Unconfigured Ad

Collapse

Chocker Eindecker Eins - fra glow til elektro

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Biplan
    • Apr 2008
    • 903

Chocker Eindecker Eins - fra glow til elektro

Som så mange av mine andre 'eldre' fly så er denne kjøpt ferdig scratchbygget for noen tiår siden. Da jeg tok opp igjen modellflyhobbyen i 2007 ble det bare slik at jeg flyr bare elektro. Flere av de gamle (fra før 1984) modellene har smått om senn kommet i lufta igjen med elektromotor (Chocker D I, SimenStick).

Click image for larger version

Name:	Rear_Lside.JPG
Views:	1
Size:	164.3 KB
ID:	629393 Click image for larger version

Name:	Front_Lside.JPG
Size:	142.0 KB
ID:	629392

Nå har jeg funnet fram Chocker E I igjen. 130 cm vingespenn, 1,8 kg AUW.

Kanskje jeg skal fly den på Huckfest til helga? (Det ser ikke ut til at jeg får tak i en AXI 2820/10 eller lignende motor til Chocker D I.) En ubrukt Speed 600 børstemotor med 14:40 (1:2,8571428571428571428571428571429) tannreim utveksling og ElectriFly C-50 ESC ble montert for noen år siden etter at motorspantet ble limt på plass igjen etter et noe ublidt møte med moder jord.

Har ingen peiling på hvilken prop dette oppsettet vil fungere med. Prøvde 11x7 3/4 MK Super Power og TopFlite 12x6 og begge har et strømtrekk fra 3S2P LiIon på 10 - 11 A. Kan det være nok til å få den 1,8 kilos Chocker E I oppp i lufta?

Det en nokså kort 6 mm aksling på gearboksen og jeg må lage noen adaptere hvis jeg skal prøve større propell.

Edit: flyklar med 4S/2300 LiFePO4 er vekten 2,1 kg.
    Last edited by Biplan; 30-08-11, 17:10.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
  • bth
    • Dec 2003
    • 1638

Tror det blir litt lite effekt. Har du ikke Li-Po ? Se min tråd om diverse prøving å feiling på gearet 600 med Li-Fe og Li-PO.
    http://www.modellflynytt.no/thread27474.html
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

Comment

• Biplan
      • Apr 2008
      • 903

Originally posted by bth
      Tror det blir litt lite effekt. Har du ikke Li-Po?
      Tusen takk! Kaster meg over linken før jeg spør mer.

Har ikke LiPo i passende størrelse (3S/2600). Det er bare 0,3V forskjell i spenning på 3S LiPo og 3S LiIon.
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• bth
        • Dec 2003
        • 1638

Originally posted by Biplan
        Tusen takk! Kaster meg over linken før jeg spør mer.

Har ikke LiPo i passende størrelse (3S/2600). Det er bare 0,3V forskjell i spenning på 3S LiPo og 3S LiIon.
        Li-Po holder spenningen bedre under belastning.
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

Comment

• arhennie
          • Mar 2008
          • 4316

Etter hva jeg har skjønt bør man ha 100W pr kg som et absolutt minimum. Men at du bør opp på 200W. Med de tallene du oppgir har du i beste fall 60W pr kg med det oppsettet du har nå. Det blir sikkert stusselig for deg, og morro for de som ser på
          arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

Comment

• Kyrre
            • Feb 2009
            • 2322

For sammenligning har jeg Great Planes Electrostik, samme størrelse men litt lettere. Den flyr meget bra med 400 watt, selvom den mangler litt for å dra uendelig vertikalt. Du burde vel ha noe lignende på din om du skal mer enn å fly i sirkel. Men en såpass stor børstemotor burde vel kunne dra mer enn 10 A? Skjønner at større propell blir vanskelig pga bakkeklaring, men går det ikke å droppe girboksen og sette propellen rett på motoren, eller blir det for ueffektivt?

Comment

• Biplan
              • Apr 2008
              • 903

Mange gode tips som strømmer på her nå, takk, takk.

Originally posted by arhennie
              beste fall 60W pr kg med det oppsettet du har nå. Det blir sikkert stusselig for deg, og morro for de som ser på
              Har på følelsen at dette ikke er noe å fly med, ja, men det er jo gøy å taxe også!

Originally posted by Kyrre
              For sammenligning har jeg Great Planes Electrostik, samme størrelse men litt lettere. Den flyr meget bra med 400 watt, selvom den mangler litt for å dra uendelig vertikalt. Du burde vel ha noe lignende på din om du skal mer enn å fly i sirkel. Men en såpass stor børstemotor burde vel kunne dra mer enn 10 A?
              Som gammel patternflyger ser jeg ikke nødvendigheten av å kunne dra uendelig vertikalt, men, ja, jeg vil litt mer enn å fly i sirkel (kanskje et 8-tall av og til). Jeg tror også at en Speed 600 motor skal klare mer enn 10A; ESC-en klarer 50A maks og jeg går ut fra at motor/ESC er en nogenlunde fornuftig kombinasjon som jeg kjøpte gammel og ubrukt for noen år siden. Ifløge bth sine tester ser det ut til at de beste børstemotorene er mer effektive enn jeg har trodd.

Originally posted by Kyrre
              Skjønner at større propell blir vanskelig pga bakkeklaring, men går det ikke å droppe girboksen og sette propellen rett på motoren, eller blir det for ueffektivt?
              Hvorfor kom ikke jeg på det selv? Aner ikke om de propellene jeg prøvde er passende til denne kombinasjonen motor/gear, så 10A var bare en kjapp test med det jeg har. Hadde jeg bare hatt en propadapter som passer på akslingen...

Børstemotorer er som en totakts forbrenningsmotor; de er mest effektive på høyt turtall og lav belastning. Tror jeg skal beholde gearboksen.
              Last edited by Biplan; 20-07-11, 23:33.

Comment

• Biplan
                • Apr 2008
                • 903

Originally posted by Biplan
                Det en nokså kort 6 mm aksling på gearboksen og jeg må lage noen adaptere hvis jeg skal prøve større propell.
                Hadde adapter på lager fra den gang vi eksperimenterte med 4-bladet prop på OS .40 FSR for å få ned lydnivået.

Name:	Propnut.JPG
Size:	165.0 KB
ID:	580158 Hylsemutter med 6 mm innvendige gjenger og utvendig diameter 10 mm.
                Borret opp en 12 x 6 Graupner Cam prop som visstnok var det beste for noen år siden. Nå er det plass til spinner også, da får jeg kanskje endelig brukt M Kato spinneren med gummitupp - hvis det ikke er for mye kast etter at jeg borret opp hullet til 10 mm.

Men dette + 3S/800 mAh LiPo ble for sterk kost for gearboksen og propfestet. Når propellen skrus til er det kun en en liten E-ring i et spor i akslingen som holder igjen - 3 små flater i et 0,5 mm dypt spor. Først spant propellen på akslingen; glatt plast mot glatt plast gir dårlig grep. Kan være derfor jeg bare målte 10A første gangen også. Da jeg skrudde til hardere enn jeg egentlig syntes skulle være nødvendig ga akslingen etter.

Name:	Damadge_axle_Ering.JPG
Size:	165.0 KB
ID:	580159 Og dermed gikk kvelden til å reparere gearboksen i stedet for å få modellen flyklar.

Name:	Ering_segerring.JPG
Size:	157.0 KB
ID:	580160 Det burde vært en seeger-ring, slik som Axi bruker, i stedet for E-ringen. Må få tak i en 5 mm segerring i morgen; den fra Axi motoren er for liten. Håper det holder selv om akslingen er skadet på 3 steder der E-ringen skavet av materiale.

Name:	Driven_gear_axle_Ering.JPG
Size:	163.0 KB
ID:	580161 Større friksjon mellom anleggsflaten og propellen ordnes vha sandpapir som limes til anleggsflaten med UHUpor.
                Last edited by Biplan; 21-07-11, 01:29.

Comment

• Biplan
                  • Apr 2008
                  • 903

Chocker E I var så vidt i lufta i går under ideelle, vindstille forhold. Med 4S/2300 LiFePo4 batteri fra A123 og Graupner Cam Prop 12 x 6 trakk Speed 600 DC motoren 13,2 A og det var akkurat nok til level flight etter perfekt håndstart med tilløp av ToJe.

Last edited by Biplan; 27-07-11, 21:10.

Comment

• Tipstall
                    • Mar 2010
                    • 197

Gratulerer med re-maiden, eller hva nå slike flyturer kalles Flyet ser absolutt ut til å fortjene et nytt liv etter lengre tids dvale! Ut fra tallene du nevner, hadde du vel noe i retning av 170-180 W, eller litt over 80 W/kg. I og med at det var akkurat nok, virker tommelfinger regelen om minst 100 W/kg ganske fornuftig - forutsatt nogenlunde fornuftig motor/propell valg selvfølgelig.
                    Knut

Diverse fly; de fleste med propell...

Comment

• Biplan
                      • Apr 2008
                      • 903

Originally posted by Tipstall
                      Gratulerer med re-maiden, eller hva nå slike flyturer kalles Flyet ser absolutt ut til å fortjene et nytt liv etter lengre tids dvale! Ut fra tallene du nevner, hadde du vel noe i retning av 170-180 W, eller litt over 80 W/kg. I og med at det var akkurat nok, virker tommelfinger regelen om minst 100 W/kg ganske fornuftig - forutsatt nogenlunde fornuftig motor/propell valg selvfølgelig.
                      Takk, Tipstall!

Ja, hadde nok power til level flight, til og med et par slakke svinger, men ikke nok flyfart (virket det som) til å stige. Har ikke wattmeter, men vet at P (effekt) er U (spenning) x I (strøm). Gjorde kun strøm-måling før jeg fløy, så eksakt effekt vet jeg ikke.

Større diameter og større stigning på propellen er nok alt modellen trenger for å fly brukbart igjen. Og et lettere batteri, større hjul, og så videre.

Name:	Landing_gear_wheels.JPG
Size:	163.2 KB
ID:	580556 Tenkte å flytte over hjulene fra Chocker D I, men akseldiameteren er ikke lik.
                      Litt papirtape måtte tjene som frontfeste av batterilokket. Ser ikke pent ut, men det funket! Skal lage ordentlig feste til neste gang.

Name:	Wheels_55_68_mm.JPG
Size:	160.9 KB
ID:	580555 Sist fløy jeg fra betong- eller is-rullebane med 55 mm hjul. De er for små til å fly på gress så de ble byttet til 68 mm hjul lånt fra den blå SimenStick-en.

Edit: Har sett på databladet til A123 cellene. Ved 10A gir de ca 3,1V hver og da får jeg 164W utregnet effekt, dvs 78W pr kg. Bra gjettet, Tipstall!
                      Last edited by Biplan; 31-07-11, 00:12.

Comment

• Biplan
                        • Apr 2008
                        • 903

Har bestemt meg for å bruke 3 mm hovedunderstellet fra dobbeldekkeren Chocker D I for da følger de store hjulene med. Passer nesten rett inn i de forreste festene, men det er dessverre 8 gram tyngre enn 4 mm E I understellet, trolig pga anti-spjong-bøylen med tilhørende, surret kobbertråd og loddetinn. D I understellet er en del høyere så det blir plass til større prop.

Name:	D_I_main_gear.JPG
Size:	161.1 KB
ID:	580559 Foringer mellom 3 mm pianotråd og 4 mm bøyler laget jeg av en gammel, sort neopren fuelslange fra David Andersen diesel-tiden (tidlig '70-tall). Nevnte jeg at jeg aldri klarer å kaste noe? Det hvite feltet er merke etter festet til Paulsen-potta den gang O.S. .40F-SR var drivkraften.
                        Last edited by Biplan; 29-07-11, 08:14.

Comment

• Biplan
                          • Apr 2008
                          • 903

Har gjort klar et par propeller for testing, begge egenlig laget for glødepluggmotor:
                          * Zinger 13 x 8 treprop
                          * Metterhausen 13 x 11 karbonfiber

Metterhausen var perfekt balansert, men kom ett gram eller så ute av balanse etter at jeg borret opp hullet fra 8 til 10 mm med 0,5 mm trinn; ble tydeligvis ikke helt nøyaktig til tross for opplining og faststpenning i stativ. Bladene tracker i hvertfall, det er jo en trøst. Håper UHUhart biter godt nok på polert epoksy til at jeg kan bruke det til vekt.

Hvis jeg skal bruke MK spinneren sammen med Metterhausen må jeg lage større utsparinger til propellbladene så det tror jeg at jeg lar være.

Videre har jeg loddet overganger til batterikontaktene slik at jeg kan prøve 3S/1300 LiPo (200 gram lettere enn LiFePO4) fra F4F Wildcat og 3S2P/1600 LiPo i tillegg til 4S/2300 LiFePO4.
                          Last edited by Biplan; 02-08-11, 07:16.

Comment

• Biplan
                            • Apr 2008
                            • 903

Her er noen data med forskjellige propeller:

Nådda?! Hvorfor får jeg ikke lov til å sette inn tabell? Nederst verktøylinja med symboler er ikke tilgjengelig (svake tegn).

Batteri Propell Strøm Turtall Kommentar

4S/2300LiFePO4 Graupner Cam Prop 12x6 12,8A 6.050
                            3S2P/2600LiIon Graupner Cam Prop 12x6 9,7A ikke målt
                            3S/1300LiIon Graupner Cam Prop 12x6 9,0A ikke målt
                            4S/2300LiFePO4 Zinger 13x8 treprop 19,5A 5.100 Støyer mye!
                            4S/2300LiFePO4 Metterhausen 13x11 25,0A 4.400
                            3S/1300LiPo Metterhausen 13x11 20,0A 4.000 Stille som en dempet humle!
                            Fløy med den siste kombinasjonen på siste tur. Med 200 gram mindre i nesa og uten å sjekke tyngdepunktet var det nok kraft til søndagsflyging. Var nok litt baktung, for dessverre flikket modellen i siste svingen i landingsinnlegget og propellakslingen ble bøyd. Ergrelig også! Jeg likte egentlig den gamle DC motoren med tannreimdrevet reduksjonsgear godt.
                            Last edited by Biplan; 30-08-11, 17:30.

Comment

Working...