Unconfigured Ad

Collapse

Vill prising av Ultra Micro Mosquito Mk VI BNF

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ofly61
    • Apr 2008
    • 785

Tror noen har gjort feil når de har regnet frakt med som en del av varens verdi se brosjyre side 12 nederst

For de som ønsker og fortolle selv
    Fortolling via internett - Tollvesenet

NB! Jeg har faktisk fortollet saker og ting og det er ikke skjelden at det blir gjort feil
    ved fortolling p.g.a. av svært innviklet regelverk og tolkning av dette. Så jeg
    har sikkert lest litt for lite som noen sier her (begrenset tid) men jeg har fått
    refundert MVA når jeg har klagd f.eks fritak for på MVA bøker inkl. tegneserie
    album (tolkning). Så sjekk reglene og eventuellt klag formellt (brev) på MVA
    på frakt ... det ville jeg prøvd uansett hva tolleren påstår ... det er juridisk avd.
    som vurderer klagen ikke lokal saksbehandler!

Odd H.

Comment

• Lars N
      Moderator
      • Apr 2002
      • 2891

hehe du gir deg ikke gitt:P

Les feks her, de har også lagt til et lite eksempel for å forkalre:
      Toll: Slik slipper du toll og moms - DinSide Økonomi

Tollvesenet sin egen kalkulator:
      Importkalkulator - Tollvesenet
      Lars Norberg

Comment

• Ofly61
        • Apr 2008
        • 785

Originally posted by Lars N
        hehe du gir deg ikke gitt:P
        Kikket raskt på forskiften og på bil står det klart og tydelig at frakt skal vere med
        i MVa beregningen men så står det på andre mindre varer det motsatte, andre steder.

Så her er det tydeligvis mye rot. Jeg mener definitivt at jeg har fått varer importert
        og betalt MVA for varens verdi uten frakt og det var i 2010 mener jeg.

Rart at de skal ha endret reglene så vesentlig ... skal prøve å finne ut av det senere.

Odd H.

Comment

• Lars N
          Moderator
          • Apr 2002
          • 2891

Originally posted by Ofly61
          Kikket raskt på forskiften og på bil står det klart og tydelig at frakt skal vere med
          i MVa beregningen men så står det på andre mindre varer det motsatte, andre steder.

Så her er det tydeligvis mye rot. Jeg mener definitivt at jeg har fått varer importert
          og betalt MVA for varens verdi uten frakt og det var i 2010 mener jeg.

Rart at de skal ha endret reglene så vesentlig ... skal prøve å finne ut av det senere.

Odd H.
          Har nå vært slik i alle de årene jeg har handlet fra utlandet. Men det er slik at om varens verdi er under 200 kroner så er det momsfritt og få den inn til landet, feks kan du kjøpe en del til verdi 199 kroner og betaler 200 i frakt, og da slipper du moms. Men er varens verdi 201 kroner og du betaler 200 i frakt, må du ut med MVA for 401 kroner, pluss et eventuelt fortollingsgebyr, feks posten sitt som er 110 kroner for varer under 1000 kroner og 217 kroner for varer mer 1000 kroner.
          Husk også at kursen som bestemmer prisen ikke er bankenes krus, det er tollvesenet sine egne kurs sider:
          Omregningskurser - Tollvesenet

Så om du får dollaren for 5,6 kroner i banken, kan det fort hende at den er 5,9 på tollvesenet, mener den oppdateres en gang i uken eller noe.
          Lars Norberg

Comment

• Ofly61
            • Apr 2008
            • 785

Klipp fra Innførsel
            3-30 § 3-30. Tjenester
            (1) Det skal beregnes merverdiavgift av fjernleverbare tjenester som er kjøpt utenfor merverdiavgiftsområdet. Dette gjelder likevel ikke dersom tjenesten inngår i beregningsgrunnlaget etter § 4‑11 første ledd.
            (2) Merverdiavgiftsplikten etter første ledd oppstår dersom mottakeren er næringsdrivende eller offentlig virksomhet hjemmehørende i merverdiavgiftsområdet og tjenesten er merverdiavgiftspliktig ved omsetning i merverdiavgiftsområdet.
            Klipp slutt

Slik jeg tolker dette:
            Så skal næringsdrivende betale MVA for frakt (tjeneste).
            For meg som er privatperson så skal jeg ikke det.

Dersom du/dere har blitt krevd for dette som privatperson
            så er dere blitt lurt ... Vil dere fortsette å forsvare dette
            så velbekomme ...

Odd H.

Comment

• Modellflybutikken.no
              Forhandler
              • Feb 2007
              • 78

Originally posted by Ofly61
              Klipp fra Innførsel
              3-30 § 3-30. Tjenester
              (1) Det skal beregnes merverdiavgift av fjernleverbare tjenester som er kjøpt utenfor merverdiavgiftsområdet. Dette gjelder likevel ikke dersom tjenesten inngår i beregningsgrunnlaget etter § 4‑11 første ledd.
              (2) Merverdiavgiftsplikten etter første ledd oppstår dersom mottakeren er næringsdrivende eller offentlig virksomhet hjemmehørende i merverdiavgiftsområdet og tjenesten er merverdiavgiftspliktig ved omsetning i merverdiavgiftsområdet.
              Klipp slutt

Slik jeg tolker dette:
              Så skal næringsdrivende betale MVA for frakt (tjeneste).
              For meg som er privatperson så skal jeg ikke det.

Dersom du/dere har blitt krevd for dette som privatperson
              så er dere blitt lurt ... Vil dere fortsette å forsvare dette
              så velbekomme ...

Odd H.

Hei

tror nok du misforstår uttrykket "fjernlevererbare tjenester". Som jeg tolker disse reglene betyr det at dersom du kjøper tjenester f.eks. dataprogrammering i India og fakturerer dette i Norge skal det beregnes MVA på innkjøpte tjenester(arbeidstimer) fra utlandet.

Ved kjøp av varer blir frakt en naturlig del av varekostnaden derfor skal det beregnes MVA også av denne.

Når det vises til at mange ikke betaler MVA ved innførsel av pakker med høyere verdi er dette ofte slurv hos Post/Tollvesen.

mvh
              Odd Johnny

Tidligere Modellflybutikken.
              www.modellflybutikken.no

Comment

• Kyrre
                • Feb 2009
                • 2322

Du skal betale moms på frakt når du får varen(e) sendt med posten, fordi du da innvolverer det norske Postvesenet og de skal ha moms for tjenesten de utfører SELVOM du har betalt frakten til et annet land. Hvis du derimot bruker et fraktselskap som UPS, FedEx e.l. så skal du ikke betale moms på frakten, bare varen, fordi du betaler tjenesten utenlands (eller noe i den duren).

Comment

• bardp
                  • Nov 2010
                  • 2473

Har fåt sent mye med både UPS og LHL og har måttet betale moms av både varen og frakten. Men om noen klarer og slippe una moms på frakta så er det jo bra for dem jeg har aldrig klart det.

Comment

• Lars N
                    Moderator
                    • Apr 2002
                    • 2891

Originally posted by Kyrre
                    Du skal betale moms på frakt når du får varen(e) sendt med posten, fordi du da innvolverer det norske Postvesenet og de skal ha moms for tjenesten de utfører SELVOM du har betalt frakten til et annet land. Hvis du derimot bruker et fraktselskap som UPS, FedEx e.l. så skal du ikke betale moms på frakten, bare varen, fordi du betaler tjenesten utenlands (eller noe i den duren).
                    Tror du blander med fortollingsgebyret, hvis du sender ting med EMS express er fortollingsgebyret inkludert i frakten, men moms må du ut med både av vare og frakt. Derfor kan det faktisk lønne seg å velge EMS express fra Hobbyking og andre. Den koster ofte 10 dollar mer men man sparer fra 110-217 kroner på gebyret til posten.
                    Lars Norberg

Comment

• Kyrre
                      • Feb 2009
                      • 2322

Det er ikke umulig at det er gebyret jeg tenker på ja, er lenge siden jeg leste meg opp på dette, og frakstselskapene høye frakt har gjort at jeg alltid har valgt vanlig post så erfaring har jeg ikke. Og jeg bestiller så og si alltid med EMS når rekomandert ikke er tilstrekkelig. For å dra litt tilbake til topic så var det EMS jeg brukte da jeg regnet fram til hva Mosquitoen koster fra Hobbyzone, var bare 8$ mellom vanlig og EMS frakt.
                      Last edited by Kyrre; 22-06-11, 18:49.

Comment

• Lars N
                        Moderator
                        • Apr 2002
                        • 2891

Originally posted by Kyrre
                        Da er jeg feilinformert, evt så har det kommet endringer. Jeg har lest at det er tilfellet at man ikke trenger å betale moms til fraktselskaper, men det er fullt mulig de krever det allikevel. Og ofte er fraktprisen deres så høy at Posten gebyrer og momsing uansett er billigste alternativ.
                        Husk at det er staten Norge som krever moms på de fleste varer, butikkene og de som utfører tjenester er bare den som utfører jobben. Moms som du betaler inn går i prinsippet rett videre til den Norske stat.
                        Lars Norberg

Comment

• Ofly61
                          • Apr 2008
                          • 785

Tilbake til "vill" prising, denne gange en utgåtte vare ... for flere år siden ...

Robbe Sopwith Pup
                          euro: 200,- (Nok: ~180,- altså under MVA grensa løp og kjøp ...)
                          Toellner-Modellsport.de

Nok: 490,-
                          Robbe Sopwith PUB Innendørsmodell - - Norwegian Modellers

Jeg bare klør i fingra etter å kjøpe denne for ~500,- ... :-/ antikk Depron sansynligvis ... jeg fikk
                          Fokker versjonen i Danmark for Dkr. 150,- for 2 år siden ... ligger på loftet ennå ...

Odd H.

Comment

• rcmodeller
                            Forhandler
                            • Jun 2003
                            • 374

Moms

Alle summer som varens kostpris, frakt, gebyrer fra utlandet osv blir slått sammen til varens verdi og blir krevd moms av på toppen av alt. Enkelt og greit.

Synes Smallsize klarte seg godt her jeg.

Og husk; hos de andre gjelder ikke norsk kjøpslov, angrefrist og reklamasjonsrett.

Og; at Smallsize er en lokal butikk som mange kan stikke innom, eller få ordnet ting og tang enkelt og greit over natten.

Import er helt ok; men da må det virkelig lønne seg skal det ha noen hensikt.

Ang billige LiPo batterier, så har kineserene begynnt å jukse.
                            Ingen av det billige normale batteriene er over 25-26C kontinuerlig, samme hva de oppgir.
                            Dette har mange produsenter i Kina allerede innrømmet for lenge siden.

Det finnes batterier med reell høyere kontinuerlig C-verdi, men de koster fortsatt skjorta.

RC Modeller

Comment

• Ofly61
                              • Apr 2008
                              • 785

Fikk tid til å lese litt i går kveld og dere hadde selvsagt helt rett
                              beklageligvis det er MVA på frakt også for privat personer.

Sorry jeg er en håpløs kranglefant av og til ...

Uansett jeg synes norske priser på RC utstyr er totalt ute av
                              skala i forhold til andre nisje produkter.

F.eks elektronikk på elektronikk så er det lite å hente på privat import
                              generellt selv om jeg av og til har gjort et kupp av og til (satelitt tuner).

Odd H.

Comment

• Ofly61
                                • Apr 2008
                                • 785

Originally posted by rcmodeller
                                .
                                .
                                Ang billige LiPo batterier, så har kineserene begynnt å jukse.
                                Ingen av det billige normale batteriene er over 25-26C kontinuerlig, samme hva de oppgir.
                                Dette har mange produsenter i Kina allerede innrømmet for lenge siden.
                                .
                                .
                                RC Modeller
                                Kineserne har jukset hele tiden du må bare kalkulere med det når du bestiller LiPo.

Forøvrig gjør alle det mere eller mindre 25-30C = ~20+C i snitt. Ser du batterier
                                som har 40-50C eller høyere så er det peak effekt i noen sekunder ikke snitt
                                over lengre tid. Så å kjøpe dyrt i norge så får du bare kjøpt et litt mindre jukse
                                batteri til en vanvittig pris. Smallsize forøvrig selger rimelige "kina" LiPo'er
                                men 2 ganger kina prisen (som vanlig).

Odd H.

Comment

Working...