Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan kobles escène på twin modell?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • surpass
    • Apr 2007
    • 833

Hvordan kobles escène på twin modell?

Jeg driver å monterer en smc dc3 på 215 cm vs. Er egentlig ferdig med montering, alt av servoer, motorer osv er på plass. Jeg har 2 regulatorer, uten bec. Kjører eksternt mottakerbatteri. Skal bruke Y-kabel på throttle, må jeg da kutte den ene røde ledningen på en av regulatorene da, eller gjelder det kun om man har bec innebygget i regulatoren? Så lurte jeg litt på dette med plassering av regulatorene. Bør jeg plassere disse inne i nacellene, og lodde på forlenging til batt og mottaker, eller bør jeg plassere de inne i flykroppen og heller lodde på forlenging til motoren?
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by surpass
    Jeg driver å monterer en smc dc3 på 215 cm vs. Er egentlig ferdig med montering, alt av servoer, motorer osv er på plass. Jeg har 2 regulatorer, uten bec. Kjører eksternt mottakerbatteri. Skal bruke Y-kabel på throttle, må jeg da kutte den ene røde ledningen på en av regulatorene da, eller gjelder det kun om man har bec innebygget i regulatoren?
    Hvis ikke ESC'en har BEC så skal ikke den røde lederen være koblet til noe inne i ESC'en og dermed skal du ikke trenge å klippe denne, men jeg ser at det er enkelte ESC produsenter uten BEC som anbefaler å fjerne den røde lederen!
    Som en sikkerhets sjekk så kan du ta en ohm-meter å sjekke om du har kontakt mellom den røde(+) og sorte(-) eller orange(signal) kabelen på ESC'en, hvis du har noe form for kontakt så må du vippe ut pinnene/klippe kabelen på de røde lederen fra begge ESC'ene.

Så lurte jeg litt på dette med plassering av regulatorene. Bør jeg plassere disse inne i nacellene, og lodde på forlenging til batt og mottaker, eller bør jeg plassere de inne i flykroppen og heller lodde på forlenging til motoren?
    Skal du forlenge mellom batteri og ESC så må du inn med en flere elektrolytt kondensatorer ved ESC'en, det enkleste er å forlenge mellom motor og ESC, men lange ledninger her blir en forferdelig støykilde - særlig hvis du bruker 35mHz mottaker utstyr...
    I alle tilfeller skal disse kablene være så korte som mulig
    Last edited by Quadrocopter; 11-05-11, 01:40.

Comment

• surpass
      • Apr 2007
      • 833

Flere som er våken enda ser jeg, hehe
      Takker for utfyllende svar Da forlenger jeg mellom motor og esc. Bruker 2,4 ghz forresten. Så får jeg være nøye med rangetest med og uten motor, så tar jeg det derfra. Håper det funker uten så alt for mye problemer, for det er ett flott fly!

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Originally posted by Quadrocopter
        Hvis ikke ESC'en har BEC så skal ikke den røde lederen være koblet til noe inne i ESC'en og dermed skal du ikke trenge å klippe denne, men jeg ser at det er enkelte ESC produsenter uten BEC som anbefaler å fjerne den røde lederen!

Som en sikkerhets sjekk så kan du ta en ohm-meter å sjekke om du har kontakt mellom den røde(+) og sorte(-) eller orange(signal) kabelen på ESC'en, hvis du har noe form for kontakt så må du vippe ut pinnene/klippe kabelen på de røde lederen fra begge ESC'ene.
        Mener du virkerlig at noen lager en ESC uten BEC, med kabling til mottageren som ikke tåler spenning inn?
        De jeg har uten BEC er avhengig av ekstern spenning for å fungere, så å klippe kabelen ville være lite lurt.
        Fred Larssen

Comment

• Ofly61
          • Apr 2008
          • 785

Originally posted by Quadrocopter
          .
          .
          Skal du forlenge mellom batteri og ESC så må du inn med en flere elektrolytt kondensatorer
          ved ESC'en,
          .
          .
          Dette er sikkert teoretisk korrekt ... men jeg har testet dette "ufrivillig" ut i praksis på
          mindre 10A og 12A ESC av typen Turnigy / Hobby Wing. Har flydd i flere år med
          både lange og korte ledninger så langt har ingenting skjedd ... heller ikke opplevd
          spesifikk glitch (på mine 35MHz) med lange ledninger. Heller ikke mulig å måle noe
          med min frekvens scanner. Lednings lengden har vert opptil 25cm sånn ca.

Det jeg ville forsøkt gjort ved 2 eller flere motors fly er å ha et batteri for hver ESC
          dersom mulig (plass). Da kan ledningene vere korte på begge sider av ESC.

mvh
          Odd H.

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Originally posted by flarssen
            Mener du virkerlig at noen lager en ESC uten BEC, med kabling til mottageren som ikke tåler spenning inn?
            De jeg har uten BEC er avhengig av ekstern spenning for å fungere, så å klippe kabelen ville være lite lurt.
            på min arowind HVesc er det med en egen skjøtekabel hvor den røde lederen er klippet av. og står i manualen att den må brukes for ikke å få spenning inn fra mottakeren. se bilde ARROWIND HIGH VOLTAGE BRUSHLESS ESC 100AH | RCPro.no

Regulatoren får vel den strømmen den trenger rett fra batteriet
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

Comment

• farmann
              • Mar 2010
              • 918

Mulig jeg ikke er oppdatert, men har trodd at ledningene mellom motor og ESC ikke skal forlenges pga. ESC`n "føling" av motorens magtetfelt og rotasjon. Lange ledninger med en del Amps er generelt ikke bra, det blir tap av spenning og unødig raadiostøy. Ellers enig med Odd H. med to batterier, "keep it simpel"

Comment

• surpass
                • Apr 2007
                • 833

hmm nå ble jeg veldig usikker.. hehe. Jeg kjører 2 batterier, ett på hver esc. 3s 3350mah 40c.
                Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Noen som har erfaring med denne modellen, eller twin modeller generelt? Kommer til å legge escène inne i kroppen, med forlenging ut til motor. Slik har jeg det på min twinstar også, men den har børstemotorer og kun 1 esc. Aldri hatt radiostøy. Men er usikker på dette med y kabel og kapping av ledning..

Comment

• farmann
                  • Mar 2010
                  • 918

Prøv deg ut
                  Pass på at begge ECS får like god kjøling, lengden & kvadratet på ledninger blir likt til begge motorer. Noen mener det er en ide å parallellkoble batteriene for å ungå ulik belastning og for å utgjevne forskjeller i batteriene. Ang. Y-kabel dra ut +(rød) ut av pluggen fra ECS før sammenkobling.

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

På Quadene mine har jeg hatt størst problemer med lange kabler mellom ESC og motor men her er det ikke noen kraftige motorer med i bildet...
                    Har du en kraftig motor så ville jeg vært forsiktig med å ha for lang kabel mellom ESC og batteri uten å sette inn ekstra kondensatorer!

Ang. Esc og tilkobling av 5V så ville jeg i alle tilfeller sett hva fabrikanten skriver - trenger ESC'en 5V fra mottaker så beholder du bare se senter kabelen (rød) i pluggen

Litt tilbake til første mail - hvorfor bruke Y-kabel på throttle - har ikke radioen støtte for 2 motorer på to utganger?

Comment

• surpass
                      • Apr 2007
                      • 833

Jeg bruker hitec optic 6 2,4ghz. Denne har 2stk fritt programerbare mixere, så jeg kan jo mikse den inn. Tenkte bare det hadde vært enkelt å greit med ykabel. Nærmer seg maiden nå

Comment

Working...