Tre-fot-større-syken er vel kjent blant båtfolket; en lumsk lidelse det ikke finnes noen hittil kjent kur for. Det er ikke så mye bedre fatt med modellflygere, bortsett fra at de fleste formodentlig trapper opp størrelsen i noe mindre steg. Etter å ha sett noen 26% fly i lufta, er det fort gjort å være enig i at "større flyr bedre". Dermed måtte det bli en sånn en; spørsmålet var bare hvilken. Mye å velge blant i ikke alt for gal prisklasse - Pilot-RC, Goldwing, Phoenix, Cyclone... Pilot-RC ser ut til å være godt likt, og burde være et greit valg. Autopartner.se hadde et bra utvalg på lager, og blant disse en Extra 260 til en ekstra(!) god pris. Muligens forrige versjon eller noe sånt, men det fikk stå sin prøve. Ca. 2500 Nkr inkludert fire Power HD 1501MG servoer virket slett ikke galt. Levering på under et døgn for en stiv hundrelapp er ikke galt det heller.
Litt om forutsetningene. Dette skal være en "snill søndagsflyger", eller sportsfly om man vil. Målet er ikke å henge etter propellen eller å forsøke å bite seg selv i halen. Elektro ble valgt primært fordi dette for min del gir større fleksibilitet med hensyn til steder å fly. Et raskt overslag viste at en elektroversjon vektmessig burde komme ut ganske likt med en 30cc bensin, og med en anslått flyvekt på snaut 5 kg, burde noe i retning av 1600-2000 watt være passende. Å sende såpass mye effekt inn en en potensielt magnetkastende HobbyCity motor hørtes ikke altfor fristende ut, så dermed ble en Hyperion ZS 4035-12 innkjøpt. Spesifisert max effekt rundt 2500 W med kv=299 burde gi muligheter både for 6 g 8 cellers oppsett. Utvalget av ikke alt for dyre ESC'er når man går over 6 celler er noe begrenset. Castle ICE tåler 8s og er ganske rimelig priset, men det har vært skrevet mye om nedbrente CC'er i det siste, så kanskje heller noe annet..? Hobbywing 120A HV OPTO har såvidt jeg har lest fått jevnt over god omtale, så da fikk det bli en slik. Opptil 12 celler og 120A kontinuerlig gir rom for gode marginer for mitt oppsett.
Planen var - i hvert fall kanskje - å bruke Power HD 1501MG servoene. De digitale HD servoene har jo fått et gjennomgående bra rykte på seg, men de analoge ser ut til å ha høstet litt mer varierte tilbakemeldinger. Enden på visa ble at jeg brukte Hitec HS645MG i stedet. Disse servoen er noe svakere enn det Pilot-RC setter som minimum, noe som i utgangspunktet ser veldig dumt ut. Men, jeg har ikke satt opp rorene med de anbefalte utslagene heller. Mine maksimale utslag (dvs. maks mekanisk) er ca. halvparten av de anbefalte Hi rate utslagene, noe som er oppnådd ved å bruke vesentlig kortere servohorn enn de medfølgende monsterhornene. Tilgjengelig moment på rorene skulle dermed bli minst like stort som med oppsettet i følge boka.
Strøm til mottager og servoer er besørget av en SmartFly regulator/batshare (satt til 6.0V) og to 2s/900mAh LiPo batterier.
Så var det å få tingene til å passe sammen da. Monteringstråder for Pilot fly finnes det mange av, så det er det liten vits i å si noe mer om. Men det skulle jo inn en elektrosnurre i nesa, så her måtte det moddes litt. Hyperionmotoren er relativt lang, så jeg trengte 40mm lange standoffs for å få propellen passende klar av cowlingen. Alu stand offs er vel det vanligste, men jeg fant ingen i passende lengde i farten (ikke det at jeg lette så mye heller...), og er ikke satt opp med utstyr til å lage mine egne. Løsningen ble kort og godt to treklosser med gjennomgående skruer fra motorfestet til firewall:

Lav, eller ikke-eksisternde bling faktor
For å få rett balanse måtte batteriene legges i motorboksen, helt frem mot firewall. For å slippe å knote med borrelåsbånd og den slags inne i boksen, lagde jeg meg heller et batteribrett, holdt fast med en tunge i fremkant og en skrue i bakkant:

Her er det klart for innsetting av batteribrett.
Med to 4s/3300 pakker (i serie for 8s/3300), eller to 6s/2500 pakker (i parallell for 6s/5000) havnet tyngdepunktet på vingerøret, og totalvekten havner på 4600 gram med 8s oppsettet. Kan ikke klage på det, ettersom produsenten oppgir 4750 gram RTF med bensinmotor. Med all innmaten på plass blir det omtrent sånn:

For ventilasjon er det boret hull i firewall, samt kuttet åpninger i buken i bakkant av canopyen.
Klar til take off:

Begynte forsiktig med 8 cellers oppsett og en APC 16x8E. Iflg Hyperion skulle dette gi et strømtrekk på rundt 58A, men jeg målte bare 43A. Hva i h..?? Sjekket endepunkter på ESC'en, men det var OK. Vel, flyet skulle prøves, så det ble takset ut, rorutslag og rekkevidde sjekket. Så var det bare å gi gass! Maskinen tok av helt uten dramatikk, og flydde kort og godt veldig bra! Litt opptrim på høyderoret, så gikk det ganske så beint og vakkert. Litt lite motorkraft - som forventet ut fra strømmålingen - men hovedsaken var at flyet oppførte seg som det skulle. Litt mer om strømtrekket. En on-line kalkulator estimerte ca. 47A og det er mindre enn 10% avvik fra min måling, og det er er et helt greit resultat fra en enkel kalkulator synes jeg. Hyperion sitt målepunkt er derimot en smule merkverdig. Jeg må dobbeltsjekke mitt eget oppsett og målinger.
Vel, over til neste oppsett. Fortsatt 8 celler men nå med en APC 17x10E. Hyperion sier at dette bør trekke like oppunder 70A, og jeg målte 73A. Nå snakker vi! Dette henger mye bedre på greip. Online kalulatoren perdikerte noe i samme gata, så her stemte alt. Forskjellen var formidabel. Flyet dro uanstrengt vertikalt, i hvert fall så høyt jeg brydde meg om å fly. I overkant av 2000 W med 4600 gram flyvekt holder godt til søndagsbruk
Testet 6 cellers oppsett også, da med en APC 18x12E (største jeg fikk tak i lokalt). Målte 62A (Hyperion test data: 59A). Effektmessig omtrent som det slappeste 8s oppsettet, men klart bedre thrust. Dessuten mye kulere lyd!
Mottagerbatteriene kan kankje virke små, men mine fem første prøveturer trakk totalt 110+114 = 224 mAh fra de to batteriene, dvs. under 50mAh pr. tur.
Konklusjon så langt: Utrolig kult! Etter fem relativt korte (5-6 minutter) test turer fungerer alt som forventet. "Søndagsutslagene" ser ut til å passe meg utmerket. Ser frem til mer eksprimentering med propeller, tyngdepunkt og annet smårusk.
Litt om forutsetningene. Dette skal være en "snill søndagsflyger", eller sportsfly om man vil. Målet er ikke å henge etter propellen eller å forsøke å bite seg selv i halen. Elektro ble valgt primært fordi dette for min del gir større fleksibilitet med hensyn til steder å fly. Et raskt overslag viste at en elektroversjon vektmessig burde komme ut ganske likt med en 30cc bensin, og med en anslått flyvekt på snaut 5 kg, burde noe i retning av 1600-2000 watt være passende. Å sende såpass mye effekt inn en en potensielt magnetkastende HobbyCity motor hørtes ikke altfor fristende ut, så dermed ble en Hyperion ZS 4035-12 innkjøpt. Spesifisert max effekt rundt 2500 W med kv=299 burde gi muligheter både for 6 g 8 cellers oppsett. Utvalget av ikke alt for dyre ESC'er når man går over 6 celler er noe begrenset. Castle ICE tåler 8s og er ganske rimelig priset, men det har vært skrevet mye om nedbrente CC'er i det siste, så kanskje heller noe annet..? Hobbywing 120A HV OPTO har såvidt jeg har lest fått jevnt over god omtale, så da fikk det bli en slik. Opptil 12 celler og 120A kontinuerlig gir rom for gode marginer for mitt oppsett.
Planen var - i hvert fall kanskje - å bruke Power HD 1501MG servoene. De digitale HD servoene har jo fått et gjennomgående bra rykte på seg, men de analoge ser ut til å ha høstet litt mer varierte tilbakemeldinger. Enden på visa ble at jeg brukte Hitec HS645MG i stedet. Disse servoen er noe svakere enn det Pilot-RC setter som minimum, noe som i utgangspunktet ser veldig dumt ut. Men, jeg har ikke satt opp rorene med de anbefalte utslagene heller. Mine maksimale utslag (dvs. maks mekanisk) er ca. halvparten av de anbefalte Hi rate utslagene, noe som er oppnådd ved å bruke vesentlig kortere servohorn enn de medfølgende monsterhornene. Tilgjengelig moment på rorene skulle dermed bli minst like stort som med oppsettet i følge boka.
Strøm til mottager og servoer er besørget av en SmartFly regulator/batshare (satt til 6.0V) og to 2s/900mAh LiPo batterier.
Så var det å få tingene til å passe sammen da. Monteringstråder for Pilot fly finnes det mange av, så det er det liten vits i å si noe mer om. Men det skulle jo inn en elektrosnurre i nesa, så her måtte det moddes litt. Hyperionmotoren er relativt lang, så jeg trengte 40mm lange standoffs for å få propellen passende klar av cowlingen. Alu stand offs er vel det vanligste, men jeg fant ingen i passende lengde i farten (ikke det at jeg lette så mye heller...), og er ikke satt opp med utstyr til å lage mine egne. Løsningen ble kort og godt to treklosser med gjennomgående skruer fra motorfestet til firewall:
Lav, eller ikke-eksisternde bling faktor

For å få rett balanse måtte batteriene legges i motorboksen, helt frem mot firewall. For å slippe å knote med borrelåsbånd og den slags inne i boksen, lagde jeg meg heller et batteribrett, holdt fast med en tunge i fremkant og en skrue i bakkant:
Her er det klart for innsetting av batteribrett.
Med to 4s/3300 pakker (i serie for 8s/3300), eller to 6s/2500 pakker (i parallell for 6s/5000) havnet tyngdepunktet på vingerøret, og totalvekten havner på 4600 gram med 8s oppsettet. Kan ikke klage på det, ettersom produsenten oppgir 4750 gram RTF med bensinmotor. Med all innmaten på plass blir det omtrent sånn:
For ventilasjon er det boret hull i firewall, samt kuttet åpninger i buken i bakkant av canopyen.
Klar til take off:
Begynte forsiktig med 8 cellers oppsett og en APC 16x8E. Iflg Hyperion skulle dette gi et strømtrekk på rundt 58A, men jeg målte bare 43A. Hva i h..?? Sjekket endepunkter på ESC'en, men det var OK. Vel, flyet skulle prøves, så det ble takset ut, rorutslag og rekkevidde sjekket. Så var det bare å gi gass! Maskinen tok av helt uten dramatikk, og flydde kort og godt veldig bra! Litt opptrim på høyderoret, så gikk det ganske så beint og vakkert. Litt lite motorkraft - som forventet ut fra strømmålingen - men hovedsaken var at flyet oppførte seg som det skulle. Litt mer om strømtrekket. En on-line kalkulator estimerte ca. 47A og det er mindre enn 10% avvik fra min måling, og det er er et helt greit resultat fra en enkel kalkulator synes jeg. Hyperion sitt målepunkt er derimot en smule merkverdig. Jeg må dobbeltsjekke mitt eget oppsett og målinger.
Vel, over til neste oppsett. Fortsatt 8 celler men nå med en APC 17x10E. Hyperion sier at dette bør trekke like oppunder 70A, og jeg målte 73A. Nå snakker vi! Dette henger mye bedre på greip. Online kalulatoren perdikerte noe i samme gata, så her stemte alt. Forskjellen var formidabel. Flyet dro uanstrengt vertikalt, i hvert fall så høyt jeg brydde meg om å fly. I overkant av 2000 W med 4600 gram flyvekt holder godt til søndagsbruk

Testet 6 cellers oppsett også, da med en APC 18x12E (største jeg fikk tak i lokalt). Målte 62A (Hyperion test data: 59A). Effektmessig omtrent som det slappeste 8s oppsettet, men klart bedre thrust. Dessuten mye kulere lyd!
Mottagerbatteriene kan kankje virke små, men mine fem første prøveturer trakk totalt 110+114 = 224 mAh fra de to batteriene, dvs. under 50mAh pr. tur.
Konklusjon så langt: Utrolig kult! Etter fem relativt korte (5-6 minutter) test turer fungerer alt som forventet. "Søndagsutslagene" ser ut til å passe meg utmerket. Ser frem til mer eksprimentering med propeller, tyngdepunkt og annet smårusk.
Comment